TEST: KIA CEE´D SPORTY WAGON 1,6 CRDI ECODYNAMICS, 2009
7 grunner til å kjøpe denne bilen
Når fornuften er viktigst, stiller oppgraderte Kia Cee’d stasjonsvogn med sterke kort som syv års garanti.
Da Kia Cee'd kom, overrasket den. Kia hadde flyttet både designen, konstruksjonen og selve produksjonen til Europa. Cee'd var ute etter skalpen til VW Golf, Ford Focus og Toyota Auris.
Uten å beskylde Kia for kopivirksomhet, var det klart at de hadde studert både konkurrentene og europeiske bilkjøpere grundig. Den skulle by på gode og litt sportslige kjøreegenskaper, ha god plass og godkjent kvalitetsfølelse, og dessuten være rimelig. I tillegg slengte Kia på et uovertruffent agn: Sju års garanti på motor og drivverk, fem år på resten av bilen.
Sjuårsgarantien er og blir den fremste grunnen til å velge akkurat Kia Cee'd. Nå har den kommet i midtlivsoppgradert utgave. Er den god nok til å holde følge på andre områder?
Kjøreegenskaper: 4
Cee´d har fine og artige kjøreegenskaper, med sportslig snitt. Den er presis og lettkjørt, og svarer også når svingene kommer tett.
Bilen både er og kjennes merkbart lettere enn stasjonsvognene i klassen over (Passat og co), og det er på de aller fleste vis et pluss. Ikke minst er den med en lengde på snaue 4,5 meter veldig håndterbar i trange p-hus og når du skal parkere.
Testbilen er splitter ny og på ingen måte innkjørt. Det kan være forklaringen på at girskiftene er litt trange.
Motor: 4
Tekniske data
MOTOR, CM3: 1582
EFFEKT, HK VED O/MIN: 90/4000
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 235/1900-2750
EGENVEKT MED FØRER, KG: 1419
TILHENGERVEKT, KG: 550/1400
LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 4490/1790/1525
BAGASJEROM, LITER: 534/1664
DEKKDIMENSJON: 205/55R16 94R XL
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,45
CO2-UTSLIPP, G/KM: 119
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 14
TOPPFART, KM/T: 172
PRIS FRA, KR: 219 900
PRIS TESTBIL, KR: 249 850
Med 1,6-liters diesel har Cee´d Sporty Wagon en behagelig motor. Den er ikke voldsomt frisk og spenstig - 90 hk er nå engang 90 hk - men det holder fint.
Motoren er litt grovere i målet enn de beste konkurrentene, og kreftene kommer litt mer ujevnt fordelt, men ingenting av dette sjenerer nevneverdig..
Med midtlivsoppgraderingen har girkassen fått seks trinn. Det sjette trinnet har i overkant høy utveksling for norske forhold, og da forsvinner noe av vitsen.
Ytelser: 4
Testbilen er som nevnt helt ny. Da vi kjørte våre faste målinger av akselerasjon, var ikke bilen gått mer enn 90 mil. Vi vet av erfaring at mange dieselmotorer kan trenge flere tusen kilometer før de virkelig "løsner".
Likevel leverer Cee'd greie måleresultater, med raskere akselerasjon enn for eksempel BMW 116d. Det er særlig fjerdegiret som utmerker seg som et godt allroundgir, med tilstrekkelig fartsøkning både i 60-100 km/t og 80-120 km/t (henholdsvis 9,2 og 11,7 sekunder). Motoren har 235 Nm dreiemoment.
De som vil ha mer krefter i sin Ceed, kan velge en versjon av samme motor med 115 hk.
Eksteriør: 4
Det er særlig fronten som er endret på den oppgraderte Cee'd. Men grillen før var en rund, liten "munn", har den nå breiet seg utover. Også nye lykter frisker opp.
Testdata
0-100 KM/T, SEK.:
60-100 KM/T, 3. GIR: 8,6
60-100 KM/T, 4. GIR: 9,2
60-100 KM/T, 5. GIR: 11,5
60-100 KM/T, 6. GIR: 15,4
60-100 KM/T, KICKDOWN:
80-120 KM/T, 3. GIR: 16,6
80-120 KM/T, 4. GIR: 11,7
80-120 KM/T, 5. GIR: 13,1
80-120 KM/T, 6. GIR: 16
80-120 KM/T, 7. GIR:
80-120 KM/T, KICKDOWN:
STØY TOMGANG, dBA: 44,1
STØY 50 KM/T, dBA: 62,4
STØY 80 KM/T, dBA: 66,3
STØY 100 KM/T, dBA: 68,2
TESTFORBRUK, L/MIL: 0,5
Helheten er uansett tradisjonell, ryddig og småpen. Den stigende stolpen bak på siden er en av få ting som er litt uvanlig, men ikke nok til at bilen stikker seg ut blant andre biler i trafikken.
Les om ti designlekre stasjonsvogner!
Interiør: 4
Også interiøret er frisket opp, og også det framstår som ryddig og lett å bruke. Materialene er greie for denne prisklassen, men heller ikke mer. Litt for mye av plasten er av den harde typen.
Sitteputa er litt kort, og særlig langbeinte sjåfører kan savne god lårstøtte fordi puta er flat og mangler regulering av vinkelen. Stolene er faste i stoppingen.
Cee'd er en av de kompakte stasjonsvognene som viser at en bil ikke trenger å være stor for å romme mye. Både baksetet og bagasjerommet har gode mål. Som en bil for fire duger den også på ferie.
Komfort: 3
I sin søken etter det en kan kalle europeisk sportslighet er Kia Cee'd blitt stram i fjæringen. Det er med på å gi fine kjøreegenskaper, men her går det litt for mye ut over komforten.
Det er særlig på veier med mange små, men brå ujevnheter Cee'd ikke framstår som like god som de beste bilene i klassen på fjæringskomfort.
Det støyer også litt mer i Cee'd enn i klassens beste biler. Der det er vått, hører du vannspruten mot innerskjermene godt, og der det er strødd, høres det som hagl.
Innenfor komfort og godfølelse generelt framstår Cee'd generelt som noe enklere enn standarden i klassen.
Sikkerhet: 5
Femdørsmodellen av Cee'd ble testet i 2007 av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP, og kom fra det med godt resultat: Fem av fem stjerner for voksnes sikkerhet, fire av fem for barns sikkerhet og to av fire stjerner for fotgjengersikkerhet.
Med unntak for knekollisjonspute for sjåføren har bilen full pakke med kollisjonsputer og all den førerhjelpende elektronikken som heldigvis er blitt standard i moderne biler (som antispinn, antisladd, bremsekraftfordeler osv.).
Pris/utstyr: 5
Med Cee'd får du få individuelle valg når det gjelder utstyr - så å si alt kommer i pakker. Testbilen er av utstyrsserien Comfort, som er trinn to på stigen (basisversjonen Classic er etter dagens standard enkelt utstyrt).
Comfort gir en utstyrspakke der en i grunnen savner svært lite. Her finnes ting som ryggesensor, regnsensor, blåtannforbindelse for telefonen, elektrisk innfellbare speil, alufelger og tosone klimaanlegg.
Derimot mangler fartsholder (da må du opp på neste utstyrsserie), og xenonlys får du ikke uansett hvilken Cee'd du velger.
I forhold til utstyret er Kia Cee'd SW noe billigere i innkjøp enn for eksempel en Ford Focus stasjonsvogn. En Skoda Octavia 1,6 TDI med 105 hk starter på drøyt 10.000 kroner mer.
Den gode garantiordningen bør bety at Cee'd vil holde seg mye bedre i pris som brukt enn tidligere Kia-modeller.
Les om 17 stasjonsvogner til under 300 000 kroner!
Miljø: 4
Med oppgraderingen har Kia gitt Cee'd noen nyheter som skal senke forbruket. Samtidig har de også gitt den tilnavnet EcoDynamics.
I tilleg til et ekstra trinn på girkassa handler det hovedsaklig om et stopp-start-system, der motoren stopper og starter automatisk hvis du for eksempel står i kø. For at motoren skal stoppe, må bilen stå i fri og clutchen være ute. Vi opplevde at motoren sjelden slo seg av i slike situasjoner, så vi er usikre på sparepotensialet.
Cee'd SW har et oppgitt EU-forbruk på 0,45 l/mil og et oppgitt CO2-utslipp på relativt lave 119 g/km.
I vår forbrukstestløype brukte den nøyaktig en halv liter på mila. Det er pent, men ikke imponerende. Langt større og sterkere biler har kjørt løypa med ubetydelig høyere forbruk.
Denne saken ble første gang publisert 15/12 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.