Test: Kia Cee’d 1,6 CRDi EcoDynamics Exclusive 2012
Et godt alternativ til Golf
Du må nødvendigvis ikke kjøpe Golf, Focus eller Auris. Siste generasjon Kia Cee’d gir masse bil for pengene og er en veldig god allrounder i kompaktklassen.
Den nye Kia Cee'd tar knekken på de fleste myter om koreanske kompaktbiler, skrev vi etter å ha sittet bak rattet i Cee'd for første gang sommeren 2012. Nye Cee'd skulle vise seg å være en spennende nykommer i kompaktklassen, også kjent som Golf-klassen, siden VW-modellen gjerne fungerer som målestokken alle andre må bryne seg på.
Siden den gang har Golf i syvende generasjon kommet på banen, og satt ny standard for klassen. Og Cee'd er ikke lenger større en Golf, for som de fleste andre i kompaktklassen vokste Golf noen få centimeter i alle retninger.
Kia Cee'd er søstermodell til Hyundai i30. Det betyr nesten identisk teknologi under metallet, men ganske forskjellig utseende. Motorutvalget består av to bensin- og tre dieselversjoner. Slik vi er vant til fra Kia, satser man på tre utstyrsvarianter, fra Classic, via normalutstyrte Comfort til Exclusive med det meste du kan ønske deg i denne bilklassen.
Kjøreegenskaper: 4
Kia Cee'd byr på sikre veiegenskaper. Tilbakemeldingene er tydelige og styringen nøyaktig, og en tiltagende understyring (svingbuen blir lenger) varsler om når det er på tide å lette litt på gassen.
I våre faste dynamiske tester på bane (unnamanøver, slalåm og bremsetest fra 100-0 km/t) virker det som om miljødekkene i standarddimensjon 205/55-16 ikke yter veiegenskapene til Cee'd full rettferdighet.
De kjennes en smule glatte, særlig i bremsetestene. Der er bremselengden 3-4 meter lenger enn vi ser med tilsvarende biler under sammenlignbare forhold. Om du vil ha din Cee'd til å kjøre best mulig, er det smart å vurdere å bruke 5 000 kroner på 17-tommers felger (ekstrautstyr på Exclusive), men da med normaldekk.
Motor: 3
Testdata:
- 0-100 KM/T, SEK.: 11,2
- 60-100 KM/T, 3. GIR: 6,0
- 60-100 KM/T, 4. GIR: 8,0
- 60-100 KM/T, 5. GIR: 10,8
- 80-120 KM/T, 3. GIR: 11,0
- 80-120 KM/T, 4. GIR: 8,9
- 80-120 KM/T, 5. GIR: 11,1
- 80-120 KM/T, 6. GIR: 14,7
- STØY TOMGANG, dBA: 41,9
- STØY 50 KM/T, dBA: 62,9
- STØY 80 KM/T, dBA: 68,1
- STØY 100 KM/T, dBA: 69,7
- TESTFORBRUK, L/MIL: 0,50
Sist kjørte vi Cee'd med 1,6-liters bensinmotor på 135 hestekrefter. En hissig liten sak, som typisk bensinmotorer uten noen form for pustehjelp manglet dreiemoment på lavt turtall. Denne gang sto diesel på menyen, og også denne motoren er det hentet ut relativt mye effekt av i forhold til slagvolumet.
Vi snakker om 1,6-litersdieselen som normalt yter 110 hk. En motor som etter alt å dømme er den samme vi ved to anledninger har testet i Hyundai i30. I testbilen, som er toppmodell (høyeffektsversjonen leveres kun som toppmodell), yter den 128 hestekrefter og 260 Newtonmeter.
Som i i30 oppleves ikke 1,6-dieselen blant de mest kultiverte og moderne smådieselene på markedet. Den er langt fra like kultivert som Volkswagens 1,6-diesel, og effektutviklingen bærer preg av at det er hentet ut mye effekt på toppen. Maksimalt dreiemoment er ikke tilgjengelig før 1900 o/min, mot 1600 o/min hos de beste konkurrentene.
Ytelser: 5
Både i30 og i30 stasjonsvogn med 1,6-diesel (110 hk) hadde bedre ytelser enn snittet for klassen. De var begge kjappere enn både Golf 1,6 TDI og Focus 1,6 TDCi.
At Cee'd med enda høyere effektuttak skulle være enda raskere overrasket oss ikke. Men det overrasker oss at forskjellen er såpass stor. Den kutter blant annet av nesten et sekund fra 60-100 km/t i 3. gir.
Men det holder ikke til toppkarakter, for kraftutviklingen i motoren gjør at man i større grad enn i nevnte konkurrenter må passe på å bruke riktig gir. Under 2000 o/min skjer det nemlig ikke stort.
Eksteriør: 5
For noen år siden resulterte koreansk nybildesign i beste fall i et skuldertrekk, nå kommer folk bort for å kommentere at det er en stilig bil.
Tekniske data:
- MOTOR, CM3: 1582
- EFFEKT, HK VED O/MIN: 128/4000
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 260/1900
- EGENVEKT, KG: 1375
- TILHENGERVEKT, KG: 1500/650
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 431/178
- BAGASJEROM, LITER: 380
- STANDARD DEKKDIMENSJON: 195/65R15
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,41
- CO2-UTSLIPP, G/KM: 109
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11,9
- TOPPFART, KM/T: 188
- PRIS FRA, KR: 274 900
- PRIS TESTBIL, KR: 302 350
Den har en langtrukket og elegant stigende linje sett fra siden, mens fronten ser lav og bred ut takket være utformingen av lykter og grill. Den høye hekken virker høy og robust, nesten kompakt-SUV-aktig.
Interiør: 5
Den innvendige plassen er en av de beste egenskapene til Kia Cee'd. Bredden i kupeen er blant de bedre i kompaktklassen, mens benplassen i baksetet er blant de aller beste.
Riktignok stjeler soltaket i Exclusive-modellen noe takhøyde, så skal du ha maksimal plass må du velge en modell med normalt tak.
Også bagasjeplassen er blant de beste i denne klassen; bak målet på 380-1318 liter skjuler det seg et lasterom med gode mål i bredde og lengde, samt ekstra plass til småtterier under gulvplaten.
Komfort: 5
I de fleste kjøresituasjoner setter du pris på at Kia har valgt et understellsoppsett som går mer i retning av komfort enn sportslighet. Den er snillere over korte, skarpe ujevnheter i lav fart enn en del av konkurrentene.
Dessuten får du et snev av storbilfølelse der kompaktkoreaneren svever over de mange store og små ujevnhetene norske landeveier byr på.
Til den gode totalkomforten bidrar også overraskende velpolstrede seter og en sittestilling som gjør at du orker lange etapper uten å bli sliten i kroppen. Lydnivået er akseptabelt, selv om Cee'd støyer noe mer i høy fart enn de beste i klassen.
Sikkerhet: 4
Den nye Kia Cee'd ble testet av EuroNCAP i august 2012 med godt resultat.
Som de fleste andre moderne biler med akseptabel sikkerhet får den fem av fem stjerner totalt. Delresultatene er også gode; 89 % score for beskyttelse av voksne, 88 % for beskyttelse av barn, 61 % for fotgjengerbeskyttelse og 86 % for aktive sikkerhetssystemer.
Kia Cee'd har god beskyttelse i frontkollisjon og i sidekollisjon med barriere. I sidekollisjon med stolpe er beskyttelsen i brystregionen karakterisert som svak og marginal i hofteområdet. Nakkestøttene gir god beskyttelse mot whiplash.
Pris/utstyr: 6
Rimeligst kommer du unna med Classic og 1,4-liters bensinmotor på 100 hk til 203 400,-. Diesel starter på 215 400,- med 1,6-liter på 110 hk. Vil du ha mer fart i sakene kan du gå for 1,6-liters 135 hk bensinmotor med priser fra 218 900 til 304 400, eller 1,6-liter diesel 128 hk med pris fra 289 400
I vår Exclusive-versjon er det fint lite som mangler på innsiden:
Testbilen har fullskinninteriør til 8 000 kroner, og dermed kjennes Cee'd mer ut som en kompakt premiummodell fra Lexus, enn en billigbil fra Kia.
Noen av høydepunktene er elektrisk 10- veis justerbart førersete med minne, adaptive xenonlys, parkeringsassistent med automatisk parallellparkering, ryggekamera, 7-tommers berøringsskjerm med navigasjon og panorama soltak med elektrisk åpning.
Klarer du deg uten luksusfølelsen, vil Comfort-utgaven være et rimeligere alternativ med de samme basisegenskapene. Litt merkelig er det imidlertid at lyktespylere kun leveres sammen med den dyreste utstyrsvarianten.
Ekstra poeng får Kia for sin nybilgaranti med 7 år eller 150 000 kilometer. Garantien får også skryt av Forbrukerrådet.
Forbruk: 5
Med et forbruk på 0,50 l/mil i vår tjue mil lange forbruksrunde ligger Cee'd akkurat der den skal i forhold til konkurrentene, uten å skille seg ut i positiv eller negativ retning. Forbruket er nøyaktig det samme som i Ford Focus 1,6 TDCi, en anelse lavere enn Golf 1,6 TDI med automatgir, og litt høyere enn i30 1,6 CRDI (0,48 l/mil). Men husk også at ytelsene er betydelig bedre i Cee'd.
Ifølge EU-normen har Cee'd 1,6-diesel med 128 hk et forbruk på 0,37 l/mil med manuelt gir og 0,55 l/mil med automatgir, og ha et CO2-utslipp på 97 gr/km med 15" hjul.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese om hvordan vi setter karakterer.
Kia Cee'd er en seriøs utfordrer i den mest europeiske av alle bilklasser. Om den ikke skremmer konkurrentene med sportslighet, kan den henge med i teten på andre viktige områder.
Motoren er kanskje ikke den mest kultiverte på markedet, men varter opp med gode ytelser og lavt forbruk. Samtidig vitner den fine DCT-girkassen vi testet tidligere om teknisk innovasjonsvilje og gjør at vi venter i spenning på at de nye bensinturbomotorene. Mye bil for pengene og markedets lengste nybilgaranti er dessuten et stort pluss.
Les også:
Slik oppdager du kilometerjuks
Hyttebilen får endelig diesel med automatgir
Denne saken ble første gang publisert 05/02 2013, og sist oppdatert 25/06 2017.