Test: BMW 523iAT mot BMW 520dAT
Best av BMWs billigste
BMWs nye 5-serie er biler av ypperste klasse. Hvilken er best av de rimeligste?
Ord som "billig" og "rimelig" har sin egen betydning når det kommer til store biler fra BMW. Den som ønsker seg en 5-serie stasjonsvogn, må ha tilgang langt over en halv million kroner.
Dessuten må kjøperen holde seg kraftig i skinnet for at totalsummen ikke skal skyte i været. Lista over ekstrautstyr er like lang som den er lekker.
Desto større grunn til å være sikker på at du velger rett. Vi har testet stasjonsvognutgaven av den billigste BMW 5-serie med bensinmotor, 523i, og med dieselmotor, 520d.
Begge har åttetrinns sportsautomat med manuelle padleårer på rattet (så godt som alle vil ha automat i en 5-serie), standardunderstell, 19-tommers hjul, skinninteriør og navianlegg. Basisen er med andre ord den samme.
Dermed koker forskjellene hovedsakelig ned til to ting: Motor og pris.
Vi har testet flere andre utgaver av den nye 5-serien, blant annet 530dA og 535i.
Tallenes tale
Selv om det ikke er mye som skiller i modellbetegnelsene 520 og 523, er forskjellene store. At de skal ha hver sin type drivstoff, er bare én ting. Som alle moderne dieselmotorer har 520d turbo, mens bensinmotoren puster uten hjelp. 520d er ærlig om sitt sylindervolum på 2,0 liter, mens 523i skrøner. På den uvanlige måten.
For 523i er ingen 2,3-liter, men en fullvoksen 3,0-liter med seks sylindre i rekke. Per i dag er dette den versjonen av treliteren med lavest effekt, men hestekrefter er det nok av: 204 i tallet. Dreiemomentet er på 270 Nm.
Dieselmotoren ligger langt etter i effekt (163 hk), men moser bensinmotoren når det kommer til dreiemoment (380 Nm). Utgangspunktet er altså ganske så ulikt.
Ser du på spesifikasjonene fabrikken oppgir, så har bensinmotoren beste ytelsene. Den skal greie spurten til 100 km/t på 8,4 sekunder, sju tideler raskere enn 520d. Toppfarta er i en annen divisjon, med 227 km/t for 523i mot 212 km/t for 520d.
Men når vi gjør akselerasjonsmålinger med vårt hyperfølsomme, GPS-baserte testutstyr, viser det seg at 520d slett ikke er noen sinke. Tvert imot, den henger så tett i hekken på 523i at det knapt nok er forskjeller å snakke om:
I målingene for 60-100 km/t skiller det aldri mer enn et par tideler i hvert enkelt gir, mens resultatene spriker litt mer for 80-120-målingene. Her er 520d faktisk raskest i sjettegir (se tabell i bunnen av saken).
Bare ved kickdown og full automatikk er 523i vesentlig raskere, i første rekke i målingen som går helt til 120 km/t.
Om 523i ikke er overlegen i rene ytelser, er den likevel klart i tet på andre områder. Vi snakker om det som ikke er lett å måle, men som en bilglad sjåfør merker. Godt.
Det handler om lydbildet. Der dieselen knurrer litt for hardt, lyder harmonier fra 523i fra tomgang og helt til rødmerkingen. Og det handler om hvordan kreftene leveres - det hele skjer på en måte som gjør 523i enda mer kjørevillig en dieselbilen. Åttetrinnsautomaten passer om mulig enda bedre til bensinmotoren, uansett hvordan du kjører. Å gire manuelt er i grunnen meningsløst.
Er en BMW 520d for dyr? Her er 17 stasjonsvogner til under 300.000 kroner.
Pluss/minus:
BMW 520dAT:
PLUSS: Forbruk, pris, dreiemoment gir kraftfølelse
MINUS: Knurrende støybilde i lav fart
BMW 523iAT:
PLUSS: Motorkomfort, lyd, kjørevilje
MINUS: Pris, forbruk
(Bare forhold som skiller modellene vesentlig er vurdert.)
Høy pris
Så da er det vel bare å velge 5-serie med bensinmotor? Nei, så ingenlunde. Én ting er at den er tørstere enn dieselen - i vår 20 mil lange testrunde brukte 523i 0,79 l/mil, mens 520d brukte 0,62 l/mil. Om det ikke er avgjørende mye i et totalbilhold, kan det få sitt å si når bilen skal selges.
Men aller viktigst er nyprisen. 523i med sportsautomat koster 82.400 kroner mer enn en ditto 520d. Når ytelsene er så like, blir det så mye at valget gir deg selv.
Enkelttester med alle detaljer om de to duellantene:
Les også:
Her er alle våre BMW-tester
Her finner du over 500 biltester