Test: Hyundai Veloster 1,6 GDi Premium Sport, 2011
Full pott for stilen
Husker du folkesportsbilen Hyundai Coupé? Dette er etterfølgeren.
Hyundai er kraftig på offensiven. I fjor kom blant annet ix35, en folke-SUV som kan konkurrere med de beste i klassen. I år har vi fått i40, en familiestasjonsvogn som pirrer både når det gjelder utseende og kjøreegenskaper.
Dessuten har Veloster gjort sin entré, og her har designerne fått ganske så frie tøyler.
Veloster er blitt en slags sportskombicoupé der utseendet er langt viktigere enn plass og praktiske egenskaper.
Ergo er den ikke ment som en konkurrent til Ford Focus, VW Golf og Toyota Auris.
"Jålekompakt"
I stedet konkurrerer den i en liten nisje for "jålekompaktbiler". Her finner vi for eksempel Alfa Romeo Giulietta og VW Scirocco, og i litt mer utvidet forstand også BMW 1-serie og Audi A3.
Det betyr at Veloster har en samling riktig morsomme biler å bryne seg på. Spørsmålet er om egenskapene følger opp det utseendet lover.
Kjøreegenskaper: 3
Vurdert opp mot jålekompaktbilene nevnt over, er Velosters kjøreegenskaper under gjennomsnittlige.
Det betyr ikke at Veloster er vond eller vanskelig å kjøre. Det indikerer i vel så stor grad at nivået er høyt.
Veloster er lettkjørt under normal kjøring, men blir for vag når den blir satt under press. Særlig skorter det på styrefølelse. Her er det ingen sportslig motstand, og en direkte følelse mangler.
Bilen inngir heller ingen eksklusiv, tung byggekvalitet når det gjelder for eksempel lyder fra understellet. Den føles heller som en vanlig billig kompaktbil som er pyntet kraftig opp.
I kjøreøvelsene på lukket bane har Veloster et veigrep som er dårligere enn snittet, men oppførselen er nøytral og uten store utslag i noen retning.
Motor: 3
Mens diesel har fått nesten alt fokus i Norge i flere år, har det skjedd ting med bensinmotorene:
Mange har kommet med nye motorer med lavt sylindervolum, men med turbo og mer avansert innsprøytningsteknologi. Grovt forenklet kan en si at bensinmotorene har tatt i bruk deler av dieselteknologien. Det har gitt mer krefter og lavere forbruk.
Veloster-motoren på 1,6 liter, 140 hk og 166 Nm har direkteinnsprøytning, men mangler turbo. Det gjør at den tross mange hestekrefter mangler opplevd sprut og kraft, særlig på lavt og middels turtall.
Slik sett føles motoren utdatert.
Ytelser: 3
Som antydet over er det blitt langt mellom testbiler med sugemotor med såpass mange hestekrefter som Veloster har. Den må finne seg i å bli sammenlignet med bensindrevne biler med turbo.
Og da får den juling. Rett nok er maksytelsene på lave gir greie nok, med 6,9 sekunder som beste resultat for 60-100 km/t og 7,5 sekunder for 80-120 km/t.
Men også det er godt etter for eksempel Alfa Romeo Giulietta med 1,4-liters turbomotor med 120 hk.
På tyngre gir - altså mer likt normal bruk - er forskjellen enda større. Da blir den selvpustende 1,6-literen for dau og treg å regne sammenlignet med de ferske turbomotorene.
Eksteriør: 6
Hyundai har et eget designsenter i Tyskland. De som jobber der, vet åpenbart hva de driver med.
Veloster frir til dem som vil ha en helt annerledes kompaktbil på flere vis. Taklinjen er lav og fallende bakover på bilen. Det gir en sportslig silhuett. Sett rett bak- eller forfra ser den langt bredere ut enn den faktisk er. Hjulene står langt ut mot hjørnene, og stort glasstak gir en dose eksklusivitet.
En Veloster-spesialitet er dessuten bakdøra. Jepp, vi skriver døra, og ikke dørene, for bakdør finnes bare på den ene sida. Praktisk? Nei. Tøft? Ja.
Interiør: 3
Innvendig får en betale prisen for den utvendige linjeføringen. Er plass i baksetet viktig for deg, så er Veloster feil bil. Særlig skorter det på takhøyde. Bagasjerommet er på nøysomme 320 liter.
Med stor skjerm på plass er førsteinntrykket at Interiøret ser moderne ut. En nærmere titt avslører at materialbruken er langt nærmere billigbil enn prislappen antyder. Plast er det mye av, og mye av den er hard.
Komfort: 3
Igjen er Veloster helt grei, verken mer eller mindre. Fjæring og demping er langt mer moderat satt opp enn utseendet kan få deg til å tro.
Trolig er det bare hjulvalget, med 18-tommere, som gir en slags sportslighet til Veloster, og denne formen for sportslighet føles lite gunstig. Mest av alt gjør den bilen unødvendig kontant over krappe ujevnheter.
Førermiljøet er moderne og oversiktlig når vi snakker om det som skjer framover, mens sikten bakover er ofret på utseendets alter.
Kvalitetsfølelsen er på under middels nivå, og da snakker vi ikke bare i forhold til de påkostede kompaktbilene, men også sammenlignet med en vanlig Golf eller Focus.
TEKNISKE DATA OG TESTDATA Hyundai Veloster 1,6 GDi Premium Sport
TEKNISKE DATA Hyundai Veloster 1,6 GDi Premium Sport
- MOTOR, CM3: 1591
- EFFEKT, HK VED O/MIN: 140/6300
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 166/4850
- EGENVEKT, KG: 1260
- TILHENGERVEKT, KG: 0
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 422/179/140
- BAGASJEROM, LITER: 320
- STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/45 R17
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,59
- CO2-UTSLIPP, G/KM: 137
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 9,7
- TOPPFART, KM/T: 201
- PRIS FRA, KR: 329 950
- PRIS TESTBIL, KR: 329 950
TESTDATA
- 0-100 KM/T, SEK.: 10,6
- 60-100 KM/T, 3. GIR: 6,9
- 60-100 KM/T, 4. GIR: 10,2
- 60-100 KM/T, 5. GIR: 14,4
- 80-120 KM/T, 3. GIR: 7,5
- 80-120 KM/T, 4. GIR: 10,6
- 80-120 KM/T, 5. GIR: 15,5
- 80-120 KM/T, 6. GIR: 20,8
- STØY TOMGANG, dBA: 35,7
- STØY 50 KM/T, dBA: 65,4
- STØY 80 KM/T, dBA: 69,8
- STØY 100 KM/T, dBA: 73,0
- TESTFORBRUK, L/MIL: 0,62
Veloster har en god del hjulstøy, og kjører du over grus, sladrer lyden i innerskjermene om at det ikke finnes altfor mange lag med støyisolering.
Sikkerhet: 5
Hyundai Veloster er kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP, og totalkarakteren ble fem av fem stjerner.
Med 96 prosent for voksnes sikkerhet ligger bilen på et ordentlig godt nivå. For barn er resultatet 89 prosent.
Veloster har all den sikkerhetselektronikken en venter å finne i en moderne bil i 2011, med omfattende kollisjonsputepakke, antiskrens og beltestrammere som eksempler.
Pris/utstyr: 4
Normalt er dette en meget sterk Hyundai-disiplin, men Veloster er en bil litt for seg selv.
Den fås kun med motoren som står i testbilen, og 140 hk krever noen avgiftskroner (i likhet med 137 gram CO2 per mil, selv om det isolert sett ikke er mye for en bensinmotor av denne typen).
Det er med på å gi en pris på temmelig nøyaktig 330.000 kroner, som er relativt mye penger for en designbil som ikke følger helt opp på egenskaper.
Prisen blir imidlertid bedre når en ser på utstyret. Her finnes stor naviskjerm, nøkkelfri inngang/start, stort soltak, ryggekamera med parkeringssensorer, stereoanlegg som kalles premium, men som er midt på treet, bluetooth, delskinnseter og en hel del annet.
Miljø: 4
Hyundai Veloster er oppgitt til å bruke 0,59 l/mil. I praksis, i vår faste forbrukstestløype på 20 mil, endte vi med et gjennomsnittsforbruk på 0,62 l/mil.
Begge deler er omtrent på det nivået en kan forvente for en kompaktbil med 1,6-liters bensinmotor.
Sjekk testbilene som har brukt minst og mest drivstoff her.
Konklusjon: 3
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.
Utseendet lover uendelig mye, men Hyundai Velosters egenskaper følger ikke opp. Visst er den godt utstyrt, men totalopplevelsen er at Veloster kjennes som et billig bilbygg som har tatt finkjolen på.
Ved siden av at verken komfort eller kjøreegenskaper er spesielt imponerende, er det motoren som trekker ned. Den blir både teknisk og faktisk sett frakjørt av moderne turbomotorer.
Les også: