Test: BMW 535iA, 2010
Det nærmeste du kommer en perfekt bil
Det er bare å bøye seg i veistøvet - BMW 535iA får en soleklar sekser.
Tekniske data BMW 530iA
MOTOR, CM3: R6, 2979
EFFEKT, HK VED O/MIN: 306/4800
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 400/1200-5000
EGENVEKT, KG: 1775
TILHENGERVEKT, KG: 2000/750
L/B/H, CM: 490/186/146
BAGASJEROM, LITER: 520
STANDARD DEKKDIM.: 225/55R17
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,84
CO2-UTSLIPP, G/KM: 195
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 6,1
TOPPFART, KM/T: 250
PRIS FRA, KR: 909 600
PRIS TESTBIL, KR: 1 377 810
Den nye BMW 5-serie har tatt oss med storm. Nå har vi så langt bare testet den med store motorer - den fantastiske 530d kan du lese test av her, og den deilige 523i kan du lese vår test av her.
Kortversjon av testene: Begge har fått en klar sekser på terningen. Det gjør også denne testbilen, 535i. På tross av at den koster veldig mye penger.
Det er ikke lenge før volummodellen av 5-serie, 520d, kommer. Og det er heller ikke lenge før stasjonsvogna kommer. Men legg slike snusfornuftige tanker til side for et øyeblikk - har du nok penger, kan du unne deg noe ekstra.
Hovedkonkurrenter er det ikke så mange av. Mercedes-Benz E-klasse og Audi A6 er de aller nærmeste, mens Volvo S80 er et mer nøytralt alternativ.
Fellesnevneren for disse bilene er at de er bygd for nytelse, med omtanke for alle små og store detaljer.
De er herlige å se på, å ta på, og å være i. Og ikke minst å kjøre. Her forstår man virkelig hva premium er, uten at det er så veldig lett å forklare totalopplevelsen eller begrepet videre.
Bilen har masser av plass, herlig komfort, sportslige kjøreegenskaper, en god porsjon luksus, og mye utstyr. I varianten 535iA har den også heftige fartsressurser, komfortabel kraftoverflod uansett hastighet, og nydelig lyd.
Kjøreegenskaper: 6
Om du var i tvil, så kan vi bekrefte at BMW fortsatt kan ta vare på tradisjonene. Dagens 5-serie er den mest kjøreglade i klassen, samtidig som komforten er blitt veldig mye bedre fra forrige generasjon.
Testdata
60-100 KM/T, 3. GIR: 3,8
60-100 KM/T, 4. GIR: 4,6
60-100 KM/T, 5. GIR: 6,0
60-100 KM/T, KICKDOWN: 3,4
80-120 KM/T, 5. GIR: 6,4
80-120 KM/T, 6. GIR: 8,5
80-120 KM/T, 7. GIR: 10,7
80-120 KM/T, KICKDOWN: 4,2
STØY TOMGANG, dBA: 39,3
STØY 50 KM/T, dBA: 57,7
STØY 80 KM/T, dBA: 61,1
STØY 100 KM/T, dBA: 64,2
TESTFORBRUK, L/MIL: 0,98
Som de øvrige BMW-modellen er det masser av gode, nyttige tilbakemeldinger til føreren. Selv når man kjører sakte. Dette bidrar til å gjøre 5-serie lettkjørt, enten det er glatt eller godt grep.
Bilen har perfekt balanse, og kombinasjonen av fast, presis innstyring og enormt feste for bakhjulene gir en kjøreopplevelse som er tillitvekkende og umåtelig inspirerende på samme tid.
Testbilen har bøtter og lass av utstyr, der flere elementer - som EDC, Dynamic Drive, Adaptive Drive og Integral Active Steering bidrar til å gjøre kontakten mellom menneske og maskin enda bedre. Detaljene rundt disse systemene skal vi ikke gå inn på, men du kan selv velge innstillinger av en rekke parametre - enten du vil ha en komfortabel bil eller en sporty, eller noe i mellom.
Støtdemperne justeres automatisk etter kjøring og underlag. Krengningshemmerne styres automatisk for å gi så god stabilitet og komfort som mulig. Og bakhjulene styrer automatisk inntil tre grader.
Kort sagt: Dette fungerer. Svært bra. Å kombinere så gode og så sportslige kjøreegenskaper med så god komfort, står det respekt av.
Det koster deg en del penger, men...
Les også:
Motor: 6
Den turbomatede bensinsekseren har 306 hk og 400 Nm å by på, og veldig mye av kreftene er tilgjengelig over et veldig stort arbeidsområde. Du får faktisk 400 Nm allerede fra 1200 o/min, og gleden fortsetter hele veien forbi 7000 o/min.
Motoren synger med en vakker tone, fra dyp brumming til sint vræl, uten at lyden på noen måte er påtrengende - den er der, avdempet i bakgrunnen.
Åttetrinnsautomaten er omtrent som en naturlig forlengelse av kroppens nervesystem; den gjør akkurat det vi ønsker, raskere enn vi ville ha klart det selv. Den utnytter motorens potensial til fulle, enten du vil flyte på lavt turtall og høyt dreiemoment, eller hente ut herlig seksersymfoni og jage toppeffekt. Den girer svært raskt, og samtidig mykt.
En drømmedrivlinje!
Ytelser: 6
Med 306 hk og 400 Nm fordelt på 1775 kg bil blir prestasjonene naturligvis svært hyggelige. 0-100-sprinten er oppgitt til 6,1 sekunder. Våre målinger viser at den sprinter fra 60 til 100 km/t på 3,4 sekunder ved kickdown, og fra 80 til 120 km/t trenger den 4,2 sekunder. Altså mildt sagt akseptable forbikjøringsressurser.
Akselerasjonen i høyere gir er nesten enda mer imponerende; at den for eksempel bare bruker 8,5 sekunder fra 80 til 120 km/t i sjettegir står det stor respekt av.
Opplevelsen av dette i praksis, ute på veien i vanlig trafikk, er også imponerende. Uansett hastighet og uansett hvilket gir bilen står i er akselerasjonen momentan og voldsom. Eller komfortabel, jevn og rask, om det er det du ønsker.
Eksteriør: 5
BMW har også tradisjoner for å skape oppmerksomhet når de lanserer en ny modell. Noen ganger får den nye forgjengeren til å plutselig se gammel ut, andre ganger ser forgjengeren nettere og mer harmonisk ut. Og andre ganger igjen kan det som ved første, andre og tredje øyekast bare ser rart ut, endres til å se flott ut den tolvte gangen du ser det.
Design er rare greier. Og veldig vanskelig å sette karakter på.
BMWs nye designspråk, som vi tidligere har sett på 7-serie, X1 og 5-serie GT, er markant. Særlig i fronten; en høy, butt snute. Som for øvrig ikke er noe nytt hos BMW.
Overhengene er korte, og taket relativt høyt. Sammen ser dette flott ut fra noen vinkler, litt snodig fra andre. Hekken er kanskje bilens kjedeligste parti.
Merkeidentiteten er klar; ingen er i tvil om at dette er en BMW. Den likner veldig på en 7-serie, og det er kanskje ingen direkte ulempe for 5-serie-kjøperen.
Interiør: 6
Innvendig har BMW gått noen skritt vekk fra det litt trauste, mørke og enkle. Det er flere former, lekrere oppsett enn før, og ergonomien er ytterligere finslipt. Materialkvaliteten er bedre enn noen gang. Og alt ser mer eksklusivt ut enn det noen gang har gjort.
Med ørten justeringsmuligheter for forsetet blir vi forundret om det finnes noen her i verden med en kropp som ikke vil trives i førerstolen på testbilen. Man får støtte over det hele, i akkurat den mengden man selv ønsker.
Med gode justeringsmuligheter for rattet - og et velfungerende head-up-display i frontruta som viser den viktigste informasjonen et stykke foran "på veien" - kan man godt la rattet være plassert helt riktig. I undertegnedes tilfelle betyr det at øvre del av rattkringla dekker over øvre del av speedometer og turteller, men når man likevel ser hastigheten, og girkassa holder styr på turtallet, spiller det jo ingen trille.
Oppsettet er førerorientert, på tross av svært mange knapper og hendler. I tillegg kan man styre svært mange funksjoner fra det store displayet i midtkonsollen. Da bruker man en knott og flere knapper mellom setene, en løsning som raskt blir intuitiv.
På tross av alle knappene, er alt lagt ut med stor grad av logikk. De viktigste knappene er innen god rekkevidde; de er akkurat der hånda treffer når du flytter den.
Plass er det nok av. Selv med soltak har undertegnede - som er utstyrt med relativt lang rygg - god plass. Baksetet har også imponerende god plass. Takhøyden imponerer, men man bør ikke være flere enn to bak her. De med lengst bein kunne sikkert også ønsket seg noen ekstra centimeter beinplass - men BMW vil jo sikkert gjerne fortsette å selge 7-serie og 5-serie GT, også. Bagasjerommet er også rommelig.
Dette er en komplett familiebil, og selv voksne vil trives bak på lange turer.
Komfort: 6
Dette punktet er kanskje det mest overraskende elementet ved den nye 5-serie. For tidligere har 5-serie gjerne vært sportslig, men ikke veldig komfortabel. Nå er den begge deler. På ødelagt asfalt er den en fryd, særlig med det justerbare Adaptive Drive-understellet i komfortmodus.
Brutt, sprukken asfalt slukes uten problemer. Store telehiv likeså. Grov asfalt eller biljardbordflatt underlag spiller ingen rolle; understellet tar unna alle ujevnhetene.
Uten at bilen er noe flytende teppe som visker bort kontakten med omgivelsene; man kjenner hele tiden hvordan underlaget er og hvordan veigrepet er, men det ødelegger på ingen måte komforten eller flyten i kjøringen.
Med understellet i strammere modus merkes mer av uhumskhetene på veien, men da får man til gjengjeld bedre styrefølelse og kjappere respons i bilen. Så undertegnede vekslet som vanlig mellom de ulike innstillingene etter omgivelsene. Noe som er både kjapt og svært enkelt.
Den kraftige motoren og den herlige åttetrinnsautomaten bidrar til å høyne komforten. Det gjør også et lavt støybilde, herlig ergonomi og bøtter og lass av utstyr for økt komfort, glede og trygghet underveis.
Så om du skal ha deg en 5-serie, husk å krysse av for Adaptive Drive og smil når du betaler de 33 200 kronene ekstra.
Sikkerhet: 6
Nå har Euro NCAP kollisjonstestet den nye 5-serie, med svært godt resultat. Den fikk 95 prosent for voksenbeskyttelse, og 83 prosent for beskyttelse av barn - her ble det trukket for utydelig merking, ikke for selve kollisjonssikkerheten.
Videre fikk den 78 prosent for fotgjengersikkerhet - den har blant annet aktivt panser som heises ved et sammenstøt, men kanten av panseret er hardt, og det er dette som gir trekk. Og den fikk 100 prosent for sikkerhetssystemer.
I tillegg har bilen en rekke tilleggssystemer for økt sikkerhet, og den kan ekstrautstyres med en lang rekke ting.
Testbilen har blindsonesjekker, filholdingsassistent som gjør at det vibrerer i rattet når du er nær stripene i veien, den har adaptiv cruisekontroll som fungerer helt til stillestående - og som faktisk fungerer helt suverent, selv i køkjøring og selv på svingete vei.
Den har ryggekamera som kan vinkles til å vise området rundt tilhengerfestet, den har kameraer som viser hva som er på hver side ut for fronten - praktisk når du skal rygge på trange steder og er redd for å dytte snuta borti noe.
Den har også en "360-modus" der du ser bilen ovenfra, så du kan få et overblikk over omgivelsene rundt hele bilen på en gang. Dette viser riktignok bare det som er aller nærmest bilen, men likevel er det et praktisk og nyttig hjelpemiddel.
ESP-systemet fungerer svært godt, og bilens kjøreegenskaper ellers bidrar til å gjøre 5-serie til en betryggende affære.
Har du barn i bilen? Her kan du lese alt om barn i bil.
Pris/utstyr: 4
BMW 5-serie er en påkostet bil, og med litt større motor enn det avgiftssystemet vårt er ment å fremelske blir prislappen fort veldig stygg.
535iA koster fra 909 600 kr, men det er nok ingen kjøpere som kommer til å la prislappen stoppe der. Ekstrautstyrslista er nemlig full av flotte ting; noe man absolutt bør ha, og veldig mye som sikkert er både kjekt og flott.
Testbilen har nemlig ekstrautstyr til penger som fint hadde finansiert enn fullverdig, god og velutstyrt familiebil alene for de fleste av oss - nærmere bestemt for 468 000 kroner. Så mye ekstra snacks trenger du ikke, men det justerbare understellet bør absolutt velges om du skal handle en 5-serie. Selv om den har mer moderat motorisering. Det gjør nemlig at du kan velge mellom S-klasse-komfort eller sportsbil - eller noe midt i mellom - med noen knappetrykk.
Men selv med bare det mest nødvendige på plass, passerer du fort 125 000 kr i ekstrautstyr.
I denne prisklassen spiller kanskje ikke hundretusenlappene så veldig stor rolle. Men 535iA er en god del dyrere enn den dieselmotoriserte 530dA - som riktignok "bare" har 245 hk, men 540 Nm. Og som er raskere i nesten alle mellomakselerasjonsøvelsene.
Om du velger 530dA i stedet, sparer du rundt 165 000 kr på basisprisen. Dette er jo penger du kan bruke på enda mer herlig utstyr - eller diesel, så du kan kjøre deg mange flere herlige kjøreturer.
Miljø: 4
Tja, hva skal man si? En 306-hesters, 1,8 tonn tung bil er jo naturligvis ingen utpreget miljøbil. Men fabrikktallene er klare: Den skal nøye seg med 0,84 liter på mila i snitt, noe som gir et CO2-utslipp på 195 g/km. Vår mer krevende forbruksmålingsrunde ga et snittforbruk på 0,98 l/mil.
Alt dette er - bilstørrelse, kraft, vekt og komfort tatt i betraktning - gode tall. Spesielt med tanke på at det her er snakk om en turbomatet, treliters bensinmotor.