Test: Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD aut., 2010-modell
Mye SUV for pengene
Vil du ha mye utstyr og supergaranti til bra pris? Sjekk denne bilen.
Snakk om forvandling! Se på bildene av den nye Kia Sportage (over), og trykk deretter her for å se den gamle. I design snakker vi om et generasjonssprang av de virkelig store.
For mens den gamle var gammelmodig å se til allerede da den var ny, er den nye et bilde av SUV-enes moderne vei: Mindre terrengbil, mer personbil. Samtidig har den fått markedets beste garantiordning.
Sportage skal måle seg mot såkalte folke-SUV-er som VW Tiguan , Skoda Yeti , Mitsubishi ASX og Outlander, Toyota RAV4, Ford Kuga og konsernbror Hyundai ix35. Den stiller en god klasse under for eksempel Hyundai ix55 og Audi Q5.
Sportage finnes både i billige versjoner (fra 249.900 kroner) med liten motor og forhjulsdrift og det som trygt kan regnes som full SUV-pakke:
Toliters dieselmotor, automatgir, firehjulsdrift og masse utstyr. Det er sistnevnte som skal til pers i vår test.
Kjøreegenskaper: 5
Det er først og fremst ett ord som melder seg etter å ha testet Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD automat: Lettkjørt.
Det har med hele sjåføropplevelsen å gjøre. Du setter deg inn, ikke ned. Fra den relativt høye posisjonen får du følelsen av god oversikt - du sitter ett hode høyere enn de fleste andre.
I høyeste utstyrsserie, kalt Exclusive, er nøkkelfri adgang og start standard. Derfor trykker du bare på startknappen uten å hente nøkkelen fra lomma. Gløding tar den seg av selv.
Så fort motoren er i gang, er det bare å sette spaken i drive, og du er i gang. Automatgiret er en positiv overraskelse som gjør at du aldri mer trenger å tenke på girskift. Skal du rygge, får du hjelp av et ryggekamera. I denne bilen passer det ekstra godt, for sikten bakover er dårlig.
Styringen er ikke spesielt direkte, men Sportage har likevel godt bitt i forhjulene. Bilen oppfører seg i all hovedsak som en forhjulsdrevet bil, med godmodig understyring (svinger mindre enn forhjulsvinkelen) når den settes under press. Sportage føles generelt veldig trygg på veien.
Firehjulsdriften er i all hovedsak ment som framkommelighetshjelp. Kraft går til bakhjulene først når 4x4-systemet registrerer hjulspinn. Skal du få fram firehjulsdriftsfølelse i denne bilen, må du gå virkelig aktivt inn for det. Vi hadde ønsket oss litt mer firehjulsdriftskarakter i en bil som tross alt har drift på alle fire.
Motor: 5
136 hk er et ok tall for en høy bil som veier 1676 kg. Det viktigste er likevel dreiemomentet, som er på pene 372 Nm. Det er nesten like mye som BMW lokker ut av sin tolitersdiesel i X1 xDrive 20d.
Det høye momentet gir avslappet kjøring. Automatgiret med seks trinn gjør en veldig god jobb med å holde turtallet ned mot 1500 o/min, og her går motoren uten skjemmende støy.
Tekniske data og testdata Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD Exclusive aut.
TEKNISKE DATA
- MOTOR, CM3:1995
- EFFEKT, HK VED O/MIN:136/4000
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:372/2000-2500
- EGENVEKT, KG:1676
- TILHENGERVEKT, KG:1600/750
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:444/186/164
- BAGASJEROM, LITER:564-1353
- STANDARD DEKKDIMENSJON:225/60-17
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,69
- CO2-UTSLIPP, G/KM:179
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:12,1
- TOPPFART, KM/T:180
- PRIS FRA, KR:424 900
- PRIS TESTBIL, KR:429 800
TESTDATA
- 60-100 KM/T, 3. GIR:6,5
- 60-100 KM/T, 4. GIR:7,8
- 60-100 KM/T, KICKDOWN:7,3
- 80-120 KM/T, 4. GIR:9,5
- 80-120 KM/T, 5. GIR:13,3
- 80-120 KM/T, KICKDOWN:10,5
- STØY TOMGANG, dBA:45,2
- STØY 50 KM/T, dBA:60,9
- STØY 80 KM/T, dBA:64,0
- STØY 100 KM/T, dBA:68,2
- TESTFORBRUK, L/MIL:0,69
Automaten er også dyktig til å holde seg i gir selv om en tråkker til litt ekstra på gasspedalen. Det er fint i småglatte svinger, for da unngås plutselige skift i momentet ut til hjulene.
Ytelser: 4
Her er vi ved et ankepunkt for SUV-er generelt. Når biler blir høye, tunge og firehjulsdrevne, trenger de større motor for å yte godt. For eksempel har Ford C-Max (som også er høybygd) nesten like gode ytelser med en 1,6-litersdiesel som Sportage har med sin toliter.
Sett i SUV-sammenheng er ytelsene derimot helt i orden. Med 6,5 sekunder for 60-100 km/t og 10,5 sekunder for 80-1 20 km/t er den i samme område som enn den noenlunde likt motoriserte VW Tiguan 2,0 TDI automat.
Kombinasjonen motor/gir hos Sportage er for øvrig ikke alltid raskest ved kickdown, noe du kan lese av tabellen til høyre.
Interiør: 4
Som nevnt byr en Exclusive-utstyrt Sportage på så godt som full pakke. Bare få tilvalg står igjen, nærmere bestemt metallic lakk, 18-tommershjul, reservehjul og askebeger.
Det betyr at du for eksempel har fullt skinninteriør og sjutommers info/naviskjerm, som gjør sitt for å høyne inntrykket du får av Kiaen. Like fullt merkes det at utgangspunktet er en relativt rimelig bil (noe vi skal komme tilbake til i komfortkapittelet).
For eksempel er plasten flere steder av den harde sorten, uten at det har reell praktisk betydning.
Lav takhøyde i baksetet og relativt trangt bagasjerom (de oppgitte 564 literne ser ut som en overdrivelse) trekker ned.
Stereo/navigasjonsenheten "frøs" gjentatte ganger på testbilen, men vi formoder at det er et fenomen som er knyttet til kun denne bilen.
Eksteriør: 5
Den nye Sportage ser pen og til og med småtøff ut. Hjulene er plassert godt ut mot hjørnene, mens lysene både foran og bak gir en dose visuelt temperament.
Dette er kombinert med SUV-staffasje som tøffer opp, og tidsriktig linjeføring med synkende tak og stigende vinduslinje. Særlig i testbilens glade lakkfarge står Sportage fram som en av de kuleste i sin klasse når vi snakker om utseendet.
Komfort: 4
Komforten er en annen akilleshæl ved flere folke-SUV-er. For at de ikke skal bli duvende høybygg uten kjørefølelse, må det oppstramming til i understellet. Noen greier dette uten at komforten lider for mye, men vi synes ikke Kia har truffet midt i blinken. På ujevn vei blir den litt for stump og støtete i alle hastigheter.
På førerplassen savnes muligheten til å vinkle sitteputa. Særlig for langbeinte betyr det kort kontaktflate mellom sete og lår, som på langtur kan være ubehagelig. Knapp plass til hodet vil også redusere komforten for voksne (menn) i baksetet.
Sportage er heller ikke på topp når det kommer til støy. Selv med vinterdekk, som normalt gir et snilt støybilde, er det en del rumlelyd på grov asfalt. Dessuten slippes lyden av steinsprut i hjulbuene ufiltrert inn i kupeen.
Den gode funksjonsmåten til automatgiret er den viktigste grunnen til at en hederlig komfortkarakter dras i land.
Sikkerhet: 5
Kia Sportage ble testet i EuroNCAP-testen i 2010, med svært gode resultater. Den fikk fem av fem stjerner totalt, og oppnådde 93 % score for beskyttelse av voksne, 86 % for beskyttelse av barn og 49 % beskyttelse av fotgjengere.
Bilen får skryt for solid struktur, og at både voksne eller barn er godt beskyttet i en frontkollisjon. Sportage får også god karakter i sidekollisjonstestene, riktignok med marginal beskyttelse av brystregionen i den tøffeste stolpetesten. Totalt sett plasserer Kia Sportage seg blant de aller beste SUV-modellene EuroNCAP har testet i denne klassen.
All moderne sikkerhetselektronikk er på plass i Sportage.
Miljø: 4
En SUV med firehjulsdrift og automatgir trenger nødvendigvis mer drivstoff enn en lavere og lettere bil.
En vanlig stasjonsvogn med motor på denne størrelsen greier seg normalt gjennom vår testløype med et gjennomsnittsforbruk på litt over halvliteren. Kia Sportage trenger litt mer, nærmere bestemt 0,69 l/mil.
For biltypen er det et tall som er helt fint. Det er litt mer enn for eksempel BMW X1 xDrive 20d , betydelig mindre enn verstingen VW Tiguan 2,0 TDI aut. Den brukte hele 0,92 l/mil på samme runde.
Pris/utstyr: 5
SUV-er er dyrere enn vanlige personbiler av sammenlignbar størrelse og med lignende ytelser. Sett på denne bakgrunnen er totalprisen for testbilen, rundt 430.000 kroner, mye penger.
På den annen side sliter de direkte SUV-konkurrentene fælt for å matche prisen, for testbilen har så godt som alt det utstyret vi kan ønske oss i denne prisklassen. De fleste vil nærme seg eller tippe over halvmillionen hvis de skal kunne by på alt Sportage har.
Hvis de i det hele tatt er i stand til det; mange mangler for eksempel kombinasjonen dieselmotor og automat.
Det er heller ingen andre som matcher Kias garanti, som er på opptil sju år.
Kia fører en tradisjonell "asiatisk" utstyrspolitikk, med rigide utstyrsklasser med få tilvalgsmuligheter. Fordelen med dette er at kunden får mye utstyr for pengene. Ulempen er at valgfriheten er liten. Vil du ha xenonlys på din bil, må du kjøpe den dyreste utstyrspakken.
Det er vanskelig å si noe om bruktpris for Sportage, men vi har inntrykk av at stadig flere har merket seg sjuårsgarantien som ble innført med Cee'd. Cee'd oppnår nå gode bruktpriser.