Test: BMW 530dA, 2010

Sannsynligvis verdens beste bil

BMW 530dA er et mesteverk. D for diesel, A for åttetrinns Automat.

NYTELSE: 530d er en nytelse å kjøre. Enten du liker komfort eller noe sporty.
NYTELSE: 530d er en nytelse å kjøre. Enten du liker komfort eller noe sporty. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Om du ønsker deg

finner du alt dette i den nye BMW 530d.

Share

Ja, for selv om forrige 5-serie var en herlig bil, viser vår test at nye 5-serie er bedre på alt. Og stakkars Mercedes E-klasse, som nettopp satt ny standard for komfort i denne klassen.

Nå legger BMW lista enda høyere. Det er nesten så vi synes synd på Audi, som virkelig skal jobbe hardt med den kommende A6-etterfølgeren for å møte konkurransen.

Førsteinntrykket av 5-serie er at den er diger. Veldig diger.

Fronten - som følger samme spor som dagens 7-serie og 5-serie GT - er voldsom. Både sett utenfra og når man sitter bak rattet.

Panserformen gjør også at bilen virker mye bredere enn den faktisk er; 5-serie krever noe tilvenning før man slutter å kjøre halvannen meter unna hvitstripa. Etter det er den bare herlig.

Kjøreegenskaper: 6

BMW har en viss tradisjon å ta vare på hva kjøreegenskaper gjelder. De er som regel sporty, og særlig styrefølelsen og måten bilene gir tilbakemeldinger på er i høyeste klasse.

I dagens modellrekke har de kun biler som kjører særdeles godt. De sportslige kjøreegenskapene har riktignok ofte vært på bekostning av komforten.

Helt til nå.

For testbilen, en 530dA, har et oppsett som både gjør den særdeles kjøreglad og særdeles komfortabel. Adaptive Drive-systemet, til 33 200 kr ekstra, gir deg to knapper i midtkonsollen der du velger oppsett i forskjellige steg, fra komfort til Sport+. Dette systemet må du ha om du skal ha en 5-serie - spar heller på felgstørrelse og annet.

I komfort-stilling sluker bilen alt; selv asfalten som vinteren har brutt opp og ødelagt, og store telehiv. Så blir den strammere og strammere for hvert hakk man velger.

HERLIG: Førermiljøet er flott, det kjennes kostbart - og ergonomien er perfekt.
HERLIG: Førermiljøet er flott, det kjennes kostbart - og ergonomien er perfekt. Foto: Terje Bjørnsen

På landeveien er den særdeles komfortabel. Stabil og stødig. Den oppleves som enorm - en illusjon særlig panserets skarpe ytterkanter er med på å skape, for den er faktisk ikke så veldig stor. Et ordentlig lokomotiv, om du ser bort fra de NSB bruker.

Tekniske data BMW 530dA

MOTOR, CM3: R6, 2993

EFFEKT, HK VED O/MIN: 245/4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 540/1750-3000

EGENVEKT, KG: 1795

TILHENGERVEKT, KG: 2000/750

L/B/H, CM: 490/186/146

BAGASJEROM, LITER: 520

STANDARD DEKKDIM.: 225/55R17

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,62

CO2-UTSLIPP, G/KM: 162

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 6,3

TOPPFART, KM/T: 250

PRIS FRA, KR: 741 300

PRIS TESTBIL, KR: 1 070 070

17-tommers piggfrie vinterdekk på lett lunken, fuktig, tidlig vår-asfalt er kanskje ikke akkurat ideelt. Men for aller første gang skal jeg bruke en av biljournalistbransjens store floskler: Det virker som om bilen krymper når svingene kommer tett. Bilen er herlig velbalansert. Den lystrer styringen på eksemplarisk vis. Og på tross av at den faktisk veier en god del, virker den både lett og nett. Den oppleves som nettere og nettere jo "hissigere" oppsett man velger med knappene.

Det er imponerende hvordan bilen nærmest kan skrus gjennom svinger. ESP-systemet griper inn når det trengs, nærmest umerkelig. På glatt underlag, eller når den bjørnesterke trelitersdieselen virkelig får vise krefter ut av svingen, merkes det at bilen driver på bakhjulene. Men dette er bare til glede.

Det er ingen andre biler i denne klassen som kjører så godt som den nye 5-serie. Når dette kombineres med komfort som i Mercedes-Benz S-klasse, kan vi ikke annet enn å juble. Og glede oss til å se hva konkurrentene kan stille opp med.

Motor: 6

Den tre liter store dieselrekkesekseren i 530d yter 245 hk og 540 Nm, og paret med en åttetrinnsautomatgirkasse er dette en herlig og heftig kombinasjon i 5-serie. På lave turtall er lyden lavmælt og muskuløs, på middels turtall brøler den lett, og på høyere turtall går brølet over i deilig seksersang.

Girkassa girer svært kjapt og mykt, og det merkes svært lite til den. Den kan overstyres manuelt med girspaken om du vil bremse på gir ned bakker, og det gir den eneste ulempen med åttetrinns girkasse: det blir fort behov for mange vipp med girspaken. Vel, ikke akkurat noe vi vil slakte bilen for.

ROMMELIG: Det er god plass i baksetet. Høyden er svært god, og beinplassen er høyst akseptabel.
ROMMELIG: Det er god plass i baksetet. Høyden er svært god, og beinplassen er høyst akseptabel. Foto: Terje Bjørnsen

Sammen gir dette imponerende fartsressurser, både hva sprintegenskaper og mellomakselerasjon angår. Enda viktigere er kanskje opplevelsen av dette i praksis; enhver fartsøkning er bare et lett høyrefotvrikk unna. Uten at man behøver å jakte turtall eller la girkassa jobbe overtid. Det gir en svært behagelig fremfart, både ved cruising på landeveien og når du skal kjøre litt mer inspirert.

Testdata BMW 530dA

60-100 KM/T, 5. GIR: 5,3

60-100 KM/T, 6. GIR: 7,9

60-100 KM/T, KICKDOWN: 3,7

80-120 KM/T, 6. GIR: 7,1

80-120 KM/T, 7. GIR: 9,0

80-120 KM/T, KICKDOWN: 4,5

STØY TOMGANG, dBA: 42,2

STØY 50 KM/T, dBA: 60,5

STØY 80 KM/T, dBA: 63,3

STØY 100 KM/T, dBA: 65,6

TESTFORBRUK, L/MIL: 0,75

Samtidig gjør kraftoverskuddet at motoren sjelden behøver å presses; du har masser av krefter selv på lave turtall. Dette gjør gode ting for forbruket.

Ytelser: 6

Diesel-treliteren yter 245 hk ved 4000 o/min og voksne 540 Nm mellom 1750 og 3000 o/min. Med åttetrinnsautomat går du med andre ord ikke akkurat tom for kraft - skyvet er voldsomt, uansett hastighet. Og nærmest uansett gir.

BMW sier at 530dA skal klare 0-100-sprinten på 6,3 sekunder, og toppfarten er 250 km/t. Mellomakselerasjonsmålingene våre ga rett og slett heftige resultater; i intervallene 60-100 og 80-120 km/t er det ikke mange biler på veien som holder følge med 530d.

Gromt!

DEILIG: Alt ved 530d er herlig; førermiljøet, drivlinjen, kjøreegenskapene... Men prisen, den er ikke like trivelig.
DEILIG: Alt ved 530d er herlig; førermiljøet, drivlinjen, kjøreegenskapene... Men prisen, den er ikke like trivelig. Foto: Terje Bjørnsen

Eksteriør: 5

BMW har også tradisjoner for å skape oppmerksomhet når de lanserer en ny modell. Noen ganger får den nye forgjengeren til å plutselig se gammel ut, andre ganger ser forgjengeren nettere og mer harmonisk ut. Og andre ganger igjen kan det som ved første, andre og tredje øyekast bare ser rart ut, endres til å se flott ut den tolvte gangen du ser det.

Design er rare greier. Og veldig vanskelig å sette karakter på.

BMWs nye designspråk, som vi tidligere har sett på 7-serie, X1 og 5-serie GT, er markant. Særlig i fronten; en høy, butt snute. Som for øvrig ikke er noe nytt hos BMW. Overhengene er korte, og taket relativt høyt. Sammen ser dette flott ut fra noen vinkler, litt snodig fra andre. Hekken er kanskje bilens kjedeligste parti.

Merkeidentiteten er klar; ingen er i tvil om at dette er en BMW. Den likner veldig på en 7-serie, og det er kanskje ingen direkte ulempe for 5-serie-kjøperen.

MAGISK: De to pilknappene til venstre for girspaken er nesten magiske; her velger du mellom komfort i ypperste klasse, eller svært sportslige egenskaper.
MAGISK: De to pilknappene til venstre for girspaken er nesten magiske; her velger du mellom komfort i ypperste klasse, eller svært sportslige egenskaper. Foto: Terje Bjørnsen

Interiør: 6

Innvendig har BMW gått noen skritt vekk fra det litt trauste, mørke og enkle. Det er flere former, lekrere oppsett enn før, og ergonomien er ytterligere finslipt. Materialkvaliteten er bedre enn noen sinne. Og alt ser mer eksklusivt ut enn det noen gang har gjort.

Med ørten justeringsmuligheter for forsetet blir vi forundret om det finnes noen her i verden med en kropp som ikke vil trives i førerstolen på testbilen. Man får støtte over det hele, i akkurat den mengden man selv ønsker. Med gode justeringsmuligheter for rattet - og et velfungerende head-up-display i frontruta som viser den viktigste informasjonen et stykke foran "på veien" - kan man godt la rattet være plassert helt riktig. I undertegnedes tilfelle betyr det at øvre del av rattkringla dekker over øvre del av speedometer og turteller, men når man likevel ser hastigheten, og girkassa holder styr på turtallet, spiller det jo ingen trille.

Oppsettet er førerorientert, på tross av svært mange knapper og hendler. I testbilen kom vi til 83 tilgjengelige knapper fra førerplassen - det er før vi begynte å kikke på hendler, dreieknotter og slikt. I tillegg kan man styre svært mange funksjoner fra det store displayet i midtkonsollen. Da bruker man en knott og flere knapper mellom setene, en løsning som raskt blir intuitiv.

På tross av alle knappene, er alt lagt ut med stor grad av logikk. De viktigste knappene er innen god rekkevidde; de er akkurat der hånda treffer når du flytter den.

Plass er det nok av. Selv med soltak har undertegnede - som er utstyrt med relativt lang rygg - god plass. Baksetet har også imponerende god plass. Takhøyden imponerer, men man bør ikke være flere enn to bak her. De med lengst bein kunne sikkert også ønsket seg noen ekstra centimeter beinplass - men BMW vil jo sikkert gjerne fortsette å selge 7-serie og 5-serie GT, også. Bagasjerommet er også rommelig.

Dette er en komplett familiebil, og selv voksne vil trives bak på lange turer.

Komfort: 6

Dette punktet er kanskje det mest overraskende elementet ved den nye 5-serie. For tidligere har 5-serie gjerne vært sportslig, men ikke veldig komfortabel. Nå er den begge deler. På vinterødelagt asfalt er den en fryd - i hvert fall med testbilens moderate (17-tommer) dekkoppsett og det justerbare Adaptive Drive-understellet i komfortmodus.

Nå er den mer komfortabel enn en Mercedes-Benz S-klasse.

Brutt, sprukken asfalt slukes uten problemer. Store telehiv likeså. Grov asfalt eller biljardbordflatt underlag spiller ingen rolle; understellet tar unna alle ujevnhetene. Uten at bilen er noe flytende teppe som visker bort kontakten med omgivelsene; man kjenner hele tiden hvordan underlaget er og hvordan veigrepet er, men det ødelegger på ingen måte komforten eller flyten i kjøringen.

Med understellet i strammere modus merkes mer av uhumskhetene på veien, men da får man til gjengjeld bedre styrefølelse og kjappere respons i bilen. Så undertegnede vekslet som vanlig mellom de ulike innstillingene etter omgivelsene. Noe som er både kjapt og svært enkelt.

Den kraftige motoren og den herlige åttetrinnsautomaten bidrar til å høyne komforten. Det gjør også et lavt støybilde, herlig ergonomi og bøtter og lass av utstyr for økt komfort, glede og trygghet underveis.

Så om du skal ha deg en 5-serie, husk å krysse av for Adaptive Drive og smil når du betaler de 33 200 kronene ekstra.

Sikkerhet: 4

I skrivende stund er ikke den nye 5-serie kollisjonstestet av Euro NCAP. Dermed er fire poeng det maksimale bilen kan oppnå i våre tester. 5-serie har imidlertid svært høyt sikkerhetsnivå, med mye utstyr som skal gjøre kjøreturen tryggere, og en eventuell kollisjon litt mindre skadelig.

Testbilen har blindsonesjekker, filholdingsassistent som gjør at det vibrerer i rattet når du er nær stripene i veien, den har adaptiv cruisekontroll som fungerer helt til stillestående - og som faktisk fungerer helt suverent, selv i køkjøring og selv på svingete vei. Den har ryggekamera som kan vinkles til å vise området rundt tilhengerfestet, den har kameraer som viser hva som er på hver side ut for fronten - praktisk når du skal rygge på trange steder og er redd for å dytte snuta borti noe. Den har også en "360-modus" der du ser bilen ovenfra, så du kan få et overblikk over omgivelsene rundt hele bilen på en gang. Dette viser riktignok bare det som er aller nærmest bilen, men likevel er det et praktisk og nyttig hjelpemiddel.

ESP-systemet fungerer svært godt, og bilens kjøreegenskaper ellers bidrar til å gjøre 5-serie til en betryggende affære.

Pris/utstyr: 4

Auda, så var det dette med penger, ja...

530dA er en fantastisk bil. Men slike store, spreke, påkostede biler har jo en tendens til å koste litt. Særlig her i landet. Grunnprisen for en 530d med automatgirkasse er 741 300 kr. Mye penger ja, men ikke ille, konkurrentene tatt i betraktning. Mercedes-Benz tar 756 000 kr for en trelitersdieselmotorisert E350 CDI med 211 hk, mens Audi A6 3,0 TDI med 240 hk både er billigere - 713 000 kr - og gir deg firehjulstrekk på kjøpet.

Så var det ekstrautstyret, da. Testbilen har mye av slikt, både for økt komfort, kjøreglede, underholdning, sikkerhet og for økt praktisk verdi. Til den nette sum av 328 770 kr.

Isolert sett er ekstrautstyrsprisene kanskje ikke så skremmende - selv om i våre øyne helt nødvendige elementer som Adaptive Drive til 33 200 kr, skinninteriør til 22 300 kr, parkeringsvarslere til 6950 kr, adaptive xenonlys for til sammen 15 280 kr, og et heftig navigasjonssystem til 21 500 kr jo gjør sitt for å få det til å smerte i lommeboka. Det er bare det at en såpass flott bil som dette gjerne skal være litt ekstra flott, for å gi den helt rette opplevelsen. Dermed ryker man fort på over 100 000 kroner i ekstrautstyr før man er ferdig med det "nødvendige". Utstyret vi nevner over er for øvrig det vi mener en 5-serie må ha.

Miljø: 4

Neida, dette er ingen miljøbil i ekstrem betydning. Men dette er en stor, sprek bil med mye utstyr og relativt høy vekt, som likevel ikke bruker så veldig mye drivstoff. De offisielle tallene sier at den skal dra unna 0,63 liter på mila ved blandet kjøring, og på vår faste forbruksmålingsrunde - som er et gjennomsnitt av norske forhold og dermed noen hakk mer krevende enn EU-syklusen - nøyde den seg med 0,75 liter på mila. Det er i våre øyne høyst akseptabelt.

BMW 5-serie har produsentens "EfficientDynamics"-teknologi, der blant annet energi fra bremsing tilbakeføres til batteriet, elektriske komponenter kobles automatisk fra når de ikke trengs og så videre. Sammen er dette mange små drivstoffbesparende tiltak, som bidrar til å holde forbruket på et fornuftig nivå.

NYTELSE: BMW 530dA er rendyrket nytelse på hjul.
NYTELSE: BMW 530dA er rendyrket nytelse på hjul. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 13/04 2010, og sist oppdatert 15/01 2024.

Les også