test: Isuzu D-Max
Grovkornet
Isuzu D-Max har fått mindre motor. Det er ikke bare positivt.
Lastebilprodusenten Isuzu lagde sin første pickup i 1963. Siden har selskapet solgt over seks millioner av sorten på verdensbasis. Nå er en ny D-Max på plass med kosmetiske endringer på eksteriør og interiør. Under panseret har det skjedd mer. 2,5-turbodieselen med et sylindervolum på 2499 cm³, er blitt erstattet av en versjon med mindre slagvolum uten Ad Blue-tilsetning.
1,9-literen er har én hestekreft mer og lavere dreiemoment. Den skal imidlertid ha høyere dreiemoment på hjulene, noe som skal gi D-Max raskere akselerasjon over hele fartsområdet enn dagens versjon. En egenutviklet turboteknologi sørger for mer kraft og raskere respons. Vår målinger viser at den er marginalt raskere enn forrige generasjon. Nye D-Max er raskere enn Hilux i mellomakselerasjon, men tregere enn Navara og Ranger som begge har mer hester og dreiemoment.
Høyere forbruk og støy
D-Max kommer med helt ny sekstrinns automatgir, som vi synes maser mye under press. Det må stadig gire ned i motbakker. Testforbruket ender på 0,85 l/mil. Det er høyere enn trippforbruket som ifølge kjørecomputeren var på 0,76 l/mil – og det oppgitte EU-forbruket på 0,7 l/mil.
Dommen
Nye D-Max er en ujålete, rustikk og solid arbeidshest, men vi synes ikke den representerer noe nevneverdig løft sammenlignet med 2,5-literen. Det holder antagelig likevel i konkurransen. Nyttelasten og trekkegeskapene er fortsatt blant de beste, den virket like dønn solid som tidligere, og prisargumentet kan ingen ta fra den.
I tillegg er det høyere enn da vi testet 2,5-literen i 2014 – i samme testrunde. Da endte vi med et snittforbruk på 0,81 l/mil.
Ifølge Isuzu skal nye D-Max støye mindre. Da vi testet D-Max i 2014 syntes vi den støymessig klarte seg brukbart i pickupklassen. 70,5 dBA i 100 km/t var et akseptabelt resultat, omtrent som i en moderne småbil.
Våre målinger viser at nye D-Max støyer mindre på tomgang enn forgjengeren, men ikke i fart. Den kommer heller ikke godt ut av sammenligningen med konkurrentene når det gjelder støy. Bilen vi testet sto på piggfri vinterdekk. De støyer ventelig mer enn sommerdekk, hvis ikke motoren uansett hadde overdøvet det.
Mer utstyr
Plus og minus
Pluss
Pris og praktiske egenskaper
Minus
Drivlinje. Støy
Førermiljøet er stor sett som før. Brukervennlig, men fortsatt er det hardplasten som dominerer. Den 6,2-tommer store skjermen i toppen av midtkonsollen er erstattet av en åttetommers multimedieenhet fra Alpine. Kartvisning og ryggekameraet er bra, men for øvrig blir vi ikke helt fortrolige med brukergrensesnittet. Sammenlignet med for eksempel Sync 3 i Ford Ranger er dette milevis unna.
Mer gledelig er det at D-Max kommer med mer komfortutstyr, som LED-kjørelys, 18-tommers aluminiumsfelger, bedre skinnseter, bakkestartassistent (hill holder), nedoverbakkeassistent opptil 30 km/t (hill descent control) og åtte høyttalere (double cab).