Test: BMW 325dA cabriolet, 2010
Sommerens vinnerbil
Man tar en vellykket coupécabriolet og tilsetter et stykk råsterk sekssylindret dieselmotor. Resultatet er pur nytelse.
Tekniske data
- MOTOR, CM3: 2993
- EFFEKT, HK VED O/MIN: 197/4000
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 430/1300-3250
- EGENVEKT, KG: 1830
- TILHENGERVEKT, KG: 1800/750
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 458/178/138
- BAGASJEROM, LITER: 210-350
- STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/45-17
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,64
- CO2-UTSLIPP, G/KM: 168
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8
- TOPPFART, KM/T: 233
- PRIS FRA, KR: 667 000
- PRIS TESTBIL, KR: 876 040
BMW 3-serie cabriolet har fått en liten facelift og fremstår som en av de mest vellykkede fire-seters cabrioletene med ståltak. Som vanlig er ett knappetrykk alt som skal til for å gjennomføre en rask forvandling fra fire-seters coupé til cabriolet.
Og selvfølgelig med den presisjonen og soliditeten du forventer ifølge prislapp og sydtysk ingeniørtradisjon.
Les også test av 12 takløse biler .
For direkte billig er 3-serie cabriolet nemlig ikke.
Med to-liters bensinfirer på 170 hk er startprisen 513 000 kroner, mens utgangspunktet for vår testbil med tre-liters dieselsekser og sekstrinns automat er snaut 670 000 kroner.
Typiske konkurrenter:
Kjøreegenskaper: 5
BMW 3-serie hører med til de mest velkjørende bilene på markedet, og cabrioletversjonen gjør ikke skam på sine søsken. Selv uten avstivende takkonstruksjon takler bilen ujevnheter og svingbelastninger uten å knirke eller kny.
Det er spesielt imponerende siden bilen hadde M-sport utstyrspakke. Og selv om det ikke er sportsunderstell i den pakken, gjør dekk i dimensjon 225/35-19 foran og 255/30-19 bak sitt til å utfordre hjuloppheng og karosseristruktur.
Med Active Steering (14 600 kroner) blir den totale kjøreopplevelsen utpreget sportslig, kombinert med svært høy aktiv sikkerhet. Det er så vidt det knepper i ESP-systemet i vår unnamanøvertest.
Her er bilene med best kjøreegenskaper.
Motor: 6
I en rekke av misvisende modellbetegnelser fra BMW, er 325d en av dem vi liker best. Her skjuler det seg en helt ustresset tre-liters turbodiesel med seks sylindre i rekke.
Testdata
- 0-100 KM/T, SEK.: 8,2
- 60-100 KM/T, 3. GIR: 4,5
- 60-100 KM/T, 4. GIR: 5,8
- 60-100 KM/T, KICKDOWN: 4,4
- 80-120 KM/T, 4. GIR: 6,1
- 80-120 KM/T, 5. GIR: 8,4
- 80-120 KM/T, 6. GIR: 11,1
- 80-120 KM/T, KICKDOWN: 5,5
- STØY TOMGANG, dBA: 47,8
- STØY 50 KM/T, dBA: 63,5
- STØY 80 KM/T, dBA: 67,6
- STØY 100 KM/T, dBA: 69,9
- TESTFORBRUK, L/MIL: 0,66
197 hk ved 4000 o/m og 430 Nm mellom 1300-3250 o/m sørger for en svært harmonisk kraftutvikling, og gjør jobben uhyre enkel for den seks-trinns automatkassen.
Det er masse kraft på lave turtall, og det er egentlig bare for å nyte den potente sekserklangen med taket av (ja, selv med diesel ¿) at du bryr deg om å gire selv.
Ytelser: 5
Med den tilsynelatende litt dovne karakteren til dieselmotoren, blir vi forbløffet over testresultatene. De viser nemlig at bilen går kjappere enn det føles. Vår 0-100 km/t-test går på 8,2 sekunder, tett på fabrikkens oppgitte 8,0 sekunder.
Viktigere er det at bilen dundrer av gårde i mellomakselerasjonen, som om den ganske betydelige vekten på 1830 kilo med fører nesten ikke eksisterer.
Kickdown fra 60-100 km/t går på spreke 4,4 sekunder, mens bilen med kassen låst i 4. gir bruker 5,8 sekunder og fra 80-120 km/t i 5. gir 8,4 sekunder.
Det forteller hvorfor automatgiret ikke bryr seg om å gire ned før du presser gassfoten solid mot gulvet, her er det moment så det klarer seg.
Eksteriør: 4
M-optikk og store hjul gjør sitt til et tøft utseende, men fortsatt blir bilen litt lang og flat med taket nede - en utfordring for alle fire-seters coupécabrioleter.
Juryen er også noe splittet i sitt syn på designet med taket på - det finnes konkurrenter som etter vår mening skiller seg mer og bedre ut fra sedan- eller coupémodellene enn dette.
Interiør: 4
3-serie cabriolet har fått mer moderne BMW-uttrykk innvendig og hever seg på det. Forsetene er stedet å være, særlig i vår testbil med sportsseter (med i M-pakken til 33 500 kroner) og sort Dakotaskinn (18 000 kroner).
Bakseteplassen er grei for biltypen, men ikke noe sted å oppholde seg lenge. Bilen trenger vindavviseren over baksetene for å være behagelig å kjøre åpen på motor- eller landevei.
Takkonstruksjonen tar sin solide andel av bagasjerommet, og under kappen som er tiltenkt bagasje med taket nede går det beskjedne 210 liter. Vipper du den opp og har taket på, får bagasjerommet en mer fornuftig coupéfasong og rommer 350 liter.
Komfort: 5
3-serie har i utgangspunkt et velavstemt understell, og i cabrioletversjonen er det ikke noe å klage over. Selv med de store og lave dekkene går det snilt over alt annet enn skarpe tverrskjøter.
Støynivået er ikke spesielt imponerende, snaut 70 dBA i 100 km/t er nesten småbilstandard. Men det viktigste for cabrioleteieren er nok at komforten er førsteklasses med taket gjemt i bagasjerommet.
Hvor mye luft du vil ha i håret avgjøres av ulike kombinasjoner av sidevinduer og vindavviseren. Selv kjølige dager blir fine cabrioletdager med vinduene opp og et klimaanlegg som fyrer godt i kupeen.
Sikkerhet: 5
Det har ikke vært gjennomført noen egen EuroNCAP-test av BMW 3-serie cabriolet.
I 2005-testen av sedanmodellen fikk bilen toppkarakter for beskyttelse av voksne, og selv om det er strukturforskjeller mellom en modell med fast tak og en med foldetak, antar vi at BMW har tatt nødvendig høyde for dette i den øvrige konstruksjonen av bilen. I tilfelle velt med taket av, har 3-serie cabriolet automatiske veltebøyler bak nakkestøttene i baksetet.
Pris/utstyr: 3
I den motor- og utstyrsversjonen vi kjørte, skal du ha ganske dyp lommebok for å bli eier av 3-serie cabriolet.
325 dA starter på snaut 670 000 kroner og selv om du kan nappe unna mye fra utstyrslisten på vår testbil som hadde godsaker for ca. 180 000 kroner, er det fortsatt et minimum å putte rundt 50 000 kroner i utstyr.
Både for å ha glede av bilen når du har den, og for å få den solgt som brukt.
Miljø: 5
BMW oppgir et forbruk på 0,64 l/mil og CO2-utslipp på 168 g/km i EU-miksen. Hadde det ikke vært for at vi har kjørt en del effektsterke BMW-modeller den siste tiden som faktisk ligger nær normforbruket i vår testrute, ville vi sagt at dette var vel optimistisk.
Men igjen blir vi positivt overrasket: På tross av høy vekt, automatgir og gode ytelser, smyger BMW 325dA seg gjennom testløypa på meget respektable 0,66 l/mil. Med mer by- og nærkjøring , steg forbruket til rett over 0,8 l/mil.