Test: BMW 316dA sedan 2012
Billig-BMW som imponerer
Med minste motoralternativ under panseret er prisen på den kjøreglade BMW 3-serie folkelig. Men BMW tar seg godt betalt for ekstrautstyret.
343 000 kroner starter prisen på. Noe som er 70.000 kroner mindre enn 320dA. 316dA er en folkelig bil til en folkelig pris, helt til du lesser på med utstyr. Mer om det senere.
Først litt generelt om nye 3-serie.
Nye 3-serie har blitt større. Den har fått større sporvidde (avstanden mellom hjulene) foran og bak (+37 og +47 mm), lengre akselavstand (+50 mm) og blitt hele 93 mm lengre. Det gir merkbare utslag både i design og innvendig plass. Samtidig veier bilen 40 kilo mindre enn tidligere.
I tillegg kommer 3-serie med nyheter i motorutvalget. Dieselmotorene kjenner vi i stor grad fra før, men nye toliters bensinmotorer med turbo erstatter flere av de sekssylindrete versjonene. Den sterkeste har vi allerede testet i BMW 528i xDrive.
En viktig nyhet: Alle motorversjoner kan leveres med åttetrinns automat. Firehjulsdrevne xDrive-versjoner av 320i, 320d, 328i og 335i kommer i løpet av sommeren 2012.
Alle 3-serie har «driving experience control» med fire kjøreprogram: ECO PRO, Comfort, Sport og Sport+. Disse endrer følsomheten på gasspedal, motorrespons, styring og parameterne for DSC (stabilitetskontroll). Om bilen har servotronic, automatgir eller dynamic damper control, styres også disse gjennom kjøreprogrammene.
Kjøreegenskaper: 6
Bedre blir det ikke. Som nær sagt forventet er nye 3-serie en drøm å kjøre, og kanskje den beste bilen i denne klassen når det gjelder kombinasjonen mellom sportslighet og fjæringskomfort.
Understellet er en videreutvikling av forrige 3-serie, med en forbedret versjon av den avanserte fem-armete bakakselen. Også i nye 3-serie er vektfordelingen rundt 50/50 og en elektromekanisk styring sørger for effektiv energiutnyttelse og presis styring.
Driving Experience Control gir deg mange muligheter til å skreddersy kjøreopplevelsen: Med alt i normalinnstilling har du verdens snilleste bil. Vipper du brytere og girspak i retning sport, blir kjørefølelsen mer engasjerende. Ingen annen bil i denne klassen lar deg i samme grad tilpasse oppsettet til egen kjørestil. Mercedes C-klasse nærmer seg likevel BMW i sportslighet og den nye versjonen av Audi A4 er en morsom bil på veien.
Testbilen sto på hjul i dimensjonen 205/60R16, noe som i BMW-sammenheng er ganske så beskjedent. Det gjør 3-serie enda mer komfortabel, men en aktiv sjåfør ville nok gjerne ha valgt 225/50-17-hjulene som er standard på Sportline-versjonen vi kjørte tidligere.
Motor: 5
TESTDATA:
- 60-100 KM/T, 4. GIR: 6,5
- 60-100 KM/T, 5. GIR: 7,6
- 60-100 KM/T, 6. GIR: 9,8
- 60-100 KM/T, KICKDOWN: 6,5
- 80-120 KM/T, 5. GIR: 9
- 80-120 KM/T, 6. GIR: 10,8
- 80-120 KM/T, 7. GIR: 13,5
- 80-120 KM/T, KICKDOWN: 8,9
- STØY TOMGANG, dBA: 44,5
- STØY 50 KM/T, dBA: 60,6
- STØY 80 KM/T, dBA: 65
- STØY 100 KM/T, dBA: 67,8
- TESTFORBRUK, L/MIL: 0,47
Tolitersdieselen som sitter i 316dA er i bunn og grunn den samme som BMW bruker i mange andre modeller. Det er en velprøvd konstruksjon, som vi har testet mange ganger tidligere, deriblant 320dA og miljø-treern 320dA Efficient Dynamics.
I 316dA yter den 116 hestekrefter og 260 Newtonmeter, hvorav sistnevnte er fulltallige ved 1750 o/min. Motoren jobber fint sammen med testbilens åttetrinnsautomat, men det skal samtidig nevnes at BMWs firer har noe mer dieselknatring i lav hastighet og har et litt grovere støybilde enn de aller beste konkurrentene.
Ytelser: 5
116 hestekrefter og 260 Newtonmeter i en 3-serie er ikke all verden, men i vanlig trafikk føles 316dA aldri undermotorisert. Snarere tvert imot. Det kan vi i stor grad kan takke den fine åttetrinns automatkasse for. Ja, den girer kanskje ofte, men den gjør det på meget komfortabelt vis og i tillegg tenker den smart. Riktig gir er aldri langt unna.
Sett ut ifra motorstyrken gjør 316dA det godt i våre akselerasjonstester. 6,5 sekunder fra 60-100 km/t og 8,9 sekunder fra 80-120 km/t er bedre enn snittet for biler med tilsvarende vekt/effekt-forhold.
Eksteriør: 5
Mens det var en del diskusjon rundt utseendet ved forrige modellskifte, har vi ikke hørt annet enn godord når det gjelder designen på den nye 3-serie. BMW har bevisst lagt vekt på at frontdesignen skal understreke en lav, bred front.
TEKNISKE DATA:
- MOTOR, CM3: 1995
- EFFEKT, HK VED O/MIN: 116/4000
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 260/1750
- EGENVEKT, KG: 1505
- TILHENGERVEKT, KG: 1600/745
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 462/181/143
- BAGASJEROM, LITER: 480
- STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/60R16
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,44
- CO2-UTSLIPP, G/KM: 116
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: 10,9
- TOPPFART, KM/T: 202
- PRIS FRA, KR: 357 000
- PRIS TESTBIL, KR: 423 900
På samme måte skal linjene bidra til å gjøre bilen lav og lang når du ser den fra siden. Hekken ser kompakt ut og minner om en småfrekk juniorutgave av 5-serie. Selv om bilen ser bra ut med moderate hjul, vil nok enkelte synes at 16-tommers felger blir litt spedt.
Interiør: 4
Testbilen, som var sparsommelig utstyrt, gir oss ikke helt den følelsen vi ønsker av en bil som befinner seg i premiumsegmentet. Setene er litt harde og flate, og ikke spesielt pene å se på. Det trekker inntrykket litt ned.
BMW 3-serie er blitt større, noe som for alvor merkes i baksetet. Når vi setter forsetet i vår normposisjon for en person på 1,85 meter, er det fortsatt god plass til en tilsvarende stor person i baksetet. Sågar med noen centimeter å gå på fram til forseteryggen.
Også takhøyde og bredde i baksetet nærmer seg det vi forbinder med familiebiler som VW Passat. Stasjonsvognen Touring må vi vente på til høsten, men med 480 liters bagasjerom er det likevel gode plassforhold. Legger du til 2 230 kroner får du også nedfellbar bakseterygg i forhold 40/20/40.
Betjening og ergonomi følger typisk BMW-maner; enkelt, oversiktlig og med solid kvalitetsfølelse. iDrive-hjulet i midtkonsollen kontrollerer funksjonene som vises i skjermen øverst og midt på dashbordet. Det kjennes intuitivt i bruk.
Komfort: 4
Man er aldri i tvil om hva som befinner seg under hjulene når man kjører BMW 3-serie. Selv med dekk i dimensjon 205/60R16. Fjæringen er BMW-typisk; stram og kontant i langsom fart og på mindre ujevnheter. Direkte ubehagelig blir det aldri, men på ruglete vintervei eller på dårlig asfalt er du ikke i tvil om veibanens tilstand. På større humper oppfører bilen seg med tilstrekkelig pondus.
Innvendig støynivå er heller ikke 3-seriens sterkeste kort.
Sikkerhet: 5
BMW 3-serie har akkurat blitt kollisjonstestet av testorganet EuroNCAP. Og ikke uventet sto den igjen med et meget godt resultat. Fem av fem stjerner og meget høyt sikkerhetsnivå for både voksne og barn i bilen. 3-serie er også en av bilene som har gjort det best i kategorien "fotgjengersikkerhet", hvor den scorer hele 78 %. I tillegg har den tilfredsstillende nivå av sikkerhetsutstyr.
Pris/utstyr: 4
BMW 3-serie kommer i med tre utstyrsversjoner i tillegg til grunnversjonen. De lyder navnene Sport, Luxury og Modern, noe som også reflekteres i utstyr og designelementer.
"Vår" 316dA koster i utgangspunktet 357 800 kroner. En pris som etter vår mening gir mye bil for pengene. Men som kjent tar BMW seg godt betalt for ekstrautstyret, og det er ikke mye som skal legges på før prisen er en helt annen.
Testbilen føles ikke spesielt påkostet, men har likevel ekstrautstyr for over 60 000 kroner. Enkelte ting virker det nærmest gjerrig at ikke er med i standardutstyret. Eksempelvis tåkelys, regnsensor, korsryggstøtte og xenonlys. Totalprisen, på det som føles som en veldig standard 316dA, lander derfor på 423 000 kroner.
Miljø: 6
0,44 liter per mil er hva BMW lover at 316dA skal bruke ved blandet kjøring. I vår faste forbruksrunde bruker den en liten smule mer med sine 0,47 l/mil, men vi snakker uansett om et veldig godt resultat. Forbruket er på nivå med de beste 1,6-dieselene, samtidig som ytelsene er vesentlig bedre. Dessuten har testbilen automatgir.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.
Det er ingen tvil om at BMW har truffet blink med nye 3-serie. Ikke bare har den herlige kjøreegenskaper, men den har blitt mer praktisk og i dette tilfellet en særdeles effektiv motor/gir-kombinasjon - lavt forbruk og gode ytelser. Testbilen gir ikke nok premiumfølelse til å forsvare prisen, og det trekker totalkarakteren ned fra seks til fem.
Les også:
Denne bilen har mange øverst på ønskelista
Ny Ford Mondeo får helt nytt sikkerhetsutstyr
Test deg selv: Du får neppe full score på denne skilt-quizen