Test: Hyundai i30 1,6 CRDI Premium stv. 2013
Kanskje Norges smarteste familiebilkjøp
På jakt etter stasjonsvogn med god plass og masse utstyr for en beskjeden sum penger? Da burde du sjekke ut nye Hyundai i30 stasjonsvogn.
Kompaktklassen, eller Golf-klassen som den ofte blir kalt, er ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) Norges mest populære bilklasse. Mer populær enn både SUV-klassen og mellomklassen (familiebilklassen).
Og det er ikke uten grunn. Kompaktklassen kombinerer det beste fra to verdener. De tilbyr nesten like mye plass som bilene i mellomklassen, samtidig som de oppleves mer kompakte og smidige i trafikken.
Golf og Focus er to veldig gode eksempler på det. De er både velkjørende og har god innvendig plass, og selger derfor som varmt hvetebrød.
Dette har selvfølgelig ikke gått upåaktet hen. Alle bilmerker med respekt for seg selv har en kandidat, og det finnes nå over 40 modeller på det norske markedet ifølge OFV. Denne gang har vi testet nye Hyundai i30 stasjonsvogn.
Kjøreegenskaper: 3
Da nye i30 kom til landet i mai 2012 trillet vi terningen til fire for bilens kjøreegenskaper. Siden den gang har vi justert karakterene ned ett hakk for å gjøre den stadig mindre forskjellen mellom bilene mer tydelig. Terningkast tre gjenspeiler nå et snitt for klassen.
i30 er langt fra like sportslig i oppførselen som Ford Focus og nye VW Golf. Den er mer nøytral og veldig lettkjørt, og oppleves alt i alt veldig trygg på veien.
I våre manøvreringstester (elgtest og slalåm) skal den presses et godt stykke før den - i likhet med storebror i40 - slenger ut med hekken. Antiskrenssystemet griper da inn og roer gemyttene, men for å være på den sikre siden synes vi systemet kunne grepet litt tidligere inn.
Motor: 3
Testata:
- 0-100 km/t, sek.: 12,4
- 60-100 km/t, 3. gir: 6,8
- 60-100 km/t, 4. gir: 8,3
- 60-100 km/t, 5. gir: 11,1
- 60-100 km/t, 6. gir: 15,8
- 80-120 km/t, 4. gir: 9,8
- 80-120 km/t, 5. gir: 11,8
- 80-120 km/t, 6. gir: 15,0
- Støy tomgang, dBA: 46,2
- Støy 50 km/t, dBA: 62,6
- Støy 80 km/t, dBA: 66,5
- Støy 100 km/t, dBA: 69,5
- Testforbruk, l/mil: 0,51
Det er ingen dårlig dieselmotor Hyundai har montert under panseret i i30, men det merkes at for eksempel Volkswagen har brukt mer tid på å "polere" sin 1,6-diesel.
Hyundaimotoren er ikke blant de mest støysvake dieselene på markedet, og er heller ikke llike kultivert.
I tillegg oppleves kraftutviklingen litt gammeldags, og akkurat som 1,7-literen i i40 er det en viss ketchupeffekt i motoren. Fullt dreiemoment er ikke på plass før 1900 o/min, mens de beste smådieselene på markedet i dag ofte har fullt dreiemoment fra 1600-1700 o/min.
Til gjengjeld er motoren gjerrig på forbruket. Mer om det under miljø-fanen.
Ytelser: 6
I i30 yter 1,6-dieselen 110 hk og 260 Nm. Det er veldig normale tall for klassen, men når vi sammenligner akselerasjonstall for tilsvarende biler blir vi overrasket over hvor godt bilen faktisk går.
Vi ga Focus stasjonsvogn godt skussmål for ytelsene i deres 1,6-diesel med 115 hk og 270 Nm. i30 stv. er raskere i alle akselerasjonsøvelser, selv om den veier mer.
60-100 km/t på 6,8 sekunder og 80-120 km/t på 9,8 sekunder er raskere enn både Focus stv., Peugeot 308 stv. og Volvo V40 D2.
Eksteriør: 4
Hyundai og Kia har tatt syvmilssteg med deres nyeste modeller, og i30 er ikke et unntak. Hyundais designspråk, Fluidic Sculpture, har veldig markerte og kraftfulle linjer, og ser veldig moderne ut. Bilen er designet i Europa, men klarer ikke helt å skjule sitt koreanske opphav. Uten at det nødvendigvis ligger noe negativt i det.
Tekniske data:
- Motor, cm3: 1582
- Effekt, hk ved o/min: 110/4000
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 260/1900
- Egenvekt, kg: 1401
- Tilhengervekt, kg: 1500/650
- Lengde/bredde/høyde, cm: 449/178/150
- Bagasjerom, liter: 528/1642
- Standard dekkdimensjon: 205/55R16
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,45
- CO2-utslipp, g/km: 117
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 11,8
- Toppfart, km/t: 185
- Pris fra, kr: 222 950
- Pris testbil, kr: 287 850
Interiør: 5
Hyundai har også tatt store sprang på interiør og opplevd kvalitet i sine nyeste modeller. Vi trives veldig godt bak rattet i i30, for plassen er god og interiøret forseggjort. Det merkes fortsatt på enkelte brytere og paneler at i30 er en rimelig bil, men det er et moderne og ergonomisk riktig førermiljø Hyundai har kommet opp med.
Ut ifra våre egne innvendige mål og følelsen vi får når bilen lastes med folk og bagasje, så er den innvendige plassen i i30 bedre enn snittet for klassen. Bagasjerommet rommer ifølge Hyundai 528 liter, noe som er enormt i kompaktklasse-sammenheng. Focus har til sammenligning et oppgitt volum på 490 liter.
Vi måler også selv, og ser at Focus er noe større innvendig både i bredden og høyden, og har litt bedre benplass i baksetet. Den plassen tar i30 igjen i bagasjerommet, som er vesentlig lenger, bredere og høyere enn i Focus.
Komfort: 3
God sittestilling selv for folk over 190 cm, god oversikt, lettkjørthet, brukervennlighet og helt ok fjæringskomfort trekker opp komfortkarakteren i i30. Men totalt sett er ikke i30 bedre enn snittet. Støynivået i bilen er nemlig for høyt.
På tomgang er ikke støyen framtredende, men i 50, 80 og 100 km/t er støynivået, som i hovedsak dreier seg om dekkstøy, høyere enn i de beste konkurrentene.
Et siste element som trekker ned er lysene. Selv ikke som toppmodell har i30 bi-xenon, og ikke finnes det som tilvalg, og det merkes godt på mørke vinterdager. Å veksle fra nærlys(xenon) til fjernlys har nesten ingen effekt. Det er for dårlig i 2013, og etter vår mening feil sted å spare penger.
Sikkerhet: 5
Hyundai har ikke slurvet med kollisjonssikkerheten. Nye i30 ble testet av EuroNCAP i 2012 og sto igjen med veldig godt resultat; fem av fem stjerner totalt og en prosentscore på 90 %.
I kommentaren trekkes det fram at i30 gjør det veldig godt i frontkollisjon, men at beskyttelsen for førerens brystregion kunne vært bedre i sidekollisjon.
i30 scoret dessuten maksimal score både for beskyttelse av barn i bilen og ved sammenstøt med fotgjenger, og får skryt for høyt sikkerhetsutstyr-nivå.
Pris/utstyr: 6
Det florerer ikke av topputstyrte kompaktklasse-stasjonsvogner til under 300.000 kroner på markedet. I prislista til Hyundai på nye i30 stasjonsvogn skal du se godt etter for å finne en variant som faktisk koster mer. Rimeligste alternativ i30 stv. er med 1,4 bensin til 217.950 kroner.
I likhet med Kia og de japanske merkene kjører Hyundai strikte pakkeløsninger på ekstrautstyr, og det er kun metallic lakk til 4900 kroner som kan velges utenom.
Classic, Comfort og Premium heter de tre utstyrspakkene. Testbilen var toppmodell (Premium) og hadde det meste som er å få i en kompaktbil i dag - inklusive navigasjon. Prisen på 287.850 kr med metallic lakk er langt fra skremmende.
Hyundai har etablert seg blant de store produsentene på verdensbasis og gjør en god figur i de fleste kvalitetsstatistikker. Med en av markedets beste nybilgaranti-ordninger (fem år - ubegrenset kjørelengde) skulle det meste ligge til rett for at i30 er et økonomisk trygt bilkjøp.
Forbruk: 5
Hyundai oppgir at testbilen skal nøye seg med 0,45 l/mil og ha et CO2-utslipp på 117 gr/km.
Og Hyundai holder hva de lover. I vår faste 20 mil lange forbruksrunde lander vi på et forbruk på pene 0,51 l/mil. Et meget godt resultat for klassen, og noen dråper mindre enn argeste konkurrent Ford Focus stv. 1,6 TDCi. Peugeot 308 stv. er best hittil med 0,48 l/mil.
Forbruksrunden har vist seg å være krevende for biler med små motorer, og vi ser i de lette partiene (flat vei, 70-80 km/t) at det ikke er vanskelig å komme ned mot, og kanskje under 0,4 l/mil.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Hyundai i30 stasjonsvogn er kanskje ikke like finslipt som nyeste Golf, men alt i alt en veldig god bil som gir veldig god valuta for pengene. Foruten en motor på det jevne, litt billigplast i interiøret og litt mer dekkstøy enn de beste (og dyreste) lar vi oss totalt sett sjarmere.
Gode ytelser, fine kjøreegenskaper, lavt forbruk, et hav av plass og masse utstyr for pengene veier opp, og vel så det.
Les også:
En familiebil som får oss til å sikle