Test: Lexus RX 450h, 2012

SUV med hybrid-fryd

Hybridsystemet er det aller beste ved den fornyede Lexus RX 450h.

Først publisert Sist oppdatert

Toyota-konsernet satser bredt på hybridmotorisering der bensin- og elmotorer driver bilen i tett samarbeid. Aller best synes vi de får det til å virke i modellene fra luksusmerket Lexus.

I de store Lexus-modellene sørger hybridsystemet for å levere rikelig med kraft samtidig som det sparer drivstoff.

Lexus RX 450h er nå kommet i midtlivsoppdatert utgave. Den er i samme segment som de andre større SUV-ene på det norske markedet, som Mercedes ML, BMW X5, VW Touareg og Porsche Cayenne. Ser vi til Audi, legger Lexusen seg på flere måter mellom den fryktelig store Q7 og en påkostet utgave av den litt mindre Q5.

Men RX 450h er annerledes. I hovedsak på en god måte.

Kjøreegenskaper: 4

Lexus RX 450h veier 2,2 tonn. Såpass høy vekt er normalt ikke et godt utgangspunkt for imponerende kjøredynamikk.

Men RX-en gjør tingene sine bra. Vår testbil av utstyrsserien F Sport krenger lite. Responsen i styringen passer godt til biltypen og kan om ønskelig strammes opp i sportsmodus (gir også strammere dempere).

I Lexus RX 450h går det aller meste av kreftene til forhjulene. Det er bare den minste av de to elmotorene som sender kraft til bakhjulene. Ifølge kraftflyt-diagrammet på infoskjermen er det ikke ofte bakhjulene har drift i løpet av testdagene, selv om det ofte er fuktig og småsleipt.

Derfor er det fint at bittet i forhjulene er godt. Understyringen blir først betydelig når bilen settes på ordentlig tøffe prøver.

PASSE PONDUS: Lexus RX 450h er litt mindre brautende i framtoningen enn enkelte stor-SUV-konkurrenter. Likevel er det ingen tvil om at du kjører rundt i en kraftig bil. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
PASSE PONDUS: Lexus RX 450h er litt mindre brautende i framtoningen enn enkelte stor-SUV-konkurrenter. Likevel er det ingen tvil om at du kjører rundt i en kraftig bil. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

I våre dynamiske kjøreøvelser (elgtest, slalåm og brems) gir bilen et tvers igjennom trygt og letthåndterbart inntrykk, særlig med tanke på bilens størrelse og tyngde.

TEKNISKE DATA Lexus RX 450h

  • MOTOR, CM3: 3456
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 299
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: Ikke oppgitt
  • EGENVEKT, KG: 2185
  • TILHENGERVEKT, KG: 2000/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 477/189/169
  • BAGASJEROM, LITER: 496-1570
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 235/55 R19
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,63
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 145
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 7,8
  • TOPPFART, KM/T: 200
  • PRIS FRA, KR: 867 900
  • PRIS TESTBIL, KR: 1 005 600

Blant annet takler den elgtesten (dobbel unnamanøver) i for biltypen høye hastigheter.

Motor: 6

Dette er ekte motorfryd. Samspillet mellom den store bensin-V6-eren og de to elmotorene skjer på en måte som får selv topp moderne dieselmaskinerier koblet til de beste automatgirkasser til å framstå som gårsdagens teknologi.

Når du først har vendt deg til at bilen ruller lydløst i gang eldrift, virker alt annet litt gammelmodig. Så fort det trengs ekstra kraft, slår V6-motoren seg nærmest umerkelig på.

I motsetning til bensinsparende Toyota-hybrider, der bensinmotoren stadig ruser opp og ned på turtall, er det ro som hersker i den mye sterkere Lexus-SUV-en. Her kan du føle at bensinmotoren har krefter uten å måtte gå veldig langt opp i turtall.

Batteriene lades ved at rulle- og bremseenergi regenereres.

Lexus RX 450h er firehjulsdrevet i den forstand at den minste av de to elektromotorene (68 hk og 139 Nm) virker på bakhjulene. Bensinmotoren (249 hk/317 Nm) og den framre (og sterkeste) elmotoren (167 hk/335 Nm) sender kraft til forhjulene via et planetgir.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Med fortsatt sommerlige temperaturer i testperioden har vi naturlig nok ikke fått prøvd firehjulsdriften på glatt underlag. Kraften til bakhjulene skal slå inn straks sensorer registrerer behov.

Selv om de tre motorene til sammen har 485 hk, er maksimal effekt 299 hk. Totalt maksimalt dreiemoment er ikke oppgitt. F Sport-utgaven har en sportfunksjon på girvelgeren som vi ikke ser nytten av, uten at vi lar det trekke ned.

Ytelser: 4

CROSSOVER: Lexus RX 450h har mer langtrukne linjer enn SUV-er av den gamle skolen. Slik sett hører den hjemme blant crossover-bilene. Firehjulsdrift er det den minste elmotoren som sørger for når det trengs - da får også bakhjulene kraft. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
CROSSOVER: Lexus RX 450h har mer langtrukne linjer enn SUV-er av den gamle skolen. Slik sett hører den hjemme blant crossover-bilene. Firehjulsdrift er det den minste elmotoren som sørger for når det trengs - da får også bakhjulene kraft. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Lexus RX 450h er oppgitt til å greie 0-100 km/t på 7,8 sekunder. Vårt beste resultat er 8,5 sekunder i samme øvelse. Oppgitt toppfart er 200 km/t.

TESTDATA Lexus RX 450h

  • 0-100 KM/T, SEK.: 8,5
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN: 4,6
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN: 5,4
  • STØY TOMGANG, dBA: 31,8
  • STØY 50 KM/T, dBA: 61,0
  • STØY 80 KM/T, dBA: 65,1
  • STØY 100 KM/T, dBA: 67,9
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,79

60-100 km/t måler vi til 4,6 sekunder, mens 80-120 km/t tar 5,4 sekunder. Sammenligner vi med testresultater for andre store SUV-er (i hovedsak med V6-diesel), er det første tallet midt i laget, mens det andre er blant de aller beste.

På norske veier er opplevelsen generelt sett at Lexus RX 450h har krefter så det holder, men at responsen ikke alltid er kjapp.

Verdt å merke seg er at Audis nye hybridutgave av den litt mindre Q5 er klart kvikkere, med 60-100 km/t på 3,8 sekunder og 80-120 km/t på 4,7 sekunder. Q5 Hybrid har toliters bensinturbo med elmotor. Resultatet antyder at det finnes andre måter å lage effektive hybridsystemer enn Lexus' teknologi.

Eksteriør: 4

Midtlivsoppgraderingen til Lexus RX 450h vises best i fronten. Her har den fått en grill som viser familielikhet med den nye GS. Også lyktene har ny design, og nå er LED-kjørelys på plass.

BARE NESTEN: Visst er alt på plass, som skinn, stor skjerm og en mengde elektronikk. Kvalitetsføelsen i interiøret er likevel ikke like høy som i tyske status-SUV-er i samme prisklasse. Det handler om småting, men det kan være nok når en bil koster en million kroner. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
BARE NESTEN: Visst er alt på plass, som skinn, stor skjerm og en mengde elektronikk. Kvalitetsføelsen i interiøret er likevel ikke like høy som i tyske status-SUV-er i samme prisklasse. Det handler om småting, men det kan være nok når en bil koster en million kroner. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Vår F Sport har dessuten ekstra kraftig grill i nedre del av fronten. Vi synes F Sport-pynten hever inntrykket.

Vi opplever Lexus RX 450h som mindre "plasskrevende" enn andre store SUV-er. Den er langt mer crossover enn SUV i linjene, og utseendemessig mindre brautende. Det liker vi.

Interiør: 3

SUV-er er sjelden veldig rommelige i forhold til de ytre målene. Det gjelder delvis også for Lexus RX 450h. I bagasjerommet er gulvet relativt høyt (for å få plass til batterier med mer), og sammen med skrå bakluke begrenser det bagasjeplassen.

Derimot er det god beinplass i baksetet.

Prismessig er vi her i området rundt én million kroner. I denne prisklassen er det stadig de tyske statusmerkene som presser lista oppover.

I RX 450h synes vi ikke at Lexus greier å følge opp tyskernes stadige hang til å gjøre interiøret eksklusivt. Selv om faceliften inkluderer en oppgradering innvendig, handler det fortsatt noen småting her og der:

Klimaanleggbetjeningen ser ut som det er hentet fra en hvilken som helst billigbil, klokka på midtkonsollen framstår som noe Casio lagde på 80-tallet, og plasten er hard i nedre deler av dashbordet. Menystyringen på skjermen er grei, men mangler finessene til tyskertrioen.

Småtteri, ja vel. Men i millionklassen er det lov å peke på det. Lexus kan bedre, noe de viser i den nye GS (test av den kommer om kort tid).

Komfort: 5

I dette kapittelet lar vi det gode trekke opp, og da klatrer Lexus akkurat opp til en femmer for komfort.

Det er komforten som har med framdriftssystemet vi snakker om. Stillheten er til tider fascinerende. Dekksus er den dominerende lyden, men også den ligger i et pent leie, blant annet fordi Lexus har nøyd seg med 235-bredde på dekkene selv i F Sport-utgaven.

GOD BEINPLASS: Store SUV-er er ikke alltid så store innvendig. Men i Lexus RX 450h er det god beinplass i baksetet. FOTO: Egil Nordlien
GOD BEINPLASS: Store SUV-er er ikke alltid så store innvendig. Men i Lexus RX 450h er det god beinplass i baksetet. FOTO: Egil Nordlien

Bilens lettkjørthet er et komfortpluss i seg selv. Du føler at du ruller på amerikamåten.

Det som ikke er så bra, og som med en litt annen vekting ville gitt en lavere delkarakter, er måten fjæringen takler smådumper på. De er for merkbare også oppe i fart.

Litt vel stutt fjæring er imidlertid noe Lexus RX 450h ikke er alene om å ha blant SUV-ene. Snarere er det normalen: Når store tunge biler skal imitere kjøreegenskapene til lavere og lettere biler, må det strammes til.

Sikkerhet: 4

Lexus RX 450h er ikke kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP. Vi setter derfor standardkarakteren 4 som delkarakter.

Vi finner imidlertid ingen grunn til å tro at RX 450h har et lavere sikkerhetsnivå enn andre biler i klassen. Også her er det et mylder av elektronikk med trebokstavsforkortelser som skal sikre sjåfør og passasjerer.

Pris/utstyr: 3

Lexus RX 450h koster fra 867 900 kroner, og også basismodellen har mye utstyr. Vår F Sport koster fra 954 200 kroner, men ekstrautstyr som aktivt understell og kollisjonssikkerhetsystemet Pre-Crash øker prisen til 1 005 600 kroner.

Blant de definitive godsakene i F Sport-modellen er et herlig stereoanlegg fra Mark Levinson.

Utstyrsmessig savner vi absolutt ingenting. Her er alt du trenger, og masse du kanskje aldri vil bruke.

TRANGERE BAKERST: Høyt gulv og skrå bakluke begrenser plassen i bagasjerommet. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
TRANGERE BAKERST: Høyt gulv og skrå bakluke begrenser plassen i bagasjerommet. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

De omfangsrike utstyrspakkene (det er svært få tilvalg utover dem) er "gunstige" dersom du ser på hvor mye det vil koste å utstyre en konkurrerende SUV med alt RX 450h har (trolig vil du velge mer selektivt).

Likevel: En million kroner er mye penger, og store SUV-er har stort prisfall som brukt. Om trusler om kjøreforbud for dieselbiler vil bedre bruktprisen for en hybrid-SUV, kan bare framtida vise.

Forbruk: 4

Lexus RX 450h er oppgitt til å bruke 0,63 l/mil. Det er et tall vi ikke var i nærheten av i testperioden.

I vår faste testrunde på 20 mil, som vi kjører så likt som vi greier med alle testbiler, blir resultatet 0,79 l/mil.

Til sammenligning er det beste resultatet for store SUV-er 0,69 l/mil med BMW X5 xDrive 30d LE, mens Porsche Cayenne D og Mercedes ML 250 CDI havnet like over Lexusen i testforbruk.

Den tidligere nevnte Audi Q5 Hybrid brukte 0,8 l/mil i testløypa.

Konklusjon: 4

Totalkarakteren er ikke et matematisk gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan testbilen står seg mot konkurrentene da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Hybridsystemet er den aller sterkeste siden ved Lexus RX 450h. Du får godt med krefter levert på en moderne, myk måte - og uten at du regelrett spyler drivstoff gjennom motoren, slik du ville gjort med en jevnsterk bensin-SUV-uten hybridstøtte.

Svakheter i fjæringskomfort og moderat bagasjeplass i forhold til bilens størrelse er ting testbilen deler med flere konkurrenter.

Vi liker at hybrid-SUV-en er en tanke mer beskjeden i framtoning enn konkurrentene. Samtidig greier ikke Lexus-interiøret å gi samme statusbilfølelse, tross utstyrsflom.

RØFFERE: Testbilen er av utgaven F Sport. Det vises best i fronten, som har en mer storkjefta grill. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
RØFFERE: Testbilen er av utgaven F Sport. Det vises best i fronten, som har en mer storkjefta grill. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Les også:

Quiz: Hva kan du om Toyota-biler?

Alle våre Lexus-tester

Vi har testet nesten 600 biler