Test: BMW 116i Sport 2012
Bensinmotoren kler 1-serie
116i har en herlig bensinmotor og gode kjøreegenskaper.
Etter at nye BMW 1-serie ble lansert i slutten av 2011 har vi testet både innstegsvarianten 116d, dieselraketten 120d og den sterkeste bensinversjonen 118i. Nå er det altså minste bensinmodell emd det velklingende navnet 116i som skal til pers.
Som kjent kom det nye avgifter 1. januar, og mange spår at dieselandelen kommer til å synke betraktelig i år. Da er det ikke utenkelig at små bensinmotorer med turbo, som man finner i denne BMW-en, vil stå for mye av dette salget.
Kjøreegenskaper: 6
BMW lever i stor grad av å levere klasseledende kjøreegenskaper. Her skal kontakten med underlaget være av ypperste klasse, og det skal være mulig å treffe tangeringspunktet hver eneste gang - selv i en rundkjøring på vei til jobb.
1-serie leverer på dette punktet, og med sportsunderstellet på vår testbil blir det enda et lite hakk strammere. Bakhjulsdriften sørger for en herlig balanse, og på snøføre byr bilen på mye underholdning for de som liker slikt. Med ESP-systemet koblet inn byr ikke 116i på noen voldsomme sprell. Da handler det mer om at man kjenner at hekken vil ut, men elektronikken holder den mykt, men effektivt på plass.
Systemet kan deaktiveres delvis og tillater da en god del slipp før den henter deg inn igjen. Det er også mulig å skru av all elektronikken som holder bilen på veien. Det er ikke nødvendigvis det smarteste til daglig, men i spesielle situasjoner kan det være både nyttig og morsomt.
Motor: 6
Tekniske data
MOTOR, CM3: 1598
EFFEKT, HK VED O/MIN: 136/4400
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 220/1350-4300
EGENVEKT, KG: 1365
TILHENGERVEKT, KG: 1200/650
LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 432/176/142
BAGASJEROM, LITER: 360
STANDARD DEKKDIMENSJON: 205/55R16 H
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,57
CO2-UTSLIPP, G/KM: 132
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,5
TOPPFART, KM/T: 210
PRIS FRA, KR: 299 900
Bensinmotorer med turbo byr på mange måter på det beste fra to verdener. Du får massevis av dreiemoment i bunnen av registeret, men beholder samtidig en god del på toppen. På den måten får du motor som er mye mer fleksibel enn både dieselmotorer og tradisjonelle sugemotorer.
Denne 1,6-literen er intet unntak. Dreiemomentet på 220 Nm er tilgjengelig mellom 1350 og 4300 o/min, og den maksimale effekten finner du på 4400 o/min. Uansett hvilket gir du befinner deg kan du legge litt press på høyrefoten og ha krefter tilgjengelig.
I tillegg går motoren pent og har en sportslig karakter. Den sekstrinns manuelle girkassen er presis i bruk med utveksling som er godt tilpasset norske hastighetsområder.
Ytelser: 5
Med en bestenotering på 5,8 sekunder fra 60-100 km/t og 6,5 sekunder fra 80-120 km/t, flytter BMW 116i godt på seg. Ikke minst er den merkbart kjappere enn BMW 116d. Det gjelder også når du lar girspaken stå i fred. Selv om 116d har mer dreiemoment er nemlig girutvekslingen svært lang i høye gir.
Den er heller ikke mye tregere enn storebror 118i, som koster drøye 80 000 kroner mer. Dermed er 116i den modellen i 1-serien som gir mest punch per krone.
Eksteriør: 5
Det er ingen tvil om at utseendet til 1-serie krever litt tilvenning. Fronten virker både bredere, høyere og rettere enn forgjengeren. 1-serie er imidlertid en av de modellene som tar seg mye bedre ut på veien enn på bilder. Først da kommer proporsjonene ordentlig frem, og alt ser med ett mer harmonisk ut.
Testdata
60-100 KM/T, 3. GIR: 5,8
60-100 KM/T, 4. GIR: 7,9
60-100 KM/T, 5. GIR: 10,8
80-120 KM/T, 3. GIR: 6,5
80-120 KM/T, 4. GIR: 8,3
80-120 KM/T, 5. GIR: 11,2
80-120 KM/T, 6. GIR: 15,1
STØY TOMGANG, dBA: 39,3
STØY 50 KM/T, dBA: 61,2
STØY 80 KM/T, dBA: 65,7
STØY 100 KM/T, dBA: 68,2
Interiør: 4
Du velger ikke 1-serie hvis du er ute etter en bil med veldig god plass. Likevel har den nye modellen fått merkbart bedre plass enn forgjengeren. Tidligere var det fryktelig trangt for voksne mennesker i baksetet, men nå kan fire personer uten problemer reise på tur med en 1-serie.
Også bagasjerommet har blitt økt i forhold til forgjengeren. Nå sluker det 360 liter mot 330 i den gamle varianten.
Interiøret er enkelt og oversiktlig med en høy kvalitet. De røde detaljene på ratt og dashbord som fantes i vår Sport-utstyrte testbil gir bilen et mer livlig uttrykk.
Komfort: 5
Med 5-serie viste BMW at de behersker en krongelede øvelse: Å kombinere sportslighet med komfort.
Nå har de gjort mye av det samme med 1-serie, og det merkes spesielt godt på modellene med sportsunderstell. For mens forgjengeren kunne bli litt vel stiv for mange med dette understellet, byr den nye modellen på utmerket komfort - selv på norske vinterveier.
Vi trakk blant annet 116d litt for støynivået, som bare matchet de billigere kompaktbilene. Med vinterskoene på og bensinmotor under panseret er imidlertid 116i en god del stillere enn med sommerdekk. Likevel er dekkstøy fortsatt et område der 1-serie kan forbedres. Sportline-versjonen er utstyrt med svært gode sportsseter og utmerket sittekomfort.
Sikkerhet: 5
Den nye BMW 1-serie er nylig testet av EuroNCAP, der den får høyeste score, karakter 5. Den får 91 % for beskyytelse av voksne, 83 % for beskyttelse av barn og 63 % for fotgjengerbeskyttelse.
EuroNCAP kommenterer at bilen har marginal beskyttelse av brystregionene i sidekollisjon med stolpe og at seter/nakkestøtter bare gir marginal beskyttelse mot whiplash i tilfelle påkjørsel bakfra.
I BMWs beskrivelse av sikkerhetsstandarden på nye 1-serie, går det fram at man har brukt høyfast stål, lagt spesiell vekt på deformasjonssoner og å lede kollisjonskrefter vekk fra passasjercellen. Som standard har bilen kollisjonsputer foran, sidekollisjonsputer i forseteryggen og hodekollisjonsputer i sidene foran og bak.
Våre tester viser at stabilitetskontrollen fungerer sømløst og effektivt. Bremsetester fra 100-0 km/t takler bilen også bra, uten fading og med hurtigarbeidende ABS-system.
Pris/utstyr: 4
BMW er et premiummerke, og det betyr relativt høye priser. Likevel syntes vi ikke snaue 300.000 kroner er alt for ille for denne modellen.
En Audi A3 med en 1,4-liters motor på 125 hester koster drøye 270.000 kroner før utstyr, men det er en gammel og utgående konstruksjon sammenlignet med 1-serie.
Klassen for premiumkompakter er relativt liten, men også Lexus CT200h kan regnes inn her. Den har en startpris på omtrent 390.000 kroner.
BMW er også kjent for å ha dyrt ekstrautstyr. Hvis du bruker pennen flittig på utstyrslista er det ikke vanskelig å svi av mye penger.
Miljø: 5
Det oppgitte forbruket i EU-miks er på 0,57 l/mil. I vår faste forbrukstest bruker bilen nøyaktig det samme. Og dermed er BMW 116i en av de mest nøysomme bensinbilene vi har kjørt på test.
Av sammenlignbare modeller er det bare Lexus CT200h som har gått billigere. De to gangene vi har kjørt den i forbrukstest har resultatet blitt 0,53 og 0,55 liter per mil. Imidlertid har ikke Lexusen ytelser som kan måle seg med BMW 116i
Konklusjon: 6
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.
For deg som er ute etter en kjøreglad kompaktbil og har mulighet til å betale litt ekstra, er det ingen tvil om at 1-serie er et veldig godt valg. Med bensinmotor under panseret oppleves den også mer harmonisk enn de dieseldrevne variantene.
Prisforskjellen opp til den sterkere, men ikke veldig mye raskere, 118i er på omtrent 80.000 kroner. Det er det på ingen måte verdt, og derfor vil vi påstå at 116i er det beste valget hvis du skal ha 1-serie med bensinmotor.
Hvis prisen er viktigst, er imidlertid 116d et godt valg. Da sparer du 20 000 kroner på inngangsprisen, men går samtidig glipp av den herlige bensinmotoren. For 116i er den modellen som gir mest kjøreglede blant 1-serie variantene vi har testet.
Les også: