Test: Mazda 3 1,6 D 2012

På jakt etter en problemfri bil?

Da kan Mazda 3 være løsningen.

Først publisert Sist oppdatert

Nesten ingen kjøper Mazda 3. Det er egentlig ikke til å tro. Mazda 3 er en glemt bil i kompaktklassen. I fjor ble det registrert 369 slike biler her til lands, og det inkluderer alle demonstrasjonsbiler og lignende.

Til sammenligning kvittet Volkswagen seg med 7370 Golfer i løpet av 2011. Det er nesten 20 ganger så mange registrerte biler.

Hvordan har det seg at Mazda 3 gjør det så dårlig? På alle områder er det nemlig en veldig god bil som fint kan konkurrere med de andre i klassen.

Det finnes selvsagt ingen garantier, men mye tyder på at Mazda 3 vil by på et relativt problemfritt eierskap.

Mazda3 gjør det nemlig jevnt over svært godt i bruktbilrapporter. Mazda 3 (03-08) er helt uten modellrelaterte feil ifølge Bilprovningens rapport for tre år gamle biler, og gjør det godt også i Dekra- og What Cars?-rangeringene.

Kjøreegenskaper: 5

Dette er en av de beste bilene å kjøre i denne i klassen. Mazda har lenge fokusert på å endre imaget sitt i mer sportslig retning - og bilene har fulgt etterp å rekke og rad.

Både stasjonsvognen Mazda 6, SUV-en CX-7 og familiefrakteren Mazda 5 innfrir når det kommer til kjøreegenskaper.

Det ser også ut til at den kommende kompakt-SUV-en CX-5 blir en vinner på dette punktet.

Mazda 3 er velkjørende med presis styring og et godt understellsoppsett. På glatte veier har den en tendens til å slippe bak hvis du har litt mer fart enn det som egentlig er smart gjennom svingene, men ESP-systemet rydder raskt og effektivt opp.

På tørr vei oppleves den som lettkjørt og presis i alt den foretar seg.

KJØRER BRA: Mazda3 byr på underholdende veiegenskaper både på sommer- og vinterføre.
KJØRER BRA: Mazda3 byr på underholdende veiegenskaper både på sommer- og vinterføre. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 4

Tekniske data

MOTOR, CM3: 1560

EFFEKT, HK VED O/MIN: 115/3600

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 270/1750-2500

EGENVEKT, KG: 1330

TILHENGERVEKT, KG: 1300/600

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 446/176/147

BAGASJEROM, LITER: 340

STANDARD DEKKDIMENSJON: 195/65R15 T

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,43

CO2-UTSLIPP, G/KM: 115

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11

TOPPFART, KM/T: 186

PRIS FRA, KR: 250 800

PRIS TESTBIL, KR: 263 800

Under panseret sitter den etter hvert så velkjente 1,6-literen fra PSA. Dette er en motor som finnes i en lang rekke bilmodeller på det norske markedet, og det er ikke uten grunn. Den er relativt stillegående og med Mazdas flotte sekstrinnskasse blir den også lett å utnytte.

Når det er sagt skulle vi gjerne hatt litt mer krefter i bunnen av registeret. Maksimalt dreiemoment er tilgjengelig fra 1750 o/min, og det er litt høyere enn i noen av konkurrentenes motorer.

Holder man seg i rett turtallsområde trekker den imidlertid jevnt opp mot toppen av skalaen.

Ytelser: 4

116 og 270 Nm gjør ikke denne bilen overveldende rask. Bestenoteringen fra 60-100 km/t gjør at den plasserer seg i toppsjiktet for kompaktbiler med tilsvarende motorisering.

Fra 80-120 km/t plasserer den seg imidlertid omtrent midt i feltet.

Det betyr at den er noen tideler tregere enn for eksempel Ford Focus med samme motor og litt raskere enn eksempelvis Alfa Romeo Giulietta med 1,6-liters dieselmotor.

Interiør: 4

Plassmessig er Mazda 3 omtrent like stor som de viktigste konkurrentene. Det skiller et par centimeter i diverse retninger, men i praksis er den stor nok for to voksne og to barn. Bagasjerommet rommer 340 liter. Det er litt mindre enn de aller beste i klassen, men duger likevel til det meste man trenger i det daglige. På lengre turer kan det imidlertid bli litt i snaueste laget.

Den opplevde kvaliteten i interiøret er god, men ikke overveldende. Det er fortsatt en del plast som gir et litt billig inntrykk, men det alt er logisk plassert og kan enkelt betjenes fra førerplassen.

Eksteriør: 5

FIN MOTOR: Motoren er kultivert og sterk nok, men mangler litt krefter helt i bunnen av registeret.
FIN MOTOR: Motoren er kultivert og sterk nok, men mangler litt krefter helt i bunnen av registeret. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Årets facelift har ikke gjort at Mazda 3 ser veldig annerledes ut, og godt er det. I våre øyne er dette en av de mest vellykkede kompaktklassebilene rent designmessig. Den skiller seg litt mer ut enn mange av konkurrentene, og i løpet av testperioden fikk vi flere positive kommentarer angående bilens utseende.

Testdata

60-100 KM/T, 3. GIR: 6,6

60-100 KM/T, 4. GIR: 7,8

60-100 KM/T, 5. GIR: 9,9

80-120 KM/T, 3. GIR: 10,0

80-120 KM/T, 4. GIR: 9,4

80-120 KM/T, 5. GIR: 11,2

80-120 KM/T, 6. GIR: 13,9

STØY TOMGANG, dBA: 49,3

STØY 50 KM/T, dBA: 63,0

STØY 80 KM/T, dBA: 67,3

STØY 100 KM/T, dBA: 70,1

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,56

Komfort: 4

Fjæringskomforten i Mazda 3 er generelt god. Selv på ujevne vinterveier er komforten godt over akseptabelt nivå. Lydnivået er også helt på det jevne. I 80 km/t er det like mye støy som i Ford Focus 1,6 TDCi og VW Passat 2,0 TDI.

Sikkerhet: 5

Mazda 3 har, ikke overraskende, fått full pott i Euro NCAPs krasjtest. Prosentscoren for beskyttelse av voksne var 87 %, og det er litt lavere enn mange av konkurrentene. Blant annet har både Alfa Romeo Giulietta, Citroën C4 og Volkswagen Golf en score på 90 % eller høyere i denne kategorien.

Til tross for dette er det ingen grunn til å si at Mazda 3 ikke er en sikker bil. ESP er naturligvis standardutstyr, og det samme gjelder kollisjonsputer rundt hele.

Pris/utsyr: 5

Mazda er ikke noe billigmerke, og denne bilen koster omtrent det samme som tilsvarende konkurrenter fra de europeiske merkene. Utstyret er det imidlertid en del forskjeller på.

GOD KOMFORT: Ergonomien er god, og alt er enkelt å betjene. Litt mye plast gir imidlertid et litt billig inntrykk.
GOD KOMFORT: Ergonomien er god, og alt er enkelt å betjene. Litt mye plast gir imidlertid et litt billig inntrykk. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

I god japansk ånd tilbyr Mazda store utstyrspakker til relativt gunstige priser.

Bilen vi kjørte var en Advance Plus (høyeste utstyrsnivå), og hadde ting som navigasjon, parkeringssensor og cruise control. Den ordinære prisen er på 263.800 kroner. Det er omtrent på nivå med en Golf eller Focus med største utstyrspakke.

I skrivende stund har imidlertid Mazda en kampanje på denne modellen, som gjør at bilen blir snaue 20.000 billigere. Da blir forskjellen i forhold til konkurrentene merkbar.

Miljø: 4

Bilen skal ifølge de tekniske spesifikasjonene ha et blandet forbruk på 0,43 l/mil, men som vi etter hvert har sett er EU-miksen ikke et spesielt godt mål på hva en bil vil bruke på norske veier.

I vår 20 mil lange testrunde endte vi opp med et forbruk på 0,56 l/mil, og det er absolutt godkjent. De gjerrigste bilene i klassen klarer seg med omtrent en desiliter mindre på mila. Det må riktignok tas med i beregningen at denne bilen ikke hadde gått mer enn 2500 kilometer da vi kjørte den, og erfaring viser at forbruket ofte synker litt når motoren har gått en stund.

340 LITER: Det er litt mindre enn noen av konkurrentene, men holder likevel i det daglige.
340 LITER: Det er litt mindre enn noen av konkurrentene, men holder likevel i det daglige. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Konklusjon: 5

Mazda 3 byr på sportslige kjøreegenskaper og god komfort. Det er ingen tvil om at dette er en av landets mest undersolgte biler. Mange av konkurrentene er riktignok en smule bedre på noen punkter, men totalpakken her er blant de beste på markedet.

Les også:

Så mye dyrere er bilene i Norge enn i Sverige

Feil bruk av startkabler kan koste deg dyrt

Slik fikser du bilskadene billigst mulig