Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 245 hk, 2012-modell

En råflott kombinasjon

Denne Audi A6 Avant har alt du kan ønske deg. Plass, ytelser og luksusutstyr. Det bærer prisen preg av.

LUKSUS FOR FAMILIEN: Med råsterk treliters diesel og quattro firehjulsdrift er Audi A6 Avant en bil for de fleste anledninger.
LUKSUS FOR FAMILIEN: Med råsterk treliters diesel og quattro firehjulsdrift er Audi A6 Avant en bil for de fleste anledninger. Foto: Egil Nordlien HM Foto
Først publisert Sist oppdatert

Den nye Audi A6 debuterte som sedanmodell på våren 2011. Vi var godt fornøyd med bilens egenskaper, og har kjørt test på både Audi 3,0 A6 TDI Quattro og den mer prisgunstige varianten med to-liters turbodiesel; Audi A6 2,0 TDI.

Nå er det publikumsfavoritten Audi A6 Avant som gjør sitt inntog på norske veier. Bilen er tvers gjennom ny i forhold til forgjengermodeller, og har alle de samme tekniske nyvinningene du kan lese om fra vår prøvekjøring fra lanseringen av Audi A6 sedan og fra lanseringen av Audi A6 Avant.

Vi har kjørt den nye Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic gjennom vårt omfattende testprogram, og dommen finner du her:

Kjøreegenskaper: 6

Med firehjulsdriftsystemet quattro er Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro et landeveislokomotiv av de sjeldne. Vår testbil hadde i tillegg adaptiv luftfjæring (23 310,-) og 19-tommers felger med dekk i dimensjon 255/40-19 Y (17 920,-).

Quattrosystemet har i utgangspunktet en kraftfordeling på 40 % foran og 60 % bak. Det kan varieres mellom 15/85 til 70/30. Det gir bilen en fin balanse med nøytrale veiegenskaper, uten påtrengende understyring.

I våre dynamiske tester med slalåm og unnamanøver kjører bilen meget godt med solid veigrep og velfungerende stabilitetskontroll. I forhold til sedanversjonen virker det som om vår testbil tillater noe mer slipp med hekken før ESP-systemet slår inn.

Dermed klarer Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro å være sportslig og underholdende, samtidig som kjøresikkerheten er på topp.

STORT: 19-tommers felger med store hjul er med på å sikre formidabelt veigrep.
STORT: 19-tommers felger med store hjul er med på å sikre formidabelt veigrep. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 5

SPARKER: I kombinasjon med 7-trinns S Tronic girkasse er den 245 hk sterke bilen utrolig rask.
SPARKER: I kombinasjon med 7-trinns S Tronic girkasse er den 245 hk sterke bilen utrolig rask.

TESTDATA

  • 0-100 KM/T, SEK.: 7,1
  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 3,6
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 4,7
  • 60-100 KM/T, 5. GIR: 6,6
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN: 3,6
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 4,8
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 6,4
  • 80-120 KM/T, 6. GIR: 8,9
  • 80-120 KM/T, 7. GIR: 14,5
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN: 4,5
  • STØY TOMGANG, dBA: 41,7
  • STØY 50 KM/T, dBA: 60,9
  • STØY 80 KM/T, dBA: 65,3
  • STØY 100 KM/T, dBA: 67,5
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,71

Den tre-liters V6-motoren i Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro har formidable 245 hk og 500 Nm mellom 1400-3250 o/m. Koblet opp til Audis S tronic 7-trinns girkasse er dette en svært harmonisk drivlinje.

S tronic er i prinsippet en manuell girkasse som ved hjelp av dobbeltclutch og avansert elektronikkstyring fungerer som et automatgir.

I forhold til de aller beste konkurrentene, som BMWs tre-liter med åttetrinns automat og Jaguar XJ 3,0D er girskiftene mer markert, og motorlyden noe røffere. Noen vil si potent, andre synes kanskje det blir litt mye av det gode.

Ytelser: 6

Med vekt på 1845 kilo fordelt på nesten fem meter bil, går Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic nesten uvirkelig fort.

En massiv, usynlig hånd dytter bilen uanstrengt av gårde bare du rører på lilletåen. Et lett trykk på gasspedalen er nok i de aller fleste situasjoner.

Full gass blir nesten som en unødvendig maktdemonstrasjon, og med bestenoteringer på 3,6 sekunder fra 60-100 km/t og 4,8 sekunder fra 80-120 km/t er den sågar noen tiendedeler kvikkere enn BMW 530dA xDrive i våre testmålinger.

Eksteriør: 5

Det er ikke alle de nye Audimodellene som faller like godt ut designmessig. Den nye Audi Q3 er et eksempel på det. Men det er ingen tvil om at Audis designavdeling har hatt et svært godt grep om A6-linjene.

Per i dag er det etter vår mening den Audi-modellen som best uttrykker den kombinasjon av sportslighet, eleganse og soliditet vi gjerne forbinder med merket.

Fronten er spesielt vellykket, men også profilen og en mykt avrundet hekk med markerte baklys faller i smak hos oss.

Interiør: 5

ELEGANSE: Med nesten fem meters lengde kan Audi koste på seg myke linjer og likevel by på masse innvendig plass.
ELEGANSE: Med nesten fem meters lengde kan Audi koste på seg myke linjer og likevel by på masse innvendig plass. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Audi A6 har det mest pyntede førermiljøet i forhold til konkurrenter som BMW 5-serie og Mercedes E-klasse. Vår testbil var i tillegg lastet med utstyr; mest merkbart i cockpit med MMI Plus navigasjon (28 920,-), oppgradert lydanlegg (til sammen 22 070,-), komfortseter (26 530,-) og skinn Milano til setene (23 060,-).

TEKNISKE DATA

  • MOTOR, CM3: 2967
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 245/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 500/1400-3250
  • EGENVEKT, KG: 1865
  • TILHENGERVEKT, KG: 2000/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 493/187/146
  • BAGASJEROM, LITER: 565-1680
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/55-17 Y
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,59
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 156
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 6,3
  • TOPPFART, KM/T: 243
  • PRIS FRA, KR: 794 000
  • PRIS TESTBIL, KR: 1 090 290

Vi har kjørt A6-modeller med mindre utstyr som også utstråler en grunnleggende soliditet og eleganse, men det er et tankekors at du fort kan passere 100 000 kroner i innvendig utstyr for at bilen skal kjennes ut som den luksusbilen den er.

På det mer praktiske plan kan vi fastslå at Audi A6 Avant er en meget rommelig familiebil.

Ved siden av svært god benplass bak, har den i tillegg storbildimensjoner i bredden. Også bagasjeplassen er solid, der i første rekke den hellende bakruten tar noe plass om du skal laste i høyden.

Dermed blir den et hakk større enn for eksempel VW Passat stasjonsvogn med 4Motion, mens en Skoda Superb stasjonsvogn med 4Motion banker de fleste med tanke på plass per krone.

Komfort: 5

Da vi kjørte sedanversjonen av Audi A6, var vi noe misfornøyd med graden av hjulstøy i forhold til de beste konkurrentene. Normalt sett er en stasjonsvogn noe mer utsatt for støy enn en sedan, men i tilfellet med Audi A6 er det stikk motsatt.

Selv om våre støymålinger ble foretatt nøyaktig samme sted under sammenlignbare forhold, forbløffer Audi A6 Avant med høyst merkbare 2,1 dBA lavere støynivå i 100 km/t.

Siden dekkdimensjonen 255/40-19 var den samme i begge testbilene, går mistanken i retning av dekkene. Goodyear F1 på Avant, og Nokian Z G2 på sedan.

Om det er dekk, eller 70 kilo ekstra vekt som slår ut, vet vi ikke. Uansett forekommer Avant oss noe mer behagelig og ettergivende i fjæringskomforten enn den relativt kontante sedanversjonen. Særlig med den adaptive luftfjæringen i "comfort " nærmer A6 Avant seg BMW 5-series høye komfortnivå.

I autoinnstilling blir oppsettet tettere på det sportslige "dynamic"-valget og noe av smidigheten blir erstattet med fasthet som først og fremst kommer kjørepresisjon, ikke -komfort til gode.

Sikkerhet: 5

Audi A6 sedan ble testet i EuroNCAPs kollisjonstest i 2011.

LUKSUS: Innvendig gir førermiljøet et nydelig inntrykk, men med utstyr i cockpit til over 100 000 kroner skulle det bare mangle.
LUKSUS: Innvendig gir førermiljøet et nydelig inntrykk, men med utstyr i cockpit til over 100 000 kroner skulle det bare mangle. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Den får høye karakterer, med 91 % for beskyttelse av voksne, 83 % for beskyttelse av barn, 41 % for fotgjengerbeskyttelse og 86 % for sikkerhetssystemer.

EuroNCAP gir bilen god omtale ved front- og sidekollisjon, med unntak av sidekollisjon mot stolpe. Der bedømmes beskyttelsen av førerens brystregion som marginal.

I likhet med flere andre produsenter, tilbyr Audi en lang rekke aktive sikkerhetssystemer i den nye A6. Vår bil var utstyrt med "assistentsystempakke" (23 650,-) med side assist, active lane assist, adaptiv cruise control og pre sense plus. En fornuftig pakke med en fornuftig pris.

Vi har nevnt et velfungerende ESP-system som tillater en viss grad av slipp, før det trer mykt og effektivt i kraft. I tillegg besto Audi A6 Avant vår bremsetest med flere nedbremsinger fra 100-0 km/t, uten anmerkninger.

Pris/utstyr: 3

For en 245 hk Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic starter moroa på 794 000 kroner. Med testbilens omfattende utstyrsliste, kan du legge smått vanvittige 296 290 kroner til den prisen.

Om du velger 204 hk-versjonen av den samme drivlinjen blir grunnprisen 98 000 kroner lavere. Mange vil nok gjøre akkurat det.

Utstyret på Audi A6 fremstår som relativt kostbart, og avhengig av hva slags utstyr du setter pris på og gir deg den rette følelsen, havner man ofte på 100 000 kroner som et minimum. Det handler jo også om at bilen skal være riktig utstyrt med tanke på bruktbilverdien en gang i fremtiden.

Der har den forrige generasjonen av Audi A6 gjort en grei figur, uten å utmerke seg spesielt. Derimot har forgjengeren et meget godt omdømme når det gjelder feil og mangler. La oss håpe det også gjelder for nykommeren.

Miljø: 4

Audi oppgir et forbruk i EU-miksen på 0,59 liter per mil og et CO2-utslipp på 156 gram per kilometer. Det er testbilen relativt langt unna, med et forbruk på 0,71 liter per mil i vår varierte 20 mils testløype.

Når man tar de formidable ytelsene, solide plassforhold og firehjulsdrift med i betraktningen er forbruket akseptabelt.

NOK PLASS: Det finnes biler som gir mer plass per krone, men bagasjeromsplassen i Audi A6 Avant holder for de fleste familier.
NOK PLASS: Det finnes biler som gir mer plass per krone, men bagasjeromsplassen i Audi A6 Avant holder for de fleste familier. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Til sammenligning brukte BMW 530dAT xDrive 0,72 liter per mil, mens sedanversjonen A6 3,0 TDI quattro S tronic klarte seg med 0,66 liter per mil.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Det største ankepunktet med Audi A6 3,0 TDI quattro S tronic er selvsagt prisen, samt det du må krysse av i form av tidvis kostbart ekstrautstyr for å få den rette bilen, både med tanke på opplevelse og bruktverdi.

Når det gjelder egenskaper, både de praktiske og de mer følelsesmessige, er Audi A6 en av de absolutt beste bilene i klassen. Den kommer så tett på BMWs 5-serie, at det mest blir et spørsmål om preferanser på hva du velger.

Les mer

De ti beste familiebilene

Den kuleste familiebilen i 2012

Slik gjør du brukte luksuskupp

FOR VOKSNE: Spesielt benplassen i baksetet er stor i Audi A6 Avant. Det gjør bilen velegnet på langtur.
FOR VOKSNE: Spesielt benplassen i baksetet er stor i Audi A6 Avant. Det gjør bilen velegnet på langtur. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto