Test: BMW 523iA, 2010
Toppkarakter til "billigversjonen"
BMW 523i er den minste bensinversjonen av nye BMW 5-serie, og den foreløpig rimeligste. Løp og kjøp!
BMW er på banen med en ny 5-serie. Vi har kjørt bilen på vinterføre under den norske presentasjonen og vi har testet 530d med kraftig dieselsekser og 245 hk.
Inntil storselgeren 520d kommer på markedet til sommeren, er det BMW 523i som er rimeligste alternativ for 5-seriekundene.
Nå er det vel ingen som vil hevde at en pris fra 580 000 kroner er direkte billig, men nå snakker vi altså om en bil som konkurrerer i den sportslige og luksuriøse delen av storbilklassen.
Hovedkonkurrentene er Mercedes E-klasse og Audi A6.
Skal du ha seks-sylindrete bensinmotorer som kan ta opp kampen med den 204 hesters tre-literen i BMW 523i, må du opp i E350 til 766 000 hos Mercedes, mens Audi A6 2,8 FSI koster fra 522 000 med 190 hk.
Kjøreegenskaper: 6
BMW "skal" ha de beste veiegenskapene blant de store prestisjesedanene, og den nye 5-serie overbeviser. På tross av stor forbedring i kjørekomfort, har utviklingsfolket i München fortsatt klart dette BMW-unike der bilen nærmest krymper rundt deg jo smalere og mer svingete veien blir.
Vår bil var bl.a. utstyrt med Dynamic Driving Control , der du kan velge mellom innstillingene Comfort, Normal, Sport og Sport+. Alle har sin distinkte karakter som passer utmerket til navnet, noe som ikke alltid er tilfellet med denne typen utstyr. Derfor anbefaler vi at man legger de 14 400 kronene i potten som EDC koster.
Balansen i BMW 523i er helt perfekt og gir en kombinasjon av fast, presis innstyring og feste for bakhjulene som gir en kjøreopplevelse som er tillitvekkende og umåtelig inspirerende på samme tid.
Selv når du kjører rolig og følger trafikken, sildrer det inn en strøm av tilbakemeldinger og informasjon fra chassiset som gir godfølelse bak rattet. Og når veien blir øde og kjøringen aktiv, er det ingen av konkurrentene som klarer samme mann-maskin-forbindelse som BMW 5-serie.
Motor: 6
Allerede fra jeg testet min første sekser-BMW tidlig på 80-tallet i form av en 323i, har BMWs rekkeseksere alltid gitt kjøreopplevelsen en ekstra dimensjon.
Tekniske data BMW 523i
MOTOR, CM3: R6, 2995
EFFEKT, HK VED O/MIN: 204/6100
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 270/1500-4250
EGENVEKT, KG: 1725
TILHENGERVEKT, KG: 2000/750
L/B/H, CM: 490/186/146
BAGASJEROM, LITER: 520
STANDARD DEKKDIM.: 225/55R17
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,76
CO2-UTSLIPP, G/KM: 178
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,2
TOPPFART, KM/T: 234
PRIS FRA, KR: 580.600
PRIS TESTBIL, KR: 870.210
All ære til moderne dieselmotorer, men det tar ikke mange minuttene før jeg skriker etter en avgiftslettelse for fremragende motorkultur og forførende lydbilde. Jeg tar gjerne en tur til Sigbjørn Johnsen for å definere paragrafen.
Med i dette bildet hører det selvsagt med at BMW har kastet over bord alle hemninger når det gjelder forbindelse mellom modellnavn og motorvolum. 523i har selvsagt ingen 2,3-liter under panseret, ei heller en 2,5-liter. Sylindervolumet på 2996 cm3 og beskjedent effektuttak sørger for en svært snill motorkarakter.
Vår bil var utstyrt med den nye 8-trinns automatkassen til 25 300 kroner. Den kan settes i sportsmodus, eller sjaltes manuelt. Stort sett girer den så smart at manuell overstyring blir mest for moro skyld.
Ytelser: 5
Det er ingen tvil om at de tette stegene i den 8-trinns automatkassen og 270 Nm tilgjengelig mellom 1500-4250 o/m gjør underverker med akselerasjonsevnen. Det er ingen spiss effektkurve som krever ivrige sjalteøvelser, men en jevn og sterk kraftstrøm som sørger for et skikkelig trykk i ryggen i norsk hastighetsregister.
Med dieselinvasjonen i norsk nybilpark har vi ingen relevante sammenligningskandidater med bensinmotor, men det sier vel sitt når BMW 523i banker Mercedes E250 CDI med halvsekundet i kickdownakselerasjon fra 60-100 km/t og med ett sekund fra 80-120 km/t i tilsvarende øvelse.
Testdata BMW 523i
60-100 KM/T, 5. GIR: 7,7
60-100 KM/T, 6. GIR: 10,1
60-100 KM/T, KICKDOWN: 4,7
80-120 KM/T, 6. GIR: 10,9
80-120 KM/T, 7. GIR: 13,6
80-120 KM/T, KICKDOWN: 5,8
STØY TOMGANG, dBA: 39,8
STØY 50 KM/T, dBA: 57,5
STØY 80 KM/T, dBA: 65,2
STØY 100 KM/T, dBA: 65,6
TESTFORBRUK, L/MIL: 0,68
Nærmeste sammenligningskandidat vi har hos Audi, er en A6 Quattro med 3,2-liters bensinmotor på 255 hk og Tiptronic. Den akselerer jevngodt med 523i i kickdowntestene. Dermed våger vi påstanden om at BMW har fått maksimalt ut av sin motor- og girkassekombinasjon.
Eksteriør: 5
Som mange andre bilmodeller har BMW 5-serie en design man må se før man kan gjøre seg opp en mening. Ikke bare det, men fordi det er så mange linjer, buer og skjæringer i karosseriplatene i moderne bildesign, spiller også lysforhold og bilens farge en stor betydning i hvordan helheten presenteres.
I tillegg kommer personlige preferanser inn, og når diskusjonen som vanlig har gått høyt i redaksjonslokalene om ny BMW-design har undertegnede denne gangen vært blant de mest positive.
Jeg liker profilen på karosseriet, og synes den ser gedigen og kraftfull ut forfra. Hekken er mer anonym og selv er jeg ikke helt glad i utseendet på baklysene, uten å kunne sette fingeren på hva som plager meg.
Interiør: 6
BMW 5-serie er blitt fullvoksen familiebil på plassfronten. Her er det solid langturskomfort for fire voksne. Utformingen av baksetet gjør at tredjemann bak sitter merkbart dårligere enn de to andre, men det er blitt standarden for de fleste biler av denne typen. Hvis det kniper på noe, er det benplassen om både fører og baksetepassasjer er over gjennomsnittet på lengden. Da er i så fall Skoda Superb riktig adresse.
Bagasjerommet er langt og dypt med 520 liter volum, men i vårt stasjonsvognsgale land er det nok en del velbemidlede familiefedre som venter til Touringmodellen er på plass til høsten. Det aller beste med 5-serieinteriøret er imidlertid den moderne og gjennomtenkte førerplassen.
Det er stor forskjell på den gamle, trauste BMW-layouten og den nye. Skarpere og mer tidsriktig design er en ting, siste nytt på display- og utstyrsfronten en annen. For en gangs skyld anbefaler vi fabrikksmontert navigasjon med enormt bra visning og funksjon, til en nesten akseptabel pris på 21 500 kroner.
Komfort: 6
Kombinasjonen av sportslige veiegenskaper og førsteklasses komfort er noe BMW har behersket tidligere, men på langt nær så perfekt som i nye 5-serie. For første gang er 5-seriens fjæringskomfort på nivå med Mercedes E-klasse, spesielt om du lar Dynamic Driving Control-bryteren stå i "Normal" eller "Comfort".
Dessuten er BMW 523i blant de aller beste når det gjelder støynivå, med 65,6 dBA i 100 km/t er det lite forstyrrelser i kupéen. Den sekssylindrete bensinmotoren har en gange og støyutvikling som naturlig nok setter fire-sylindrete turbodieseler til veggs.
Som vanlig har ikke BMW slurvet med seter og sittestilling, og det er etter vår mening ingen konkurrenter som leverer en så komplett totalkomfort i denne klassen pr. i dag.
Sikkerhet: 4
I skrivende stund er ikke den nye 5-serie kollisjonstestet av Euro NCAP. Dermed er fire poeng det maksimale bilen kan oppnå i våre tester. 5-serie har imidlertid svært høyt sikkerhetsnivå, med mye utstyr som skal gjøre kjøreturen tryggere, og en eventuell kollisjon litt mindre skadelig.
ESP-systemet fungerer svært godt, og bilens kjøreegenskaper ellers bidrar til å gjøre 5-serie til en betryggende affære.
Pris/utstyr: 4
En startpris på 580 000 kroner er mye penger. Vår testbil hadde en totalpris på 870 000 kroner, siden BMW formelig dynger ned sine demobiler med godsaker for å vise hva du kan utstyre bayeren med.
En runde i BMW's bilkonfigurator på nett gjør at vi sitter igjen med en ekstrautstyrspakke på 100-140 000 kroner; bl.a. med skinn, navigasjon, automatgir, EDC, bra stereo, ryggesensorer, adaptive xenonlys for å nevne noe.
Ikke bare for å nyte bilen mens du har den, men også for å oppnå den tradisjonelt gode bruktbilverdien en velutstyrt BMW 5-serie nyter godt av i totaløkonomien.
Miljø: 5
Medlemmer av Bellona og NNF himler kanskje med øynene over karakteren 5. Men vi vurderer også bilen ut fra klasse, vekt, effekt og ytelser - ikke bare hva den faktisk forbruker.
Og ser du på normtallene, der en 523iA skal ha et normforbruk på 0,76 l/mil ved blandet kjøring og CO2-utslipp på 178 g/km, er det sånn midt på treet. På tross av at den tilfredstiller Euro 5-normen.
Men når bilen i vår relativt krevende testløype nøyer seg med 0,68 l/mil er det et resultat det står stor respekt av - særlig de overnevnte kriterier tatt i betraktning. På lett langkjøring synker forbruket så vidt under 0,6 l/mil, mens det i de tøffere partiene nærmer seg liter'n. Som vanlig er det gassfoten som har siste ord i denne saken.