Test: Mazda CX-5 2,2 D AWD aut. mot Skoda Kodiaq 2,0 TDI 4x4 DSG
Mazda går seirende ut av testen
De to beste bilene i familie-SUV-klassen gjør opp om tronen. Mazda CX-5 og Skoda Kodiaq har egenskaper som går i hver sin retning.
For 20 år siden var det ikke så mange som hadde et klart bilde av hva en SUV var her i Norge. I år, derimot, er nesten hver tredje nybil en SUV, ifølge OFV. Det er ikke så rart nisjen vokser. Én forklaring er at tilbudet er blitt så stort, fra smått og rimelig til enorme luksus-SUV-er. En annen at SUV-ene er blitt kraftig forbedret, etter vår mening mer enn noen annen bilnisje. Særlig gjelder det bilene vi kaller familie-SUV-er, en nisje som et godt stykke på vei har konkurrert ut den klassiske stasjonsvogna.
To eksempler: Før var SUV-ene ofte store utvendig, men trange på innsiden. Skoda Kodiaq viser at det ikke er sånn mer. Før var ikke kjøreegenskapene all verden. Med Mazda CX-5 ble det slutt på den tida.
Pluss og minus Mazda
Pluss
Kjøreopplevelse, samspill motor/automat, alt utstyr inkludert (Optimum), frisk stil
Minus
Betraktelig mindre bagasjerom enn en femseters Kodiaq
Hvor ny er den?
Ser du på CX-5 og lurer på hvor ny den egentlig er? Det gjorde vi også. Grunnformen er veldig lik. De ytre målene også. Men designen er ny, det ser vi godt når den forrige står sammen med den nye. Den nye ser mer sporty ut, med trekk fra den småfrekke lillebroren CX-3. Den er mer frampå med sin store, framoverlente grill. Kodiaq kan av utseende virke veldig konservativ, til og med kjedelig, ved siden av en CX-5. Alt i alt er vår oppfatning at, jo da, Mazda kan få lov til å kalle den helt ny. Summen av små endringer, modernisert utstyr, designstil og kjøreopplevelse er stor nok til det.
Kodiaq har vi allerede testet en gang før. Siden den er såpass stor, kjørte vi den like gjerne sammen med en Volvo XC90. Faste lesere vil huske at Kodiaq slo godt ifra seg mot den langt dyrere svensken. Vi ga tsjekkernes flaggskip terningkast seks. Men i denne testen er rollene byttet for Kodiaq. Her er det Skodaen som er den store. Mazdaen blir det mindre, kjappere, frekkere og rimeligere alternativet.
Kjøreopplevelsen
Forskjellen på å kjøre en CX-5 og en vanlig stasjonsvogn er stort sett bare at du sitter litt høyere i SUV-en. Det sportslige understellsoppsett virker litt røft på ujevn vei i lav fart, men er tilstrekkelig smidig i landeveisfart. Den føles mer hendig og håndterbar enn den 15 cm lengre og 4 cm bredere Kodiaq i alle situasjoner. Noen få centimeter fra eller til kan gjøre store subjektive utslag.
Pluss og minus Skoda
Pluss
Masse plass, kan fås som sjuseter, trygge kjøreegenskaper
Minus
Denne Skodaen begynner å bli dyr
Japanerne har gått inn for at du ikke skal behøve å tenke på så mye annet enn å kjøre. Automatkassen har ikke noe sportsinnstilling, og du har ingen kjøremodusvalg. Her skal grunninnstillingene funke.
Og visst fungerer det. Selv om automaten kun har seks trinn mot Skodaens sju, holder vi Mazda-kassa som best. Den er «på», men den maser aldri. I normalinnstilling D er DSG-automaten i Kodiaq reaksjonssvak, for den ivrer så fælt etter å utnytte de høyeste girene så lenge som mulig. I akselerasjonstestene er CX-5 raskest, mens forbruker er så å si likt (0,6 l/mil, knapt nok høyere enn i sammenlignbare stasjonsvogner). I kjøreøvelsene våre, som har til hensikt å fortelle oss hvordan en bil oppfører seg under press, er CX-5 mest dynamisk. Her bremser Kodiaqs assistentsystemer mye kraftigere ned.
Nettopp det oppsummerer kjøreforskjellene. Skodaen er plantet på veien og formidler trygghet. Fjæringen er mykere. Det er ingenting galt i det i en familie-SUV. Betaler du knappe 10 000 kroner ekstra for adaptivt understell, får du dessuten muligheten til å sporte den opp litt per tastetrykk.
Plassen
Du ser på utsiden at Kodiaq har plass til mest. Fronten er kort, mens passasjer- og bagasjedelen er lang. Innvendig skiller det mer og mer desto lenger bak i de to bilene vi kommer. Mazdaen har god beinplass i baksetet, i Kodiaq er det nesten overdrevet. Derimot er ikke bredden i Skodaen noe å skyte av. De som trenger tre barneseter, bør definitivt prøve det først. Begge har tredelt bakseterygg, en smart løsning som øker fleksibiliteten.
I Kodiaq kan du skyve baksetet framover og få enda mer bagasjeplass. Selv med baksetet i bakre stilling er bagasjerommet 20 cm lengre enn i Mazdaen. CX-5 tar igjen noe med bedre høyde og litt mer bredde, men Kodiaqen i denne testen er en sjuseter (de bakerste setene passer bare for barn). Du får den som femseter også. Uten ekstrasetene er bagasjerommet klassens største.
Utstyr og kvalitetsfølelse
CX-5 har tre utstyrspakker der Optimum er på topp. Den er så innholdsrik at du er kraftig bortskjemt om du savner noe. Alt er inkludert, enten vi snakker om adaptiv cruisekontroll med køfunksjon, fullverdig sikkerhetspakke, skinninteriør eller ekte headup-display. Det virkelig fine i flere nye Mazda-modeller er at utstyret også oppleves som bra. Skinnet er pent. Elektronikken er enkel å betjene. Bilen føles godt bygd.
Det gjør Kodiaq også. Nye Skodaer har akkurat like gode interiørmaterialer og stort sett samme utstyr som biler fra moderselskapet Volkswagen. Også innvendig er designen mer nøktern enn i Mazdaen. I mange sjusetere kan det være litt ekstra interiørlyd, men ikke her. Stille går den også – en forskjell på 2 desibel i flere fartsområder merkes, selv om støyen ikke plager oss i CX-5 heller.
Prisen
Vi Menn Bil mener
Kodiaq er familiemesteren med masse plass og mulighet for sju seter. CX-5 er «alt-inkludert-champion» med lavere totalpris, sporty stil og kjøreopplevelse, og likevel plass nok for riktig mange. Det gjør den til vår nye favoritt i familie-SUV-klassen.
Normalt er pris Skodas paradegren, men CX-5 gjør det vanskelig for Kodiaq. Full pakke-løsningen til Mazda gir deg alt utstyr, 4x4 og automat for en halv million (uten lev.kost. og vinterhjul). Med den gode, men ikke like innholdsrike Style-pakken fås Kodiaq fra 522 600 kroner som femseter. Skal du ha så mye som mulig av alt det Mazdaen har i en Kodiaq, må du plusse på mer. Avhengig av hvor nøye du gjør det, kan det fort bli nærmere 50 000 kroner ekstra. Testbilen, som har omtrent alt som kan fås, koster hele 677 000 kroner. Da begynner en Skoda å bli fryktelig dyr, uansett hvor mye plass den har.