Test: Mazda 3 2,2D aut. Skyactive Optimum 2013

Hardtslående Golf-konkurrent

Etter å ha kjørt nye Mazda 3 med toliters bensinmotor og manuelt gir, gledet vi oss veldig til å teste den med momentsterk 2,2-diesel og automatgir.

Først publisert Sist oppdatert

Terningkast fem og følgende konklusjon sto vi igjen med etter å ha testet nye Mazda 3 som toppmodell med bensinmotor og manuelt gir:

Det aller beste ved Mazda 3 2,0 med utstyrsgrad Optimum er at den gir full pakke til en meget god pris. Det er rett og slett vanskelig å komme på noe vesentlig som mangler til en totalpris på 265.000 kroner (ekskl. lev.kost), og da er interiøret til og med pyntet med ekstra fint skinn.

Den ser usedvanlig bra ut, har masse utstyr, er lettkjørt med en sportslig kjørefølelse og har en motor som man bare liker bedre og bedre når man først er blitt vant til at den virker på en litt annerledes måte enn andre moderne motorer i dag.

Forresten, det er én ting: Med 18-tommershjul er den i overkant stram - fjæringskomforten kunne vært bedre.

Vi var med andre ord meget godt fornøyd.

Kjøreegenskaper: 5

Zoom-zoom. Zoom-zoom. Mazda kan zoome så lenge og mye de bare vil, så lenge de zoomer videre i samme spor. Både CX-5 og Mazda 6 er velkjørende biler, og med 3-ern tar de det hele ett steg videre. De har tatt en BMW-light, vil vi si. Mazda 3 kjører meget bra.

Skyvet i dieselen er bedre ut av svingene enn med bensinmotor, men den ekstra tyngden (125 kilo) gjør at den ikke føles like lettbeint og direkte der svingene kommer tett på hverandre. Likevel er Mazda 3 med diesel og automatgir blant de mest velkjørende bilene i kompaktklassen.

Når vi setter bilen under press i våre kjøreøvelser på lukket bane (elgtest og slalåm), er den lett og hanskes med. Den understyrer svakt når du når veigrepet begynner å slippe, og det er nyttig informasjon som sier deg at du er ved grensa. Hekken følger lydig med, men er ikke et livløst slep. Antiskrenselektronikken "tikker" bilen pent inn dit du styrer.

Som moderne kompaktbiler flest føles Mazda 3 veldig håndterbar under de fleste typer kjøring, med et lite unntak for en svingradius som ikke er blant de korteste. Noe av årsaken til dette er kanskje at akselavstanden er lang til en kompaktbil å være - vi kjenner et tydelig slektskap i kjøreopplevelse til storebror Mazda 6.

KJØRER BRA: Nye Mazda 3 kjører meget bra. Understellet er i strammeste laget med 18-toms hjul (standard på toppmodellen Optimum), men fungerer fint med 16-tom. (Obs: Avbildet bil har bensinmotor)
KJØRER BRA: Nye Mazda 3 kjører meget bra. Understellet er i strammeste laget med 18-toms hjul (standard på toppmodellen Optimum), men fungerer fint med 16-tom. (Obs: Avbildet bil har bensinmotor) Foto: FOTO: Petter Handeland

Motor: 5

Tekniske data:

  • Motor, cm3: 2193
  • Effekt, hk ved o/min: 150/4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 380/1800
  • Egenvekt, kg: 1405
  • Tilhengervekt, kg: 1500/650
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 446/179/146
  • Bagasjerom, liter: 364
  • Standard dekkdimensjon: 205/60R16
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,48
  • CO2-utslipp, g/km: 127
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 9,7
  • Toppfart, km/t: 201
  • Pris fra, kr: 313 200
  • Pris testbil, kr: 319 200

Vi har kjørt 2,2-dieselen flere ganger tidligere i både Mazda 6 og SUV-en CX-5. Det er en kraftfull og fleksibel motor går billig.

Og kraftfull og fleksibel er den også i Mazda 3, som veier en god del mindre enn 6 og CX-5. Sammen med en sekstrinns automatgirkasse utgjør den en meget harmonisk og lettkjørt drivlinje.

Skal vi pirke på noe, må det være at girkassen ikke girer like kjapt og smidig som dobbeltclutchkassene. Til gjengjeld utnytter girkassen motorens gode moment til fulle, og da er det ikke alltid nødvendig å gire ned.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Ytelser: 4

Motoren yter 150 hestekrefter og hele 380 Newtonmeter - på papiret ganske heftig for en kompaktklassebil. Men Mazda 3 går ikke like fort som vi trodde, og håpet, på forhånd.

I våre akselerasjonsmålinger må den se seg frakjørt av VW Golf 2,0 TDI DSG (150 hk og 320 Nm) både i automatmodus og når vi låser den i gir.

60-100 km/t på 5,5 sekunder og 80-120 km/t på 7,4 sekunder er helt greit for en bil med så kraftig motor, men ikke mer.

Likevel vil du aldri savne mer effekt. Med 2,2-diesel flyter du fram som på en bølge av dreiemoment og smetter raskt og trygt forbi bobilen foran deg på vei til hytta.

Eksteriør: 6

GÅR GODT: Du vil aldri føle behov for mer motorkraft om du velger 2,2-dieselen med 150 hk og 380 Nm. Samtidig skal det sies at VW Golf 2,0 TDI DSG med 150 hk og 320 Nm går enda bedre. (Obs: Avbildet bil har bensinmotor)
GÅR GODT: Du vil aldri føle behov for mer motorkraft om du velger 2,2-dieselen med 150 hk og 380 Nm. Samtidig skal det sies at VW Golf 2,0 TDI DSG med 150 hk og 320 Nm går enda bedre. (Obs: Avbildet bil har bensinmotor) Foto: FOTO: Petter Handeland

Det er lenge siden en kompaktbilnyhet har fått oss til å gå i runder rundt bilen. Det greier Mazda 3.

Testdata:

  • 60-100 km/t, 3. gir: 5,8
  • 60-100 km/t, 4. gir: 6,1
  • 60-100 km/t, kickdown: 5,5
  • 80-120 km/t, 3. gir: 7,7
  • 80-120 km/t, 4. gir: 7,5
  • 80-120 km/t, 5. gir: 9,4
  • 80-120 km/t, 6. gir: 11,8
  • 80-120 km/t, kickdown: 7,4
  • Støy tomgang, dBA: 41,5
  • Støy 50 km/t, dBA: 62,4
  • Støy 80 km/t, dBA: 68,8
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,5
  • Testforbruk, l/mil: 0,61

Den har et utseende som er sportslig, elegant og vekker passe mye oppmerksomhet på samme tid. Designerne har fått lov til å kose seg, i større grad enn med storebrødrene 6 og CX-5 som den deler designspråk med. Den ser mer langstrakt ut enn konkurrentene, og det har sin naturlige forklaring: Den er 446 cm lang. Det er 10-11 cm mer enn Ford Focus og VW Golf, og 20 cm mer enn Peugeot 308.

Til kompaktbil å være er panseret uvanlig langt. Det krummer seg over motoren på lignende vis som det gjør over sportslige BMW-er, som for å vise at under stålet ligger det sterke saker. I sidene går linjer og profiler harmonisk over i hverandre, og i hekken er baklysene et svar på frontlyktenes form. Vinduslinjen skrår kraftig oppover, og testbilens 18-tommershjul fyller opp hjulbuene.

Mazda 3 får Focusen den kjøres mot til å se sliten ut, og de fleste andre konkurrenter til å virke streitere enn en BI-student.

Interiør: 5

Testbilen var av utstyrsgrad Optimum. Det er den eneste utstyrsversjonen vi har sett til nå, og den er full av utstyr. Utstyr gjør alltid noe med opplevelsen.

I setene har testbilen perforert skinn i offwhite (en av få ting som koster litt ekstra ut over Optimum-påslaget, mørkt skinn er standard). Også i dørene finnes skinnpaneler, og dashbordet er godt polstret. Asiatisk hardplastfølelse er fraværende.

I 3-eren har Mazda fjernet en del knapper i forhold til CX-5 og 6, men fortsatt kan du gjøre dine valg enten direkte på den høyt plasserte skjermen eller med dreiemusa mellom setene. Det ser pent og ryddig ut, og instrumentbetjeningen er i hovedsak enkel.

Plassforholdene ligger jevnt over på samme nivå som i Ford Focus, som igjen ligger på et vanlig nivå for kompaktbilene. Det betyr at en person på godt over 180 cm sitter greit bak et forsete stilt inn for seg selv. Knærne havner høyt, så lårstøtte mangler, men det er ganske vanlig i baksetet i kompaktbiler.

Når bakseteryggen felles, blir gulvet ikke helt flatt. En praktisk detalj som ei "skiluke" mangler.

Siderutene bak er så høyt plassert at små barn neppe ser annet enn himmel ut av dem. Sikten bakover fra førerplass er heller ikke noe å skryte av. Det er prisen å betale for fancy utvendig design, og et fenomen Mazda 3 slett ikke er alene om.

Komfort: 3

Mazda 3 stram og kontant, og med testbilens 18-tommere er den såpass stram at du får med deg flere av ujevnhetene i veibanen enn ønskelig.

HAR ALT: Toppmodellen Optimum har alt utstyr du kan ønske deg i en kompaktbil i 2013 - unntatt DAB-radio. Importøren lover at en integrert løsning skal være på plass tidlig neste år - til en fornuftig pris.
HAR ALT: Toppmodellen Optimum har alt utstyr du kan ønske deg i en kompaktbil i 2013 - unntatt DAB-radio. Importøren lover at en integrert løsning skal være på plass tidlig neste år - til en fornuftig pris. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Den holder seg imidlertid akkurat på riktig side av det rystende også med 18-tommerne. Den er bedre over kvasse ujevnheter i høy fart enn i lav.

Vi spør oss derfor; hvordan fjæringskomforten ville vært med mer normale hjul? Vi tar derfor kontakt med importøren, som skaffer til veie en bil med mer normal dekkdimensjon.

Og vi er ikke i tvil; 16-tomshjul tar definitivt eggen av ujevnhetene vi plages over med 18-tomshjul, og løfter fjæringskomforten i Mazda 3 opp til snittet for klassen. Likevel gir vi testbilen karakter tre, da toppmodellen Optimum har 18-tomshjul som standard.

Hjulstøy er en anmerkning vi har satt ved flere av Mazda 3s forgjengere. Det virker som om Mazda har tatt tak i dette, for den ligger i samme område som referanse-Focusen.

Ved vanlig kjøring går motoren stille, og på tomgang er det knapt nok lyd fra den.

Sikkerhet: 4

Den nye generasjonen av Mazda 3 er i skrivende stund ikke kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen Euro NCAP. Vi setter derfor vår standardkarakter 4 for sikkerhet.

Mazda 3 har all den sikkerhetselektronikken en forventer å finne i en kompaktbil i dag, pluss litt til. Autobrems i bykjøringshastigheter (skal bremse bilen automatisk hvis fare for kollisjon registreres) er standard i alle utstyrsversjoner. Utstyrsgradene Vision og Optimum har i tillegg blindsoneovervåking.

Til Optimum-utstyrte biler kan man dessuten få en innholdsrik sikkerhetspakke. Den inneholder adaptiv cruisekontroll, autobrems for høyere hastigheter, adaptive kurvelys, fjernlyskontroll og filskiftvarsling.

Denne pakken koster bare 9000 kroner. Det er direkte billig sammenlignet med hva de fleste andre tar for slikt utstyr. Det eneste negative er at man må opp på topputstyrsgraden for å få det.

Pris/utstyr: 5

Med toliters bensinmotor og manuelt gir i høyeste utstyrsnivå, ga vi Mazda 3 terningkast seks i pris/utstyr-fanen. Spekket med utstyr kostet den 265 000 kroner.

Med diesel og automat er prisen en del høyere. I høyeste utstyrsgrad begynner prisen på 313 200 kroner, mens testbilen - med enda finere skinn i setene og metallic lakk - totalt koster 319 200 kroner.

SOM SNITTET: Bakseteplassen er som snittet for kompaktklassen. Det vil si at baksetet egner seg best for to, og at en person på drøyt 180 cm sitter greit ""bak seg selv"".
SOM SNITTET: Bakseteplassen er som snittet for kompaktklassen. Det vil si at baksetet egner seg best for to, og at en person på drøyt 180 cm sitter greit ""bak seg selv"". Foto: FOTO: Handeland, Petter

Merprisen på diesel/automat i forhold til bensin/manuell er kanskje stor, men sammenlignet med andre kompaktbiler med diesel/automat og tilsvarende ytelser, kan vi med trygghet si at du får veldig mye for pengene i Mazda 3.

Nok en gang trekker vi inn VW Golf som eksempel. Golf 2,0 TDI DSG i Highline utstyrsnivå koster fra 319 000 kroner, men du runder fort 350 000 kroner om du skal ha tilsvarende utstyr som i Mazdaen.

Forbruk: 4

Vi har kjørt forbrukstest av både CX-5 og Mazda 6 med den samme 2,2-litersdieselen tidligere, og det ser ut til at automatgirkassen påvirker forbruket mer en størrelsen og vekten på selve bilen.

Mazda 6 med manuelt gir en av de gjerrigste familiebilene vi har kjørt gjennom vår faste 20 mil lange forbrukstest. Den brukte akkurat en 0,5 liter per mil. CX-5 med automat, som vi har testet to ganger, brukte 0,63 og 0,66 l/mil.

Og nå var det 3-ern sin tur. Den har et oppgitt forbruk på 0,48 l/mil, men vi ser tidlig at testbilen vil bruke mer enn det. Etter endt test er forbruket 0,61 l/mil. (Obs: Testbilen var flunkende ny og var neppe 100 prosent ferdig innkjørt. Det er vanlig at ytelsene blir bedre og forbruket går noe ned etter noen tusen kjørte kilometer)

Det er for høyt. Golf 2,0 TDI DSG brukte til sammenligning 0,54 l/mil, og den hadde bedre akselerasjon at på til.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Vi var veldig spent da vi byttet toliters bensinmotor og manuelt gir med kraftig diesel og automatgir, men " oppgraderingen" var ikke bare til det positive.

Prishoppet på nesten 60 000 kroner er litt vanskelig å forsvare - selv om totalprisen er god sett opp mot konkurrenter med tilsvarende motor/gir.

ALT-I-EN: Skjermen som står opp av dashbordet har touch-funksjon, men styres best av dreiehjulet i midtkonsollen. Brukervennligheten er god.
ALT-I-EN: Skjermen som står opp av dashbordet har touch-funksjon, men styres best av dreiehjulet i midtkonsollen. Brukervennligheten er god. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Bensinmotor og manuelt gir kler dessuten kjøreegenskapene til Mazda3 bedre enn dieselen. Dieselen kjører bra, men er en del tyngre og ikke fullt så leken og involverende. Dieselen bruker også mer drivstoff enn bensinmodellen.

Derfor skulle vi gjerne sett en mindre dieselmotor som ville holdt vekten og forbruket nede i Mazda 3. Honda har bevist at gode ytelser og veldig lavt forbruk er oppnåelig i Civic 1,6 i-DTEC. Så hvorfor ikke?

Mazda3 er uansett en god bil og et godt valg, og du får veldig mye for pengene.

Les også:

Denne Mazda-testen gikk fryktelig galt

Smart triks for krystallklar frontrute

To tips gjør lukeparkeringen til en lek