Test: BMW 523iA stasjonsvogn, 2010-modell
BMW-motoren som danker ut diesel
BMW 523i stasjonsvogn gir ekte bensinmotorfryd. Men det har sin pris.
BMW har lagt lista for store stasjonsvogner med den nye 5-serien. Vi har allerede delt ut seksere på rekke rad til ulike modeller, som 530dA, 535i og den kanskje viktigste av alle:
Den billigste stasjonsvognversjonen, 520dAT. De to 520d-versjonene (sedan og stasjonsvogn) ventes å stå for over 90 prosent av 5-seriesalget.
Men fortsatt finnes folk som sverger til bensin. Den billigste 5-serien for dem heter 523i. Men la deg ikke lure av navnet: Her har du seks sylindre, 3,0 liter sylindervolum og 204 hk.
De som bryr seg litt ekstra om motor, bør ta seg en tur i denne.
Er en BMW 523i for dyr? Her er 17 stasjonsvogner til under 300.000 kroner.
Kjøreegenskaper: 6
En BMW skal være sportslig, og særlig skal styringen sette en spiss på kjøreopplevelsen. Av og til har det gått ut over komforten, men slik er det ikke lenger.
I likhet med broderbilen vi kjørte med tolitersdieselen (520dAT) har testbilen standardunderstell. Selv om importøren har valgt å sette på 19-tommere som på ingen måte gagner komforten, greier understellet å ta eggen av alle de kvasse kantene bygater og slitte landeveier er fulle av.
På landeveien er den komfortabel og stødig, men er veien slitt, viser de store hjulene sporingstendenser.
Best er 523iAT uansett når den får veier den kan få kjørt seg litt på. Da er det lite ved oppførselen som sladrer om at den er tett på 5 meter lang og 1,8 tonn tung. Styringen er knivskarp og balansen perfekt.
Herligheten toppes av egenskaper som motoren bringer inn. Rekkesekseren er av det slaget som kan få den beste dieselmotor til å framstå som usivilisert. Komfort og kjørevillighet løftes til et übernivå.
Motor: 6
Akkurat hva det er med denne motoren, er det ikke enkelt å sette ord på. Det handler om flere ting:
Om tyske motordoktorer som har finpusset på BMWs seksere i flere tiår. Om krefter som leveres over et stort turtallsområde fra tre liters sylindervolum. Om en motor som ikke er bygd for å ta ut maksimal effekt (204 hk og 270 Nm), men for å servere maksimal hygge.
Vibrasjoner finnes ikke, og den dempede lyden den gir fra seg, er av typen du helst vil ha mer av.
Det gir en kjørevillighet en dieselmotor ikke kan matche - selv om den er sterkere og gjerrigere på dråpene.
I tillegg er motor og åttetrinnsautomat så tett bundet sammen at en snakker om én enhet når det kommer til funksjon. Girskiftene merkes knapt når en tar det med ro, men er kjappe når en har det travelt. Og de skjer akkurat når de skal, hver gang.
Testbilen har en manuell girfunksjon, men når sant skal sies, er den ikke særlig nødvendig. Mekatronikken gjør jobben bedre enn mennesker.
Ytelser: 5
De opplevde ytelsene - og ikke minst måten kreftene leveres på - står til toppkarakter. Du skal være kraftig bortskjemt for oppriktig å mene at du trenger veldig mye sterkere motor i Norge.
Når måledataene våre hentes fram, må det likevel en smule moderasjon til.
Tekniske data og testdata BMW 523iAT
TEKNISKE DATA
- MOTOR, CM3:2996
- EFFEKT, HK VED O/MIN:204/6100
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:270/1500
- EGENVEKT, KG:1805
- TILHENGERVEKT, KG:2000
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:491/186/146
- BAGASJEROM, LITER:560-1670
- STANDARD DEKKDIMENSJON:225/55 R17
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,78
- CO2-UTSLIPP, G/KM:182
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:8,4
- TOPPFART, KM/T:227
- PRIS FRA, KR:645 700
- PRIS TESTBIL, KR:891 760
TESTDATA
- 0-100 KM/T, SEK.:9,5
- 60-100 KM/T, 3. GIR:5,6
- 60-100 KM/T, 4. GIR:6,7
- 60-100 KM/T, 5. GIR:8,7
- 60-100 KM/T, KICKDOWN:5,3
- 80-120 KM/T, 4. GIR:7,4
- 80-120 KM/T, 5. GIR:9,3
- 80-120 KM/T, 6. GIR:12,9
- 80-120 KM/T, KICKDOWN:6,7
- STØY TOMGANG, dBA:40,1
- STØY 50 KM/T, dBA:61,6
- STØY 80 KM/T, dBA:64,3
- STØY 100 KM/T, dBA:67,9
- TESTFORBRUK, L/MIL:0,79
Sammenligner vi med den eneste 5-seriemotoren som er rimeligere, nemlig 520dA, ser vi at de to gir for gir har temmelig like ytelser.
Først når automatikken får overta helt ved en kickdown, er 523i markert raskere. Da får den utbytte for turtallsevnene sine.
Når det kommer til bensinmotorer, er det ikke så mange å sammenligne med. Like fullt er det klart at BMWs treliter får kraftig bank av Audi A5 Sportback 2,0 TFSI S-tronic Quattro med 211 hk. Audien er veldig mye raskere både i 60-100 og 80-120 km/t.
Eksteriør: 5
BMWs nye designspråk, som vi tidligere har sett på 7-serie, X1 og 5-serie GT, er markant. Særlig i fronten; en høy, butt snute etterfulgt av et langt panser. Som for øvrig ikke er noe nytt hos BMW.
Overhengene er korte, og taket faller fra midten og bakover. Bakruta skråner slakt mot hekken - her er sportslig design prioritert før maksimal plass. Både panser og karosserisider har profiler og hvelvinger som skal gi liv og lysspill.
Vi er sikkert farget av å bo i stasjonsvognlandet framfor noe, men vi synes 5-serie Touring ser bedre ut enn sedanen. Et like stort designsprang som forgjengeren er nyheten uansett ikke.
Interiør: 5
La oss med en gang ta et lite forbehold når det gjelder interiøret. Samtlige av importørens 5-seriemodeller som vi har testet til nå, har nemlig hatt ekstrautstyr for flere hundre tusen kroner.
Om ikke alt har gått til møbelsnekring og fancy passasjerelektronikk, gjør slike summer uansett noe med helhetsinntrykket.
Det er to grunner til at vi likevel deler ut god karakter. Den ene er at de fleste 5-serieeiere uansett spanderer skinnseter, automatgir og navianlegg på bilen sin. Nettopp disse tre kryssene på ekstrautstyrslista er de viktigste for å øke godfølelsen.
Den andre er - uansett utstyrsnivå - at finish, materialvalg og byggekvalitet definitivt er kommet opp i ypperste klasse. BMW har definitivt gått lei av å høre at Audi har bedre kvalitetsfølelse i sine biler enn BMW.
Den nye 5-serie er en stor bil og har derfor stort sett bra plass. Men på nivå med Mercedes E-klasse er den ikke. På grunn av kraftige konturer i baksetet er det best egnet for to, og bagasjerommet er både smalere og kortere enn i konkurrenten.
Komfort: 6
Vi har nevnt det allerede - det er det høye komfortnivået som virkelig overrasker i den nye 5-serien. Den er svært nær den absolutte toppen: Det er lett å finne perfekt sittestilling, støynivået er lavt - vi kunne lett tålt mer av motorlyden - og girskiftene myke. Som allerede nevnt: Bensinmotoren bidrar ytterligere til komforten.
Ikke minst er understellet følsomt, selv med 19-tommersfelger med gummi omtrent like tykk som et par runder isolasjonstape.
Dekkvalget ødelegger imidlertid litt av roen i bilen, og vi anbefaler ikke de laveste og bredeste dekkene til dem som vil ha best mulig komfort i sin 5-serie. Vi har tidligere kjørt 5-serie med 17- og 18-tommere, og mener at disse alternativene gir en bedre miks av komfort og gode kjøreegenskaper på norske veier.
De som søker både komfort og sportslighet, bør heller vurdere å bruke 33.000 kroner på Adaptive Drive, som lar deg stramme opp understellet med et tastetrykk.
Sikkerhet: -
I skrivende stund er ikke den nye 5-serie kollisjonstestet av Euro NCAP, og vi setter derfor ingen delkarakter.
5-serie har imidlertid svært høyt sikkerhetsnivå, med mye utstyr som skal gjøre kjøreturen tryggere, og en eventuell kollisjon litt mindre skadelig.
Det som ikke er standard, står BMW klar til å gi deg i bytte mot en bunke tusenlapper. Blindsonesjekker, filholdingsassistent som gjør at det vibrerer i rattet når du er nær stripene i veien, og adaptiv cruisekontroll som fungerer helt til stillestående, er bare noen eksempler.
Du kan også få blant annet ryggekamera som kan vinkles til å vise området rundt tilhengerfestet, kameraer som viser hva som er på hver side ut for fronten og en "360-modus" der du ser bilen ovenfra, så du kan få et overblikk over omgivelsene rundt hele bilen på en gang.
Antisladdsystemet fungerer svært godt, og bilens kjøreegenskaper ellers bidrar til å gjøre 5-serie til en betryggende affære.
Pris/utstyr: 3
Au da, så kom vi til det vonde kapittelet.
Det skiller nemlig drøyt 82.000 kroner mellom 523iA og 520dA. Når vi allerede har brakt på det rene at bensinmotoren bare så vidt slår dieselen i ytelser, blir det forferdelig mye penger å betale for bensinmotorens godlyd og ekstra kjørevilje.
Altfor mye, for å være presis.
Startprisen for vår testbil med sportsautomat er 645.000 kroner.
Legg til at selgeren vil forklare deg at en 5-serie bare må ha skinn (22.300 kroner) og navianlegg (21.500 kroner), i tillegg til automatgir, så begynner det å balle på seg. Og da har vi ennå ikke nevnt adaptive xenonlys (15.280 kroner) og parkeringssensorer (6950 kroner) og en rekke andre fine ting bilen kan utstyres med. Det er lettere å legge 200.000 ekstra på totalprisen enn å stoppe der.
Vi ville heller ikke ha veddet på at en bil med stor bensinmotor holder seg like godt i pris som en med gjerrig dieselmotor.
Har du enda mer penger du ønsker å bruke på en BMW? Sjekk vår test av BMW X5 3,0d .
Miljø: 4
523iAT er stor, sterk, har bensinmotor og automatgir. Det gir ikke høye odds å tro at den er tørst.
Gjennom vår tøffe testløype på 20 mil kom den seg på 0,79 l/mil. Ut fra de nevnte premissene er ikke det ille. Tvert imot er det helt i orden.
Men igjen: Den i praksis like sterke 520dAT brukte 0,62 l/mil i samme løype. I den duellen blir det game over for 523iAT når det kommer til CO2-utslipp og driftskostnader.
Les også:
Her finner du over 500 biltester