Test: Ford Focus 1,6 TDCi 115 hk Titanium, 2011-modell

Denne bilen er best i sin klasse

Den nye Ford Focus leverer sterke resultater i vår test.

Først publisert Sist oppdatert

Kompaktbilklassen - ofte kalt Golf-klassen - er stedet der det beste i bilverdenen møtes. I alle fall når en snakker om biler som er oppnåelige for folk flest.

Bilene er små og lette nok til å ha gode ytelser med relativt liten motor, og til å ha en lett og kvikk kjørefølelse. Samtidig er de store nok for mange familier, og påkostet nok til å ha komfortgoder og elektronikk som for få år siden var forbeholdt luksusbiler.

VW Golf er høvdingen i denne klassen - vi har tidligere kåret den til den beste kompaktklassebilen.

Del

Men klassen byr på flere sterke alternativer. Nylig viste Citroën C4 svært gode takter i vår test. Toyota Auris, med vanlige motorer eller som hybrid, er stadig populær. Mazda 3 er herlig lettkjørt, mens Kia Cee'd byr på best garanti.

Mer snobbete kompaktbiler er de aldrende modellene BMW 1-serie og Audi A3.

Focus har altså nok å bryne seg på. Slik presterer den:

Kjøreegenskaper: 5

Både generasjon én og to av Focus hadde kjøreegenskapene som sin fremste styrke. Focus var bilen som viste at en kompaktbil ikke bare måtte være kjedelig fornuft. Den kunne være riktig morsom også.

Generasjon tre er litt annerledes. Den virker mer moden - litt mer som en Mondeo. Men uten å bli kjedelig. Understellet har kapasitet til mye mer enn det du kan bedrive i lovlig fart i Norge.

En herlig progressivitet i fjæring og demping er én årsak til det. En passe direkte styring (som ikke fullt så skarp som tidligere) likeså.

Bare en følsom gass/clutch ved igangsetting paret med dårlig sikt bakover - som gjør typiske snu- eller parkeringsoperasjoner litt vanskeligere enn i den mer småbilaktige Golf - stopper oss i å gi toppkarakter.

Motor: 6

Focus har siste generasjon av en av våre favorittdieselmotorer. Vi snakker om 1,6-literen som Ford kjøper fra PSA (Peugeot/Citroën).

Nå har motoren fått mer krefter, med 115 hk og 270 Nm dreiemoment. Det er tall du for noen år siden trengte en tolitersdiesel for å få. Motoren fås også i 95-hestersversjon til 10.000 kroner lavere pris.

Vi har kjørt motoren i den ferskeste utgaven i flere bilmodeller allerede. I alle har den fått godt skussmål, uansett om det har dreid seg om en sjuseter som Mazda 5, den mer fleksible Focus-slektningen Ford C-Max eller den direkte Focus-konkurrenten Citroën C4.

I Focus er den så nær perfekt som en dieselmotor kan bli i 2011. Arbeidsviljen er fenomenal - den har krefter til framdrift i svært lave turtall, noe som for eksempel gjør at du ikke alltid må gire før en fartsdump eller bratt motbakke. Det er godt for roen og kjørekomforten.

Samtidig er responsen god, noe en sekstrinns girkasse med passe utvekslingssteg bidrar godt til.

Motoren har et i dieselsammenheng pent lydbilde, med et lite unntak for litt mye støy ved harde gasspådrag.

Ytelser: 5

Med denne motoren er Focus i nærheten av å gi følelsen av ekte kraftoverskudd. Vi liker den følelsen.

Den kjennes sterk i flere gir, i motsetning til for eksempel Golf 1,6 TDI med manuelt gir, som har så høy utveksling på de øverste girene at den kjennes treg. Det gir en fin kjørbarhet - trykk på gassen, og du får svar.

Misforstå ikke, den er ingen racer. Da vi akselerasjonstestet den, var den ennå ikke gått 70 mil, og som regel vil en dieselmotor gå bedre med noen hundre mil på telleren.

6,4 sekunder ble beste resultat i 60-100-målingen, mens den trengte 9,2 sekunder fra 80-120 km/t. Begge deler er blant de beste målingene for kompaktbiler med motor på denne størrelsen.

Eksteriør: 5

Det er lite som er mer subjektivt enn å vurdere om en bil ser bra ut.

DESIGNDETALJER: Med mange linjer og kurver i metallflatene følger Focus dagens trend i bildesign.
DESIGNDETALJER: Med mange linjer og kurver i metallflatene følger Focus dagens trend i bildesign. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Men vi liker det vi ser.

Tekniske data

  • MOTOR, CM3:1560
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:115/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:270/1750
  • EGENVEKT, KG:1344
  • TILHENGERVEKT, KG:1200/670
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:436/182/148
  • BAGASJEROM, LITER:363
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:205/55-16U
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,42
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:109
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:10,1
  • TOPPFART, KM/T:193
  • PRIS FRA, KR:236 600 (262 100 som Titanium)
  • PRIS TESTBIL, KR:295 600

Med en lengde på 436 cm er Focus 16 cm lengre enn for eksempel Golf, og det gir en langt mer coupéaktig silhuett.

I tillegg har designerne jobbet for å gi sidene liv med hvelvinger som lyset kan spille i. Det er definitivt på moten i bildesignkretser i dag.

Interiør: 5

Tidligere Focus-generasjoner har ikke helt hengt på de beste i klassen når det gjelder kvalitetsfølelse. Det virker det som om Ford vil ha slutt på.

Verken den tykke polstringen i dashbordet eller de kraftige forsetene står tilbake for noe konkurrentene leverer.

Plassforholdene i coupeen er av moderne kompaktbilstandard, der litt mer bredde i baksetet enn salgsmaskinen Golf er en av få ting som skiller seg litt ut. Fire voksne av gjennomsnittslengde sitter helt fint i Focus, og baksetet kan romme tre smale.

Det er først i bagasjerommet Focus tjener på den ekstra lengden. Rommet er noen centimeter lengre enn i Golf, og erfaringsmessig er lengde et større gode enn dybde når en skal pakke. Oppgitt volum er 363 liter, som er noe over middels for klassen.

Gulvet blir relativt flatt når baksetet legges sammen, forutsatt at du tar deg tid til å vippe opp sitteputa først.

Komfort: 5

Med generelt støysvak motor, lite veistøy og smidig understell er viktige kriterier for god komfort på plass. Focus er ikke myk, men understellet tar eggen av ujevnheter på en meget god måte.

Sittestillingen for sjåføren er litt høyere i Focus enn i enkelte andre konkurrenter. Med rikelig med reguleringsmuligheter for sete og ratt er det enkelt å finne en bekvem sittestilling med god støtte.

BALANSERT: Focus har et understell som greier spagaten mellom god komfort og spenst i kjørefølelsen meget godt.
BALANSERT: Focus har et understell som greier spagaten mellom god komfort og spenst i kjørefølelsen meget godt. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Når det gjelder brukskomfort, har Focus såpass mange knapper på rattet (mange er ekstrautstyr) at det krever en viss tilvenning.

Testdata

  • 60-100 KM/T, 3. GIR:6,4
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:7,8
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:9,9
  • 60-100 KM/T, 6. GIR:14,6
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:9,2
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:10,9
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:13,1
  • STØY TOMGANG, dBA:48,0
  • STØY 50 KM/T, dBA:61,0
  • STØY 80 KM/T, dBA:65,3
  • STØY 100 KM/T, dBA:68,2
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,5

Sikkerhet: 4

Siste generasjon av Ford Focus er ennå ikke kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP. Derfor gir vi standardkarakter 4.

Focus har all den sikkerhetselektronikk som er blitt normalen for bilklassen i 2011.

I tillegg kan den utstyres med ting som blindsonevarsling, automatisk nedbremsing ved kollisjonsfare i lav fart, filskiftvarsler og -holder samt skiltgjenkjenning i en rimelig priset sikkerhetspakke.

Når bilen settes under press, blir tendenser til skrens stoppet av sikkerhetselektronikken på en trygg og effektiv måte.

Pris/utstyr: 6

Den svært gode 115-hestersdieselen er én viktig grunn til at Focus 1,6 TDCi framstår som mye bil for pengene. Flere viktige konkurrenter som er likt priset, mangler litt krefter målt mot Focus.

Dessuten kan du få en godt utstyrt bil uten at prisen løper løpsk. Focus kommer i tre utstyrsklasser, kalt Trend, Sport og Titanium, der de fleste vil synes at det meste er på plass i de to dyreste.

I tillegg kan Focus leveres med en rekke fornuftig komponerte utstyrspakker til stort sett gode priser. For eksempel er sikkerhetspakken nevnt over (som koster fra 11 700 kroner, pris avhengig av utstyrsgrad) veldig mye rimeligere enn hva tilsvarende koster i dyrere biler.

KLAR FORBEDRING: Ford har spandert godt polstret kunsstoff i dashbordet, og setene er kraftige. Slikt gir pluss for kvalitetsfølelse.
KLAR FORBEDRING: Ford har spandert godt polstret kunsstoff i dashbordet, og setene er kraftige. Slikt gir pluss for kvalitetsfølelse. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Miljø: 5

Ford Focus er oppgitt med et gjennomsnittsforbruk etter EU-normen på 0,42 l/mil og et CO2-utslipp på 109 g/km. Begge deler er på et pent nivå.

I vår 20 mil lange testløype trengte bilen litt mer diesel. Her ble snittforbruket 0,5 l/mil.

Med tanke på at bilen var splitter ny da den ble testet - dieselbiler blir gjerne gjerrigere med noen hundre mil på telleren - er også det et resultat som er godt innenfor det godkjente.

Focus 1,6 TDCi har stopp-start-system som skal spare noen dråper diesel i lyskryss.

KJERNEFAMILIÆRT: Focus er bygd for å ha plass til fire personer av gjennomsnittslengde. Baksetet har også bredde nok til å romme tre slanke personer.
KJERNEFAMILIÆRT: Focus er bygd for å ha plass til fire personer av gjennomsnittslengde. Baksetet har også bredde nok til å romme tre slanke personer. Foto: Egil Nordlien HM Foto