TEST CITROËN DS4 2,0 HDI 163 2011

Kompakt fransk flirt

Citroën DS4 med største dieselmotor tilgjengelig er en morsom opplevelse. Men pass på førerkortet.

Først publisert Sist oppdatert

Testdata

  • 0-100 KM/T, SEK.: 9,5
  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 4,6
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 5,8
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 7,8
  • 60-100 KM/T, 6. GIR: 12,4
  • 80-120 KM/T, 3. GIR: 6,3
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 6,3
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 7,9
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 10,7
  • STØY TOMGANG, dBA: 44,1
  • STØY 50 KM/T, dBA: 62,2
  • STØY 80 KM/T, dBA: 65,0
  • STØY 100 KM/T, dBA: 67,9
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,54

Bilene i DS-serien til Citroën skal være litt bedre og litt mer jålete enn de tradisjonelle C-modellene. DS4, som har vært under lupen denne gangen, er en av få påkostede varianter i kompaktklassen, og med sterk dieselmotor kan man fort dra paralleller til hissigproppen Golf GTD.

Kjøreegenskaper: 4

At satsingen i WRC har båret frukter har vi sett de siste årene i Citroën. Den franske komforten Citroën er kjent for er ikke lenger like fremtredende, og bilene har blitt mer underholdende å kjøre. Vi trivdes godt bak rattet da vi testet lillebror DS3, men DS4 står dessverre ikke helt i stil. Ikke at vi ikke trives, men en bil som er artig å se på blir ikke sportsligere av å sette på store hjul og et stivt understell. DS4 er høyreist i fasongen og det bor mye veigrep i de brede dekkene, men i vår slalomtest er vi ikke helt fornøyd med understellsoppsettet. Fjæringen er stiv, men den høyreiste fasongen gjør at DS4 krenger understyrer en god del når den blir satt på prøve.

Motor: 5

Tolitersdieselen i DS4 kjenner vi godt fra før. Vi kjørte blant annet 6000 km med den i langtest av familievogna C5. Motoren, som har noen år på nakken, har vi lite vondt å si noe om. Den er på det jevne hva gange og arbeidsregister angår, og gir DS4 gode ytelser i 163-hesters utgave (340 Nm).

RART OPPSETT: Citroen DS4 har et sportslig image, men er ikke utpreget sportslig på veien.
RART OPPSETT: Citroen DS4 har et sportslig image, men er ikke utpreget sportslig på veien. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Ytelser: 5

Tekniske data

  • MOTOR, CM3: 1997
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 163/3750
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 340/2000
  • EGENVEKT, KG: 1395
  • TILHENGERVEKT, KG: 695/1550
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 428/181/154
  • BAGASJEROM, LITER: 385-1021
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/45R18
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,51
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 134
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,6
  • TOPPFART, KM/T: 212
  • PRIS FRA, KR: 349 900
  • PRIS TESTBIL, KR: 365 900

Dunderdiesel er et uttrykk vi har brukt mer enn en gang tidligere. DS4 med toliters dieselmotor på 163 hk og 340 Nm beveger seg inn i nettopp denne klassen. Den er oppgitt fra fabrikk til å beveges seg fra 0-100 km/t på 8,6 sekunder. Ikke så imponerende tenker kanskje du, men det er i mellomakselerasjonen DS4 virkelig tråkker til. Et veldig kort første gir gjør at sprinten til 100 km/t tar såpass lang tid, men i forbikjøringshastighet imponerer den. 60-100 km/t i tredje gir tar kun 4,6 sekunder, 80-120 km/t i fjerde gjøres unna på friske 6,3 sekunder. Golf GTD med 170 hk og 350 Nm er kun noen knappe tideler raskere med 4,2 og 6,0 sekunder på samme intervall.

Eksteriør: 4

DS4 er en merkelig bil, uten at vi helt klarer å gi uttrykk for hvorfor. DS-modellene skal være mer påkostede og sportslige enn C-modellene, men det virker ikke helt som designerne har blitt enige. Bilen ser for all del veldig bra ut med sine tøffe linjer og mange moderne detaljer, og det er lett og se at inspirasjon er hentet i Citroëns mange futuristiske konseptbiler.

Men med sportlig uttrykk og kupeaktig form skulle man kanskje anta at DS4 i tillegg var senket et par centimeter med et passende sportsunderstell. Men neida, ikke bare har DS4 høy bakkeklaring, den har også høyreist sittestilling som gir en anelse SUV-følelse.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Interiør: 5

I testbilen er det ikke spart på en krone. Utstyrsnivå "Sport" er toppmodell og har alt man trenger og enda litt til. Alt fra klimaanlegg og navi til massasje i ryggen i de dype skinnstolene. Merkelig nok har ikke skinnstolene elektronisk justering, men det gjør heller ikke noe. Vi sitter godt og har tilstrekkelig støtte både under lårene og i siden. På en annen side er plassen snau både i baksetet og i bagasjerommet, noe som til del skyldes den kupeformede takformen.

Citroën skal også ha skryt for å ha blitt mye mer spennende innvendig. Materialene som er bruk er i god kvalitet og brukervennligheten på bilens instrumenter og knapper er som ønsket.

Se også: Focus er best i kompaktklassen

Komfort: 4

FRISKT PUST: Interiøret er moderne og består av materialer i god kvalitet. Al i alt gir det en veldig påkostet følelse.
FRISKT PUST: Interiøret er moderne og består av materialer i god kvalitet. Al i alt gir det en veldig påkostet følelse. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Tross høy bakkeklaring og gode stoler er DS4 forholdsvis stump i brå ujevnheter. Dette skyldes delvis de store 18-toms hjulene, men det merkes at fjæringen er stiv. Vi ville nok valgt bort 18 toms hjulene og gått et hakk ned på størrelsen. Støynivået ligger rundt snittet i klassen og setene er gode å sitte i.

Sikkerhet: 5

Citroën DS4 ble kollisjonstestet av EuroNCAP nå i 2011 med svært godt resultat.

Bilen får fem av fem stjerner totalt sett, og oppnår 90 % score for beskyttelse av voksne, 80 % for barn og 43 % for fotgjengere.

I kommentaren til testen trekker man frem en sterk passasjercelle og meget gode resultater i sidekollisjon. Også for 3 år gamle barn i barnesete oppnår DS4 full poengpott.

Pris/utstyr: 4

Med stor motor og masse utstyr sier det seg selv at DS4 er en kostbar bil her i Norge. Men takket være lavt drivstofforbruk og CO2-utslipp er heldigvis ikke prisen astronomisk. Med testbilens motorisering og utstyr begynner prisen på 365 900 kr. Den noe sterkere Golf GTD er til sammenligning rundt 5 000 kroner dyrere.

Testbilen har noe småtteri ekstra montert og koster totalt 400 000 kr. Mye for en kompaktbil, men da får man også "alt" utstyr og gode ytelser med på kjøpet.

Miljø: 5

PSA-konsernet som står bak Citroën er kjent for å lage effektive motorer. Toliters dieselen i DS4 er ikke et unntak. Ved blandet kjøring skal den nøye seg med småpene 0,51 l/mil, som tilsvarer et CO2-utslipp på 134 gr/km. I vår faste testrunde nøyer DS4 seg med 0,54 l/mil, noe som borger for at de oppgitte tallene stemmer godt. Dermed er det ingen umulighet å kjøre DS4 godt under halvliteren per mil ved landeveiskjøring.

BEGRENSET PLASS: Plass har ikke hatt høyeste prioritet under utvikling av bilen. Den kupeformede taklinjen stjeler sitt.
BEGRENSET PLASS: Plass har ikke hatt høyeste prioritet under utvikling av bilen. Den kupeformede taklinjen stjeler sitt. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Konklusjon

KARAKTER 4: Står en stilig og moderne kompaktbil på ønskelisten er Citroën DS4 verdt å ta en tur med før avgjørelsen skal tas. Ja den er kostbar, men så får man på en annen side mye for pengene. Husk derfor at den fås med 1,6-liters diesel på 110 hk fra 259 900 kroner. DS4 byr på litt av hvert og har mange gode kvaliteter, men den er etter vår smak litt stiv over byens trikkeskinner og brostein.

Les også:

BMW 1M Coupe - Raskest i Golfklassen

Audien du bør kjøpe

Snobbe-SUV til folkepris