Test: BMW 520dA
Kanskje den beste premium-familiebilen
Vi har testet flere varianter av nyeste generasjon BMW 5-serie, felles for de alle er de har imponert oss stort. Innstegsmodellen 520dA lever opp til forventningene og vel så det.
Et samlet testpanel i Vi Menn Bil har vært enige. BMW 5-serie har en lang rekke med meget gode kvaliteter, men man må være villig til å betale for det. Nå er den riktignok en familiebil i premiumsegmentet og koster mer enn de mer folkelige familiebilene, men nesten 800.000 kroner med minste motor føltes mye før vi satt oss bak rattet.
Kjøreegenskaper: 6
BMW har en viss tradisjon å ta vare på hva kjøreegenskaper gjelder. De er som regel sporty, og særlig styrefølelsen og måten bilene gir tilbakemeldinger på er i høyeste klasse.
I dagens modellrekke har de kun biler som kjører særdeles godt. De sportslige kjøreegenskapene har riktignok ofte vært på bekostning av komforten. Helt til nå.
520dA har et oppsett som gjør den meget kjøreglad og særdeles komfortabel. Adaptive Drive-systemet, til 33 200 kr ekstra, gir deg to knapper i midtkonsollen der du velger oppsett i forskjellige steg, fra komfort til Sport+. Dette systemet må du ha om du skal ha en 5-serie - spar heller på felgstørrelse og annet.
I komfortstilling sluker bilen alt; selv asfalten som vinteren har brutt opp og ødelagt, og store telehiv. Så blir den strammere og strammere for hvert hakk man velger.
På landeveien er den særdeles komfortabel. Stabil og stødig. Den oppleves som enorm - en illusjon særlig panserets skarpe ytterkanter er med på å skape.
Det virker som om bilen krymper når svingene kommer tett. Bilen er herlig velbalansert. Den lystrer styringen på eksemplarisk vis. Og på tross av at den faktisk veier en god del, virker den både lett og nett. Den oppleves som nettere og nettere jo "hissigere" oppsett man velger med knappene.
Det er imponerende hvordan bilen nærmest kan skrus gjennom svinger. ESP-systemet griper inn når det trengs, nærmest umerkelig. På glatt underlag merkes det at bilen driver på bakhjulene. Men dette er bare til glede.
Les også: Testsamling: Bilene med best kjøreegenskaper
Motor: 5
Tolitersdieselen i 520dA er en velkjent kraftkilde som føles moderne til tross for noen år på markedet. BMW har holdt den gode basisen ved like og hele tiden modernisert den. Dette er en av de beste dieselene på markedet, spesielt når vi ser på ytelser i forhold til forbruk. Skal vi absolutt sette fingeren på noe blir det at den "knatrer" noe mer enn mest moderne dieselene, men 5-serien er meget godt støydempet og dieselknatringen er på ingen måte sjenerende
Testdata: BMW 520dA
- 60-100 KM/T, 4. GIR: 4,9
- 60-100 KM/T, 5. GIR: 5,9
- 60-100 KM/T, 6. GIR: 8,1
- 60-100 KM/T, 7. GIR: 11,5
- 60-100 KM/T, KICKDOWN: 4,8
- 80-120 KM/T, 5. GIR: 6,4
- 80-120 KM/T, 6. GIR: 8,2
- 80-120 KM/T, 7. GIR: 10,5
- 80-120 KM/T, 8. GIR: 17,1
- 80-120 KM/T, KICKDOWN: 6,4
- STØY TOMGANG, dBA: 49,4
- STØY 50 KM/T, dBA: 62,8
- STØY 80 KM/T, dBA: 65,6
- STØY 100 KM/T, dBA: 67,6
- TESTFORBRUK, L/MIL: 0,58
184 hk og 380 Nm er gode tall fra en toliter, som for øvrig kan vise til jevn og fin gange og kraftutvikling. Motoren er koblet sammen med en åttetrinns automatgirkasse og utgjør en av markedets beste motor/gir-kombinasjoner.
Ytelser: 5
Selv om dette er nest minste dieselmotor som er å få i nye 5-serie føler vi aldri behov for mer krefter. Ytelsene er gode nok til å tilfredsstille både de med tung høyrefot og de mindre gassglade.
Kraftutviklingen er god gjennom hele registeret og girkassen jobber så absolutt på lag. Girkassen leverer kvikke girskift og henger hele tiden veldig med på notene.
0-100 km/t gjøres unna på hyggelige 8,1 sekunder og toppfarten er 225 km/t. I våre akselerasjonstester presterer 520d spesielt godt i mellomakselerasjon, 60-100 km/t med kickdown går unna på 4,8 sekunder. 80-120 km/t på 6,4 sekunder.
Les også: Alle våre biltester
Eksteriør: 5
Design er rare greier. Og veldig vanskelig å sette karakter på.
BMWs nye designspråk, som vi tidligere har sett på 7-serie, X1 og 5-serie GT, er markant. Særlig i fronten; en høy, butt snute. Som for øvrig ikke er noe nytt hos BMW.
Tekniske data: BMW 520dA
- Motor: R4, 1995 ccm
- Girkasse: Åttetrinns automat
- Effekt: 184 hk v/4000 o/min.
- Dreiemoment: 380 Nm v/1900 o/min.
- Forbruk: 0,52 l/mil -D
- CO2-utslipp: 137 g/km
- 0-100 km/t: 8,1 sek.
- Toppfart: 225 km/t
- Lengde: 4900 mm
- Bredde: 1860 mm
- Høyde: 1460 mm
- Bagasjerom: 520 liter
- Egenvekt: 1715 kg
- Pris, fra: 539.400 kr
- Pris, testbil: 781.000 kr
Overhengene er korte, og taket relativt høyt. Sammen ser dette flott ut fra noen vinkler, litt snodig fra andre. Hekken er kanskje bilens kjedeligste parti.
Merkeidentiteten er klar; ingen er i tvil om at dette er en BMW. Den ligner veldig på en 7-serie, og det er kanskje ingen direkte ulempe for 5-serie-kjøperen.
Interiør: 5
Innvendig har BMW gått noen skritt vekk fra det litt trauste, mørke og enkle. Det er flere former, lekrere oppsett enn før, og ergonomien er ytterligere finslipt. Materialkvaliteten er bedre enn noen gang. Og alt ser mer eksklusivt ut enn det noen gang har gjort.
Med ørten justeringsmuligheter for forsetet blir vi forundret om det finnes noen her i verden med en kropp som ikke vil trives i førerstolen på testbilen. Man får støtte over det hele, i akkurat den mengden man selv ønsker.
Med gode justeringsmuligheter for rattet - og et velfungerende head-up-display i frontruta som viser den viktigste informasjonen et stykke foran "på veien" - kan man godt la rattet være plassert helt riktig. I undertegnedes tilfelle betyr det at øvre del av rattkringla dekker over øvre del av speedometer og turteller, men når man likevel ser hastigheten, og girkassa holder styr på turtallet, spiller det liten rolle.
Oppsettet er førerorientert, på tross av svært mange knapper og hendler. I tillegg kan man styre svært mange funksjoner fra det store displayet i midtkonsollen. Da bruker man en knott og flere knapper mellom setene, en løsning som raskt blir intuitiv.
På tross av alle knappene, er alt lagt ut med stor grad av logikk. De viktigste knappene er innen god rekkevidde; de er akkurat der hånda treffer når du flytter den.
Plass er det nok av. Selv med soltak har undertegnede - som er 192 cm - god plass. Baksetet har også imponerende god plass. Takhøyden imponerer, men man bør ikke være flere enn to bak her. De med lengst bein kunne sikkert også ønsket seg noen ekstra centimeter beinplass - men BMW vil jo sikkert gjerne fortsette å selge 7-serie og 5-serie GT, også. Bagasjerommet er også rommelig.
Dette er en komplett familiebil der selv voksne vil trives bak på lange turer, men det koster.
Les også: Testsamling: De beste familiebilene
Komfort: 6
Dette punktet er kanskje det mest overraskende elementet ved den nye 5-serie. For tidligere har 5-serie gjerne vært sportslig, men ikke veldig komfortabel. Nå er den begge deler. På ødelagt asfalt er den en fryd, særlig med det justerbare Adaptive Drive-understellet i komfortmodus.
Brutt, sprukken asfalt slukes uten problemer. Store telehiv likeså. Grov asfalt eller biljardbordflatt underlag spiller ingen rolle; understellet tar unna alle ujevnhetene.
Uten at bilen er noe flytende teppe som visker bort kontakten med omgivelsene; man kjenner hele tiden hvordan underlaget er og hvordan veigrepet er, men det ødelegger på ingen måte komforten eller flyten i kjøringen.
Med understellet i strammere modus merkes mer av uhumskhetene på veien, men da får man til gjengjeld bedre styrefølelse og kjappere respons i bilen. Så undertegnede vekslet som vanlig mellom de ulike innstillingene etter omgivelsene. Noe som er både kjapt og svært enkelt.
Den fine dieselen og den herlige åttetrinnsautomaten bidrar til å høyne komforten. Det gjør også et lavt støybilde, herlig ergonomi og masse utstyr for økt komfort, glede og trygghet underveis.
Så om du skal ha deg en 5-serie, husk å krysse av for Adaptive Drive og smil når du betaler de 33 200 kronene ekstra.
Sikkerhet: 6
Nå har Euro NCAP kollisjonstestet den nye 5-serie, med svært godt resultat. Den fikk 95 prosent for voksenbeskyttelse, og 83 prosent for beskyttelse av barn - her ble det trukket for utydelig merking, ikke for selve kollisjonssikkerheten.
Videre fikk den 78 prosent for fotgjengersikkerhet - den har blant annet aktivt panser som heises ved et sammenstøt, men kanten av panseret er hardt, og det er dette som gir trekk. Og den fikk 100 prosent for sikkerhetssystemer.
I tillegg har bilen en rekke tilleggssystemer for økt sikkerhet, og den kan ekstrautstyres med en lang rekke ting.
Testbilen har blindsonesjekker, filholdingsassistent som gjør at det vibrerer i rattet når du er nær stripene i veien, den har adaptiv cruisekontroll som fungerer helt til stillestående - og som faktisk fungerer helt suverent, selv i køkjøring og selv på svingete vei.
Den har ryggekamera som kan vinkles til å vise området rundt tilhengerfestet, den har kameraer som viser hva som er på hver side ut for fronten - praktisk når du skal rygge på trange steder og er redd for å dytte snuta borti noe.
Den har også en "360-modus" der du ser bilen ovenfra, så du kan få et overblikk over omgivelsene rundt hele bilen på en gang. Dette viser riktignok bare det som er aller nærmest bilen, men likevel er det et praktisk og nyttig hjelpemiddel.
ESP-systemet fungerer svært godt, og bilens kjøreegenskaper ellers bidrar til å gjøre 5-serie til en betryggende affære.
Miljø: 5
Tolitersdieselen i 520d er det mest miljøvennlige motoralternativet i 5-serie. Riktignok som 163-hester. Vår 184-hesters utgave av samme motor er oppgitt til 0,52 l/mil i EU-syklusen, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på 137 gram per kilometer ved blandet kjøring.
I vår 19 mil lange forbruksrunde, som tar for seg det meste norsk vei kan by på, må vi faktisk opp i 0,58 l/mil med 520dA. Det er litt over det vi forventet, uten at det er unormalt.
Selv om forbruket er noe høyere enn forventet skal det sies at vi ikke lar oss skremme av tallet. Ser man bort ifra motorstørrelse og heller konsentrerer seg om ytelser i forhold til vekt, gjør 520dA en god figur.
Til sammenligning gikk Mercedes E250 CDI på 0,72 l/mil og E200 CDI på 0,61 l/mil.
Pris/utstyr: 4
Så var det dette med prisen da. Som nevnt tidligere starter 520d på rett i underkant av 500.000 kroner. Da riktignok i 163-hesters utgave. Vår 184-hester med 8-trinns automat starter på 539.400 kroner.
Testbilen er utstyrt med det meste av det beste BMW kan by på. Og det koster penger. Vi skal ikke ramse opp alt denne bilen har av ekstrautstyr, det har vi ikke plass til. Den har så å si alt.
Isolert sett er ekstrautstyrsprisene kanskje ikke så skremmende - selv om i våre øyne helt nødvendige elementer som Adaptive Drive til 33 200 kr, skinninteriør til 22 300 kr, parkeringsvarslere til 6950 kr, adaptive xenonlys for til sammen 15 280 kr, og et heftig navigasjonssystem til 21 500 kr jo gjør sitt for å få det til å smerte i lommeboka.
Det er bare det at en såpass flott bil som dette gjerne skal være litt ekstra flott, for å gi den helt rette opplevelsen. Dermed ryker man fort på over 100 000 kroner i ekstrautstyr før man er ferdig med det "nødvendige". Utstyret vi nevner over er for øvrig det vi mener en 5-serie må ha. Med alt utstyret testbilen har montert landet på totalt 780.000 kroner.
Les også: Her er verdens beste miljøbil