Test: Ford Grand C-Max 2,0 TDCI Powershift, 2010-modell

Ikke pen, men veldig praktisk

Fords nyhet med sju seter har veldig mange positive sider. Utseendet er ikke blant dem.

Først publisert Sist oppdatert

Den nye, kompakte flerbruksbilen fra Ford kommer i to karosseriversjoner: C-Max og Grand C-Max.

C-Max, som vi allerede har testet, er en femseter med en etter vår mening vellykket baksetefleksibilitet. Grand C-Max har på sin side skyvedør, større hekk (som betyr sitt for utseendet) og plass til to ekstra seter.

Grand C-Max er på mange måter en oppvisning i hva det er praktisk mulig å få plass til i en bil som bare er 452 cm lang. Det er rundt 30 cm kortere enn en vanlig folkestasjonsvogn, for eksempel Fords egens Mondeo.

Likevel har Grand C-Max altså sitteplass til sju, mens stasjonsvogner flest bare rommer fem.

Blant Grand C-Max' nærmeste konkurrenter, både i pris og størrelse, er biler som VW Touran, den nye Mazda 5 (som den deler basis med), Peugeot 5008 og Renault Grand Scénic.

Storebroren fra Ford, S-Max, er et tydelig trinn opp i størrelse og pris.

Kjøreegenskaper: 5

Grand C-Max ser atskillig mer klumpete ut enn femseteren C-Max, og denne versjonen av sjuseteren (med større motor og automatgir) veier også rundt 190 kg mer enn C-Maxen vi tidligere har kjørt.

Det merkes, blant annet ved litt mer krenging. Men i likhet med femseteren C-Max, som vi ga karakter seks for kjøregenskaper, er tyngdepunktet for Grand C-Max langt lavere enn det ser ut. Derfor oppfører den seg i all hovedsak som en normalt lav personbil.

Grand C-Max har en veldig fin styrefølelse, og den bidrar kraftig til at bilen føles kjapp i bevegelsene. Det er god klasse over bittet i forhjulene - akkurat som vi er blitt vant til fra Ford.

Del

Motor: 4

KLUMPETE: Når en bil på rundt 4,5 meter skal romme ¿alt¿, kan resultatet fort bli klumpete ¿ vi hadde nær sagt klossete.
KLUMPETE: Når en bil på rundt 4,5 meter skal romme ¿alt¿, kan resultatet fort bli klumpete ¿ vi hadde nær sagt klossete. Foto: Handeland, Petter

For å få automatgir i en dieseldrevet Grand C-Max, må du ha toliters dieselmotor. Den prisgunstige 1,6-literen fås bare med manuelt gir.

TESTDATA

60-100 KM/T, 3. GIR: 7,2

60-100 KM/T, 4. GIR: 8,0

60-100 KM/T, 5. GIR: 10,0

60-100 KM/T, KICKDOWN: 7,2

80-120 KM/T, 4. GIR: 10,4

80-120 KM/T, 5. GIR: 11,8

80-120 KM/T, 6. GIR: 14,5

80-120 KM/T, KICKDOWN: 10,1

STØY TOMGANG, dBA: 47,2

STØY 50 KM/T, dBA: 58,8

STØY 80 KM/T, dBA: 63,8

STØY 100 KM/T, dBA: 65,4

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,62

Testbilen har 115-hesterversjonen av toliteren, som er samme effekt som den sterkeste versjonen av 1,6-literen har. Prisforskjellen mellom de to er 34.000 kroner, og det er så mye at en bør tenke gjennom hvor viktig automatgir er.

Men skal en først ha automat, leverer Ford en god løsning. Toliteren er vi godt kjent med fra blant annet Mondeo, og den føles sterk ved alle normale belastninger.

Om støynivået er lavt ved rolig framferd, er du aldri i tvil om at du sitter i en dieseldrevet bil ved gasspådrag. Toliteren er langt grovere i målet enn 1,6-literen.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Girkassen er en dobbeltclutchkasse med seks trinn. Den girer komfortabelt oppover og litt mer merkbart nedover. Kassen er generelt smart, i den forstand at det valgte girtrinnet føles riktig og effektivt, men holder av og til giret til litt høyere turtall enn vi ville valgt for mest mulig økonomisk kjøring.

Ytelser: 4

Tolitersdieselen er litt raskere girtrinn for -trinn enn 1,6-litersdieselen er i den lettere femseters-C-Maxen. Et overtak i dreiemoment målt mot 1,6-literen (300 mot 270 Nm) utligner ekstra vekt, og vel så det.

Alt i alt er ytelsene på et greit nivå motorstyrke og vekt tatt i betraktning. Raskeste måling i 60 til 100 km/t er 7,2 sekunder, mens 80-100 km/t tar 10,2 sekunder.

I hastigheter inntil lovlig norsk landeveisfart (80 km/t) har motoren fin respons, mens den blir seig i akselerasjonen når en nærmer seg europeisk motorveisfart.

Eksteriør: 2

Femsetersversjonen C-Max "vokste på oss" mens vi hadde den (heller ikke den var kjærlighet ved første blikk). Det har ikke Grand C-Max gjort.

KJØRER BRA: Grand C-Max har en veldig fin styrefølelse, og den bidrar kraftig til at bilen føles kjapp i bevegelsene.
KJØRER BRA: Grand C-Max har en veldig fin styrefølelse, og den bidrar kraftig til at bilen føles kjapp i bevegelsene. Foto: Handeland, Petter

Når en bil på rundt 4,5 meter skal romme "alt", kan resultatet fort bli klumpete - vi hadde nær sagt klossete. Mens C-Max har en viss sportslighet, og S-Max en viss eleganse, er Grand C-Max i våre øyne først og fremst rar.

TEKNISKE DATA

MOTOR, CM3: 1997

EFFEKT, HK VED O/MIN: 115

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 300

EGENVEKT, KG: 1634

TILHENGERVEKT, KG: 750/1500

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 452/183

BAGASJEROM, LITER: 473-1742

STANDARD DEKKDIMENSJON: 215/50R17

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,58

CO2-UTSLIPP, G/KM: 154

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 12,3

TOPPFART, KM/T: 182

PRIS FRA, KR: 348.500 (Titanium,Powershift)

PRIS TESTBIL, KR: 378.100

Ford har prøvd å legge inn dynamikk i hekken ved hjelp av buer og kanter i metallet, men Grand C-Max ser likevel (bak)tung ut.

Interiør: 5

I dette avsnittet er det ikke nødvendigvis det innvendige utseendet og materialkvaliteten som sørger for god karakter. Til det er plastfølelsen litt for sterk.

Her er det praktiske kvaliteter som teller, og dem har Grand C-Max mange av. Det som skiller den fra mengden (men ikke fra den nære slektningen Mazda 5), er først og fremst de store skyvedørene.

De har flere fordeler. For det første sikrer de stor og enkel inngang til de to bakre seteradene. For det andre slipper du at barna klinker døra inn i bilen ved siden av, med de følger det kan ha.

Skyvedører er kort sagt et stort pluss for en bil som skal brukes av en småbarnsfamilie.

Setearrangementet er i store trekk det samme som i Mazda 5. Rad to har tre sitteplasser, men den midtre er smal og ukomfortabel. Kupébredden i baksetet holder likevel så vidt til å få plass til tre barneseter (avhengig av barnesetemodell).

Det midtre setet kan enkelt vippes bort (sitteputa vippes inn under sitteputa i nabosetet), og da får en passasje til de to bakre setene. Her er beinplassen liten, selv med setene foran skjøvet fram.

Slik sett er Grand C-Max med sju seter trolig på sitt beste for en familie med to barn som av og til tar med seg andre barn til fotballtreninga - eller besteforeldre på kortere bilturer en gang i blant.

Den er for trang til å kunne regnes som en fullverdig sjuseter. For øvrig i likhet med alle de nærmeste konkurrentene.

De to bakerste setene koster 9000 kroner ekstra. Dropper du dem, vil bagasjeromsvolumet øke betydelig og bilen vil framstå som en verdig konkurrent til langt større stasjonsvogner.

Vil du likevel ha stasjonsvogn? Her er 17 modeller til under 300.000 kroner.

Komfort: 5

Komforten er en ny, sterk side for Ford Grand C-Max med Powershift-gir. Det gjelder på flere områder.

Støynivået er lavt (unntatt under akselerasjon). Fjæringskomforten får mer enn godkjent. Girautomatikken er, som vi allerede har vært inne på, komfortabel.

PRAKTISK: Skyvedører er kort sagt et stort pluss for en bil som skal brukes av en småbarnsfamilie.
PRAKTISK: Skyvedører er kort sagt et stort pluss for en bil som skal brukes av en småbarnsfamilie. Foto: Handeland, Petter

Legg til at betjeningen er logisk og at brukervennligheten av alle setene er god, og så vel kjøre- som brukskomfort står til god karakter.

Små trekk får Grand C-Max for litt udempede understellslyder samt mangel på vinkeljustering av sitteputa i førersetet. Det siste reduserer lårstøtten og dermed langturskomforten, i første rekke for langbeinte sjåfører.

Sikkerhet: 5

Ford Grand C-Max er testet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP med fem av fem stjerner som hovedkarakter.

Grand C-Max har alt det som er blitt standard sikkerhetselektronikk de siste årene, som antisladd, antispinn, full kollisjonsputepakke, bremsekraftforsterker og -fordeler med mer.

Kjøreegenskapene er trygge og stabile. Den mer kompakte C-Max var blant de mest håndterbare bilene vi noen gang har kjørt gjennom vår doble unnamanøvertest, også kjent som elgtest. (Grand C-Max er ikke kjørt gjennom denne testen på grunn av snø på testbanen.)

Pris/utstyr: 4

Ford Grand C-Max er (uten tredje seterad) rundt 21.000 til 24.000 kroner dyrere enn "lillebror" C-Max. Dermed havner den like i hælene på familiestasjonsvognene prismessig. Grand C-Max er rundt 10.000 kroner billigere enn versjoner av Mondeo stasjonsvogn som er sammenlignbare i motor og utstyr.

Sett i dette lyset kan Grand C-Max virke litt "spinkel" - basisen er en kompaktbil, og det er flere ting i helhetsopplevelsen som skiller kompakt- og mellomklassebiler. Slik sett er den litt dyr. Bilfabrikker vet å ta litt ekstra for nisjebiler, og Grand C-Max er en slik.

På den annen side: Det finnes få andre biler som er så praktiske i dette prissjiktet.

HELT OK: Det er ikke nødvendigvis det innvendige utseendet og materialkvaliteten som sørger for god karakter under emnet ""interiør"". Til det er plastfølelsen litt for sterk.
HELT OK: Det er ikke nødvendigvis det innvendige utseendet og materialkvaliteten som sørger for god karakter under emnet ""interiør"". Til det er plastfølelsen litt for sterk. Foto: Handeland, Petter

Grand C-Max starter på under 290.000 kroner (1,6 diesel med 95 hk), mens vår velutstyrte testbil med toliter, automat, sju seter og fin utstyrspakke koster 378.100 kroner. Da er en brått i nærheten av en billig utgave av S-Max, og da taper Grand C-Max på veldig mange punkter.

Vi tror at en Grand C-Max med 115-hestersversjonen av 1,6 TDCI vil være riktigere priset for biltypen. Den koster fra 314.500 kroner med utstyrsserien Titanium, som er temmelig innholdsrik. Da er Grand C-Max også fullt ut konkurransedyktig med VW Touran, Peugeot 5008 og andre nære konkurrenter.

Ford har gode priser på ekstrautstyr, og vårt inntrykk er at sjusetere er ettertraktet på bruktmarkedet.

Miljø: 4

Med oppgitt forbruk på 0,58 l/mil og normutslipp av CO2 på 154 g/km er testbilen på et ikke mer enn godkjent nivå for en bil som i lengde og klasse kan regnes blant de kompakte.

Automatisk dobbeltclutchkasse regnes ikke lenger som grunn til å bruke mer drivstoff - det har mange modeller fra VW-konsernet vist oss. For eksempel denne Golfen.

I vår 20 mil lange testløype trengte Grand C-Max 0,62 l/mil. Det er 10 til 20 prosent mer enn de fleste familiestasjonsvogner med sammenlignbar motor, og eksakt det samme som den langt raskere BMW 520dAT med 163 hk.

ROMMELIG: Kupébredden i baksetet holder så vidt til å få plass til tre barneseter.
ROMMELIG: Kupébredden i baksetet holder så vidt til å få plass til tre barneseter. Foto: Handeland, Petter