Test: Fiat Panda 4x4 0,9 TwinAir Turbo, 2013
Slik er Norges billigste 4x4-bil
Fiat Panda 4x4 får du for under 200.000 kroner.
Firehjulsdrift er høyt elsket i Norge. Omtrent hver tredje nybil i Norge har det nå.
Firehjulsdriftens attraktivitet kan skape nisjer, og relativt lav pris er en åpenbar mulighet. Fiat Panda 4x4 sikter seg rett inn på denne nisjen, med en startpris på under 200.000 kroner (eks. lev.kost.).
Nærmest i pris med firehjulsdrift kommer Suzuki Swift til 224.900 kroner. Et annet billigalternativ med firehjulsdrift er Dacia Duster. Den koster fra 253.000 kroner, men er også klart større enn Panda 4x4.
Panda 4x4 er 3,67 meter lang - 5 cm kortere enn en Mini. Den er litt hevet, og Fiat har derfor latt seg friste til å bruke ordet "SUV" i annonseringen av bilen.
Dem om det. Vi mener at den først og fremst er en liten bil som har fått firehjulsdrift.
Kjøreegenskaper: 3
Fiat Panda 4x4 er kort, smal (167 cm) og relativt høy (160 cm). Du sitter altså ganske høyt i en veldig liten bil, og det bidrar ikke uventet til at Panda 4x4 er enkel å håndtere der det er trangt.
Parkering med Panda er en lek.
Oppe i fart merker du naturlig nok både ministørrelsen og at Panda 4x4 er en rimelig bil. Det blir en del bevegelser over ujevnheter i en kort, men høy bil, og i tillegg bidrar svak støydemping til at det føles som om du kjører fortere enn du gjør.
Eller omvendt, at du helt naturlig kjører noe saktere enn du ville gjort i andre biler.
Med det som premiss, oppfører Panda 4x4 seg helt greit. Den føles ikke vimsete eller skummel, og firehjulsdriften sikrer effektivt god framkommelighet der det trengs.
Kjøreegenskapene er imidlertid langt mindre "polert" enn i en del andre biler til samme pris. Sett deg inn i en Renault Clio, VW Polo eller en Ford Fiesta til rundt 200.000 kroner, og du skjønner hva vi mener. Men da får du altså ikke firehjulsdrift.
Motor: 4
Fiat Panda 4x4 har en 0,9-liters bensinmotor med turbo. Motoren, som bare har to sylindre, yter 85 hk og 145 Nm dreiemoment.
TEKNISKE DATA Fiat Panda 4x4
- Motor, cm³: 875
- Effekt, hk ved o/min: 85/5500
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 145/1900
- Egenvekt, kg: 1125
- Tilhengervekt, kg: 800/400
- Lengde/bredde/høyde, cm: 367/167/161
- Bagasjerom, liter: 225-870
- Standard dekkdimensjon: 175/65 R15
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,49
- CO2-utslipp, g/km: 114
- 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 12,1
- Toppfart, km/t: 166
- Pris fra, kr: 199 900
- Pris testbil, kr: 214 900
I 2011 fikk motoren prisen "International Engine of the Year".
Som tallene mer enn antyder er motoren utviklet etter trenden med såkalt downsizing (lavt sylindervolum). Kun to sylindre er med på å gjøre motoren rimelig å bygge. Samtidig er virkningsgraden høy og den interne friksjonen lavere enn i motorer med flere sylindre.
I Panda 4x4 er motoren en artig rakker. Kan du leve med vibrasjoner og ganske mye motorlyd - lyden kan ses på som tøff, men helt sikkert også som masete - vil du kjenne at det er litt italiensk temperament i den når du girer ned og tråkker til.
Motoren er lettbrukt, men i løpet av kort tid er det kommet andre downsizingmotorer som vi opplever som mer siviliserte når det gjelder støy og gange.
Ytelser: 4
Fiat Panda 4x4 bruker 8,1 sekunder fra 60 til 100 km/t. Fra 80 til 120 km/t trenger den 11,1 sekunder.
Blant mini- og småbiler med "normalmotorer" er dette akselerasjonstall som er midt i laget.
Det er verdt å merke seg at Panda er lavt giret - den er ikke i nærheten av å nå 100 km/t på tredjegir. I praksis opplever vi at motoren er relativt snerten under normal bruk.
Eksteriør: 3
Kort, smal, høy og butt - dette er ikke akkurat ord vi forbinder med elegant bildesign.
Fiat Panda 4x4 er forsøkt pyntet etter SUV-malen med "skliplater" foran og bak og svarte lister på skjermene. Vi er redd for at det ikke hjelper i våre øyne.
TESTDATA Fiat Panda 4x4
- 60-100 km/t, 4. gir: 8,1
- 60-100 km/t, 5. gir: 10,5
- 60-100 km/t, 6. gir: 13,6
- 80-120 km/t, 4. gir: 11,1
- 80-120 km/t, 5. gir: 12,9
- 80-120 km/t, 6. gir: 16,8
- Støy tomgang, dBA: 45,1
- Støy 50 km/t, dBA: 66,9
- Støy 80 km/t, dBA: 71,2
- Støy 100 km/t, dBA: 72,8
- Testforbruk, l/mil: 0,59
For ordens skyld teller eksteriørkarakteren lite i totalbedømmelsen av bilen.
Interiør: 3
Testbilen er av utstyrsserien "All Inclusive", som har mer utstyr og er litt pyntet innvendig sammenlignet med normalutgaven kalt "Lounge".
Materialbruken er slik en kan vente seg i en liten bil til drøyt 200.000 kroner, der noe av pengene går til et fordyrende firehjulsdriftssystem:
Plasten er hard, og vi får ingen påkostet følelse. Sittestillingen i førersetet ville vært bedre om rattet kunne trekkes nærmere.
Beinplassen i baksetet er for knapp til at normalt store voksne kan sitte der lenge - og de langbeinte vil ikke få plass. For barn er det greit.
Bagasjerommet er kort, men ganske høyt. Volumet er oppgitt til 225 liter. Vi fikk plass til helgeinnkjøpene til en familie på fem, men da var det også gulvarealet fullstendig oppbrukt.
Komfort: 2
Heldigvis er ikke fjæringen fast - det ville gjort komforten direkte elendig.
Men som nevnt, på norske veier med alskens ujevnheter blir det uvegerlig en hel del bevegelse i en kort, smal og høy bil. Den enkle torsjonsakselen bak (en normal løsning på små, billige biler) hjelper ikke på dette. Tvert imot bidrar den med ekstra bevegelser når ett av bakhjulene treffer en ujevnhet.
Er ujevnheten kvass, kjenner du det som et slag i bilens bakpart.
Støynivået er høyt, selv med vinterdekk. 72,8 desibel i 100 km/t er mye. Støyen kommer fra både motor, vei og vind.
Sikkerhet: 3
Fiat Panda ble kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP i 2011. Den fikk fire av fem stjerner som hovedkarakter.
De aller fleste biler får i dag fem av fem stjerner som hovedkarakter.
Det svinger en del i detaljresultatene. Beskyttelsen av overkroppen ved sammenstøt sideveis mot stolpe vurderes for eksempel som svak. Nakkeslengbeskyttelsen vurderes som marginal.
Pris/utstyr: 4
Du får ikke firehjulsdrift så billig andre steder. Det er og blir det viktigste kjøpsargumentet for Panda 4x4.
"All Inclusive"-utgaven har en utstyrspakke med automatisk klimaanlegg, elektriske speil, oppvarmet frontrute, stereo med bluetooth, multifunksjonsratt, alufelger, kjørecomputer og parkeringssensor blant høydepunktene.
Pakken er altså ganske innholdsrik, og utstyret fungerer. Men det framstår ikke unaturlig som av det rimelige slaget.
Fiats posisjon på bruktmarkedet er usikker. Merket har slitt, men forsøker nå å komme på offensiven i Norge igjen. Bruktverdi for Panda 4x4 er vanskelig å anslå, men firehjulsdrift er et pluss også som brukt.
Forbruk: 3
En av fordelene med den tosylindrede TwinAir-motoren skal være lavt forbruk. Det oppgitte forbruket er 0,49 l/mil, med et tilhørende CO2-utslipp på 114 g/km.
I vår faste testrunde på 20 mil, som vi kjører så likt som mulig med alle testbiler, trenger Fiat Panda 4x4 0,59 l/mil. Det er noe mer enn snittet for små biler med bensinmotor, og det kan trolig forklares med firehjulsdriften. Uansett viser resultatet at små motorer ikke alltid bruker mindre drivstoff.
Da vi for noen år siden kjørte Suzuki Swift 1,2 4x4 gjennom testrunden, brukte den 0,63 l/mil. (Merk: Vi har endret måten vi setter karakterer på siden vi kjørte Swift, se lenken under.)
Konklusjon: 3
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Slik setter vi karakterer.
Sammenlignet med andre biler til rundt 200.000 kroner, ofrer du en hel del gode egenskaper for å få firehjulsdrift hvis du velger en Fiat Panda 4x4.
Den grunnleggende følelsen er at den er rustikk, enkel, billig og liten. Selv ikke en ganske omfattende utstyrspakke endrer mye på det inntrykket.
Panda 4x4 er først og fremst et alternativ for dem som har firehjulsdrift som et ufravikelig krav.
Les også:
De 40 beste bilene med firehjulstrekk
De beste og dårligste SUV-ene vi har testet
Denne saken ble første gang publisert 23/05 2013, og sist oppdatert 24/06 2017.