Test: Fiat 500 1,2 Lounge, 2010

Best i byen

Mye er annerledes hos Fiat.

Sist oppdatert

Mellom 1957 og 1977 ble det bygd over 3,7 millioner Fiat 500. Etter dagens standard var den nesten ubegripelig liten: Like under 3 meter lang og så vidt over 1,3 meter høy og bred. Vekten var rundt 500 kg.

Selvsagt har den moderne utgaven av 500 vokst. Nå måler den 355 cm i lengden og 163 cm i bredden, men fortsatt er den en minibil. Fiat har vært særdeles tro mot konseptet.

Kjøreegenskaper: 3

Hvis vi sier at Mini befinner seg i toppen av skalaen når vi vurderer kjøreegenskapene, befinner Fiat 500 i andre enden. Spesielt hvis vi snakker om de sportslige egenskapene.

Ikke bare er 500 ganske stump på ujevnheter, men veigrepet er helle ikke noe å skryte av. Nå skal det riktignok sies at 500 ikke er bygget for å kjøre fort med, og utenom den litt stive fjæringen er den helt grei å kjøre i byen med.

Motor: 3

Bensin, 1248 kubikkcentimeter og ingen form for overladning legger ikke underlaget for masse moro bak rattet. Den lille bensinmotoren yter stakkarslige 69 hester og nesten flaue 102 Newtonmeter.

Hestene bor på toppen av turtallsregisteret og man skal ha ganske tung høyrefot om man skal våge seg ut på en forbikjøringstokt.

RETRO: Interiøret er moderne og retro på en gang, men ergonomien er ikke den beste.
RETRO: Interiøret er moderne og retro på en gang, men ergonomien er ikke den beste. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Ytelser: 3

Tekniske data: Fiat 500 1,2 Lounge

MOTOR, CM3:1242

EFFEKT, HK VED O/MIN:69/5500

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:102/3000

EGENVEKT, KG:940

TILHENGERVEKT, KG:800

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:355/163/149

BAGASJEROM, LITER:185

STANDARD DEKKDIMENSJON:175/65-14

FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,51

CO2-UTSLIPP, G/KM:119

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:12,9

TOPPFART, KM/T:169

PRIS FRA, KR:179 900

PRIS TESTBIL, KR:197 800

69 hk burde egentlig holde, Fiat 500 veier nemlig ikke mer enn 940 kg. Men motoren kjennes aldri sprek, 0-100 km/t oppgis av Fiat til å gjøres unna på 12,9 sekunder - selv om det føles tregere.

Men så var det dette med bilens mål og mening igjen da, denne bilen er jo bygget for et liv i trange bygater. Folk som liker slike biler er kanskje ikke så interessert i hvor fort den kommer seg ut av lyskrysset. Mellom kaffehusene på Grünerløkka er den mer enn rask nok.

Eksteriør: 5

Uttrykket er modernisert, men den ligner virkelig sitt opphav. Den er rett og slett et lite smykke. Spørsmålet blir derfor om du liker å gå med smykker. Mange liker det. Fiat 500 har vunnet flere design- og «beste bybil»-priser.

I 2008 ble den også kåret til Årets bil i Europa. Bare så det er sagt. Likevel faller vi på langt nær pladask. 500 er en bil som splitter testmannskapet mer enn vanlig, men selv de som liker den best, er knapt nok mer enn lunkne.

Alle er enige om at den har sin nisje: På en tettpakket parkeringsplass er den i sitt ess. På Grünerløkka, der du kan styre rundt hjørner og inn i p-plasser med pekefingeren, trives den godt.

Interiør: 4

FEIL ELEMENT: Fiat 500 er i sitt ess i storbyen, på fjellet er komforten for dårlig til at vi trives spesielt godt.
FEIL ELEMENT: Fiat 500 er i sitt ess i storbyen, på fjellet er komforten for dårlig til at vi trives spesielt godt. Foto: Egil Nordlien HM Foto

For de som liker bilens image er jeg sikker på at interiøret faller i smak. Det er retro og morsomt, men den eksklusive følelsen uteblir. Pianolakken på dashbordet gjør den fargerik men all plasten gjør at der knirker litt på ujevnt underlag.

Testdata: Fiat 500 1,2 Lounge

60-100 KM/T, 3. GIR: 10,8

60-100 KM/T, 4. GIR: 14,6

60-100 KM/T, 5. GIR: 21,2

80-120 KM/T, 3. GIR: 13,8

80-120 KM/T, 4. GIR: 17,0

80-120 KM/T, 5. GIR: 25,6

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,53

Vår bil er godt utstyrt og har blant annet skinnseter som for så vidt er gode å sitte i. Innstillingsmulighetene burde riktignok vært bedre da spesielt lange personer sitter litt krokete.

Komfort: 2

500 har store komfortbrister, for den støyer alltid, rister på små ujevnheter og bykser på de store. For mye billigbilteknikk er pakket inn i moderne retrodesign. Plassen er veldig knapp. Sittestillingen er merkelig: Alle, og særlig de langbeinte, må sitte med strake armer for å nå rattet, og de med lang overkropp stanger i taket.

Sikkerhet: 5

Fiat 500 ble testet i EuroNCAP 2007, og viste seg som en sikker småbil. Den fikk fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, tre av fem for beskyttelse av barn og to av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere.

På plussiden noterte testerne at kneairbagen foran fungerer bra, mens beskyttelsen for barn i barnesete bak viste enkelte svakheter. Sju airbags og ESP er standard for alle utstyrsnivåer, det samme er ISOFIX-fester for barnesete (selv om EuroNCAP presiserer at innfestingen ikke er tydelig markert).

Miljø: 4

Fiat reklamerer tungt for at de er avgiftsvinnerne på det norske markedet. Mye av dette skyldes nettopp snittstørrelsen på bilene de selger. Fiat 500 er selvfølgelig med på å dra ned snittet.

DESIGN: Den lille knerten har sin sjarm, men enkelte ting ser litt billige ut.
DESIGN: Den lille knerten har sin sjarm, men enkelte ting ser litt billige ut. Foto: Egil Nordlien HM Foto

500 er oppgitt til et forbruk på langt fra revolusjonerende 0,51 l/mil. Noe som er i overkant av hva vi forventer av en så lett bil med en så liten motor. I vår faste 19 mil lange forbruksrunde lander vi på 0,53 l/mil, noe som for så vidt er et greit resultat uten å være blant de gjerrigste bilene vi har kjørt.

Pris/utstyr: 4

Repertoaret er rett og slett for smalt i 500. Den koster tett på 180 000 kroner (skinninteriøret i vår bil øker prisen til knapt 190 000), og er slik sett ikke billig nok til at vi kan se gjennom fingrene med svakhetene. For alt det 500 kan, kan også andre småbiler. Bare at de andre kan mer, ofte en del mer også.

IKKE VAKKER: Den er lang ifra den vakreste bilen på markedet, men er derimot bilen med mest sjarm av de alle.
IKKE VAKKER: Den er lang ifra den vakreste bilen på markedet, men er derimot bilen med mest sjarm av de alle. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 22/10 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også