Test: Citroën DS3 HDi 90 Dstyle, 2010

Mye for pengene

DS3 er en ordentlig gladbil.

SNERTEN: Citroën DS3 er ikke stor, men snerten og lettkjørt.
SNERTEN: Citroën DS3 er ikke stor, men snerten og lettkjørt. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Først publisert Sist oppdatert

Tekniske data Citroën DS3 HDi 90, 2010

MOTOR, CM3: R4, 1560

EFFEKT, HK VED O/MIN: 92/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 230/1750

EGENVEKT, KG: 1155

TILHENGERVEKT, KG: 1150/570

L/B/H, CM: 394,8/171,5/145,8

BAGASJEROM, LITER: 285

STANDARD DEKKDIM.: 195/55R16

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,4

CO2-UTSLIPP, G/KM: 104

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 11,3

TOPPFART, KM/T: 182

PRIS FRA, KR: 201 900

PRIS TESTBIL, KR: 217 400

Citroën har i alle år hatt markant design som et av sine sterkeste varemerker - noe som kanskje har vært litt nedtonet om man ser på de siste par tiårene.

Nå gjør de saker og ting med dette; bilene skal ha utstråling!

I tillegg ville de ta opp igjen en god, gammel tradisjon: DS-betegnelsen.

Den gamle DS er en legende, et ikon en hel bilverden elsker - eller hater, på grunn av designen. Den hadde tekniske løsninger ingen andre kunne måle seg mot, og en fantastisk komfort.

Den råbarske Survolt ser du her

Se den kule C-Cactus her

Søte, lille Nemo ser du her

Her er Citroëns BMW X6-utfordrer

Nå er DS-betegnelsen tilbake. Ikke som en enkelt Citroën-modell, men som en egen serie modeller som skal plassere seg mellom de øvrige standardmodellene.

DS-bilene skal i følge Citroën gi det lille ekstra, både hva design, løsninger, funksjoner og kjøreegenskaper angår.

Biler for de som vil ha noe ekstra.

Citroën DS3 er først ute - senere vil det komme større modeller som antakeligvis vil hete DS4 og DS5. DS3 deler teknikken med Citroën C3, og det er jo ikke noe dårlig utgangspunkt. De to C3-variantene vi har testet, med bensinmotor og med dieselmotor, var svært trivelige.

DS3 skal være enda mer.

Å lage en småbil med spenstig design, er absolutt ikke noe nytt - det er mange konkurrenter å ta av. Mest nærliggende er Mini, pluss biler som Alfa Romeo Mito, den mindre Fiat 500 - og forsåvidt biler som Ford Fiesta og BMW 1-serie - og ikke minst Audi A1, som veldig snart er å finne på norsk vei. Les vår foreløpige bedømmelse etter prøvekjøringen av Audi A1 her.

Les alle våre Citroën-tester her

Alle våre biltester finner du her

LEKEN: Formene er lekne, og vi liker veldig godt at du kan få den til å synes enda bedre - blant annet med tak i kontrastfarge.
LEKEN: Formene er lekne, og vi liker veldig godt at du kan få den til å synes enda bedre - blant annet med tak i kontrastfarge. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Kjøreegenskaper: 4

Testdata:

60-100 KM/T, 3. GIR: 7,7

60-100 KM/T, 4. GIR: 8,9

60-100 KM/T, 5. GIR: 13,4

80-120 KM/T, 3. GIR: 11,2

80-120 KM/T, 4. GIR: 10,5

80-120 KM/T, 5. GIR: 13,7

STØY TOMGANG, dBA: 45,0

STØY 50 KM/T, dBA: 62,3

STØY 80 KM/T, dBA: 65,2

STØY 100 KM/T, dBA: 67,8

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,48

Nei, Citroën DS3 er ingen sportsbil. Den har ikke noen GTI-gener, heller. Men at den er svært kompetent, det skal den ha. Understellet er veldig fint satt opp, og gjør at bilen takler både god og dårlig vei uten å krangle. Den krenger lite, den holder hjulene godt nedpå veien, og den har godt veigrep.

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Samtidig oppleves den som litt svai; den er mer rund i kantene enn sportslig.

Det vi savner, er styrefølelse - nå er dette nærmest fraværende - og tilbakemeldinger om hva som skjer. Det kunne kanskje ha hjulpet med heftigere hjul, men testbilens 16-tommere med 195-55-gummi bidrar samtidig til at den fungerer ålreit når veien ikke er så flott. Grunnoppsettet oppleves som småfast; de brå ujevnhetene merkes. Men de større og jevnere takler den flott.

De smale dekkene kan også ha noe av skylden for at vi savner litt retningsstabilitet; dette er en bil som må korrigeres på veien.

En enda grommere DS3-utgave er på vei. DS3 racing er råbarsk!

Her er høstens store bilnyheter - vi har allerede prøvekjørt!

Her er 15 kule småbiler!

Motor: 4

PENT: Interiøret er pent, det ser flottere ut enn i C3, men oppleves ikke som påtrengende eksklusivt. Vi trives godt likevel!
PENT: Interiøret er pent, det ser flottere ut enn i C3, men oppleves ikke som påtrengende eksklusivt. Vi trives godt likevel! Foto: Egil Nordlien HM Foto

Den 92 hk og 230 Nm sterke 1,6-litersdieselen er velkjente saker, og kreftene er gode. Toppeffekten nås ved 4000 o/min, mens det maksimale dreiemomentet er tilgjengelig fra 1750 o/min. Den oppleves imidlertid som litt strupet. Om dette skyldes motoren alene, eller forsterkes av den ullne, manuellsjaltede femtrinnsgirkassa, er ikke godt å si.

Det er lite støy fra maskinen, og selv om den er ganske sterk, er den snill mot innholdet i dieseltanken.

Testsamling: Her er bilene med best motor.

Men den skulle absolutt vært paret med en annen girkasse enn dette. For giroverføringen er ikke akkurat presis. Det er heller ikke pedalsettet.

DS3 leveres også med en 110-hesters utgave av samme motor, og denne har konsernets flotte sekstrinns manuellkasse. I tillegg får du bilen med bensinmotorer på 95 eller 120 hk, og en turbomatet sak med 150 hk.

Les også:

Test av 93 firehjulsdrevne biler

Stor garantioversikt nybil i 2010

Klikks biltester med karakter 6

Ytelser: 3

Den 92 hk sterke dieselmotoren i DS3 oppleves mer som jevnt sterk og behagelig enn pigg og morsom. 0-100-sprinten skal i følge fabrikken ta 11,3 sekunder, mens toppfarten er oppgitt til 182 km/t.

ROMMELIG: Foran er det masser av plass, men vi skulle ønske setene hadde bedre støtte.
ROMMELIG: Foran er det masser av plass, men vi skulle ønske setene hadde bedre støtte. Foto: Egil Nordlien HM Foto

60-100-sprinten målte vi til 7,7 sekunder i tredjegir, og 13,4 sekunder i femtegir. 80-120 km/t tok 10,5 sekunder i fjerde og 13,7 sekunder i femte.

Kort sagt greie ytelser, men ikke noe som kan kalles sprekt.

Her er de kuleste bilene vi har kjørt.

Alle våre biltester finner du her.

Eksteriør: 6

Du kan si hva du vil om design og sånt, men vi ble dønn forelsket første gang vi så bilder av DS3. Og når den står der, i metall og plast, er den faktisk enda tøffere. Den er smekkfull av tøffe detaljer, både i snuta, på sidene, i hekken og rundt taket.

Godt jobba, Citroën!

LED-lysene i frontfangeren gjør at den minner oss om en hai på veien. Tøft!

At du kan få bilen i en lang rekke farger, med tak i kontrastfarge - eller med mønster oppå der igjen, om du vil - er slikt vi synes er gøy. Du kan også få mange ulike felgfarger, med felgsenteret i samme farge som taket, om du vil.

Verdens vakreste bil?

Er dette verdens kuleste MPV?

Interiør: 5

Citroën sier at DS-bilene skal være mer eksklusive enn deres vanlige modeller. Og ja, DS3 ser flottere ut innvendig enn C3. Mest på grunn av alle formene; kvalitetsfølelsen er omtrent det samme. Altså ikke påtrengende eksklusiv.

Ergonomien er ikke helt strøken; det er noe med vinklene på setet og rattet som ikke helt vil treffe alle. For undertegnede, som er ganske lang i ryggen, skygger rattet for øvre del av instrumentpanelet. Rattet er for øvrig er ordentlig godt å holde i, og den flattrykte delen bidrar til å gjøre det raskere å vri rattet kjapt.

Mer lårstøtte hadde ikke vært å forakte, heller ikke bedre sidestøtte. Dette kan bli bedre med fastere trekk på setene enn testbilens myke stoff. Bilen har mange små og større oppbevaringsrom, men vi savner flere steder å sette en kaffekopp.

TØFT: DS3 har en rekke detaljer som skiller den fra C3. Instrumentene er råtøffe!
TØFT: DS3 har en rekke detaljer som skiller den fra C3. Instrumentene er råtøffe! Foto: Egil Nordlien HM Foto

Vi trives likevel godt i bilen. Det er noe med helheten som fungerer her; dette er et trivelig sted å være.

God plass er det også. Veldig god foran, med masser av luft over hodet. Baksetet er høyst anvendelig, og bagasjerommet er heller ikke skremmende lite.

DS3 er dermed en mye mer praktisk bil enn mange av konkurrentene - den denger Mini på alt som har med plass å gjøre.

Trenger du plass til familien? Her er våre beste familiebiltips.

Her er alt du behøver å vite om barn i bil.

Komfort: 4

Citroën DS3 har ikke så veldig mye av den ekstremt gode komforten i ikonet DS i seg. Jo da, den er komfortabel, men langt ifra noe flyvende teppe. På tross av relativt små hjul kjennes de brå ujevnhetene godt, mens de større takles bedre.

Det er også noe lyd i bilen; en lavfrekvent brumming som oppfattes som en blanding av dekkstøy og motorlyd.

Her er de mest komfortable bilene - vi har testet!

Sikkerhet: 5

ÅLREIT: Baksetet er helt ålreit - noe helt annet enn man kan si om veldig mange av de andre designkonkurrentene.
ÅLREIT: Baksetet er helt ålreit - noe helt annet enn man kan si om veldig mange av de andre designkonkurrentene. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Citroën DS3 har alt utstyr som forventes av en moderne bil. Den har seks kollisjonsputer, cruisekontroll og hastighetsbegrenser. Og i Euro NCAPs kollisjonstest fikk den nylig svært god score; fem av fem oppnåelige stjerner.

Den fikk 87 % for voksensikkerhet - her tapte den noe i den krevende siden-inn-i-stolpe-testen. Nakkeslengbeskyttelsen ble bedømt som marginal. For barnesikkerhet fikk den 71 % - her trekkes den mer for dårlig advarselsmerking enn for fysisk sikkerhet.

Forgjengersikkerheten ga 35 % - panseret vil gjøre vonde ting mot den du eventuelt kjører på. Og for sikkerhetssystemer fikk DS3 83 %.

Vi har testet de sikreste bilene. Sjekk lista her!

Pris/utstyr: 4

Citroën DS3-prisene begynner på 191 900 kr; da får du den med 95-hesters bensinmotor. Dette er en titusenlapp rimeligere enn for en C3 med samme motor. Testbilen, med 92-hesters dieselmotor, koster fra 201 900 kr, da med et hakk høyere utstyrspakke som inkluderer ting som LED-lysene i snuta, klimaanlegg, 16-tommers lettmetallfelger, mørke ruter bak og tofarget karosseri.

Dette er mye utstyr, mye design og mye tøff bil for pengene. Men en Mini One koster omtrent det samme. Da får du mindre plass, men mer kjøreglede.

Miljø: 5

92-hestersutgaven av DS3 er en skikkelig gjerrigknark; fabrikktallene sier et forbruk på 0,38 l/mil og et CO2-utslipp på 99 g/km. Testbilen, som har 16-tommers lettmetallfelger i stedet for hjul med spesielle hjulkapsler, slipper ut noen få gram mer. Ikke det at det vil merkes i praksis; 104 g/km, eventuelt 0,4 l/mil i forbruk, er absolutt til å leve med.

I vår faste forbruksmålingsrunde skulle den - som de fleste andre biler som ikke har stort kraftoverskudd - ha noe mer å drikke. Men å gå gjennom ruta med 0,48 l/mil som snittforbruk er også høyst akseptabelt.

Se alle våre biltester her

HERLIG: Citroën har lagd en ordentlig flott bil. Nå venter vi bare på en versjon som har kjøreegenskaper som står i stil.
HERLIG: Citroën har lagd en ordentlig flott bil. Nå venter vi bare på en versjon som har kjøreegenskaper som står i stil. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Alle våre Citroën-tester finner du her

LEKKERT: Det er mange flotte detaljer på DS3.
LEKKERT: Det er mange flotte detaljer på DS3. Foto: Egil Nordlien HM Foto