Test BMW X5 xDrive 30d LE 211 hk, 2010

Billigversjonen du vil ha

BMW X5 gjør susen.

En motor med mindre effekt gjør BMW X5 xDrive30d mer avgiftsgunstig.
En motor med mindre effekt gjør BMW X5 xDrive30d mer avgiftsgunstig. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Først publisert Sist oppdatert

BMW X5 kom på markedet som 2007-modell, men er fortsatt blant de aller mest attraktive bilene i denne klassen. Vi har kjørt flere utgaver av BMW X5 , og blir på ingen måte skuffet over denne "laveffekt"-versjonen. Motoren er den samme konstruksjonen som i versjonen med 245 hk, men norske avgifter gjør at vi også får X5 i en 211 hk-versjon hit til landet.

Sjekk hvordan Vi Menn Bil gjennomfører biltester.

Kjøreegenskaper: 5

BMW X5 går gjennom våre kjøretester uten vesentlige anmerkninger, og ute på veien kan du sette pris på en oversiktelig og lettkjørt bil. Den er fortsatt blant de mest sportslige av de store SUV-modellene, og utfordres kun av Porsche Cayenne på dette området.

Vår bil hadde i tillegg sportsfjæring, men det blir vel mye i en stor SUV som allerede er i sportslig sone. Du trenger ikke knallhard fjæring for å sette pris på X5's beste sider med kontante reaksjoner og en nesten personbilpresis styring.

Motor: 5

En rekkesekser fra BMW blir aldri helt feil, selv med diesel som drivstoff og nedskrudd effekt. Godbrummingen fra motorrommet blir akkompagnert av et passe hissig knurr når du gir full gass.

Samspillet med BMW's utmerkede 8-trinns automatkasse fungerer perfekt. Dessuten setter vi pris på sjaltemønsteret når du bruker den manuelle funksjonen med girspaken: Fremover når du girer ned og bakover når du girer opp.

Ytelser: 5

Selv om BMW X5 veier sine gode 2150 kilo, sørger fortsatt 211 hk og 540 Nm for mer enn tilstrekkelige ytelser.

Motoren er sterk når vi låser automatkassen i sine enkelte gir, og mer enn normalt rask når du bruker kickdownfunksjonen. 4,8 sekunder fra 60-100 km/t og 6,4 sekunder fra 80-120 km/t er eksempelvis nesten på nivå med den raske BMW 320d vi nylig har kjørt på test.

Eksteriør: 4

Tekniske data

  • MOTOR, CM3:2993
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:211
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:540/2000
  • EGENVEKT, KG:2150
  • TILHENGERVEKT, KG:3500/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:485/193/178
  • BAGASJEROM, LITER:620-1750
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:255/55-18H
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,74
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:195
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:8,6
  • TOPPFART, KM/T:210
  • PRIS FRA, KR:866 200
  • PRIS TESTBIL, KR:1 111 630

BMW X5 er ikke av de mest oppsiktsvekkende store SUV-modellene, noe som også kan være en fordel for enkelte. Samtidig har de nye BMW-linjene, best representert ved den nye BMW 5-serie, også gjort det klart at X5-designet hører til forrige BMW-generasjon.

Interiør: 4

Skal man beskrive instrumentbordet i BMW X5 i ett ord, kommer du ganske langt med "nøkternt". Det betyr at du har alt du trenger, ikke behøver å bry deg om unødvendig fjas og forstyrrelser.

Samtidig er det ikke veldig tydelig at du faktisk har brukt rundt 900 000 kroner på en bil. Plassmessig er BMW X5 ganske rommelig med solid baksete- og bagasjeromsplass for en kravstor familie.

Komfort: 3

Vi blir fort uvenner med testbilens sportsfjæring og dekk i dimensjon 285/45-19 som er en del av en sportspakke.

"Fjæring" kan i denne sammenheng settes i hermetegn, siden den er omtrent like smidig som en bordtennisball på et parkettgulv. Siden vi vet at BMW X5 er hyggeligere uten sportsfjæring anbefaler vi at du holder fingrene unna den rubrikken i listen over utstyr.

Sittestillingen kommer også inn i bildet. Du sitter litt høyere og litt lenger frem i bilen enn i de mest personbilaktige SUV'ene. Det gjør at det kjennes om du sitter litt mer "oppå" bilen og at sittekomforten dermed ikke er helt i vårt toppsjikt.

Sikkerhet: 5

BMW X5 xDrive30d
BMW X5 xDrive30d

Den nye BMW X5 er ennå ikke testet i EuroNCAPs kollisjonstest, men er godt sikkerhetsmessig utstyrt.

Testdata

  • 0-100 KM/T, SEK.:8,7
  • 60-100 KM/T, 3. GIR:4,8
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:5,4
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:7,3
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:4,8
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:6,1
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:6,4
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:7,4
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:6,4
  • STØY TOMGANG, dBA:47,6
  • STØY 50 KM/T, dBA:61,9
  • STØY 80 KM/T, dBA:64,4
  • STØY 100 KM/T, dBA:67,9
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,69
  • MISVISNING 50 KM/T:48
  • MISVISNING 80 KM/T:78
  • MISVISNING 100 KM/T:97

BMW har en god tradisjon for passiv sikkerhet, og både X1 og nye 5-serie har fått toppkarakter i kollisjonstestene i 2010.

Sammen med tung og solid konstruksjon gjør det at vi vurderer BMW X5 som et av de sikreste stedene å oppholde seg om uhellet skulle være ute.

Pris/utstyr: 3

866 200 kroner er ikke akkurat gibort-pris, og du bør nom regne med å putte på rundt 100 000 kroner i utstyr for at bilen også skal gi høy trivselsfaktor og god bruktbilpris.

Normalt sett har BMW X5 holdt seg godt i pris som brukt, og noe stort ras i bruktbilpris på en relativt fornuftig dieselversjon klarer vi ikke helt å se for oss.

Tross alt har en stor SUV mange positive egenskaper som bruktbilkjøperne setter pris på. BMW har to års nybilgaranti og 12 års lakkgaranti.

Miljø: 5

BMW X5 får høy score fordi den med god margin er den mest drivstoffgjerrige store SUV-modellen vi har kjørt gjennom vår testløype.

Dashbordet i BMW X5 xDrive30d er nøkternt for en bil som koster oppunder 900 000,-.
Dashbordet i BMW X5 xDrive30d er nøkternt for en bil som koster oppunder 900 000,-. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Ifølge normtallene skal den bruke 0,75 l/mil i EU-miksen med CO2-utslipp på 195 g/km. I vår forbrukstest nøyer den seg imidlertid med 0,69 l/mil. Det er faktisk på nivå med mange modeller i folke-SUV-klassen med to liters dieselmotorer.

Plassmessig gjør BMW X5 xDrive30d samme nytten som en familiestasjonsvogn
Plassmessig gjør BMW X5 xDrive30d samme nytten som en familiestasjonsvogn Foto: Egil Nordlien HM Foto