Test: Citroën C3 HDi 70, 2010
Stor utsikt fra liten bil
Citroën C3 er en snerten og komfortabel bil med kjempeutsikt.
Det er ikke lenge siden småbilklassen i all hovedsak besto av kjedelige biler. Praktiske, snertne, rimelige og letthåndterlige, ja, men kjedelige.
I det siste er dette endret kraftig; nå skal småbilene se tøffe ut, de skal ha en viss personlighet, og fortelle mer om hvem bileieren er.
Dette gir mange artige designretninger og løsninger; bilprodusentene prøver det meste for å lage en bil som skiller seg ut.
Citroën C3 kommer nå inn i denne småbilklassen, for å konkurrere mot biler som VW Polo, Ford Fiesta og Hyundai i20. Den byr på en blanding av de typisk franske kvalitetene - som komfort og annerledes design - og fiffige løsninger.
Frontruta er det mest spesielle med bilen; den er enorm, og går over hodene til de foran.
En oversikt over de små favorittene våre finner du her.
Her finner du noen konkurrenter:
Toyota Yaris (her i den spreke TS-versjonen)
Hyundai i20 (her testet som 1,2 bensin)
Peugeot 207 (her som SW med 1,6 diesel)
Ford Fiesta (her testet som 1,4 diesel)
Opel Corsa (her testet som 1,3 diesel)
Skoda Fabia (her testet som 1,4 diesel)
Kjøreegenskaper: 4
Tekniske data Citroën C3 HDi 70
MOTOR, CM3: R4, 1398
EFFEKT, HK VED O/MIN: 70/4000
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 160/2000
EGENVEKT, KG: 1065
TILHENGERVEKT, KG: 1150/570
L/B/H, CM: 394,1/172,8/152,4
BAGASJEROM, LITER: 300
STANDARD DEKKDIM.: 185/65R15
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,43
CO2-UTSLIPP, G/KM: 113
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 13,7
TOPPFART, KM/T: 163
PRIS FRA, KR: 179 900
PRIS TESTBIL, KR: 187 900
Citroën C3 er ikke ment å være noen racerbil. Her er det hverdagsvennlighet og trivelig komfort som står i fokus, men bilen er fortsatt kapabel til å takle større utfordringer.
Det relativt myke understellsoppsettet gjør at hjulene hele tiden holder seg på bakken; selv over brå og skarpe humper i svingen klarer den å beholde veigrepet. Det gjør bilen trygg og forutsigbar, og ikke minst lettkjørt. I tillegg er C3 retningsstabil, noe som kommer godt med både på landeveien og på raske motorveietapper.
Styrefølelse er det lite av, og tilbakemeldingene kunne med fordel vært flere og klarere. Men alt i alt er C3 en harmonisk pakke. Den er ikke morsom, men effektiv.
De harmoniske kjøreegenskapene gjør at du - om du vil og må - kan kjøre bilen ordentlig aktivt uten at du spretter av veien. De relativt små hjulene bidrar også til å gjøre bilen trivelig.
Her finner du alle våre biltester
Motor: 4
En 70-hesters dieselmotor er det minste motoralternativet i Citroën C3. Den 1,4 liter lille fireren gjør en behagelig og fin jobb i bilen, selv om kreftene ikke er så store.
Testdata Citroën C3 HDi 70
0-100 KM/T, SEK.: 16,6
60-100 KM/T, 3. GIR: 9,7
60-100 KM/T, 4. GIR: 10,9
80-120 KM/T, 4. GIR: 15,0
80-120 KM/T, 5. GIR: 17,6
STØY TOMGANG, dBA: 45,4
STØY 50 KM/T, dBA: 65,1
STØY 80 KM/T, dBA: 69,2
STØY 100 KM/T, dBA: 71,7
TESTFORBRUK, L/MIL: 0,45
En kortsteget, lavt giret femtrinnsgirkasse bidrar til at man hele tiden har nødvendige krefter tilgjengelig, og med 70 hk og 160 Nm er prestasjonene faktisk akseptable. Selv om du ikke akkurat kan forvente noe voldsomt.
C3 har ikke voldsomt mye støydemping, og dieselmotoren høres jo - særlig når den får litt turtall. Men motoren har en jevn, flat kraftkurve, som gjør den behagelig å kjøre. Man får aldri lyst til å jage turtall med denne maskinen, men det er heller aldri nødvendig.
Dette er den svakeste og rimeligste C3-varianten, men det er interessant å se at om du velger bilen med 1,6-litersdiesel på 92 hk i stedet, blir den ikke bare en god del kjappere. Den blir også en god del mer nøysom og miljøsnill hva utslipp angår.
Testsamling: Bilene med best motor
Ytelser: 3
Fabrikken oppgir at C3 skal gjøre 0-100-sprinten på 13,7 sekunder med 70-hesters dieselmotor. Toppfarten er oppgitt til 163 km/t. Altså ikke så voldsomt.
Den skremmer heller ingen i praksis. Våre faste mellomakselerasjonsmålinger ga ikke spesielt gode resultater, men likevel oppleves motoren som tilstrekkelig ute på veien. Men heller ikke særlig mer.
Forbikjøringer må planlegges godt, men om man utnytter motorens potensial, og bruker girspaken og dermed kraftkurven riktig, er dette en helt ålreit pakke.
Eksteriør: 5
Citroën er inne på et markant designspråk for tiden, og dette preger også C3. Bilen er nett, og samtidig høybygd uten at dette ødelegger designspråket.
I våre øyne ser den veldig bra ut; en blanding av småtøff og søt. Kanskje mer feminin enn utpreget macho, uten at det på noen måte er negativt. Formene er bølgete, fronten åpen og småsint, og alt i alt er dette en bil som vekker oppsikt.
I positiv forstand.
Frontruta vekker oppsikt. Den går langt over der taket vanligvis begynner, og ender i en kantete form rett over nakkestøttene.
Interiør: 5
Ergonomien i Citroën C3 er fin; det er lett å nå alt man skal, og lett å justere inn ratt og sete til perfekt posisjon. Selv om det er en god del hardplast i interiøret, ser det bra ut. Setene er imidlertid noen hakk for myke, og vi skulle så gjerne hatt mer støtte for korsryggen og på sidene.
Kupeen er bred, og armlenene er plassert ganske langt ut - undertegnede har store problemer med å hvile armene samtidig som jeg holder i rattet. Men det er en mindre bagatell.
Det er god plass foran i bilen, og akseptabel bakseteplass. Her kan også voksne sitte, så lenge de kan samarbeide med de foran om fordeling av beinplassen. Takhøyden bak er noe begrenset.
Bagasjerommet, på 300 liter, er av anstendig størrelse, bilklassen tatt i betraktning. Dessuten er det lett å utnytte.
Så var det frontruta, da. Den er enorm, og gir en overraskende annerledes opplevelse av kjøreturen. Ikke det at man behøver informasjonen man får der oppe fra, men det blir så lyst inn i bilen. Omtrent som å sitte på panseret av bilen.
Dette har imidlertid ikke bare positive sider. Det ene negative er at man kan føle seg ubeskyttet; taket har jo en viss sikkerhetsfunksjon, også.
Det andre er at det kan bli for mye lys fra feil kant, enten det er sollys eller skarpt lys. Da er det fint at Citroën har utstyrt bilen med en konsoll som kan dras framover, så man får "normal" taklengde og "normal" frontrute.
Da får man også fram solskyggene - som de har måttet gi en snodig, buet form, og som derfor fungerer hakket dårligere enn vanlige solskygger. Dessuten er A-stolpene ekstra tykke, noe som begrenser sikten ut en smule.
Men frontruta er noe av det som virkelig gir C3 særpreg. Om du tenker på å kjøpe en slik bil, må du ha den med!
Komfort: 5
I tro Citroën-ånd er C3 en komfortabel bil å kjøre. Selv på veiene våre, der vinteren har gjort sitt aller beste for å ødelegge alt som finnes av slette overflater.
De store, de små, de skarpe og de runde ujevnhetene slukes, uten at hjulene spretter unna. Retningsstabiliteten er god, og C3 oppleves som harmonisk på alle måter. På lange motorveietapper er det heller ikke noe å utsette på bilen; den er stø og trygg, og rett og slett trivelig.
Dieselmotorens fine dreiemoment og den veltilpassede girkassa bidrar til å høyne komforten.
Det er noe støy i bilen, både fra drivlinjen, fra hjul og fra vinden. Ikke fryktelig mye, men nok til at det kjennes godt i ørene å ta en pause i ny og ne når man er på langtur.
Sikkerhet: 5
C3 er trygg og stabil på veien. Den har seks kollisjonsputer, og de elektroniske hjelpemidlene vi forventer. Testbilen har også ryggesensorer, noe som følger med i komfort pluss-utstyrspakken til 9900 kr.
ESP-systemet fungerer flott, det er inne og justerer kurs, bremser og gasspådrag uten at man opplever det som en forstyrrende smekk over fingrene.
I Euro NCAPs kollisjonstest fikk den fire av fem stjerner totalt. Voksenbeskyttelse fikk den 83 prosent score for, beskyttelse av barn ga 74 prosent, fotgjengersikkerhet bare 33 prosent - panseret er veldig hardt mot hoder - og sikkerhetssystemer bare 40 prosent. Men det siste, altså sikkerhetssystemer, får den lav poengsum for siden bilen ikke har ESP som standard i enkelte varianter i enkelte land. Altså noe du kan se fullstendig bort ifra her i landet.
Pris/utstyr: 5
C3-prisene begynner i skrivende stund på 177 900 kr. Testbilen har utstyrsgraden Dynamique, som er andre hakk på stigen. Det koster 8000 kr mer enn innstegsutgaven Attraction, men da får du blant annet med nødvendig utstyr som klimaanlegg, elektrisk justerbare sidespeil og skinnratt.
For 185 900 kr får du altså en velutstyrt C3 med 70-hesters dieselmotor. Du trenger egentlig ikke mer bil enn dette; den har nok utstyr, greit med plass, og nok motor.
Sammenliknet med konkurrentene er dette absolutt en fin pris.
Annet ekstrautstyr har fine priser; den enorme frontruta må man jo ha med - 4500 kr koster den. En omfattende komfort-utstyrspakke med ting som ryggesensor, automatisk klimaanlegg, el-vindusheisere og midtarmlene foran koster 9900 kr.
Med 90-hesters dieselmotor øker Dynamique-prislappen med 14 000 kr. Da får du også mulighet til å velge en enda mer omfattende utstyrspakke.
Miljø: 6
Med et oppgitt snittforbruk på 0,42 liter på mila er den nøysom og utslippsvennlig - CO2-utslippet er 110 g/km. Kort sagt: Bilen er billig i drift. Motoren tilfredsstiller imidlertid bare Euro4-kravene.
Vår faste forbruksmålingsrunde, som krever noe mer av bilen enn EU-syklusen avgiftene beregnes etter, ga et snittforbruk på hyggelige 0,45 l/mil.
Som tidligere nevnt i denne testen, er det interessant å se at 1,6-litersdieselen, med 92 hk og 230 Nm i stedet for 1,4-literens 70 hk og 160 Nm, ikke bare er kjappere. Den drikker 0,38 l/mil i snitt, og CO2-utslippet blir 99 g/km.
Altså blir man mer miljøvennlig om man kjøper C3 med en sprekere motor - selv om man straffes med høyere effektavgift.
Se alle våre Citroën-tester her
Og alle konkurrentene finner du tester av her
Denne saken ble første gang publisert 11/05 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.