Test: BMW 520d xDrive aut. Touring, 2013

Mye billigere firehjulsdrift

Nå fås firehjulsdrevet BMW 5-serie med mindre motor. Det er smart.

Først publisert Sist oppdatert

Med BMW 5-serie har nordmenns betalingsvilje for firehjulsdrift i status-storbil hittil vært kraftig tøyd.

Fram til nå har du nemlig måttet opp til 525d-motoren med 211 eller 218 hk for å få xDrive. Den koster minst 677.900 kroner for stasjonsvognutgaven (pluss en masse til utstyr, det er vanlig i denne bilklassen).

Nå fås xDrive med en mindre motor. 520d med 163 hk er rimeligste alternativ, og den har en frapris som ligger 92.000 kroner under 525d xDrive med 211 hk, og 102.000 under versjonen med 218 hk.

Det betyr dessuten at BMW 5-serie er den av de sørtyske status-storbilene som fås klart rimeligst med firehjulsdrift. Audi A6 med quattro og Mercedes E 250 CDI 4Matic koster rundt regnet hhv. 80.000 og 105.000 kroner mer.

Et rimeligere alternativ med en viss storbil-schwung får du fra Volvo i form av en V70 D4 AWD, fra 522.400 kroner (test av ny V70 uten AWD finner du her).

Ved siden av rimeligere xDrive fikk 5-serie i sommer en liten facelift. Teknisk sett er den viktigste endringen en funksjon der drivverket kobles ut når bilen ruller uten gasspådrag. Det skal spare noen dråper drivstoff. Det utseendemessige kommer vi tilbake i eksteriør-kapittelet.

Kjøreegenskaper: 6

Det er snart fire år siden 5-serie ble lansert, men fortsatt oppfatter vi den som målestokken når det gjelder kjøreegenskaper i denne bilklassen.

Dette er en stor og tung bil - testbilen veier over 1,9 tonn med fører - men det skulle du slett ikke tro når den kommer til svingete partier. Den stikker inn i kurvene som om den var en lett kompaktbil.

I lange og middels lange svinger har den et veigrep som ikke kan kalles annet enn formidabelt. Først når svingene blir krappe, merker man vekta godt. Det skulle bare mangle.

TUNGVEKTER: Med fører veier en BMW 520d xDrive Touring over 1,9 tonn. Den skjuler vekten imponerende godt og stikker inn i svingene som om den var en langt lettere kompaktbil. FOTO: Petter Handeland
TUNGVEKTER: Med fører veier en BMW 520d xDrive Touring over 1,9 tonn. Den skjuler vekten imponerende godt og stikker inn i svingene som om den var en langt lettere kompaktbil. FOTO: Petter Handeland

Fra kjøreøvelser som skal simulere kritiske situasjoner, kjenner vi 5-serie som en direkte, men lett kontrollerbar storbil med effektiv sikkerhetselektronikk. (Vi fikk ikke kjørt disse øvelsene med denne bilen.)

TEKNISKE DATA BMW 520d xDrive aut. Touring

  • Motor, cm³: 1995
  • Effekt, hk ved o/min: 163/3250
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 380/1750
  • Egenvekt, kg: 1915
  • Tilhengervekt, kg: 2000/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 491/186/146
  • Bagasjerom, liter: 560-1670
  • Standard dekkdimensjon: 225/55 R17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,52
  • CO2-utslipp, g/km: 138
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 9,3
  • Toppfart, km/t: 211
  • Pris fra, kr: 585 400
  • Pris testbil, kr: 823 580

Firehjulsdriftssystemet sender i utgangspunktet 60 prosent av kreftene bakover, og det gir en bakhjulsdrevet karakter. Systemet kan variere kraftfordelingen mellom for- og bakhjul, men siden innkoblingen er permanent og fordelingen i utgangspunktet fast, får du svært forutsigbare styre- og svingegenskaper på glatt føre. (Vinteregenskaper for 5-serie med xDrive kan du lese om her, med 525d xDrive.)

Motor: 5

BMWs tolitersdiesel er for alvor blitt en allbruksmotor i 5-serie. Du får den i en utgave som er strupt ned til 136 hk i nyheten 518d, og helt opp til 218 hk i 525d.

I testbilen sitter 520d-utgaven med 163 hk og 380 Nm (du får 520d også med 184 hk).

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Det finnes tolitersdieseler med penere gange enn denne, men kupeen er godt støyisolert, så det gjør ingenting.

Motoren er paret med en åttetrinns automatkasse som er en av de beste som kan fås i dagens marked. Særlig godt liker vi responsen kombinasjon av motor og girkasse gir: Små bevegelser med høyrefoten er nok til de aller fleste normale fartsøkninger.

Girkassen kan styres mer aktivt med gass- og bremsepedalen enn de aller fleste andre automatkasser. Skal du kjøre forbi, men venter på klar bane, så kan du gi gasspedalen et kort støt. Da girer den ned (og holder seg på lavt gir en stund), og dermed er motoren klar til umiddelbar innsats.

I nedoverbakker kan du gire ned for å holde farta nede ved å gi bremsepedalen en kjapp berøring. Også ved aktiv svingkjøring er dette en fin funksjon.

Ytelser: 4

STORT: Langt panser er et BMW-kjennetegn. Testbilens 19-tommershjul ser bra ut, men har komfortulemper. FOTO: Petter Handeland
STORT: Langt panser er et BMW-kjennetegn. Testbilens 19-tommershjul ser bra ut, men har komfortulemper. FOTO: Petter Handeland

Firehjulsdrift gir økt vekt og flere deler som skal settes i bevegelse, men 520d xDrive går minst like fort som en 520d (uten firehjulsdrift) som vi tidligere har testet.

TESTDATA BMW 520d xDrive aut. Touring

  • 0-100 km/t, sek.: 9,8
  • 60-100 km/t, 4. gir: 5,6
  • 60-100 km/t, 5. gir: 6,4
  • 60-100 km/t, 6. gir: 8,5
  • 60-100 km/t, kickdown: 5,6
  • 80-120 km/t, 5. gir: 7,7
  • 80-120 km/t, 6. gir: 8,9
  • 80-120 km/t, 7. gir: 11,1
  • 80-120 km/t, kickdown: 7,7
  • Støy tomgang, dBA: 45,5
  • Støy 50 km/t, dBA: 61,7
  • Støy 80 km/t, dBA: 65,8
  • Støy 100 km/t, dBA: 67,5
  • Testforbruk, l/mil: 0,58

Bestenotering for 60-100 km/t er 5,6 sekunder, mens 80-120 km/t tar 7,7 sekunder. Etter at nye bensinturboer har hevet lista for maksimal akselerasjon de siste årene, er dette ikke lenger tall som er oppsiktsvekkende. Men gode, det er de fortsatt.

I praksis gir motoren den fine følelsen av et passelig kraftoverskudd. BMW 5-serie fortjener en motor som gir nettopp denne følelsen.

520d xDrive er naturlig nok godt merkbart tregere enn neste trinn på xDrive-stigen, 525d.

Eksteriør: 5

Den tidligere nevnte faceliften handler for frontens del om endringer ved det nedre luftinntaket og tåkelysene.

Testbilen har imidlertid M-sportstyling som gjør at særlig fronten avviker fra en normal 5-serie. Dette er en typisk sportsstyling med stort luftinntak nede og generelt mer aggressiv framtoning.

Vi synes så vel en normal som en stylet 5-serie er designmessig vellykkede storbiler. De har den rette pondusen og ligger lavt og bredt på veien. Designspråket gir et markert utseende, særlig i fronten; en høy, butt snute etterfulgt av et langt panser.

Overhengene er korte, og taket faller fra midten og bakover. Bakruten skråner slakt mot hekken. Både panser og karosserisider har profiler og hvelvinger som skal gi liv og lysspill.

Interiør: 5

Det er solide plassforhold i BMW 5-serie Touring. Hvis vi sammenligner med for eksempel Volvo V70, kroneksempelet på en stor stasjonsvogn i Norge, er det neglisjerbare forskjeller i bredde, høyde og lengde i selve kupeen.

SOLID: Kvalitetsfølesen er bokstavelig talt tung - alt du tar i, er tykt og solid. Interiørstilen er en tanke mer nøktern enn i Audi A6. Sittestillingen er lav, og sikten bakover reduseres av avsmalnende sideruter. FOTO: Petter Handeland
SOLID: Kvalitetsfølesen er bokstavelig talt tung - alt du tar i, er tykt og solid. Interiørstilen er en tanke mer nøktern enn i Audi A6. Sittestillingen er lav, og sikten bakover reduseres av avsmalnende sideruter. FOTO: Petter Handeland

I bagasjerommet stjeler de elegante utvendige linjene noen centimeter plass i bredde og høyde, men 560 liter bagasjevolum vil trolig holde for de fleste. Hvis det ikke holder, er det naturlig å se på Mercedes E-klasse stv. i stedet.

Førermiljøet er elegant, funksjonelt og på BMW-vis mer nøkternt enn i Audi A6. Du sitter ganske dypt og omsluttet av interiøret, med en markert midtkonsoll som gir en cockpitaktig følelse.

Den dype sittestillingen og de høye sideveggene reduserer sikten bakover og til sidene.

Komfort: 4

Noe av det vi har skrytt mest av når det gjelder BMW 5-serie, er måten den greier å kombinere svært gode kjøreegenskaper med god komfort på.

Dette regnes som en bilteknisk "spagat" som er svært vanskelig.

Dette står ved lag, med et visst forbehold. Testbilen har 19-tommers runflatdekk (kan kjøres i punktert tilstand). Etter vår oppfatning er denne hjulstørrelsen i grenseland på norske veier av ujevn kvalitet. Du merker flere kanter i asfalten, og dekkene har lette sporingstendenser på slitt vei.

Vi har tidligere kjørt 5-serie med 17- og 18-tommere, og vi synes 18-tommere er det beste kompromisset mellom sportslig kontanthet og komfort for denne 5-serie.

Sikkerhet: 5

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP testet BMW 5-serie i 2010. Bilen viste seg som svært trygg, med fem av fem stjerner som hovedkarakter.

EuroNCAP gir 95 prosent for beskyttelse av voksne. Også resultatene for barns sikkerhet og fotgjengersikkerhet er på godt nivå, og 5-serie får full pott for standard sikkerhetselektronikk.

BEST FOR TO: BMW 5-serie Touring har ganske sjenerøse mål innvendig - det er for eksempel lite som skiller den og en Volvo V70. Baksetet er imidlertid formet for at to skal sitte best mulig, ikke tre. FOTO: Petter Handeland
BEST FOR TO: BMW 5-serie Touring har ganske sjenerøse mål innvendig - det er for eksempel lite som skiller den og en Volvo V70. Baksetet er imidlertid formet for at to skal sitte best mulig, ikke tre. FOTO: Petter Handeland

I tillegg kan bilen fås med masse ekstrautstyr som gjør ferden både tryggere og mer komfortabel. Blindsonesjekker, filholdingsassistent som gjør at det vibrerer i rattet når du er nær stripene i veien og adaptiv cruisekontroll som fungerer helt til stillestående, er bare noen eksempler.

Du kan også få blant annet ryggekamera som kan vinkles til å vise området rundt tilhengerfestet, kameraer som viser hva som er på hver side ut for fronten og en "360-modus" der du virtuelt ser bilen ovenfra, slik at du kan få et overblikk over omgivelsene rundt hele bilen på en gang.

Pris/utstyr: 4

En stor BMW, attpåtil med firehjulsdrift, blir aldri billig. Testbilen koster fra 585.400 kroner (med automatgir og firehjulsdrift).

Firehjulsdrift koster temmelig nøyaktig 50.000 kroner ekstra sammenliknet med en tilsvarende bakhjulsdrevet 520d. Selv om det er ganske mye, er det antakelig ikke de dummeste kronene du kan bruke. Firehjulsdrift er attraktivt på bruktmarkedet også.

Det som gjør at BMW 520d xDrive aut. Touring kan få en i status-storbilsammenheng god karakter for pris/utstyr, er at denne modellen per i dag er den klart rimeligste firehjulsdrevne storbilen fra et av de sørtyske premiummerkene.

Samtidig har du etter vår mening nok motor til at premiumfølelsen er i behold også på det området.

Når det er sagt, er BMWs priser for ekstrautstyr ikke noe å skryte av. Vær forberedt på at selgeren vil fortelle deg at du trenger utstyr for titusenvis av kroner ekstra for at bilen skal være ettertraktet den dagen du selger den. Rundt 100.000 kroner ekstra regnes for å være helt vanlig.

Testbilen er søkklastet og koster 823.850 kroner. Da har den mer utstyr enn de fleste noen gang kommer til å bruke.

Forbruk: 5

Oppgitt blandet forbruk for den 1,9 tonn tunge bilen med firehjulsdrift er kun 0,52 l/mil.

Sett i forhold til hva tilsvarende store og sterke biler hadde som oppgitt forbrukstall for få år siden, er dette svært lavt. Vi har imidlertid erfart at ulike BMW-modeller ofte legger seg litt over oppgitt forbruk i vår faste testrunde på 20 mil.

Det gjelder også for 520d xDrive aut. Touring, men 0,58 l/mil er uansett et godt resultat for en så stor bil med såpass gode ytelser og firehjulsdrift.

GODBIT: Automatgiret til BMW er et av de beste på markedet. Med åtte trinn sørger det for at motoren alltid yter sitt beste, enten målet er best mulig økonomi eller maksytelser. FOTO: Petter Handeland
GODBIT: Automatgiret til BMW er et av de beste på markedet. Med åtte trinn sørger det for at motoren alltid yter sitt beste, enten målet er best mulig økonomi eller maksytelser. FOTO: Petter Handeland

Vi ser ikke noe merkbart merforbruk med firehjulsdriften - tvert imot går denne testbilen noe rimeligere enn en vanlig 520d gjorde da vi forbrukstestet den i samme runde i 2010.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese om hvordan vi setter karakterer.

BMW gjør et smart trekk ved å bruke xDrive sammen med en rimeligere motor i 5-serie. 520d xDrive er klart billigere enn Audi A6 og Mercedes E-klasse med firehjulsdrift.

Samtidig har den krefter nok for de aller fleste. Du må rett og slett ha god råd for å vurdere å bruke over 90.000 kroner ekstra for å få en 525d xDrive, hvis bilen først og fremst skal kjøres under norske hastighetsforhold.

Kjøreegenskapene er svært gode, og vi kjenner firehjulsdriftssystemet som effektivt. Kvalitetsfølelsen er høy.

TILSTREKKELIG: Det er god lengde på bagasjerommet. 560 liter er langt etter Mercedes E-klasse, men holder trolig for de fleste ferieturer. FOTO: Petter Handeland
TILSTREKKELIG: Det er god lengde på bagasjerommet. 560 liter er langt etter Mercedes E-klasse, men holder trolig for de fleste ferieturer. FOTO: Petter Handeland

De komfortsøkende bør tenke gjennom valget av dekkdimensjon til BMW 5-serie.

Les også:

Test deg selv: Allround-quiz om bil

Her er 4x4-bilene vi har testet i år

To av Norges beste familiebiler i duell

Vi sliter med å finne en svakhet ved denne familiebilen