Test: BMW 525dA sedan, 2010-modell
Nesten alt er perfekt
BMW 525d har alt. Inkludert noe som er for høyt.
Vi har nærmest strødd terningkast seks over BMW 5-serie, som ble lansert for litt under et år siden. Blant modellene som har fått topp score er 520dA, 530dA og 535i, mens 523iA stv. måtte ta til takke med en femmer.
Med andre ord er du en heldig bilkunde om du har penger nok til å kunne velge blant BMWs 5-seriemodeller. Men hvilken skal du velge?
520d er det åpenbare valget for de fleste kundene. Den er billigst, uten på noen måte å virke billig.
Men har du litt ekstra, begynner det virkelig å bli moro. Likevel er spørsmålet hvor en finner det noenlunde fornuftige skjæringspunktet mellom pris og ytelser.
525dA med nedtrimmet treliters dieselmotor melder seg som en uhyre sterk kandidat.
Er en BMW 5-serie for dyr? Her er 17 stasjonsvogner til under 300.000 kroner.
Kjøreegenskaper: 6
Felles for alle versjoner av 5-serie er at kjøreegenskapene kan oppsummeres med ett ord: Nydelig.
Fabrikken har tatt vare på BMWs typiske sportslighet, men samtidig bygd inn komfort av svært høyt nivå. Uansett underlag føles den stødig, og i det en kan kalle "gedigen ro", kan den konkurrere med Mercedes E-klasse om den ikke får for heftige hjuldimensjoner.
Det er likevel når svingene kommer tett at 5-serie viser fram sin aller beste side. Den veier 1,8 tonn, men føles ikke tung. Den er tett på 5 meter lang, men føles ikke stor. Den føles bare bra - styringen er knivskarp og balansen perfekt.
Sammen med sportsautomatkassen med åtte trinn følger også padleårer på rattet for manuelle girskift. De fungerer meget bra og setter en ekstra spiss på inspirert kjøring.
Også to knapper som lar deg velge mellom innstillingene komfort, normal, sport og sport pluss, bidrar til kjøregleden. Testbilen har Dynamic Damper Control til 14.400 kroner, og kombinert med annen elektronikk regulerer disse to knappene da styre-, gir- og gassrespons i tillegg til demperoppsett og måten sikkerhetselektronikken griper inn. Du har med andre ord alle muligheter.
På glatt føre er du aldri i tvil om at bilen har bakhjulsdrift. Mange elsker følelsen av en hekk som styrer med, men de som er vant til forhjulsdrift, vil kanskje synes at den slipper vel ofte. Med antisladd koblet inn skal det uansett veldig mye til for at det blir dramatisk.
Motor: 6
Motoren i 525dA er sterkt medvirkende både til komforten og kjøreegenskapene. Her finner du ingenting av den litt for harde knurringen i 520d. Her har du i stedet grom godlyd som høres som om den kommer fra dypet av en grizzlymage. Dette er noe så sjeldent som ekte dieselgodlyd.
Tallene 525 lyver, for under panseret ligger en treliter. Sammenlignet med 530d er den nedtrimmet, men fortsatt er tallene herlige: 204 hk, 450 Nm.
Testdata og tekniske data BMW 525dA sedan
TEKNISKE DATA
- MOTOR, CM3:2993
- EFFEKT, HK VED O/MIN:204/3750
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:450/1750-2500
- EGENVEKT, KG:1780
- TILHENGERVEKT, KG:750-2000
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:490/186/146
- BAGASJEROM, LITER:520
- STANDARD DEKKDIMENSJON:225/55 R17 W
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,61
- CO2-UTSLIPP, G/KM:160
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:7,2
- TOPPFART, KM/T:236
- PRIS FRA, KR:640.200
- PRIS TESTBIL, KR:1.053.400
TESTDATA
- 60-100 KM/T, 3. GIR:5,4
- 60-100 KM/T, 4. GIR:6,9
- 60-100 KM/T, 5. GIR:9,3
- 60-100 KM/T, 6. GIR:11,6
- 60-100 KM/T, KICKDOWN:4,7
- 80-120 KM/T, 4. GIR:6,2
- 80-120 KM/T, 5. GIR:7,3
- 80-120 KM/T, 6. GIR:9,4
- 80-120 KM/T, 7. GIR:12,0
- 80-120 KM/T, KICKDOWN:6,8
- STØY TOMGANG, dBA:46,9
- STØY 50 KM/T, dBA:56,1
- STØY 80 KM/T, dBA:60,1
- STØY 100 KM/T, dBA:62,5
- TESTFORBRUK, L/MIL:0,64
Det holder i massevis for de aller fleste som kjører mest i Norge.
Automatkassen med åtte trinn gjør en suveren jobb når det gjelder å velge rett gir uten menneskelig inngripen, uansett om du kjører mykt eller hardt. Ved normal kjøring velges girtrinn som gir turtall ned mot 1200 o/min. Samtidig er kreftene der ved det minste gasspedaltrykk.
Ytelser: 4
I 525d er de opplevde ytelsene bedre enn resultatene i målingene. Dreiemomentet er definitivt høyt nok til at du får følelsen av arrogant kraftoverskudd. Her er det ingen motsetning mellom ordene "rask" og "avslappet".
I rene ytelser er det derimot ikke så mye som taler for å velge 525dA i stedet for en veldig mye billigere 520dA. Våre målinger viser at den bare er et drøyt sekund raskere enn 520d-versjonen med 163 hk i så vel 60-100 km/t som 80-120 km/t. Og målt mot versjonen av 520dA som har 184 hk (standard i de fleste land for 520d), er det knapt nok forskjeller i det hele tatt.
Resultatet overrasker oss, for 525dA føles definitivt sterkere enn toliteren.
530dA, som har samme motor med høyere trimmingsgrad, er betydelig raskere.
Eksteriør: 5
BMWs nye designspråk, som vi tidligere har sett på 7-serie, X1 og 5-serie GT, er markant. Særlig i fronten; en høy, butt snute etterfulgt av et langt panser. Som for øvrig ikke er noe nytt hos BMW.
Overhengene er korte, og metallplatene bryter i konvekse og konkave former. Sammen ser dette flott ut fra noen vinkler, litt snodig fra andre. Hekken er kanskje bilens kjedeligste parti.
Merkeidentiteten er klar; ingen er i tvil om at dette er en BMW. Den ligner veldig på en 7-serie, og det er kanskje ingen direkte ulempe for 5-seriekjøperen.
Interiør: 5
La oss med en gang ta et forbehold når det gjelder interiøret. Samtlige av importørens 5-seriemodeller som vi har testet til nå, har nemlig hatt ekstrautstyr for flere hundre tusen kroner.
525dA setter en (foreløpig?) rekord, med ekstrautstyr for vanvittige 414.000 kroner. Og da har vi ikke regnet med automatkassen til drøyt 26.000 kroner ekstra.
Det er ikke til å legge skjul på at ekstrautstyr for slike summer gjør noe med helhetsinntrykket.
Det er to grunner til at vi likevel deler ut god karakter. Den ene er at de fleste 5-serieeiere uansett spanderer skinnseter, automatgir og navianlegg på bilen sin. Nettopp disse tre kryssene på ekstrautstyrslista er de viktigste for å øke godfølelsen.
Den andre er - uansett utstyrsnivå - at finish, materialvalg og byggekvalitet definitivt er kommet opp i ypperste klasse. BMW har åpenbart gått lei av å høre at Audi har bedre kvalitetsfølelse i sine biler enn BMW.
5-serie er en stor bil, men er ikke et plassvidunder. Den er i første rekke ment for fire - en tredjemann i baksetet sitter ikke godt. Setekonturene gjør at tre barneseter ikke får plass. Beinplassen er tilstrekkelig, men ikke imponerende.
Komfort: 6
Om 525dA ikke raser fra 520d når det gjelder ytelser, er den merkbart bedre når det kommer til komfort.
Forskjellen i lydbilde har vi allerede nevnt. Rekkesekseren kan gjerne kalles dannet, i motsetning til den litt rå fireren i 520d. Vibrasjoner og ulyder merkes ikke selv ved vinterstart.
Legg til myke girskift, og drivlinjen er i den desiderte toppdivisjonen når det gjelder dieselkomfort.
5-serie har fått et følsomt understell, og med testbilens 18-tommers vinterdekk takler den også skarpe ujevnheter svært godt.
Fra før vet vi at 19-tommers sommerdekk ikke alltid er helt heldig på en 5-serie som skal kjøres på norske veier.
Sikkerhet: 5
Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har nylig kræsjet en 5-serie. Bilen viste seg som svært trygg, med fem av fem stjerner som hovedkarakter (95 prosent). Også resultatene for barns sikkerhet og fotgjengersikkerhet er på godt nivå, og 5-serie får full pott for standard sikkerhetselektronikk.
I tillegg kan bilen fås med masse ekstrautstyr som gjør ferden både tryggere og mer komfortabel. Blindsonesjekker, filholdingsassistent som gjør at det vibrerer i rattet når du er nær stripene i veien og adaptiv cruisekontroll som fungerer helt til stillestående er bare noen eksempler.
Du kan også få blant annet ryggekamera som kan vinkles til å vise området rundt tilhengerfestet, kameraer som viser hva som er på hver side ut for fronten og en "360-modus" der du virtuelt ser bilen ovenfra, slik at du kan få et overblikk over omgivelsene rundt hele bilen på en gang.
Antisladdsystemet fungerer svært godt, og bilens kjøreegenskaper ellers bidrar til å gjøre 5-serie til en betryggende affære.
Pris/utstyr: 3
Så er vi kommet til det som kan legge drømmen om en stor BMW med rekkesekser i grus: Pengene.
Med en startpris på 640.200 kroner for en 525d med sportsautomat koster den 127.300 kroner mer enn 520d sportsautomat med 163 hk, og 100.800 kroner mer enn 520d-versjonen med 184 hk.
Ser en på forskjellen i ytelse alene, er det altfor mye. Selve følelsen av råsterk sekserbamse veier opp en del, men for de aller fleste er det grenser for hvor mye en vil betale for nyanser og følelsesforskjeller.
På toppen av det hele vil selgeren forklare deg at en 5-serie bare må ha skinn (fra 22.300 kroner) og navianlegg (21.500 kroner), i tillegg til automatgir. Og da har vi ennå ikke nevnt adaptive xenonlys (15.280 kroner) og parkeringssensorer (6950 kroner) og en rekke andre fine ting bilen kan utstyres med. Det er dyrere å sette mange kryss på en ekstrautstyrsliste fra BMW enn på en tippekupong.
Men når alle prisforbehold er tatt: Har du så mye penger at du vurderer om du skal legge dem i en BMW med seks sylindre i stedet for en med fire, så velg sekseren. Du vil ikke angre.
530dA med 245 hk koster for øvrig 110.000 kroner mer. Hestekrefter er dyrt i Norge.
Har du enda mer penger du ønsker å bruke på en BMW? Sjekk vår test av BMW X5 3,0d.
Miljø: 5
Bilen er stor og har gode ytelser. Normalt betyr det høyt forbruk.
Men 525dA greier - på en bedre måte enn 520d - å holde seg nær det oppgitte forbruket når vi tar den med i vår 20 mil lange, faste testrunde. Oppgitt forbruk er 0,61 l/mil, mens testresultatet ble 0,64 l/mil.
Det er bare henholdsvis 0,02 og 0,06 l/mil mer enn de to utgavene av 520d vi tidligere har kjørt, som i sin tur bare ligger noen dråper over gjennomsnittet for en typisk familiebil med tolitersdiesel og manuelt gir i vår testløype.
Med tanke på at vi snakker om stor bil, treliters motor og automatgir er 0,64 l/mil et godt resultat.