Test: BMW 320dA Efficient Dynamics, 2012
Større, bedre og penere enn forgjengeren
Hekken ser kompakt ut og minner om en småfrekk juniorutgave av 5-serie.
Vi har tidligere testet den nye BMW 3-serie i Sportline-versjon. Men BMW tilbyr også den nye 3-serien i en forbruksoptimert utgave som lyder navnet 320d Efficient Dynamics. Her er det gjort endringer med 10 mm lavere bakkeklaring, aerodynamiske justeringer og sommerdekk med lavere rullemotstand.
Alle 3-serie modellene har regenerering av bremseenergi, start-stopp system og behovsstyring av olje- og kjølevannspumpe.
I tillegg har alle modellene det nye Eco-pro valget i driving experience kontrollen som endrer følsomheten på gasspedal, motorrespons, styring og parameterne for DSC (stabilitetskontroll).
Om bilen har servotronic, automatgir eller dynamic damper control, styres også disse gjennom kjøreprogrammene.
Eco-pro gjør at gasspedalen blir mindre følsom og må trykkes lenger ned for å gi samme effekt som i andre kjøreprogram. Automatkassen girer tidligere opp og senere ned.
Også klimaanlegg, varmeseter og varme i speil blir påvirket. I tillegg kommer det opp annen grafikk i dashbordet og iDrive-skjermen i midtkonsollen. Disse skal bidra til at føreren kjører mer økonomisk.
BMW 3-serie er blitt en merkbart større bil enn forgjengeren. Bredere sporvidde foran og bak (+37 og +47 mm), lengre akselavstand og karosseri (+50 og +93 mm). Det gir seg merkbare utslag både i design og innvendig plass. Samtidig veier bilen 40 kilo mindre enn tidligere.
Kjøreegenskaper: 6
Det er ingen grunn til å frykte at Efficient Dynamics-versjonen er noe kjedeligere enn en vanlig BMW 3-serie. Den er akkurat like kvikk og presis i bevegelsene, med samme suverene styrefølelse. Men kikker du i utstyrslisten fra BMW, legger du fort merke til at Efficient Dynamics er låst til dekkstørrelsen 205/60-16 for å redusere rulle- og luftmotstand.
På vinterføre legger du ikke merke til at hjulene er litt smalere og høyere, men på sommerføre vil nok en aktiv sjåfør gjerne ha grepet og de mer kontante reaksjonene til 225/50-17 som er standard på Sportline-versjonen vi kjørte tidligere.
Motor: 5
I BMW 320d Efficient Dynamics er det den nedtrimmede toliters turbodieselen på 163 hk som gjelder. Dreiemomentet er det samme som i øvrige 320d: 380 Nm mellom 1750-2750 o/m gir solid trykk.
Nå kan også Efficient Dynamics-versjonen leveres med åttetrinns automat. Det skal i følge BMW ikke bety noe for drivstofforbruket. Uansett bidrar automatkassen til at du får maksimal kjøreglede og -komfort.
Fortsatt er BMWs firer noe mer dieselknatrende i lav hastighet og har et litt grovere støybilde enn de aller beste konkurrentene
Ytelser: 6
Kickdown fra 60-100 og 80-120 km/t går på 4,9 og 6,2 sekunder. Det er blant de aller kjappeste bilene vi har testet med toliters diesel og automat.
Igjen er automatkassen med på å bringe frem det beste i motoren. Med så mange gir til disposisjon, kan den alltid legge motoren i det turtallsområdet den jobber mest effektivt. Det gjør at du har et sikkert overskudd ved forbikjøringer og svært sjelden trenger å utnytte drivlinjen til sitt maksimale.
Eksteriør: 5
Mens det var en del diskusjon rundt utseendet ved forrige modellskifte, har vi ikke hørt annet enn godord når det gjelder designen på den nye 3-serie. BMW har bevisst lagt vekt på at frontdesignen skal understreke en lav, bred front.
På samme måte skal linjene bidra til å gjøre bilen lav og lang når du ser den fra siden. Hekken ser kompakt ut og minner om en småfrekk juniorutgave av 5-serie. Selv om bilen ser bra ut med moderate hjul, vil nok enkelte synes at 16-tommers felger blir litt spedt.
TEKNISKE DATA
MOTOR, CM3: 1995
EFFEKT, HK VED O/MIN: 163/4000
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 380/1750-2750
EGENVEKT, KG: 1505
TILHENGERVEKT, KG: 1600/750
LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 462/181/143
BAGASJEROM, LITER: 480
STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/60-16 V
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,41
CO2-UTSLIPP, G/KM: 109
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,1
TOPPFART, KM/T: 225
PRIS FRA, KR: 392 400
PRIS TESTBIL, KR: 462 000
Interiør: 5
BMW 3-serie er blitt større, noe som for alvor merkes i baksetet. Når vi setter forsetet i vår normposisjon for en person på 1,85 meter, er det fortsatt god plass til en tilsvarende stor person i baksetet. Sågar med noen centimetre å gå på frem til forseteryggen.
Også takhøyde og bredde i baksetet nærmer seg det vi forbinder med familiebiler som VW Passat.
Stasjonsvognen Touring må vi vente på til høsten, men med 480 liters bagasjerom er det likevel gode plassforhold. Legger du til 2 230 kroner får du også nedfellbar bakseterygg i forhold 40/20/40.
Betjening og ergonomi følger typisk BMW-maner; enkelt, oversiktlig og med solid kvalitetsfølelse. iDrive-hjulet i midtkonsollen kontrollerer funksjonene som vises i skjermen øverst og midt på dashbordet. Det kjennes intuitivt i bruk.
Komfort: 4
Fjæringen er BMW-typisk; stram og kontant i langsom fart og på mindre ujevnheter. Direkte ubehagelig blir det aldri, men på ruglete vintervei eller på dårlig asfalt er du ikke i tvil om veibanens tilstand. På større humper oppfører bilen seg med tilstrekkelig pondus.
Om vi er riktig oppmerksomme, kjennes det ut som om de litt høyere og smalere hjulene i Efficient Dynamics-versjonen er en smule smidigere over små og skarpe ujevnheter.
Det er ganske markert veistøy i nye BMW 3-serie, selv med piggfri vinterdekk. Snaut 68 dBA i 100 km/t er ikke imponerende for en bil i denne klassen. I tillegg noterer vi oss noe støy fra hjulopphenget på smådumper i lav hastighet.
TESTDATA
60-100 KM/T, 4. GIR: 4,8
60-100 KM/T, 5. GIR: 5,0
60-100 KM/T, 6. GIR: 6,6
60-100 KM/T, KICKDOWN: 4,9
80-120 KM/T, 5. GIR: 5,7
80-120 KM/T, 6. GIR: 7,2
80-120 KM/T, 7. GIR: 8,5
80-120 KM/T, KICKDOWN: 6,2
STØY TOMGANG, dBA: 44,6
STØY 50 KM/T, dBA: 62,1
STØY 80 KM/T, dBA: 65,9
STØY 100 KM/T, dBA: 67,9
TESTFORBRUK, L/MIL: 0,51
Sikkerhet: 4
EuroNCAP har per februar 2012 ikke kjørt noen uavhengig krasjtest av BMW 3-serie. Dermed blir det inntil videre standardkarakter 4 innen sikkerhet.
Erfaringsmessig har BMW levert gode resultater i siste års tester.
For 3-serie legger BMW vekt på at bilen har et sterkt karosseri og en meget stiv passasjercelle. Som standard kommer bilen med front- og sideairbager foran og hodeairbager på siden både foran og bak.
BMW ConnectedDrive-systemet innholder flere viktige aktive sikkerhetselementer som tilleggsutstyr, med blant annet filvarsling og kollisjonsvarsling som mulige tilvalg.
Pris/utstyr: 4
BMW 3-serie kommer i med tre utstyrsversjoner i tillegg til grunnversjonen. De lyder navnene Sport, Luxury og Modern, noe som også reflekteres i utstyr og designelementer. Alle tre kan bestilles i kombinasjon med Efficient Dynamics-versjonen, men koster 13 800 mot normalt 21 000 siden du altså ikke får med 17-tommers dekk og felger.
Vår testbil er et godt eksempel på at du ikke må gå bananas i utstyrslisten for å få en riktig utstyrt 3-serie.
Den manuelle versjonen starter på 392 000, mens automat begynner på 414 000 kroner. I vår bil var det utstyr for snaut 50 000 kroner. Det viktigste elementet er sportsseter til 7 000 kroner, og totalt sett blir ikke opplevelsen mye dårligere enn i Sportline-versjonen vi kjørte med utstyr for 150 000 kroner.
Miljø: 5
I følge normforbruket, skal BMW 320dA Efficient Dynamics bruke 0,41 liter per mil ved blandet kjøring. Det tilsvarer et CO2-utslipp på 109 gram per kilometer.
Vår testbil klarte seg gjennom forbrukstesten med 0,51 liter per mil, mens den normale 3-serie brukte 0,54. Det rimer godt med forskjellen BMW selv oppgir og plasserer 3-serie blant de aller gjerrigste i sin klasse.
Det er mulig at resultatet ville blitt enda bedre på sommerdekk med lav rullemotstand, men i totalregnskapet for bilholdet er så små forskjeller lommerusk uansett.
Konklusjon: 6
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.
BMW 3-serie setter som ventet standarden for en sportslig sedan i premiumklassen. Det er først og fremst de balanserte og inspirerende veiegenskapene som gir det lille ekstra. Både Audi A4 og Mercedes C-klasse følger nemlig tett på både innen motor, ytelser og ikke minst komfort.
Selv om vi ikke har noe mot Efficient Dynamics-versjonen, føler vi at besparelsene som kommer frem i vår test er for små til å rettferdiggjøre bortfallet av sommerdekkdimensjoner som vil hente det beste ut av en så sportslig og kjøreglad bil.
Les også:
Peugeot 508 RXH - har alt nordmenn ønsker seg