Test: Citroën Grand C4 Picasso 1,6 e-HDi 115, 2013

Den mest attraktive sjuseteren

Citroën Grand C4 Picasso er lys, trivelig og rommelig, og kan fås med svært mye utstyr.

ANNERLEDES: Det er sjelden forbipasserende ser en ekstra gang på en flerbruksbil, men det opplevde vi flere ganger med Citroën Grand C4 Picasso. Det er trolig fronten som pirrer til et blikk nummer to: LED-lysene er plassert over hovedlysene, og det er ikke helt vanlig. FOTO: Petter Handeland
ANNERLEDES: Det er sjelden forbipasserende ser en ekstra gang på en flerbruksbil, men det opplevde vi flere ganger med Citroën Grand C4 Picasso. Det er trolig fronten som pirrer til et blikk nummer to: LED-lysene er plassert over hovedlysene, og det er ikke helt vanlig. FOTO: Petter Handeland
Først publisert Sist oppdatert

Sjusetersbiler finner man sjelden ordentlig høyt på registreringsstatistikken. Det synes vi er merkelig, for dette er biler som burde innfri mange typiske norske krav til bil:

De har god plass og mange praktiske løsninger, og dagens utgaver av sorten har kvittet seg med de første sjusetergenerasjonenes ulne kjøreegenskaper.

Forrige generasjon av Grand C4 Picasso var en relativt populær Citroën-modell. Den skilte seg ut da den kom ved å ha store glassflater, spenstige interiørløsninger og utpreget monoboxform utvendig - her var det ikke noe panser som stakk flatt ut framover.

Nå er en helt ny generasjon av Grand C4 Picasso her. Den tar mye fra forgjengeren ett trinn videre:

Den kan fås med like mye glass som et drivhus, seteløsningene er videreutviklet og - ikke minst - den kan fås med svært mye moderne utstyr. Tenk på nærmest hva som helst som kan fås i luksusbiler, og Citroën tilbyr lignende løsninger i Grand C4 Picasso.

Den nye Citroënen skal konkurrere mot biler som f.eks. VW Touran, Mazda 5, Ford Grand C-Max, Renault Grand Scénic, Peugeot 5008, Kia Carens og Toyota Prius+ Seven.

Vi har testet en topputstyrt Grand C4 Picasso med motoren som Citroën venter vil selge best, nemlig 1,6 diesel med 114 hk.

Kjøreegenskaper: 4

Grand C4 Picasso har en ganske storbilaktig kjørefølelse. Bilen veier ikke mer enn i underkant av 1400 kg, men kjennes tyngre. Her er det lagt mer vekt på komfort enn på at bilen skal utmerke seg med for eksempel kvikk styring.

Den føles stødig og stabil, også når vi for eksempel krysser snørenner i veibanen.

Når veigrepets grenser nærmer seg, varsler den fra om det ved å understyre godmodig. De elektroniske hjelperne drar farta jevnt og effektivt ned når vi har tatt i for mye.

GOD LENGDE: Citroën Grand C4 Picasso er 17 cm lengre enn lillebror C4 Picasso. Selv om det ikke er mye, er det nok til at Grand-utgaven blir langt mer elegant - kulepreget til lillebror forsvinner. God bredde helt opp til taket sørger for både god plass og ekstra plassfølelse. FOTO: Petter Handeland
GOD LENGDE: Citroën Grand C4 Picasso er 17 cm lengre enn lillebror C4 Picasso. Selv om det ikke er mye, er det nok til at Grand-utgaven blir langt mer elegant - kulepreget til lillebror forsvinner. God bredde helt opp til taket sørger for både god plass og ekstra plassfølelse. FOTO: Petter Handeland

Motor: 4

TEKNISKE DATA Citroën Grand C4 Picasso 1,6 e-HDi

  • Motor, cm³: 1560
  • Effekt, hk ved o/min: 114/3600
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 270-285/1750-2500
  • Egenvekt, kg: 1395
  • Tilhengervekt, kg: 1500/695
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 460/183/164
  • Bagasjerom, liter: 645/1873 (170 som sjuseter)
  • Standard dekkdimensjon: 205/60 R16
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,4
  • CO2-utslipp, g/km: 105
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 12,1
  • Toppfart, km/t: 189
  • Pris fra, kr: 323 900 (Seduct.), 365 900 (Excl.)
  • Pris testbil, kr: 419 300

1,6-literen fra PSA-konsernet (Citroën og Peugeot) har i testbilens utgave 114 hk og inntil 285 Nm dreiemoment i en overboostfunksjon (fås også som 90-hester). Vi har skrevet mange gode ord om den gjennom flere år. Den har vært - og er fortsatt - en svært populær motor: En rekke konkurrerende merker har kjøpt den av PSA og brukt den i egne modeller.

I dag brukes den fortsatt i en rekke modeller fra for eksempel Ford, Volvo og Mazda.

Motorens gode sider er blant annet et i dieselsammenheng jevnt lydbilde. Vi har dessuten mange ganger skrytt av den fordi den er arbeidsvillig.

I Grand C4 Picasso blir denne arbeidsviljen utfordret. Her er det en hel del luft som skal presses til side, og i tillegg er dette en bil som av natur inviterer til at det skal være mange passasjerer og mye bagasje om bord.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Med relativt høy utveksling for de høyeste girene kjennes det ganske tungt for 1,6-literen. Under et visst turtall blir det veldig tomt for krefter. I vår faste testløype må vi bruke girspaken mer enn normalt der det går oppover eller der svingene er krappe. Dermed forsvinner noe av den avslappede følelsen bilen ellers har.

Ytelser: 3

LETT Å LIKE: Grand Picasso er lett å like for familier med behov for litt mer plass ¿ eller av og til et par ekstra sitteplasser ¿ enn det en tradisjonell stasjonsvogn eller en SUV kan gi. FOTO: Petter Handeland
LETT Å LIKE: Grand Picasso er lett å like for familier med behov for litt mer plass ¿ eller av og til et par ekstra sitteplasser ¿ enn det en tradisjonell stasjonsvogn eller en SUV kan gi. FOTO: Petter Handeland

Vi er i grenseland for det som føles som undermotorisert anno 2013: Særlig på de høye girene mangler det kraft.

TESTDATA Citroën Grand C4 Picasso 1,6 e-HDi

  • 60-100 km/t, 3. gir: 7,8
  • 60-100 km/t, 4. gir: 9,2
  • 60-100 km/t, 5. gir: 13,0
  • 80-120 km/t, 3. gir: 12,3
  • 80-120 km/t, 4. gir: 11,6
  • 80-120 km/t, 5. gir: 13,9
  • 80-120 km/t, 6. gir: 19,6
  • Støy tomgang, dBA: 47,7
  • Støy 50 km/t, dBA: 62,0
  • Støy 80 km/t, dBA: 64,9
  • Støy 100 km/t, dBA: 67,2
  • Testforbruk, l/mil: 0,58

Akselerasjonstestene våre viser at Grand C4 Picasso 1,6 e-HDi henger greit med konkurrentene i tredjegir. 7,8 sekunder for 60-100 km/t er i samme område som de andre flerbruksbilene med samme motor (Peugeot 5008, Ford Grand C-Max, Mazda 5), og dessuten temmelig identisk med Opel Zafira med tolitersdiesel og 110 hk.

På tyngre gir sakker den imidlertid akterut. Tallet for 60-100 km/t i femtegir sier mye om motorens dragkraft og dermed brukskomfort. I Citroënen tar denne akselerasjonen 13,0 sekunder, i Mazda 5 10,9 sekunder.

Dette er en godt merkbar forskjell - i praksis forskjellen på det som oppleves som tilstrekkelig, og det som kjennes tregt.

I sjettegir er forskjellene enda større. Her går det smått med Grand C4 Picasso.

Testbilen har ikke gått så langt at den kan betraktes som innkjørt, og kan følgelig "løsne" med økende kilometerstand. På den annen side er snittet for kilometerstanden for de andre testbilene vi har sammenlignet med, i det samme området.

Eksteriør: 5

Da vi testet Citroën C4 Picasso for litt siden, skrev vi at vi Grand-versjonen trolig ville ta seg bedre ut. Det viste seg å være riktig.

ROMMELIG: Innvendig er Citroën Grand C4 Picasso spesiell på flere måter. Glassflatene skaper romfølelse - det virker som om det er enda mer plass i den enn det faktisk er. Dashbordet har midtstilte instrumenter, og her fungerer det faktisk fint. Skjermen kan settes opp etter sjåførens smak og behov. FOTO: Petter Handeland
ROMMELIG: Innvendig er Citroën Grand C4 Picasso spesiell på flere måter. Glassflatene skaper romfølelse - det virker som om det er enda mer plass i den enn det faktisk er. Dashbordet har midtstilte instrumenter, og her fungerer det faktisk fint. Skjermen kan settes opp etter sjåførens smak og behov. FOTO: Petter Handeland

Sjuseteren er nemlig mer langstrakt. De 17 centimeterne ekstra gjør at kulepreget fra lillebror blir borte, og Grand C4 Picasso blir for biltypen elegant.

I tillegg har den en spenstig front der LED-kjørelysene er plassert over de vanlige lyktene, og også bak har den lykter med spesiell form. De store glassflatene, ikke minst sett forfra, bidrar til et moderne preg.

Interiør: 6

Interiørkapittelet er de kompakte flerbruksbilenes glansnummer. I Grand C4 Picasso synes vi det er ekstra bra.

De store glassflatene i vår svært godt utstyrte testbil gjør interiøret lyst og trivelig, og skaper dessuten ekstra god plassfølelse. Frontruta er trukket langt opp på taket. For å skjerme for sola, kan du skyve solskjermene framover før de tippes ned.

Midtstilte instrumenter er noe ikke alle liker. Her fungerer det imidlertid godt. For det første er hovedskjermen stor, og for det andre er den plassert langt nok fram til at det går fint å veksle mellom å se på veien og å kaste et blikk på speedometeret.

Hovedskjermen (HD i de to dyreste utstyrsgruppene) er på hele 12 tommer - nesten like stor som i nye Mercedes S-klasse. Du kan sette den opp slik at den viser akkurat det du vil ved siden av speedometeret, enten det er stort navigasjonskart, kjørecomputer eller fotografier (ja, du leste riktig).

Også ryggekameraet, frontkameraene eller det projiserte parkeringsbildet som tilsynelatende er tatt rett over bilen, vises på denne skjermen (ekstrautstyr).

Den mindre berøringsskjermen er nærmest sjåføren og for et betjeningsinstrument å regne. Det viktigste av betjeningen er ganske lett å lære seg, med "knapper" til viktige funksjoner rundt skjermen, mens videre alternativer vises på skjermen. Radio/stereo kan også enkelt betjenes fra rattet.

Alt i alt synes vi denne nye betjeningen er vellykket, selv om enkelte justeringer (eksempelvis temperaturendring) krever litt mange inntastinger.

Seteløsningene er fleksible, og etter litt øvelse er de enkle å bruke. Setene i rad to og tre folder seg flatt sammen i gulvet. I rad to er setene relativt smale og konturløse, men det er normalen for biltypen. Alle sitteplassene i rad tre har Isofix for barneseteinnfesting.

Hvert enkelt av setene i rad to kan skyves fram eller tilbake, og slik kan du skape nødvendig plass til passasjerer som skal inn i de to bakerste setene. De to bakerste setene er, som vanlig for biltypen, best egnet for barn.

Bagasjerommet (som femseter) er bredere enn i konkurrenter i samme størrelses- og prisklasse, og Citroën oppgir det til å romme hele 645 liter med setene i rad to i bakerste posisjon. Det sikrer god plass til feriebagasjen for en familie på fem.

Med alle sju seter i bruk er bagasjerommet kun på 170 liter - i praksis fire-fem bæreposer.

Kvalitetsfølelsen i vår topputstyrte testbil er over snittet for biltypen, også når man tar totalprisen i betraktning.

Komfort: 5

Om det mangler på ytelser og kvikke kjøreegenskaper, tar Grand C4 Picasso det igjen med god komfort.

Vi opplever fjæringen som smidig, ikke minst når bilen er oppe i landeveisfart. Da absorberer understellet så vel store som mindre og krappere ujevnheter på storbilaktig vis.

BEST FOR BARN: Setene i rad én og to er her justert slik at undertegnede (186 cm) akkurat har plass nok i dem, og da blir det plass nok til meg også helt bakerst. Men helst bare til korte turer, ellers er rad tre forbeholdt barn. Med de to bakerste setene nedfelt har Citroën Grand C4 Picasso et bagasjerom på 645 liter. FOTO: Petter Handeland
BEST FOR BARN: Setene i rad én og to er her justert slik at undertegnede (186 cm) akkurat har plass nok i dem, og da blir det plass nok til meg også helt bakerst. Men helst bare til korte turer, ellers er rad tre forbeholdt barn. Med de to bakerste setene nedfelt har Citroën Grand C4 Picasso et bagasjerom på 645 liter. FOTO: Petter Handeland

Det er ro i bilen, og denne følelsen underbygges av at støynivået holder seg lavt i lovlige norske hastigheter (med piggfrie vinterdekk).

Også plassforholdene bidrar til totalkomforten, og i testbilen er det dessuten en mengde komfortrettet elektronikk. Eksempler er massasje i ryggen i forsetene, elektrisk justerbar fotskammel i passasjersetet og stereo med god lyd.

Sikkerhet: 5

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har kollisjonstestet Grand C4 Picassos "lillebror", den som heter bare C4 Picasso og har fem sitteplasser. Grand-utgaven er strukturelt og utstyrsmessig lik.

C4 Picasso fikk fem av fem stjerner som hovedkarakter. Det er blitt normalen, og ikke unntaket, for biler fra de store merkene i dag - men det finnes unntak.

Beskyttelsen for voksne er vurdert til 86 prosent, for barn til 88 prosent og for fotgjengere til 68 prosent. Den generelle sikkerhetsassistansen er vurdert til 81 prosent.

Dette er gjennomgående gode prosentvurderinger, uten at C4 er helt på topp.

Blant EuroNCAPs merknader er marginal beskyttelse for høyre legg ved frontkollisjon og svak beskyttelse for overkroppen ved sideveis kollisjon mot stolpe. Det er Isofix-fester for barneseter på alle tre sitteplasser bak.

C4 Picasso har ellers all den sikkerhetselektronikken man venter å finne i en moderne bil i denne prisklassen. I tillegg kan den fås med atskillig mer:

Testbilen har ekstrautstyr som filskiftvarsling, blindsonevarsling, autobrems, aktive beltestrammere og avstandsradar/aktiv cruisecontroll - i praksis full pakke av det som inntil ganske nylig har vært forbeholdt dyrere statusbiler.

Som tidligere nevnt opplever vi også antispinn/antiskrens-systemet som effektivt.

Pris/utstyr: 5

Citroën Grand C4 Picasso fås i fire utstyrsgrader. Den laveste virker på utstyrslistene litt enkel, og gir deg heller ikke mulighet til å velge til særlig mye. De to øverste gruppene framstår som innholdsrike, og skulle noe mangle etter din smak, finnes en rekke pakker å fylle på med.

I testbilen av topputstyrsgruppa Exclusive er det plusset på med det meste, og da kommer totalprisen på 419.300 kroner. Det er nesten 95.000 kroner mer enn enkleste tilgjengelige versjon med sju seter og samme motor (323.900 kroner). Til gjengjeld får du pur overflod (flere eksempler er nevnt tidligere i teksten), der omtrent alt er elektrisk og/eller automatisk, og heldigvis:

Det føles godt integrert og funksjonelt, ikke bare stappet på. Pakkene gir hver for seg relativt mye for pengene.

LUKSUS: Eller bare dilldall? Uansett, Citroën Grand C4 Picasso kan fås med elektrisk justerbar fotskammel i passasjersetet foran. En gadgethit for alle som prøvde setet. Du kan dessuten få massasje i ryggen. FOTO: Petter Handeland
LUKSUS: Eller bare dilldall? Uansett, Citroën Grand C4 Picasso kan fås med elektrisk justerbar fotskammel i passasjersetet foran. En gadgethit for alle som prøvde setet. Du kan dessuten få massasje i ryggen. FOTO: Petter Handeland

Trolig vil mange synes at en Intensive-utstyrt bil (den nest øverste utstyrsserien) med noen få tilvalg gir en riktig godt utstyrt bil. Da havner totalprisen trolig rundt 380.000 kroner (eks. lev.- og reg.-kostnader samt vinterhjul).

Forbruk: 4

Med 1,6-liters dieselmotor har Grand C4 Picasso svært lavt oppgitt forbruk. 114-hesteren skal kun bruke 0,4 l/mil i blandet forbruk.

Det er et tall vi er langt unna å gjenskape i vår faste testrunde på 20 mil. I denne runden bruker testbilen 0,58 l/mil. Kjørecomputeren viser for øvrig under halvliteren per mil for denne runden, og det er en for stor forskjell fra det reelle forbruket.

0,58 l/mil er på linje med alle direkte konkurrenter med sammenlignbar motor; variasjonen disse bilene imellom er fra 0,55 til 0,61 l/mil.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Citroën Grand C4 Picasso er rommelig, lys og trivelig. Den har god totalkomfort og mikser praktiske egenskaper med en moderne følelse. Dette gjør bilen lett å like for familier med behov for litt mer plass - eller av og til et par ekstra sitteplasser - enn det en tradisjonell stasjonsvogn eller en SUV kan gi.

Per i dag holder vi den for den mest attraktive sjuseteren i sin pris- og størrelsesklasse. Vi synes det er et pluss at den kan fås med en svært omfangsrik sikkerhetspakke (forutsatt at du velger en av de to høyeste utstyrsgradene).

Ytelsene er testbilens svakeste side, noe høy utveksling på de to øverste girtrinnene må ta noe av skylda for. Oppgitt forbruk virker enda mer urealistisk enn for biler flest.

VÅGER IGJEN: Citroën var i mange år kjent som et merke som våget å gjøre ting litt annerledes. Med både DS-modellene og Picasso-bilene viser franskmennene nå friskere takter igjen. FOTO: Petter Handeland
VÅGER IGJEN: Citroën var i mange år kjent som et merke som våget å gjøre ting litt annerledes. Med både DS-modellene og Picasso-bilene viser franskmennene nå friskere takter igjen. FOTO: Petter Handeland

Les også:

Vår samleside for flerbruksbiler

Denne SUV-en setter rekord i Norge

De vanligste tabbene på vinterføre