Test: Jaguar XF 3,0 V6 S/C AWD 2013

Rask luksus med firehjulsdrift

Jaguaren som kunne ha passet veldig godt i Norge.

Først publisert Sist oppdatert

XF er Jaguars alternativ i klassen der BMW 5-serie, Audi A6 og Mercedes E-klasse rår grunnen i Norge.

På papiret er det stadig flere faktorer som stemmer for XF: Den finnes både som sedan og en elegant stasjonsvogn kalt Sportbrake.

Videre får du den med en nedtrimmet dieselmotor som gjør den betalbar for flere.

Og XF fås med firehjulsdrift.

Men du får den ikke i en versjon der alle gode norgeskriterier er samlet i én og samme pakke. Firehjulsdrift fås bare sammen med en treliters bensinmotor med kompressor og 340 hk, og bare med sedankarosseri.

Det er omtrent det eneste som er litt trist med Jaguar XF 3,0 S/C AWD.

Kjøreegenskaper: 4

La det være sagt med én gang: Vi hadde XF på et kortere utlån enn vanlig, og testperioden var preget av snøfall. Løs snø har sitt å si for hvordan tett på to tonn bil oppleves, selv om den har firehjulsdrift.

Med dette som viktig parameter opplever vi XFs kjøreegenskaper som litt mindre involverende enn i de beste firehjulsdrevne alternativene fra de nevnte konkurrentene. Der en Audi A6 3,0 TDI quattro evner å være forholdsvis kvikk og håndterbar, føles Jaguar XF AWD først og fremst stor.

STORBILKOMFORT: Jaguar XF 3,0 V6 S/C AWD veier nesten to tonn. Oppe i fart bidrar det til tung storbilkomfort. Grepet ut av svinger på snøføre er meget godt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
STORBILKOMFORT: Jaguar XF 3,0 V6 S/C AWD veier nesten to tonn. Oppe i fart bidrar det til tung storbilkomfort. Grepet ut av svinger på snøføre er meget godt. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Det betyr slett ikke at den er vond å hanskes med, men i kjørefølelse tipper den over den usynlige grensa der det føles ekstra viktig å bremse ned før svingen.

Tekniske data Jaguar XF 3,0 V6 S/C AWD

  • Motor, cm³: 2995
  • Effekt, hk ved o/min: 340/6500
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 450/3500-5000
  • Egenvekt, kg: 1948
  • Tilhengervekt, kg: 0
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 497/188/148
  • Bagasjerom, liter: 540-963
  • Standard dekkdimensjon: 235/55-17 Y
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,98
  • CO2-utslipp, g/km: 229
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,4
  • Toppfart, km/t: 250
  • Pris fra, kr: 1 069 700
  • Pris testbil, kr: 1 267 840

Så kan en heller bruke alle kreftene på vei ut av kurvene. Da sørger det nyutviklede firehjulsdriftssystemet for utmerket grep. Dette systemet er konstruert for å gi bilen en bakhjulsdrevet karakter, med mest kraft bakover som normalfordeling.

XF AWD har en vintermodus som passer godt på dårlig brøytede riksveier. I denne modusen tas eggen av de sterke kreftene, og elektronikken jobber følsomt med å fordele mer kraft forover.

Motor: 5

Hva galt kan man si om en treliters bensinsekser med kompressor-boost og et topp moderne automatgir med åtte trinn?

Ikke mye. Her velger du selv hvordan du vil ha det. Sportslig frislipp, avslappet komfort eller det nevnte vinterprogrammet - du finner noe som passer.

Kompressoren sørger for masse kraft fra lavt turtall. Motoren brummer passe potent, og går over i et hissig hvin når du tråkker til.

Vi trekker bare ørlite grann for litt kontante girskift i noen situasjoner.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Ytelser: 5

SÆRPREG: Jaguar XF skiller seg tydelig i utseende fra konkurrerende storbiler. Dessverre fås den bare som sedan dersom du skal ha firehjulsdrift. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
SÆRPREG: Jaguar XF skiller seg tydelig i utseende fra konkurrerende storbiler. Dessverre fås den bare som sedan dersom du skal ha firehjulsdrift. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

6,4 sekunder skal bilen bruke til 100 km/t. Det var for glatt i testperioden til at vi fikk kontrollert akkurat det, men vi fant ut følgende:

Testdata Jaguar XF 3,0 V6 S/C AWD

  • 60-100 km/t, kickdown: 3,3
  • 80-120 km/t, kickdown: 4,1
  • Støy tomgang, dBA: 46,6
  • Støy 50 km/t, dBA: 58,9
  • Støy 80 km/t, dBA: 62,9
  • Støy 100 km/t, dBA: 65,0
  • Testforbruk, l/mil: 1,0

60-100 km/t tar 3,3 sekunder. 80-120 km/t er over på 4,1 sekunder. (Og førerkortet borte på et tankeløst øyeblikk, om onkel måler deg.)

Holder ikke disse ytelsene, må du kjøpe privat jetfly. Eller vurdere helt andre biltyper, som for eksempel en Audi R8 V10, som også har firehjulsdrift.

De målte ytelsene er eksakt de samme som i storebror Jaguar XJ med lik motor og firehjulsdrift. Også bamseutgaven av BMW 5-serie, M550d xDrive, har ytelser i dette området.

Eksteriør: 5

Jaguar-designen er muligens av typen "elsk eller ignorer".

LITT BLING: Displayene er LCD-skjermer og girspaken, i den grad en kan kalle den det, skrur seg opp av midtkonsollen når du starter bilen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
LITT BLING: Displayene er LCD-skjermer og girspaken, i den grad en kan kalle den det, skrur seg opp av midtkonsollen når du starter bilen. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Den er litt mer pyntet enn de nevnte konkurrentene i framtoningen. Det er mer krom, mer Hollywood.

Noen vil like det, for andre blir det for mye. Uansett er den særpreget.

På en riktig jålete dag kan vi godt innrømme at vi er i den første gruppa. Skal det være, så skal det være.

Interiør: 4

Hvis vi skal ta det helt subjektive først: Her tipper det derimot litt over. Her er vi i den mest oppfiffede gata i Hollywood, eller kanskje i oligarkstrøket i Moskva.

Det har med displayenes utseende å gjøre (de er for øvrig på norsk og enkle å bruke), med girspaken som skrur seg opp av midtkonsollen når du starter bilen - slike ting.

HERSKAPELIG: Jaguar kan dette med å lage lekre skinninteriør. Plassforholdene er omtrent som i konkurrerende biler. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
HERSKAPELIG: Jaguar kan dette med å lage lekre skinninteriør. Plassforholdene er omtrent som i konkurrerende biler. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Plassforhold er omtrent som i de andre sedanene som kan tenkes å være alternativer. Kvalitetsfølelsen er høy, men det mangler ørlite grann på den granatsikre følelsen i sørtyske storbiler.

Komfort: 5

Den firehjulsdrevne utgaven av XF, som altså bare fås som sedan og med råsterk bensinmotor, er bygd med det nordamerikanske markedet fremst i pannebrasken.

Ikke uventet betyr det at komforten er god. XF flyter veldig pent over ujevnhetene når den har kommet opp i fart.

Vi trives også utmerket i skinnsetene, og setejusteringen etterlater heller ingen ekstra ønsker: Vi finner enkelt en sittestilling som kunne tatt oss til Algarve og tilbake.

Med testbilens store hjul merkes imidlertid skarpe kanter i lavere hastigheter.

Sikkerhet: 3

Jaguar XF er noe så sjeldent som en stor, moderne bil som ikke har greid fem av fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest (2011).

Blant annet trekker EuroNCAP for det de beskriver som svakt beskyttelsesnivå for overkroppen ved kollisjon med stolpe.

Pris/utstyr: 2

KJØREMODUS: På glatt føre er vintermodusknappen fin å ha. Den tar eggen av de sterke kreftene, og fordeler momentet følsomt ut til alle fire hjul. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
KJØREMODUS: På glatt føre er vintermodusknappen fin å ha. Den tar eggen av de sterke kreftene, og fordeler momentet følsomt ut til alle fire hjul. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Tallene i avgiftsgrunnlaget for Jaguar XF AWD gir varmgang i norske avgiftskalkulatorer. I Norge ville det passet bedre med en passe stor og mer drivstoffsnill dieselmotor i en slik bil.

Fraprisen er på 1.069.700 kroner, og dermed på nivå med startprisen for Audi A8.

Følgelig er Jaguarens pris flere hundre tusen kroner over de rimeligste utgavene av BMW 5-serie, Mercedes E-klasse og Audi A6 med firehjulsdrift. Dette er biler som på ingen måte er like raske, men som like fullt har flotte ytelser i norsk sammenheng.

Både sammenligningen med luksusklassebilen Audi A8 og de nevnte statusstorbilene setter Jaguar XF AWD i en vanskelig posisjon prismessig.

Regn dessuten med stort prisfall når bilen skal selges som brukt.

Forbruk: 2

Jaguar XF AWD har et oppgitt forbruk på 0,98 l/mil, med et tilhørende CO2-utslipp på 229 g/km.

I vår faste testløype på 20 mil, som vi kjører så likt som overhodet mulig med alle testbiler, bruker den nøyaktig én liter på mila.

Under nærkjøring i vinterlige forhold i Oslo ser vi at forbruket i praksis legger seg på rundt halvannen liter per mil.

Konklusjon: 4

SNØKATT: Jaguaren trives i norsk snø. Når neste generasjon XF kommer om to-tre år, kan også stasjonsvogna fås med firehjulsdrift. Trolig kommer det også billigere AWD-versjoner. Da vil den passe bedre på det norske markedet. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
SNØKATT: Jaguaren trives i norsk snø. Når neste generasjon XF kommer om to-tre år, kan også stasjonsvogna fås med firehjulsdrift. Trolig kommer det også billigere AWD-versjoner. Da vil den passe bedre på det norske markedet. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Mens storebror Jaguar XJ AWD er så bra at vi ikke savner luksuskonkurrentene Audi A8, Mercedes S-klasse og BMW 7-serie, er det litt annerledes med XF 3,0 V6 S/C AWD.

Jaguaren er en bil av høy klasse, men her husker vi fortsatt at det finnes noe som heter A6, E-klasse og 5-serie. Det er mulig å sette sammen svært gode firehjulsdrevne utgaver av disse for en lavere totalsum (mot at du ofrer toppytelsene).

Nettopp dette, og at den ikke fås som stasjonsvogn, er den firehjulsdrevne XF-ens akilleshæl.

Les også:

De 40 beste bilene med firehjulsdrift

Vi har testet nesten 700 biler

SUV-test: Danker ut konkurrentene på komfort

En av årets viktigste stasjonsvogner