Test: Ford B-Max Titanium 1,6 TDCi 95 hk, 2012

Superpraktisk og rimelig familiebil

Mer praktisk og billig bil skal du lete lenge etter.

Først publisert Sist oppdatert

Nye Ford B-Max har ikke b-stolpe (stolpen fra gulv til tak mellom fram- og baksetene). I stedet har den skyvedører bak. Det gjør den utrolig praktisk.

Dermed kan den bli praktikerkongen i småbilsegmentet. Den er basert på Ford Fiesta, men sjåføren sitter høyere plassert førersete i B-Max, som er 12 cm høyere enn Fiesta.

- B-Max retter seg primært mot unge familier, men også eldre mennesker som trenger en bil det er lett å sette seg inn i. Vi ønsket å skape et kjøretøy som fanget ånden til S-Max, men i et mindre format, sier Martin Smith, designsjef i Ford Europa.

Kjøreegenskaper: 6

I likhet med Fiesta og Focus har B-Max nydelige kjøreegenskaper. Ford er utrolig dyktige til å kombinere sportslighet og fjæringskomfort. Understellet luker ut ujevnheter av alle slag uten at det går på bekostning av kjørbarheten, og B-Max er, tross sin høyreiste form, velbalansert og småsportslig i oppførselen.

B-Max er veldig lettkjørt og trygg på veien, og i unnamanøver og elgtest imponerer den med god balanse og et velfungerende ESP-system. Ved for harde påkjenninger svarer den med veldig forutsigbar understyring. Vel blåst, Ford!

Motor: 4

Mest spennende på motorfronten i B-Max er uten tvil Fords nye 1-liters bensinturbomotor. Den hadde ikke kommet til landet på testtidspunktet, derfor testet vi B-Max med 1,6-liters diesel.

Versjonen vi kjørte er en nedtrimmet versjon av 115-hesteren som er å finne i Focus. En fin diesel med moderne kraftutvikling (fullt dreiemoment fra lave 1500 o/min.) og karakter. Motoren skulle også vise seg å gå veldig rimelig.

Men, alt er ikke rosenrødt. Motorer knatrer en del på tomgang. I tillegg føles den nedtrimmede versjonen, der hestekreftene er fjernet på toppen av turtallsregisteret, litt slapp.

GODT KAMUFLERT: Skyvedører har en tendens til å ikke ta seg spesielt godt ut. Heldigvis har Ford klart å kamuflere de godt.
GODT KAMUFLERT: Skyvedører har en tendens til å ikke ta seg spesielt godt ut. Heldigvis har Ford klart å kamuflere de godt. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Ytelser: 3

Testdata:

  • 0-100 km/t, sek.: 13,3
  • 60-100 km/t, 3. gir: 8
  • 60-100 km/t, 4. gir: 10,8
  • 60-100 km/t, 5. gir: 14,3
  • 80-120 km/t, 3. gir: 9,8
  • 80-120 km/t, 4. gir: 12,1
  • 80-120 km/t, 5. gir: 16,1
  • Støy tomgang, dBA: 44,3
  • Støy 50 km/t, dBA: 63,8
  • Støy 80 km/t, dBA: 67,2
  • Støy 100 km/t, dBA: 69,9
  • Testforbruk, l/mil: 0,48

Med 95 hk og 230 Nm å rutte med sier det seg selv at B-Max ikke er en rask bil. Det er den heller ikke laget for å være. Den er laget for å frakte folke og fe til og fra barnehagen og butikken, og fungerer fint også til lengre bilturer.

Ford oppgir 0-100 km/t på 13,9 sekunder, men vi noterer 13,3 sekunder med vårt avanserte GPS-baserte måleutstyr. 60-100 km/t i tredjegir klarer vi på åtte blank, noe som er et helt ok resultat tatt bilstørrelsen og motorstyrken i betraktning.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Eksteriør: 3

Det er ikke akkurat slik at komplimentene hagler i løpet av testperioden. Så pen er ikke B-Max. Men, vi opplever heller ikke det motsatte. Til å være en høyreist liten flerbruksbil ser B-Max helt grei ut, og Ford har vært flinke til å kamuflere skinnen skyvedøren sklir på. Moderne linjer og kraftige skjermbreddere gjør at den ser mer sportslig ut enn konkurrenter som Hyundai ix20 og Kia Venga.

Interiør: 3

Det er nesten fristende å legge på en ny kategori i denne biltesten som kun tok for seg det praktiske. For her scorer B-Max godt. Som nevnt i innledningen har ikke B-Max b-stolpe. Med skyvedøra trukket helt bak og førerdøra oppe, så er hele bilen åpen fra siden - en åpning på hele 1,5 meter. Det gjør det utrolig enkelt å sette inn barnestoler, stroppe fast unger eller laste bilen med store gjenstander. Alle setene unntatt førersetet kan dessuten felles ned og danne et flatt underlag.

Ford oppgir selv at det er plass til gjenstander på opptil 2,35 meter, og det måtte vi selvfølgelig prøve ut. En panelplate med målene 240x60 centimeter skled faktisk inn uten problemer. Riktignok måtte de siste centimeterne ligge oppå dashbordet og burde ikke fraktes på denne måten.

Men, det praktiske er ikke alt. Ford er ikke bedre enn gjennomsnittet når det kommer til materialkvalitet og opplevd kvalitet innvendig. Her må de se seg slått av for eksempel Volkswagen. En annen ting er brukervennligheten. B-Max har den samme medieenheten i dashbordet som Focus, som vi har gitt kritikk for å ha altfor mange knapper å rote seg bort i.

Komfort: 5

FIKK PLASS: Vi fikk faktisk plass til en panelplate på 240x60 centimeter i ""lille"" B-Max. Alle setene unntatt førersetet kan felles ned og danne et flatt gulv.
FIKK PLASS: Vi fikk faktisk plass til en panelplate på 240x60 centimeter i ""lille"" B-Max. Alle setene unntatt førersetet kan felles ned og danne et flatt gulv. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Som nevnt er fjæringskomforten i B-Max veldig god. Både over landeveiens telehiv og over byens ujevnheter som trikkeskinner og brustein. B-Max er også tilfredsstillende støydempet til å være en bil i 250.000-kronersklassen.

Tekniske data: Ford B-Max 1,6 TDCi 95 hk

  • Motor, cm³: 1560
  • Effekt, hk ved o/min: 95/3600
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 230/1500
  • Egenvekt, kg: 1310
  • Tilhengervekt, kg: 575/575
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 408/175/160
  • Bagasjerom, liter: 304-1386
  • Standard dekkdimensjon: 185/60R15
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,4
  • CO2-utslipp, g/km: 104
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 13,9
  • Toppfart, km/t: 174
  • Pris fra, kr: 240 700
  • Pris testbil, kr: 258 000

Skal vi pirke på noe, så er det brukervennligheten på knappene i dashbordet som krever tilvenning og setene som kunne hatt bedre støtte under lårene og i sidene. Ta i betraktning at dette kommer fra en mann på 192 centimeter.

Sikkerhet: 5

Tro ikke at mangelen på b-stolpe gjør B-Max mindre sikker i et eventuelt sammenstøt fra siden. B-stolpen er bygget inn i dørene, så B-Max er minst like sikker som konkurrentene.

I kollisjonstest utført av EuroNCAP oppnår den fem av fem stjerner. I samme test oppnår den gode 92 % for beskyttelse for voksne og 84 % for beskyttelse av barn, men kunne vært snillere mot fotgjengere.

EuroNCAP skriver i sin dom at B-Max har et tilfredsstillende nivå av sikkerhetsutstyr. ESP er blant annet standard og den kan leveres med såkalt nødbremseassistent.

Pris/utstyr: 5

Med en startpris på 221.700 kroner vil vi påstå at du får mye for pengene dersom du velger en B-Max som din neste bil. Den prisen gjelder riktignok B-Max med 1,0 turbo på 100 hk - motoren vi ville anbefalt.

KREVER TILVENNING: I likhet med Focus er knappene på dashbordet mange og små, og brukervennligheten deretter.
KREVER TILVENNING: I likhet med Focus er knappene på dashbordet mange og små, og brukervennligheten deretter. Foto: FOTO: Handeland, Petter

Med testbilens dieselmotor og Titanium utstyrspakke starter prisen på 240.700 kroner. I tillegg har testbilen ekstrautstyr for 17.000 kroner (Citypakke med oppvarmet frontrute, Active City Stop, ryggesensor og innfellbare speil, mørktonede vinduer, Sony DAB-radio, Comfortpakke med klimaanlegg, nøkkelfri adgang og start, og metallic lakk.

Med utgangspunkt i en 1,0-Ecoboost Titanium og testbilens ekstrautstyr, er det med andre ord mulig å få en godt utstyrt B-Max til rundt 240.000 kroner.

Forbruk: 5

Som tidligere erfart nøyer 1,6-litersdieselen seg med lite drivstoff. Bilen har et oppgitt forbruk på 0,40 l/mil (104 gram CO2/km) i EU-syklusen, men som alltid er dette kunstig lavt. I vår tjue mil lange forbruksrunde lander vi på et forbruk på 0,48 l/mil, noe som er et meget godt resultat. Bedre enn nevnte MPV-konkurrenter og sannelig ikke langt bak de gjerrigste småbilene med små dieselmotorer.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Vi liker Ford B-Max. Den er kjempepraktisk, har veldig gode kjøreegenskaper, ser ok ut, er veldig komfortabel, har god kollisjonssikkerhet og gir mye bil for pengene.

Dieselmotoren i testbilen gjør en god jobb, men vi vil likevel anbefale interesserte den nye 1-liters Ecoboost-motoren på 100 hk.

Les også:

Skifte dekk i helga? Les dette først.

- Den blir veldig ivrig etter å jage etter fartssperren på 250 km/t

Her er de beste nye SUV-ene