Test: BMW 320dA Coupé, 2010-modell

Herlig BMW skreddersydd for Norge

Vi har kjørt nye BMW 320dA Coupé. Dette er en coupé på godt og vondt, mest på godt!

Først publisert Sist oppdatert

BMW 3-serie Coupé hører til de bilene som ikke er bygd for å tilfredsstille så mange ønsker som mulig på brukbart vis. 3-serie Coupé er en rendyrket bil som satser på spisskompetanse på enkelte felt - og gir blaffen i det meste annet. Visst har den baksete, men det meste handler om det som skjer foran. Og særlig i det venstre setet. Men det er svært hyggelig å sitte på i denne doningen, la det være klinkende klart.

Litt rundere

2010-modellen har fått en oppgradering som blant annet vises i litt mer buede former i fronten. Visuelt gir det et litt mer muskuløst utseende enn forgjengeren.

Men merk at vi skriver "litt", for du skal kjenne godt til 3-serie for å se det med en gang.

Vi har testet versjonen med tolitersdiesel og automat, og her er dommen:

Les også: Test av den firehjulsdrevne BMW 320dA xDrive Coupé

TØFFERE: Faceliften av 3-serie Coupé har gitt den litt mer muskler i fronten.
TØFFERE: Faceliften av 3-serie Coupé har gitt den litt mer muskler i fronten. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Kjøreegenskaper: 5

Tekniske data BMW 320dA Coupé

  • MOTOR, CM3:1995
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:163
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:380
  • EGENVEKT, KG:1505
  • TILHENGERVEKT, KG:1600/745
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:461/178/140
  • BAGASJEROM, LITER:440
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:225/45R17
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,53
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:140
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,3
  • TOPPFART, KM/T: 226
  • PRIS FRA, KR:455.400
  • PRIS TESTBIL, KR:540.990

Det er gleden ved å kjøre bil det handler om her: Styringen er ytterst direkte. Til rattet kommer små, men tydelige meldinger om hva som skjer - er grepet godt, eller slipper det snart?

Bilen er "hel ved". Alt er fast, ingenting knirker. Det du gjør med hender eller føtter, gir resultater uten forsinkelse. Sportsligheten er gjennomført - litt for langt.

Testbilen har fått bredere bakdekk enn fordekk. Det ødelegger litt for en ellers perfekt balanse: Bakhjulene skyver forparten litt for mye beint fram når bilen virkelig settes på prøve. Særlig hvis veien er ujevn i tillegg.

Les også: Verstingen BMW M3 Cabrio

Motor: 5

BMWs tolitersdiesel er ikke den aller ferskeste motoren i bilverdenen. Det er særlig én sans som legger merke til det: Hørselen.

Ikke at det bråker fælt, og det er bare i lav fart det merkes, men lydbildet tilhører forrige dieselmotorgenerasjon.

Heller ikke automatgiret med seks trinn er siste skrik fra BMW (for eksempel har nye 5-serie åtte trinn), men likevel er det det som redder femmeren på motorterningen.

Sekstrinnskassen jobber perfekt: Motoren holder på giret og utnytter dreiemomentet på forbilledlig måte der mange andre automatgirkasser ville jaget motoren opp i turtall.

Japansk konkurrent: Lexus IS250

Ytelser: 6

PENT, MEN: Fallet i taklinja begynner tidlig. Det går ut over takhøyden i baksetet.
PENT, MEN: Fallet i taklinja begynner tidlig. Det går ut over takhøyden i baksetet. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Noen mener en BMW først er en ekte BMW når den har en sekssylindret motor under panseret. Og helst skal den være drevet av bensin.

Testdata BMW 320dA Coupé

  • TESTDATA
  • 60-100 KM/T, 3. GIR:4,7
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:5,5
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:7,3
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:4,9
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:6,3
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:7,7
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:10,9
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:6,2
  • STØY TOMGANG, dBA:46,6
  • STØY 50 KM/T, dBA:62,5
  • STØY 80 KM/T, dBA:65,1
  • STØY 100 KM/T, dBA:67,4
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,55

Gjerne det, men da må du betale til du blør.

I denne bilen, for bruk i Norge, er denne motoren perfekt. 163 hk gir effekt i massevis, men enda bedre er dreiemomentet på 380 Nm. En motbakke er noe du ser, men ikke merker særlig til.

4,7 sekunder fra 60 til 100 km/t og 6,2 sekunder fra 80 til 120 km/t er flotte tall for en tolitersdiesel.

Eksteriør: 4

3-serie Coupé er en bil som får ganske mange (det vil si menn) til å stoppe opp. Kanskje fordi det ikke er så mange av den.

MER BESKJEDEN: Vi synes ikke hekken følger opp det fronten starter.
MER BESKJEDEN: Vi synes ikke hekken følger opp det fronten starter. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Vi synes fronten er tøff, mens hekken ikke følger opp. Blant annet får hekkformene selv bakdekk i dimensjonen 255/35R18 til å se litt innpakket ut.

Interiør: 5

Mens den nye 5-serie varsler en endret interiørlinje fra BMW, der Audi åpenbart er utpekt som den som skal slås, er 3-serie fortsatt klassisk BMW. I hvert fall så lenge den mangler iDrive og skjerm i dashbordet.

Men gjør det noe? Så absolutt ikke. I denne bilen skal du kjøre, ikke trykke på knapper. Den enkle og litt strenge stilen passer bilen, og alt utstråler kompakt velbygdhet.

Merk: Terningen er kastet med forsetene i tankene, ut fra at Coupé-modellen først og fremst er en egobil. I baksetet sitter bare barn greit.

Ønsker du deg en mindre coupé? Les test av BMW 123d Coupé.

Komfort: 4

Nei, du finner ikke silkemyk fjæring her. Du kjenner mye av det du kjører over, men de skarpe asfaltkantene og tverrstrekene er avslipt før de når korsryggen din.

På plussiden noteres komfortable seter, et supert automatgir og et godt stereoanlegg (med ekstra høyttalere til 6400 kroner).

ROBUST STIL: Det som trengs, ikke mer. Kunsten å begrense seg er en av de beste.
ROBUST STIL: Det som trengs, ikke mer. Kunsten å begrense seg er en av de beste. Foto: Egil Nordlien HM Foto

De som ønsker mer komfort, vil få det ved å gå for standard felgstørrelse på 17 tommer. Vi tror det er et godt valg for norske veier. Sportslig følelse vil det trolig være nok av for de fleste med dem også.

Sikkerhet: 5

Det nærmeste referansepunktet vi har for hvor trygg 3-serie Coupé er i en kollisjon, er EuroNCAPs test av den vanlige 3-serien. Den fikk fem av fem mulige stjerner for voksensikkerhet og fire av fem for barnesikkerheten.

Men, bilen er lite skånsom mot fotgjengere den eventuelt måtte treffe. Her fikk den kun én av fire mulige stjerner.

ESP-systemet, på BMW-språk kalt DTC, fungerer meget godt. Det slår inn og hjelper til litt senere enn en del andre systemer på markedet. Det passer bilens karakter, lekne oppførsel og gode manøvrerbarhet godt.

BMWs nye norgesfavoritt: BMW 520d Touring

Pris/utstyr: 4

Grunnprisen for testbilen er 455.400 kroner. Totalprisen for testbilen er 540.990, og da er skinnseter til 20.500 kroner, felger til 11.300 kroner, metallic lakk (8050 kroner), hifihøyttalere (6400 kroner) og mobiltelefonopplegg med bluetooth (6700 kroner) de dyreste tilvalgene.

På den positive siden noterer vi at automatgir og xenonlykter ikke koster ekstra.

Praktisk sett er det ikke smart å bruke godt over en halv million på en slik bil. For den som søker gleden ved aktiv bilkjøring og coupeens eleganse, er den derimot overkommelig. Særlig med tanke på at motoren leverer så godt.

Miljø: 5

Biler med tolitersdiesel ender gjerne på litt over halvliteren per mil i vår temmelig tøffe forbrukstestrunde på 20 mil. Og 0,55 l/mil ble resultatet også for 320dA Coupé.

Med automatgir er det bra - og det kan tenkes at bilen av og til lokket fram litt ekstra gasspådrag...

For øvrig synes vi resultatet viser noe vi har sett flere ganger før: Høy effekt og moment virker ikke nødvendigvis negativt på forbruket for dieselmotorer.

Les om BMW-en som sannsynligvis er verdens beste bil!

NOK: 440 liter er helt greit i en bil best egnet for to. Lukeåpningen er liten.
NOK: 440 liter er helt greit i en bil best egnet for to. Lukeåpningen er liten. Foto: Egil Nordlien HM Foto