Test: Ford Focus 1,6 TDCI stv., 2011-modell

Vår nye favorittstasjonsvogn

Ford Focus stasjonsvogn er stor nok for mange familier, til en pris mange kan greie.

Først publisert Sist oppdatert

Det er ikke hver dag vi deler ut terningkast seks. Etter vår definisjon tilhører toppkarakteren bilen som til enhver tid er best i sin bilklasse, i dette tilfellet klassen for kompakte stasjonsvogner.

Det synes vi Ford Focus stasjonsvogn er.

I klassen er det flere sterke konkurrenter, med VW Golf stv. som den kanskje nærmeste. Andre alternativer er for eksempel Kia Cee'd stv. og Hyundai i30 stv. og Opel Astra stv.

Ikke minst kan Focus konkurrere mot Skoda Octavia, selv om den ofte regnes inn blant de litt større stasjonsvognene.

Terningkast seks betyr at det meste er svært bra, men heller ikke i Focus er alt perfekt. Vi forteller deg hva som funker og hva som kunne vært enda bedre.

Kjøreegenskaper: 6

Da den første generasjonen Ford Focus kom på tampen av 90-tallet, viste den at kompaktbiler ikke trenger å være kjedelige å kjøre. Bilen ble brukt av BMW som referanse da de bygde sin 1-serie.

Generasjon to var litt moderert når det gjaldt skarpe, nesten sportslige kjøreegenskaper, og i tredje ganerasjon kan en gjerne si at Focus er blitt voksen.

Det er heldigvis ikke det samme som trøtt. For du verden for en kapasitet bilen stiller med når den får litt ekstra å bryne seg på. Understellet gjør en fenomenal jobb med å holde hjulene på asfalten, uansett hvor mye kong Vinter har tæret på veidekket.

VELKJØRENDE: Kjøreegenskapene er en av Ford Focus sterkeste sider. Vindusrekka smalner av bakover, og det gjør at små barn har dårlig sikt ut av bilen. FOTO: Terje Bjørnsen
VELKJØRENDE: Kjøreegenskapene er en av Ford Focus sterkeste sider. Vindusrekka smalner av bakover, og det gjør at små barn har dårlig sikt ut av bilen. FOTO: Terje Bjørnsen

Styringen har litt mer saftig motstand enn bølet av konkurrenter, og bittet i forhjulene er sterkt. I våre kjegletester på bane er bilen lett å kontrollere.

Det er bakhjulene som slipper først, men dem holder antiskrenssystemet uansett god kontroll med.

Motor: 5

STERK NOK: 1,6-litersdieselen i versjonen med 115 hk gir Ford Focus-sjøføren følelsen av et lite kraftoverskudd. FOTO: Terje Bjørnsen
STERK NOK: 1,6-litersdieselen i versjonen med 115 hk gir Ford Focus-sjøføren følelsen av et lite kraftoverskudd. FOTO: Terje Bjørnsen Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

1,6-litersdieselen blir etter alt å dømme bestselger i Focus. Den finnes i to versjoner, med 95 og 115 hk. Her har vi kjørt den sterkeste, som koster 10.000 kroner mer enn 95-hesteren.

Tekniske data og testdata Ford Focus 1,6 TDCI stv.

TEKNISKE DATA

  • MOTOR, CM3:1560
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:115/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:270/1750
  • EGENVEKT, KG:1367
  • TILHENGERVEKT, KG:1200/680
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:456/182/150
  • BAGASJEROM, LITER:490
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:205/55-16
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,42
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:109
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:11,1
  • TOPPFART, KM/T:193
  • PRIS FRA, KR:244 600
  • PRIS TESTBIL, KR:306 900

TESTDATA

  • 0-100 KM/T, SEK.:12,6
  • 60-100 KM/T, 3. GIR:6,8
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:8,5
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:11,5
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:10,0
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:11,8
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:15,0
  • STØY TOMGANG, dBA:42,8
  • STØY 50 KM/T, dBA:63,8
  • STØY 80 KM/T, dBA:68,2
  • STØY 100 KM/T, dBA:70,6
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,52

Motoren står i ulike effektversjoner i en mengde bilmodeller fra flere merker. Andre testbiler med denne maskinen er Peugeot 508, 3008 og 5008, Citroën C4 og Mazda 5.

I tillegg har vi testet Focus' høybygde broderbil C-Max med samme motor.

Vi har generelt skrytt mye av denne motoren. Den har vært regnet blant dieselmotorene med best gangkultur, kraftutvikling og støybilde.

I 2011 er konkurransen hardere enn noen gang, og vi ser at for eksempel VW-konsernets 1,6 TDI er like god eller bedre på enkelte felt.

For Focus stasjonsvogns del handler det om en smånøkkete tendens ved igangsetting, noe som er mest merkbart ved rushtidskjøring. Dessuten kommer mer av turboskyvet i én "pakke" her enn i VW-konkurrenten.

Ytelser: 5

Selv uten å ha prøvd 95-hestersversjonen av 1,6 TDCI-motoren, er vi sikre i vår sak: de 10.000 kronene ekstra som 115-hesteren koster, er godt investerte penger for den som ønsker ekstra ytelser og kjøreglede.

270 Nm er med på å gi følelsen av et lite kraftoverskudd. Responsen på gassen er bedre enn i mange konkurrenter, noe du vil ha glede av i tunge motbakker og når bilen fylles opp.

Våre tester av maksytelser på bane gir 6,7 sekunder som beste resultat for 60-100 km/t, mens den trenger 10 sekunder fra 80 til 120 km/t. Det er et godt resultat for stasjonsvogner denne klassen, klart bedre enn for eksempel Scoda Octavia GreenLine .

Focus stasjonsvogn er som ventet noen tiendedeler tregere enn Focus kombikupé med samme motor.

Eksteriør: 5

Ordene falt flere ganger i testperioden: "Mini-Mondeo"

BEDRING: Den nye Ford Focus har en bedre opplevd kvalitet enn forrige utgave. De mange knappene på rattet (ekstrautstyr) krever litt tilvenning. FOTO: Terje Bjørnsen
BEDRING: Den nye Ford Focus har en bedre opplevd kvalitet enn forrige utgave. De mange knappene på rattet (ekstrautstyr) krever litt tilvenning. FOTO: Terje Bjørnsen

På litt avstand ser nemlig Ford Focus stv. ut til å være snytt ut av grillen på storebroren. Grunnlinjene er svært like, men det er Focus som ser mest sportslig ut. Hovedgrunnen er en ganske kraftig stigende nedre vinduskarm - et mye brukt designknep.

Focus er like bred som den større VW Passat, og dermed bredere enn de direkte konkurrentene. Det gir den et bredbeint uttrykk på veien, og kamuflerer at den faktisk er halvannen meter høy.

I testbilens røde metallicfarge har Ford funnet fram til en lakk som kler Focus.

Interiør: 5

Tidligere Focus-generasjoner har ikke helt hengt på de beste i klassen når det gjelder kvalitetsfølelse. Det virker det som om Ford vil ha slutt på.

Verken den tykke polstringen i dashbordet eller de kraftige forsetene står tilbake for noe konkurrentene leverer.

I en stasjonsvogn vil plassforhold ofte være det viktigste kriteriet. Her scorer Focus generelt godt.

I baksetet har den noen få ekstra centimeter mer bredde. Vi har kjørt bilen med tre barn, derav to i barneseter, og det går helt fint. Her blir designtrekket med stigende vinduslinje et minus: Små barn har dårlig sikt ut av sidevinduene.

Bagasjerommet er oppgitt til 490 liter. Det er noe mindre enn VW Golf stv. og Skoda Octavia stv., men tommestokkken vår er slett ikke enig i at forskjellen er så stor som oppgitt.

I likhet med andre kompaktstasjonsvogner med stort bagasjerom er noe av bagasjeromslengden stjålet fra beinplassen i baksetet. Undertegnede (187 cm) får akkurat plass til knærne "bak meg selv", men særlig mer langbeinte vil få problemer.

Mest betydning kan dette ha for dem som skal ha bakvendt barnesete i bilen - som kjent kan en baby ta mer plass enn en basketballspiller. Da kan det bli trangt i setet foran.

Baksetet kan foldes sammen på to måter. Du kan enten nøye deg med å legge seteryggene (todelt) framover. Da får du et gulv som går i motbakke innover i bilen.

Eller du kan løfte opp sitteputene (som også er delt), og da får du et helt flatt gulv.

Focus stv. har ikke skiluke i baksetet.

Komfort: 5

Ford Focus stv. har vei- og motorstøy som generelt ligger i behagelig leie. Når den i tillegg har gode seter, fin sittestilling for sjåføren, tilstrekkelig plass og smidig understell, er Focus klar for ordentlig lange turer.

Særlig imponert er vi over komforten understellet evner å gi, uten at Focus mister sin friske kjørefølelse. Fjæringen retter ut små ujevnheter meget godt (også med testbilens 17-tommershjul), og de større dempes behagelig.

KOMFORTABEL: Ford Focus greier å forene gode kjøreegenskaper med komfort. Et smidig understell og gode forseter er viktige årsaker til det. FOTO: Terje Bjørnsen
KOMFORTABEL: Ford Focus greier å forene gode kjøreegenskaper med komfort. Et smidig understell og gode forseter er viktige årsaker til det. FOTO: Terje Bjørnsen

Mange knapper på rattet (ekstrautstyr) vil kreve litt tilvenning for sjåføren.

Sikkerhet: 5

Den nye Ford Focus er nylig testet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP, og kom ut av kollisjonsøvelsene med fem av fem stjerner som totalresultat.

For voksnes sikkerhet blir det kun trukket litt for støt mot brystkasse ved kollisjon med stolpe. Barns sikkerhet er vurdert til 82 prosent, som også er et godt resultat.

Focus har alt normalt sikkerhetsutstyr en venter å finne i en moderne kompaktbil i dag. I tillegg kan den leveres med en rekke sikkerhetssystemer som for eksempel filvarsling, blindsonevarsling, skiltgjenkjenning og automatisk nedbremsing ved ulykkesfare.

Pris/utstyr: 6

Før har det vært en tydelig forskjell i kvalitets- og kjørefølelse mellom kompaktbiler (som Focus i Fords tilfelle) og mellomklassebiler (Mondeo). Men sammen med særlig Golf tetter Focus nå dette gapet.

Sett ut fra dette forholdet - nemlig at selve Focus-grunnpakken har tatt et steg opp - synes vi at kapittelet for pris/utstyr blir en sterk Focus-disiplin.

Det gjelder flere aspekter: Motoren gir gode ytelser i forhold til prisen, og de tre utstyrspakkene strekker seg fra tilstrekkelig til ordentlig dugelig utstyrt.

490 LITER: Bagasjerommet bør holde til ferieoppakningen. Rommet er ganske kvadratisk, og det gjør det letetre å pakke. FOTO: Terje Bjørnsen
490 LITER: Bagasjerommet bør holde til ferieoppakningen. Rommet er ganske kvadratisk, og det gjør det letetre å pakke. FOTO: Terje Bjørnsen

Ekstrautstyr ut over pakkene har fine priser. For eksempel fås delskinn pluss elektronisk seteregulering for 7500 kroner, mens en parkeringspakke som inkluderer automatisk lukeparkering (bilen svinger selv) koster 4500 kroner.

Testbilen til rundt 300.000 kroner mangler egentlig bare navianlegg, og det får du fra TomTom for en tusenlapp. Da har du en skikkelig godt utstyrt og tilstrekkelig sterk familiebil.

Billigste Focus stv. (95 hk) koster 234.800 kroner før leveringsomkostninger, mens 115-hesteren altså koster 10.000 kroner mer. Ford har fem års garanti.

Miljø: 4

Ford Focus stv. med 115-hesters diesel har et oppgitt EU-forbruk på 0,42 l/mil og et oppgitt CO2-utslipp på 109 g/km. Begge deler er gode tall for bilstørrelsen.

I praksis, ute på veien i vår 20 mil lange testløype, trenger Focus stv. 0,52 l/mil. Fortsatt er det et godkjent tall, men Focusen havner noen dieseldråper bak for eksempel den forbruksoptimerte Skoda Octavia GreenLine.

Konklusjon: 6

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Som nevnt allerede i innledningen: Vi mener Ford Focus 1,6 TDCI stv. totalt sett er den beste kompakte stasjonsvogna på markedet per i dag (juni 2011), og slik sett forsvarer den en sekser på terningen.

Blant de sterkeste sidene er opplevelsen av at Focus gir mye god bil for pengene både når det gjelder kjøreegenskaper, plass og ytelser.

Litt rom for forbedring finner vi først og fremst når det gjelder motoren. 1,5-litersdieselen er ikke lenger klassens mest kultiverte.

Les også: