Test: BMW 320i sportsautomat, 2012
Den beste bensinbilen
Skulle vi kjøpt en ny BMW 3-serie i dag, ville det blitt en 320iA
Inntil nylig var dieselmotor nærmest enerådende for biler i mellomklassen. Den nye BMW 3-serie hører hjemme i prestisjedelen av denne klassen, sammen med Mercedes C-klasse og Audi A4.
Det er i ferd med å endre seg, blant annet på grunn av endringer i avgiftssystemet og mulig kjøreforbud med dieselbiler ved høy luftforurensningen.
I tillegg jobber så godt som alle bilfabrikker med løsninger som gjør bensinbiler mer attraktive. Særlig handler det om å bringe forbruket ned på dieselbilnivå.
BMW 320i, som har en ny tolitersmotor med TwinPower-turbo, er den bensinbilen i mellomklassen som per i dag greier dette best.
Sverger du fortsatt til diesel, så har vi også testet BMW 3-serie i flere dieselversjoner: 320dA, 320dA EfficientDynamics (forbruksoptimert utgave) og 316dA.
I disse sakene finner du også mer om nyhetene i den nye 3-serien (detaljene blir bare delvis gjentatt i denne testen).
Kjøreegenskaper: 6
Dette er området BMW selv sier de skal være best på. Og det er de med den nye 3-serien.
Det er mye som imponerer, men framfor alt handler det om allsidighet og kapasitet.
Dette er den første 3-serien vi tester med Adaptive Drive, som gir økte muligheter for tilpasning av understell og styring. Det er en pakke som absolutt er verdt å vurdere.
Allsidigheten har den i den forstand at bilen greier en vanskelig spagat: Den kan te seg skikkelig sportslig. Eller den kan være ordentlig langturvennlig.
Dette regulerer du selv ved å trykke deg gjennom fire ulike kjøremodus, som går fra Eco Pro (reduserer forbruk blant annet ved å regulere gassrespons og automatgiret), via normal til Sport og Sport+.
Trinn for trinn strammer bilen seg opp i styring, gass- og girrespons og understell, og gir i tillegg mer slipp i stabilitetselektronikken.
Og dermed er vi over på kapasitet. Siden 3-serie tåler veldig mye mer enn det norske fartsforhold innbyr til, er det i kjøreøvelsene på lukket bane vi for alvor får kjenne på den.
I den doble unnamanøveren (elgtesten) vi kjører alle testbiler igjennom, tar BMW 320i seg uproblematisk gjennom kjeglene i hastigheter som ellers er forbeholdt rendyrkede sportsbiler.
Styringen er svært presis, og bilen er svært stabil og lett å håndtere.
Motor: 6
BMWs nye firesylindrede motorer fortrenger de sekssylindrede. Mange BMW-fans vil synes at det er trist.
TEKNISKE DATA BMW 320iA
- MOTOR, CM3: 1997
- EFFEKT, HK VED O/MIN: 184/5000
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 270/1250-4500
- EGENVEKT, KG: 1495
- TILHENGERVEKT, KG: 1500/695
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 462/181/142
- BAGASJEROM, LITER: 480
- STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/50 R17
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,59
- CO2-UTSLIPP, G/KM: 138
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 7,6
- TOPPFART, KM/T: 235
- PRIS FRA, KR: 399 900 (man.), 423 600 (sportsaut.)
- PRIS TESTBIL, KR: 626 210
Men sørg ikke for lenge. Du mister sekserklangen, men du får ting som erstatter savnet. Det viktigste er det BMW kaller TwinPower.
Enkelt forklart er dette en totrinnsturbo som skal sørge for gode ytelser nesten fra tomgangsturtall og helt til rødmerkinga på turtelleren.
Dreiemomentet på 270 Nm er tilgjengelig fra 1250 o/min og er der helt til 4500 o/min. Deretter står alle de 184 hestekreftene klare til den siste spurten opp mot turtallssperra.
I praksis betyr det at motoren alltid er reaksjonsvillig.
I testbilen er motoren koblet til sportsutgaven av BMWs åttetrinnsautomat. Den koster 23.700 kroner ekstra, men vi anbefaler at du koster på deg den.
Den velger nemlig alltid rett gir, og du merker knapt at den girer. Dessuten skal den ifølge BMW til og med gi lavere forbruk enn med manuelt gir.
År det gjelder støy, er BMWs nye bensinmotor i en annen divisjon enn merkets aldrende (men stadig foredlede) dieselmotorer. Mens dieselmotoren er grov i målet på tomgang og knurrende i lav fart, er bensinmotoren veldig stille.
Ytelser: 6
Som vi har vært inne på: Det har vært langt mellom mellomklassebiler med bensinturbo på rundt 2 liter på det norske markedet de siste årene. Vi har ikke mye å sammenligne med.
Nærmest av det vi har kjørt, er Audi A4 1,8 TFSI med 170 hk. Audien går veldig godt, men ikke overraskende er BMW 320i enda raskere.
TESTDATA BMW 320iA
- 0-100 KM/T, SEK.: 7,8
- 60-100 KM/T, 3. GIR: 4,3
- 60-100 KM/T, 4. GIR: 5,2
- 60-100 KM/T, 5. GIR: 6,9
- 60-100 KM/T, 6. GIR: 9,4
- 60-100 KM/T, KICKDOWN: 4,2
- 80-120 KM/T, 3. GIR:
- 80-120 KM/T, 4. GIR: 5,6
- 80-120 KM/T, 5. GIR: 7,3
- 80-120 KM/T, 6. GIR: 10,1
- 80-120 KM/T, 7. GIR: 12,7
- 80-120 KM/T, KICKDOWN: 5,4
- STØY TOMGANG, dBA: 39,6
- STØY 50 KM/T, dBA: 61,1
- STØY 80 KM/T, dBA: 66,8
- STØY 100 KM/T, dBA: 68,1
- TESTFORBRUK, L/MIL: 0,61
Bestenoteringen for 60-100 km/t er 4,2 sekunder, mens 80-120 km/t tar 5,4 sekunder (se tabell). 0-100 km/t greide vi på 7,8 sekunder (fabrikkens tall er 7,6 sekunder).
Tolitersturboen er også merkbart raskere enn dieselbroderen BMW 320dA med 163 hk og 380 Nm (hhv. 4,9 og 6,2 sekunder for 60-100 og 80-120 km/t).
Ved normal bruk på norske veier gir kreftene i BMW 320i en opplevelse av at bilen ruller (raskt) nesten uten at du trykker på gassen. Følelsen er påfallende i denne bilen.
Eksteriør: 5
Mens det var en del diskusjon rundt utseendet ved forrige modellskifte, har vi ikke hørt annet enn godord når det gjelder designen på den nye 3-serie.
BMW har bevisst lagt vekt på at fronten skal se lav og bred ut. På samme måte skal linjene bidra til å gjøre bilen lav og lang når du ser den fra siden.
Hekken ser kompakt ut og minner om en småfrekk juniorutgave av 5-serie. Testbilens 18-tommere tar seg ekstra godt ut.
Interiør: 5
BMW 3-serie er blitt større, noe som for alvor merkes i baksetet. Når vi setter forsetet i vår normposisjon for en person på 1,85 meter, er det fortsatt god plass til en tilsvarende stor person i baksetet.
Også takhøyde og bredde i baksetet nærmer seg det vi forbinder med familiebiler som VW Passat.
Stasjonsvogna må vi vente enda noen uker på, men 480 liters bagasjerom er godkjent for en sedan. Legger du til 2230 kroner, får du også nedfellbar, tredelt bakseterygg (40/20/40).
Betjening og ergonomi følger typisk BMW-maner. Det er enkelt, oversiktlig og har solid kvalitetsfølelse.
iDrive-hjulet i midtkonsollen kontrollerer funksjonene som vises i skjermen øverst og midt på dashbordet. Det kjennes intuitivt i bruk.
Komfort: 5
I de første testene av den nye 3-serie trakk vi for stram og kontant fjæring over skarpe kanter i lav fart (se lenker tidlig i saken). Disse bilene hadde standardunderstell.
Denne bilen har derimot adaptivt M-understell (del av Adaptive Drive-pakken til knapt 15.000 kroner), der fastheten i demperne endres automatisk ut fra kjørestil og underlag eller når du velger en annen kjøremodus per tastetrykk.
Vi opplever det adaptive understellet som merkbart mer følsomt og smidig over skarpe ujevnheter enn standardunderstellet, til tross for at testbilen ruller på større hjul (18-tommere) enn de 3-seriene vi tidligere har prøvd.
I tillegg er bensinmotoren tilnærmet stille sammenlignet med den litt for grove dieselen i 320d.
På grov asfalt er det ganske markert veistøy i bilen. I tillegg noterer vi oss noe støy fra hjulopphenget over krappe ujevnheter. Begge deler er litt overraskende i en ny bil fra et statusmerke.
Sikkerhet: 5
Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har kollisjonstestet BMW 3-serie. Resultatene viser at den tyske nyheten er en av de aller tryggeste bilene i sin klasse.
For dem som sitter i bilen, er prosentscoren faktisk bedre enn for Volvo V60, som ble kåret til best i sin klasse i fjor. Bare fotgjengersikkerheten er svakere for BMW-en.
I tillegg vil vi si at bilens svært ryddige oppførsel ved simulering av kritiske situasjoner er et sikkerhetspluss i seg selv (se delkapittel om kjøreegenskaper).
Totalkarakteren fra EuroNCAP ble - selvfølgelig - fem av fem stjerner. Det er normalen, ikke unntaket, for nye biler i dag.
Pris/utstyr: 3
Fraprisen på 423.600 kroner for BMW 320i med sportsautomat har vi egentlig ikke store innvendinger til. Den har mer enn nok kjøreglede og ytelser til å forsvare det. Siden nyheten har vokst, har den også tilstrekkelig med plass.
Det som gir solid trekk, er at bilen vil føles ribbet til denne prisen. Det må ekstrautstyr til for at pakken skal bli "riktig". Ganske mye ekstrautstyr.
Hos BMW er det dyrt.
Nei da, du trenger slett ikke alt utstyret som er stappet inn i vår testbil. Den har ekstrautstyr for over 200.000 kroner (da har vi ikke regnet med automatgiret til 23.700 kroner).
Men du kommer garantert til å ønske deg noe av det. Husk å sette av en hel del ekstra hvis du kjenner suget etter en ny 3-serie. Blant det vi ville ha valgt, er Adaptive Drive-pakken høyt på lista.
Forbruk: 5
BMW oppgir at 320i med automat skal bruke 0,59 l/mil ved blandet kjøring. Det gir et CO2-utslipp på 138 g/km.
For en mellomklasse-bensinbil med så gode ytelser er dette svært gode tall.
Men vi har flere ganger før sett at oppgitte tall ikke nødvendigvis stemmer så godt med virkeligheten når det gjelder bensinturbomotorer i middels store og store biler.
Et eksempel på det er BMW 528iA xDrive, som har en tøffere trimmet utgave av motoren i 320i.
Men 320i greier seg bra - etter vår mening veldig bra: 0,61 l/mil i vår relativt krevende testløype er det laveste forbruket vi har notert for en bensindrevet mellomklassebil (nærmest kommer Audi A4 1,8 TFSI).
Til sammenligning brukte vi 0,51 l/mil da vi kjørte samme løype med dieselbilen 320dA EfficientDynamics.
Konklusjon: 6
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.
Jo mer vi kjørte BMW 320iA, desto mindre i tvil ble vi:
Skulle vi kjøpt en ny BMW 3-serie i dag, ville det blitt en 320iA. Den nye bensinturboen ligger et markert trinn over den aldrende dieselmotoren, både når det gjelder kjøreopplevelse, komfort og støy. Raskere er den også.
Med et forbruk i området 0,6 l/mil er nå også den biten i orden.
Totalpris med ekstrautstyr er et av svært få minuspunkter. Dette er en helstøpt pakke.
Les også:
Flere tester av BMW 3-serie