Test: Honda Civic 2,2 i-DTEC, 2012
Mye motor for pengene
Sterk motor er alltid morsomt. Særlig når resten av bilen følger opp. Les test av nye Honda Civic.
Kompakt bil med sterk dieselmotor kan være selve oppskriften på mye moro uten at det koster altfor mye.
Den nye Honda Civic med 2,2-liters diesel er en slik bil. Per i dag er 150-hesteren med 350 Nm eneste dieselmulighet i kompaktbilen (til høsten kommer en 1,6-liter med 120 hk og 300 Nm).
Kraftpakken under panseret gjør at Civic på noen måter minner om den herlige kjøremaskinen VW Golf GTD, som er betydelig dyrere. Med denne sterke motoren kan den også være et rimeligere alternativ til mer snobbete modeller som BMW 1-serie og Audi A3.
Samtidig har den egenskaper som særlig får oss til å tenke på Ford Focus, og det er i seg selv et godt tegn.
Andre biler i kompaktklassen som Civic skal konkurrere mot (ikke minst når 1,6-dieselen er på plass), er for eksempel Mazda 3, Opel Astra, Citroën C4 og rimeligere VW Golf-alternativer enn GTD.
Kjøreegenskaper: 5
Kompaktbilene forener de beste egenskapene både fra småbilklassen og fra større biler. De er kompakte nok til at de fortsatt føles kjappe og lette, men også påkostet nok til at de for eksempel har forseggjorte understell.
Honda Civic mikser det livlige og det voksne på godt vis. Kjører du helt normalt på vanlig vei, er den rolig og stødig (rett nok prøver veldig brede dekk på testbilen å ødelegge retningsstabiliteten på slitt vei).
Samtidig har den den herlige kompaktbilresponsen dersom du lar den utfolde seg litt mer på en svingete vei. Det er på denne måten vi synes den minner om Ford Focus, som er vår kjørefavoritt blant de folkelige kompaktbilene.
Når det er glatt, varsler Civic fra om det med understyring på forhjulsdrevne bilers vis.
Motor: 4
TEKNISKE DATA OG TESTDATA Honda Civic 2,2 i-DTEC
TEKNISKE DATA
- MOTOR, CM3: 2199
- EFFEKT, HK VED O/MIN: 150/4000
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 350/2000
- EGENVEKT, KG: 1438
- TILHENGERVEKT, KG: 500/1500
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 430/177/144
- BAGASJEROM, LITER: 477
- STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/55R16
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,42
- CO2-UTSLIPP, G/KM: 110
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,5
- TOPPFART, KM/T: 217
- PRIS FRA, KR: 314.900 (lev. Oslo)
- PRIS TESTBIL, KR: 340.000
TESTDATA
- 60-100 KM/T, 3. GIR: 5,5
- 60-100 KM/T, 4. GIR: 7,8
- 60-100 KM/T, 5. GIR: 12,1
- 80-120 KM/T, 3. GIR: 6,4
- 80-120 KM/T, 4. GIR: 7,8
- 80-120 KM/T, 5. GIR: 11,3
- 80-120 KM/T, 6. GIR: 15,1
- STØY TOMGANG, dBA: 47,5
- STØY 50 KM/T, dBA: 61,5
- STØY 80 KM/T, dBA: 66,9
- STØY 100 KM/T, dBA: 68,3
- TESTFORBRUK, L/MIL: 0,51
2,2-literen under panseret ble i 2005 kåret til "Årets motor" i sin klasse. I mellomtiden har Honda jobbet blant annet med å senke forbruket til motoren.
Vi har ingen problemer med motoren. Den er verken lett å kvele eller vanskelig å kjøre. Ikke støyer den overdrevent mye heller.
Likevel merkes det godt at det er noen år siden den var "Årets motor". Mange har tatt den igjen, og flere har gått forbi.
Særlig har det med kraftutviklingen å gjøre. Under 2000 o/min har den langt mindre skyv enn ferskere motorer, som generelt har en jevnere kurve for hvordan kraften leveres.
At Civic er svært høyt giret - sjettegiret er i praksis ikke brukbart ved vanlig 80-kjøring - gjør at du merker daffheten på lavt turtall ekstra godt.
Ved 2000 o/min begynner den å skyve på, og ved 2500 o/min er det som om selveste motorguden svinger storslegga og treffer Civic knallhardt i hekken. Det akselererer som bare det, og det varer helt opp mot 5000 o/min, som er temmelig høyt for en dieselmotor.
Skal du bruke motoren på beste vis, kreves litt tilvenning. Til gjengjeld får du svar så det holder.
Ytelser: 5
Honda Civic 2,2 i-DTEC går fra 60-100 km/t på 5,5 sekunder i tredjegir (et tall som ville vært enda bedre om utvekslingen for tredjegiret hadde vært lavere), mens den bruker 6,4 sekunder fra 80-120 km/t.
Dette er ytelser som føles ordentlig gode i en kompaktbil.
Vi har ikke mange andre kompaktbiler med stor dieselmotor å sammenligne med, for normalen i klassen er motorer rundt 1,6 liter. Nærmest kommer den tidligere nevnte VW Golf GTD og BMW 120d, som begge er sterkere (hhv. 170 og 163 hk).
Både Golf GTD og BMW 120d er vesentlig raskere fra 60 til 100 km/t, mens Civic er rett i hælene for 80-120-målingen. Siden Civic er mye rimeligere enn de to andre, kan den gjerne kalles et alternativ for den som vil ha mye kraft for pengene.
Eksteriør: 5
Da Honda slapp de første bildene av den nye Civic for noen måneder siden, var vi litt skuffet. Den så ut som en lett frisert utgave av forgjengeren, og vi var langt fra sikre på om vi syntes den nye så bedre ut.
Helt annerledes er det når vi ser testbilen i det virkelige liv. I dyp rødfarge og med passe diskré styling (sportspakke, tilleggsutstyr) og store hjul framstår den som sportslig og frisk. Den skiller seg fra hopen.
Interiør: 4
Honda har imagemessig svingt litt i Norge, mellom det folkelig og et til tider mer eller mindre uttalt ønske om å være en slags japansk BMW.
Selve kupeen i Civic er verken utpreget normalfolkelig eller særlig BMW-aktig. Den er et stykke på vei noe for seg selv. Dashbordet er i to "etasjer", der en stor turteller er hovedelement der de fleste andre også har speedometer.
Over dette kommer etasjen med digitalt speedometer og en infoskjerm (som også viser det ryggekameraet ser bak bilen).
Her finnes også en økokjøreanvisning i form av en grafisk "vei" som skifter farge fra grønt til blått når du ikke kjører økonomisk. Løsningen er meningsløs, for det blir blått så fort du kommer til en motbakke eller gir gass, uansett hvor forsiktig du trykker inn. Man må nødvendigvis kjøre både motbakker og bruke gasspedalen i en bil. Heldigvis kan dette slås av.
Bortsett fra økoanvisningen fungerer instrumenteringen godt i sin annerledeshet. Den generelle kvalitetsfølelsen er på normalt kompaktbilnivå - og altså ikke i BMW-divisjonen.
Sittestillingen er det vi kan kalle halvhøy. Vi synes en lavere sittestilling hadde passet enda bedre i en bil som også evner å være sportslig.
Plassforholdene er gode for fire normalt store voksne. Midtplassen i baksetet er ukomfortabel.
Bagasjerommet er veldig stort for en kompakt kombikupé. 477 liter er det oppgitt til (normalen i klassen er rundt 350 liter), og når vi ser hvor dypt det er, tviler vi ikke på det tallet.
Du har dessuten en ekstra måte å frakte bagasje på dersom du har en høy gjenstand som skal med: Sitteputa i baksetet kan vippes opp mot seteryggen, og da får du god plass i full kupéhøyde bak forsetene.
Komfort: 4
Selv ikke dekk i dimensjonen 235/40 R18 greier å ødelegge fjæringskomforten i Honda Civic, som også tar de mange skarpe kantene veiene våre er fulle av på behagelig vis.
Hjulstøy har ofte vært et ankepunkt mot asiatiske biler, men med vinterdekk finner vi ingen grunn til å klage spesielt på det. Støymåleren vår viser et desibelnivå som er gjennomsnittlig for klassen.
Motoren har en litt grov lyd i lav fart, uten at dette oppleves som noe problem.
Sikkerhet: 5
Honda Civic har fått fem av fem stjerner som hovedkarakter i EuroNCAPs kollisjonstest.
Også delresultatene beskriver en bil med gjennomgående god sikkerhet på alle nivåer.
Civic har for sin bilklasse en normalt omfangsrik pakke med sikkerhetselektronikk.
I dyreste utstyrsserie kan Civic fås med et automatisk, radarbasert system som registrerer kollisjonsfare, bremser bilen og forbereder den på sammenstøt.
Pris/utstyr: 5
Vår testbil var av utstyrsserien Sport, som er den nest laveste i Civic-sortimentet (det vil si; med 2,2 diesel er Sport den laveste tilgjengelige utstyrsserien).
Det gir en pris på 314.900 kroner inkl. leveringsomkostninger (Drammen/Oslo).
Vi opplever bilen som godt utstyrt. Ting som tosoners klimaanlegg og infoskjerm med blant annet kjørecomputer og ryggekamera (som ikke hjelper når det dekkes av snø og skitt) er på plass.
Hondas utstyrspolitikk er strengt nivådelt. Det betyr at du må opp til neste utstyrsserie (Executive) om du vil ha ting som xenonlys og parkeringssensorer. Har du slike spesialønsker, men ikke trenger det andre du får med, oppleves dette som dumt.
Uansett framstår en Civic 2,2 i-DTEC som ordentlig sterk og passe velutstyrt i forhold til prisen.
Honda har dessuten høyt kvalitetsry, med topplassering år etter år i britiske "What Car?"s feilstatistikk.
Miljø: 4
Honda Civic 2,2 i-DTEC er oppgitt til å bruke lave 0,42 l/mil ved blandet kjøring. Så lavt kommer vi aldri.
I vår faste testløype på 20 mil bruker den i stedet 0,51 l/mil. Det er et gjennomsnittlig tall for en dieseldrevet kompaktklassebil.
For øvrig er Civic nok et eksempel på at godt med krefter ikke gir høyt forbruk i praksis. Før har vi sett dette for eksempel med flere sterke BMW-er.
Sjekk reelt forbruk for 177 biler her.
Konklusjon: 5
Totalkarakteren er ikke nødvendigvis et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen er målt mot konkurrenter da den ble testet.
Sterk motor er og blir morsomt, og her er det krefter nok for de aller fleste.
Honda Civic har definitivt egenskaper som tåler motoren. Den er velkjørende og forener komfort og livlighet på en måte som er lett å like. Bagasjeromsplassen er et klart pluss.
Tross styrken viser motoren viser motoren tegn til alderdom, med for mye "av og på" i kraftutviklingen. Vi tror Civic blir enda mer attraktiv med den helt nye 1,6-litersdieselen som er varslet. Da kan den også kjempe med flere på pris.
Men om du liker kraft og uansett ikke har råd til en rask BMW 1-serie eller en VW Golf GTD: Ta en titt på Honda Civic 2,2 i-DTEC.
Les også:
Denne saken ble første gang publisert 09/03 2012, og sist oppdatert 25/06 2017.