Test: Honda Civic 1,8 i-VTEC

Denne bensinbilen går rimelig

Bensinmotoren er ikke død. Det viser nye Honda Civic.

Først publisert Sist oppdatert

Lenge så det ut til at dieselmotoren kom til å ta over det aller meste.

Men så kom trøbbel med skitten byluft på kalde vinterdager, med endrede avgiftsregler som resultat. Samtidig tok bilfabrikkene grep for å få bensinmodellene til å gå rimeligere.

Og fortsatt er bensin mer komfortabelt enn diesel. Det handler om lettkjørthet, støy og vibrasjoner, og for noen også lukta av både eksosen og selve drivstoffet.

Honda Civic er årets japanske nyhet i kompaktklassen, og det er nettopp her revansjeoppgjøret mellom bensin og diesel foregår med størst intensitet. I klassen med VW Golf, Ford Focus og Toyota Auris som sentrale modeller, er det ikke sikkert at dieselmotorens tunge dreiemoment alltid er en forutsetning for gode ytelser og lavt forbruk.

Ønsker du å sammenligne med dieselalternativet i Civic, så kan du sjekke vår test av bilen med 2,2-liters diesel. Denne motoren er større, så slavisk bør du ikke lese testresultatene. Men samtidig er dieselbilen også 30.000 kroner dyrere. Det er verdt å merke seg. For eksempel er 30.000 kroner veldig mange liter drivstoff. (Enkelte kapitler i de to testene er likelydende.)

Kjøreegenskaper: 5

Kompaktbilene forener de beste egenskapene både fra småbilklassen og fra større biler. De er kompakte nok til at de fortsatt føles kjappe og lette, men også påkostet nok til at de for eksempel har forseggjorte understell.

Honda Civic mikser det livlige og det voksne på godt vis. Kjører du helt normalt på vanlig vei, er den rolig og stødig. Civic trives godt med testbilens 17-tommersdekk.

ANNERLEDES: Sett bakfra er Honda Civic mer spesiell. Lykteformene er den alene om, og delt bakrute ser alltid spesielt ut i bakspeilet. FOTO: Petter Handeland
ANNERLEDES: Sett bakfra er Honda Civic mer spesiell. Lykteformene er den alene om, og delt bakrute ser alltid spesielt ut i bakspeilet. FOTO: Petter Handeland

Samtidig har Civic den herlige kompaktbilresponsen dersom du lar den utfolde seg litt på en svingete vei. Det er på denne måten vi synes Civic minner om Ford Focus, som er vår kjørefavoritt blant de folkelige kompaktbilene.

Når det er glatt, varsler Civic fra om det med understyring på forhjulsdrevne bilers vis.

Motor: 4

LIGNER: Sett fra siden ser en klare likhetstrekk med den forrige Honda Civic-modellen. FOTO: Petter Handeland
LIGNER: Sett fra siden ser en klare likhetstrekk med den forrige Honda Civic-modellen. FOTO: Petter Handeland

I likhet med Civic-dieselen på 2,2 liter er bensinmotoren på 1,8 liter vært i Honda-sortimentet i mange år. Dette er en selvpustende motor - den følger altså ikke trenden med lavere sylindervolum og turbo for å blåse opp kreftene.

TEKNISKE DATA Honda Civic 1,8 i-VTEC Executive m/navi

TEKNISKE DATA

  • MOTOR, CM3: 1798
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 142/6500
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 174/4300
  • EGENVEKT, KG: 1341
  • TILHENGERVEKT, KG: 1400/500
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 430/177/444
  • BAGASJEROM, LITER: 467-1200
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/45R17
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,61
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 145
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 9,7
  • TOPPFART, KM/T: 215
  • PRIS FRA, KR: 284 900
  • PRIS TESTBIL, KR: 338 400

Motoren bidrar til at Honda Civic oppleves som svært lettkjørt. Om den ikke har sterke akselerasjonskrefter på lavt turtall, har den det en kan kalle god "sigekraft".

Sammen med girutvekslinger godt tilpasset norske fartsforhold, betyr det at du kan kjøre mykt og komfortabelt på høye gir. Støynivået er hele tida bensin-snilt.

God akselerasjon får du først når turtallet virkelig brukes, og akkurat dette kan virke litt gammelmodig i 2012. De små bensinturbomotorene som flere konkurrenter kan tilby, er klart sterkere på lavere turtall.

Ytelser: 3

For Honda Civic 1,8 bensin føles det naturlig å skille mellom opplevde ytelser og resultatene vi får når vi måler akselerasjonen med nøyaktig GPS-utstyr.

Under normal kjøring synes vi den er sterk nok. I de tilfellene der vi trenger mer, er det bare å gire ned et trinn eller to - eller til og med tre om det virkelig haster.

Girspaken ligger for øvrig akkurat der høyrehånda havner når du lar den falle ned fra rattet. Girskiftene er presise.

De målte ytelsene er derimot skuffende, motorens 142 hestekrefter tatt i betraktning. 7,6 sekunder som bestenotering for 60-100 km/t er litt tregere enn hva Audi A3 greier med en turboladet 1,2-liter med 105 hk.

Det er dessuten langt bak BMW 116i med 136 hk, som har 5,8 sekunder som resultat for 60-100 km/t. Og nødvendigvis får 1,8-literen grundig bank av Honda Civic 2,2 i-DTEC.

Eksteriør: 4

Da Honda slapp de første bildene av den nye Civic, var vi litt skuffet. Den så ut som en lett frisert utgave av forgjengeren, og vi var langt fra sikre på om vi syntes den nye så bedre ut.

VORTER: Fra enkelte vinkler virker baklysene pussige der de stikker langt ut fra karosseriet. FOTO: Petter Handeland
VORTER: Fra enkelte vinkler virker baklysene pussige der de stikker langt ut fra karosseriet. FOTO: Petter Handeland

Men Civic ser langt bedre ut i det virkelige liv, og den skiller seg fra hopen. Litt problemer har vi med baklysene, som stikker pussig langt ut sett fra enkelte vinkler.

TESTDATA Honda Civic 1,8 i-VTEC Executive m/navi

TESTDATA

  • 0-100 KM/T, SEK.: 10,1
  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 7,6
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 9,6
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 12,9
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: 8,0
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 10,1
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 14,2
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 18,2
  • STØY TOMGANG, dBA: 40,3
  • STØY 50 KM/T, dBA: 64,7
  • STØY 80 KM/T, dBA: 69,3
  • STØY 100 KM/T, dBA: 71,8
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,58

Civic er for øvrig en bil som kler litt pynt, som store hjul og moderate spoilere. Det ser du om du sammenligner bilen i denne testen med bildene av den lett stylede dieselversjonen.

Interiør: 4

Honda har imagemessig svingt litt i Norge, mellom det folkelig og et til tider mer eller mindre uttalt ønske om å være en slags japansk BMW.

Selve kupeen i Civic er verken utpreget normalfolkelig eller særlig BMW-aktig. Den er et stykke på vei noe for seg selv. Dashbordet er i to "etasjer", der en stor turteller er hovedelement der de fleste andre også har speedometer.

Over dette kommer etasjen med digitalt speedometer og en infoskjerm. Testbilen er av nest øverste utstyrsserie (Executive med navi), og har derfor også en moderne navigasjons- og multimedieenhet på dashbordet (koster 20.000 kroner ekstra).

Om instrumenteringen er litt annerledes, fungerer den godt. Med Executive-utgavens skinnseter løftes kvalitetsfølelsen, men den når ikke statusbilnivå.

Sittestillingen er det vi kan kalle halvhøy. Vi synes en lavere sittestilling hadde passet enda bedre i en bil som også evner å være sportslig.

Plassforholdene er gode for fire normalt store voksne, men vær obs på at glasstak (på Executive-modeller) stjeler noen centimeter takhøyde. Midtplassen i baksetet er ukomfortabel.

Bagasjerommet er veldig stort for en kompakt kombikupé. 467 liter er det oppgitt til med testbilens basshøyttaler som stjeler litt plass (normalen i klassen er rundt 350 liter). Når vi ser hvor dypt rommet er, tviler vi ikke på det tallet.

Du har dessuten en ekstra måte å frakte bagasje på dersom du har en høy gjenstand som skal med: Sitteputa i baksetet kan vippes opp mot seteryggen, og da får du god plass i full kupéhøyde bak forsetene.

Komfort: 4

Honda Civic har en fast, men smidig fjæringskomfort. Også de mange skarpe kantene veiene våre er fulle av, tas hånd om på betryggende vis.

Hjulstøy har ofte vært et ankepunkt mot asiatiske biler, og støymåleren viser at det ikke er fritt for det i Civic heller (se tabell). Støyen er imidlertid holdt i et leie som ikke oppfattes som plagsomt.

EGENS STIL: Dashbordet er i to ""etasjer"". Det ser uvant ut, men fungerer bra. Ergonomien er god - særlig liker vi at girspaken står akkurat der høyrehånda havner når du lar den falle ned fra rattet. FOTO: Petter Handeland
EGENS STIL: Dashbordet er i to ""etasjer"". Det ser uvant ut, men fungerer bra. Ergonomien er god - særlig liker vi at girspaken står akkurat der høyrehånda havner når du lar den falle ned fra rattet. FOTO: Petter Handeland

Sikkerhet: 5

Honda Civic har fått fem av fem stjerner som hovedkarakter i EuroNCAPs kollisjonstest.

Også delresultatene beskriver en bil med gjennomgående god sikkerhet på alle nivåer.

Civic har for sin bilklasse en normalt omfangsrik pakke med sikkerhetselektronikk.

I dyreste utstyrsserie kan Civic fås med et automatisk, radarbasert system som registrerer kollisjonsfare, bremser bilen og forbereder den på sammenstøt.

Pris/utstyr: 5

Testbilen er som nevnt av utstyrsserien "Executive med navi", som er den nest dyreste (aller dyrest er samme serie med radarbasert sikkerhetssystem i tillegg).

Skinninteriør, elektrisk setestyring, xenonlys, stort glasstak og større stereo med basshøyttaler hører med blant utstyret i denne utstyrsversjonen, i tillegg til navi-/multimedieenheten. Den har rett og slett veldig mye av det meste.

Dette gir en pris for testbilen på like under 340.000 kroner med metallic lakk.

GOD PLASS: Bagasjerommet er stort, ikke minst gjør dybden at du kan få plass til veldig mye. Med seteryggene nedfelt er det plass til en stor terrengsykkel. Også lukeåpningen er generøs. Civic viser at passe sportslig kjøreopplevelse fint kan kombineres med gode praktiske egenskaper. FOTO: Øyvind Jakobsen
GOD PLASS: Bagasjerommet er stort, ikke minst gjør dybden at du kan få plass til veldig mye. Med seteryggene nedfelt er det plass til en stor terrengsykkel. Også lukeåpningen er generøs. Civic viser at passe sportslig kjøreopplevelse fint kan kombineres med gode praktiske egenskaper. FOTO: Øyvind Jakobsen

Prisen er god for den som ønsker utstyrsflom - er alternativet for eksempel en BMW 1-serie, må du ut med veldig mye mer for å få like mye utstyr.

Likevel synes vi at Sport-utgaven til 284.900 kroner kanskje er et vel så godt kjøp. Vi har kjørt den tidligere, og vi synes at en får mye for pengene.

Hondas utstyrspolitikk er strengt nivådelt. Fordelen er mye utstyr innen hvert enkelt nivå, men svært lite rom for spesialønsker.

Honda gjør det generelt godt på kvalitetsrangeringer, og det kan bidra til gode bruktpriser.

Forbruk: 5

Honda Civic 1,8 i-VTEC er oppgitt til å bruke 0,61 l/mil, med et tilhørende CO2-utslipp på 145 g/km. Det er tall som ikke imponerer noen i dag.

Gledelig nok opplever vi at Civic likevel greier seg godt i vår faste forbrukstestrunde på 20 mil. I denne ganske krevende løypa med mange høydemeter stigning etter østlandske forhold klarer den seg med 0,58 l/mil.

For en bensindrevet kompaktbil er det et bra resultat. De tidligere nevnte Audi A3 1,2 TFSI (0,52 l/mil) og BMW 116i (0,57 l/mil) er de eneste kompaktbilene med bensinmotor som har greid runden med mindre drivstoff.

Kompaktbiler med dieselmotor ligger til sammenligning ofte rundt 0,5 l/mil i snittforbruk i forbrukstestløypa vår.

Sjekk reelt forbruk for 177 biler

Konklusjon: 4

Totalkarakteren er ikke nødvendigvis et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen er målt mot konkurrenter da den ble testet.

Honda Civic er velkjørende og forener komfort og livlighet på en måte som er lett å like. Bensinmotorens lettkjørthet og relativt lave forbruk er andre plusspunkter. Ikke minst har Civic stort bagasjerom.

Vi savner imidlertid mer kraft på lavere turtall, slik en får med moderne bensinmotorer med turbo. Her er ytelsene for slappe. Det vipper totalkarakteren ned til fire for en ellers riktig god bil.

Les også:

Alle våre Honda-tester

Vi har testet over 600 biler