Test Kia Sportage 1,7 CRDi, 2011
God og rimelig SUV
Mye for pengene - hvis du ikke absolutt må ha firehjulsdrift.
Kia Sportage ser ut som en SUV, men er det egentlig ikke. I alle fall ikke i forhold til den vanlige definisjonen, siden de aller fleste har vondt for å forestille seg en SUV uten firehjulsdrift.
Men i likhet med mange andre SUV- eller crossovermodeller, får du også Kia Sportage i en ren forhjulsdrevet versjon.
Særlig i land uten alt for strenge vinterforhold, er det mange som gjerne vil ha en litt mer høybygd og robust bil, uten å måtte slepe på den ekstra vekten et firehjulsdriftssystem tross alt gir.
Også hos Kia her i Norge tror man slike kunder finnes. For i 2011 har importøren budsjettert med at ca. 60 % av Sportage-modellene kun vil ha drift på to hjul. En hyggelig effekt av at firehjulsdriften blir borte, er at de fleste SUV'er klarer seg med mindre motor. Dermed blir de langt rimeligere.
Du kan få Kia Sportage for fra 250 000 kroner med 1,6-liters bensinmotor, mens vår testbil med 1,7-liters diesel blir din fra 265 000 kroner. Dermed fremstår Kia Sportage 1,7 CRDi ikke bare som konkurrent til andre SUV/crossovermodeller med tohjulsdrift, men også til et bredt knippe av mellomklassebiler.
Kjøreegenskaper: 4
Tekniske data
- MOTOR, CM3:1685
- EFFEKT, HK VED O/MIN:115/4000
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:260/2000
- EGENVEKT, KG:1490
- TILHENGERVEKT, KG:1200/750
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:444/186/164
- BAGASJEROM, LITER:564-1353
- STANDARD DEKKDIMENSJON:225/60-17R
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,52
- CO2-UTSLIPP, G/KM:135
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:12,3
- TOPPFART, KM/T:173
- PRIS FRA, KR:265 000
- PRIS TESTBIL, KR:315 800
I forhold til en VW Golf eller Alfa Romeo Giulietta, er ikke en forhjulsdreven Kia Sportage noe dynamisk vidunder. Sett opp mot 4WD-versjonen vi har testet tidligere, mister du både fremkommelighet og til en viss grad underholdende veiegenskaper på vinterføre.
Men fortsatt kjører Kia Sportage helt greit, og typisk forhjulsdrevet. Den er stabil og forutsigbar - også på vintervei. Den har en markert og udiskutabel tendens til å slippe med forhjulene først, og har et ESP-system som sørger for å holde god orden om du har tatt i litt for hardt.
Dermed oppleves den enkel og lettkjørt for de fleste, men ikke spesielt morsom.
Motor: 5
Vi var litt tvilende til hva en relativt liten dieselsnurre med 1685 cm3, 115 hk og 260 Nm ved 2000 o/m kunne utrette. Men motoren - som er en forstørret versjon av Kias egen 1,6-liters diesel - ga hurtig svar på tiltale.
Den er svært smidig, og trekker fra 1000 o/m i 6. gir uten å mukke. Den reelle kraftutviklingen begynner allerede noen hundre omreininger senere, og varer opp til 4000 o/m.
Kia har ikke falt for fristelsen å lage en "økonomisk" girkasse med utvekslinger herfra til evigheten, men med passe tette steg som gjør at du alltid har noe å gå på med effektmessig.
Det er kun litt hard gange ved fullt pådrag som skiller den fine drivlinjen fra absolutt toppkarakter.
Ytelser: 3
På tross av fine egenskaper og lett gange, klarer ikke motoren å sette fyr på asfalten. Dyrere tohjulsdreven SUV'er som Volvo XC60 og BMW X1 er betydelig kvikkere.
Testdata
- 60-100 KM/T, 3. GIR:7,4
- 60-100 KM/T, 4. GIR:8,0
- 60-100 KM/T, 5. GIR:10,3
- 60-100 KM/T, 6. GIR:13,8
- 80-120 KM/T, 4. GIR:10,5
- 80-120 KM/T, 5. GIR:12,1
- 80-120 KM/T, 6. GIR:15,9
- STØY TOMGANG, dBA:45,3
- STØY 50 KM/T, dBA:61,2
- STØY 80 KM/T, dBA:65,0
- STØY 100 KM/T, dBA:67,3
- TESTFORBRUK, L/MIL:0,6
- MISVISNING 50 KM/T:47
- MISVISNING 80 KM/T:77
- MISVISNING 100 KM/T:96
I våre testmålinger i 60-100 og 80-120 km/t gjør Kia Sportage 1,7 CRDi en brukbar figur. Høyere vekt og større luftmotstand enn en typisk mellomklassebil gjør at den ikke er spesielt spurtsterk.
Men den holder følge med trafikken og takler enkle forbikjøringssituasjoner.
Eksteriør: 5
Den nye Sportage ser pen og til og med småtøff ut. Hjulene er plassert godt ut mot hjørnene, mens lysene både foran og bak gir en dose visuelt temperament.
Dette er kombinert med SUV-staffasje som tøffer opp, og tidsriktig linjeføring med synkende tak og stigende vinduslinje.
Dermed ser Kia Sportage bredbent og lite SUV-aktig ut, og 17-tommers hjul bidrar ytterligere til et vellykket ytre. Ganske annerledes enn den tohjulsdrevne versjonen av Skoda Yeti.
Interiør: 4
Vår testbil var en Exclusive-versjon til 310 000 kroner. Da har du til gjengjeld alt du kan ønske deg til et normalt billiv, med skinn, stort soltak, xenonlys, ryggekamera, forsterker med subwoofer i bagasjerommet og annet småsnadder.
Instrumenter og betjening er lettfattelig, mens innslaget av hardplast i interiøret er noe mer merkbart enn på en del andre biler i samme segment.
Plassmessig er Kia Sportage blant de mer rommelige bilene i denne prisklassen. Det er bedre benplass i baksetet enn i en VW Golf, og selv om ikke takhøyden er all verden, har du den luftige SUV-følelsen om du sammenligner med en tradisjonell mellomklassebil.
Bagasjerommet tar i følge Kia fra 564 til 1353 liter, men på SUV-vis må du stable mer i høyden enn i lengden.
Komfort: 4
Av hensyn til akseptable veiegenskaper tross høyt karosseri er Kia Sportage relativt stramt satt opp. Det går noe utover komforten på små ujevnheter. Det merkes ikke bare i lav fart, men også i landeveisfart.
På støysiden er Kia Sportage middels bra. Motoren går pent ved normal belastning, men du merker en del hjulstøy og støy fra småstein og vannsprut i hjulhusene.
Noen av testsjåførene synes det er litt dårlig støtte under lårene, mens andre sitter meget godt bak rattet.
Sikkerhet: 5
Kia Sportage ble testet i EuroNCAP-testen i 2010, med svært gode resultater. Den fikk fem av fem stjerner totalt, og oppnådde 93 % score for beskyttelse av voksne, 86 % for beskyttelse av barn og 49 % beskyttelse av fotgjengere.
Bilen får skryt for solid struktur, samt at både voksne og barn er godt beskyttet i en frontkollisjon.
Sportage får også god karakter i sidekollisjonstestene, riktignok med marginal beskyttelse av brystregionen i den tøffeste stolpetesten. Totalt sett plasserer Kia Sportage seg blant de aller beste SUV-modellene EuroNCAP har testet i denne klassen.
Pris/utstyr: 5
Vi har lite å utsette på pris og utstyrsnivå. Full utstyrspakke og en såpass stor bil for 310 000 vil nok få mange til å vurdere en SUV uten firehjulsdrift.
Kia er best i klassen når det gjelder garanti med sine syv år.
Et usikkerhetsmoment er imidlertid bruktbilprisen. Ikke på Kia generelt, men i større grad om forhjulsdrevne SUV-modeller vil være like attraktive som sine firehjulsdrevne tvillinger når det har gått noen år.
Miljø: 4
I følge EU-normen skal Kia Sportage 1,7 CRDi bruke 0,52 l/mil ved blandet kjøring, og oppnå et C02-utslipp på 149 g/km.
I seg selv er ikke det så verst, men i vår testløype blir forbruket noe høyere. Da bruker den forhjulsdrevne Kia Sportage 0,60 l/mil.
Sammenligner man med typiske mellomklassebiler ligger de fra 0,45-0,5 l/mil, mens vi har stasjonsvogner i familieklassen i området 0,55-0,60 l/mil.
Og selv om Kia Sportage ligger under de typiske folke-SUV'ene med 4WD (0,65-0,75 l/mil) bruker den fortsatt marginalt mer enn den beste crossovermodellen vi har kjørt med 4WD; BMW X1 xDrive 18d. Sportage er utstyrt med start/stopp-anlegg.