Test Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic 204 hk, 2012-modell
Den beste Audi A6-en
En kostbar, kraftig firehjulsdrevet utgave er bestselger blant Audi A6 Avant-versjonene. Ikke så rart, ifølge vår test.
Leser du salgsstatistikken for den nye Audi A6 Avant blir du neppe overrasket over at grunnmodellen med toliters diesel på 163 hk har 37 prosent av salget.
Derimot er det ganske oppsiktsvekkende at vår testbil har 35 prosent andel, på tross av grunnpris på rett under 700 000 kroner. Og det er en trend Audi-importøren venter vil holde seg.
Egentlig er det ikke så merkelig. Firehjulsdrift er et nøkkelord for Audi A6. Med sin store innvendige plass er quattro-modellene også gode alternativer til dyrere SUV-modeller.
Særlig er versjonen med treliters V6-diesel på 204 hk en meget interessant variant, siden den er hele 100 000 kroner rimeligere enn samme modell med 245 hk.
Den nye Audi A6 Avant kom på markedet høsten 2011, og vi har tidligere kjørt test av bilen med populær toliters dieselmotor. I tillegg har vi testet den 245 hk sterke 3,0 TDI quattro.
Audi A6 er tvers gjennom ny i forhold til forgjengermodeller, og har alle de samme tekniske nyvinningene du kan lese om fra vår prøvekjøring fra lanseringen av Audi A6 sedan og fra lanseringen av Audi A6 Avant.
Vi har kjørt den nye Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic med 204 hk gjennom vårt omfattende testprogram, og forteller deg hvordan den oppfører seg i forhold til versjonen med 245 hk.
Kjøreegenskaper: 6
Vår testbil hadde adaptiv luftfjæring (23 310,-) og 18-tommers felger med piggfri vinterdekk i dimensjon 245/45-18 R. Det er første gang vi har kjørt en ny A6 på vinterdekk, og rent bortsett fra at mye av veigrepet på tørr og våt asfalt forsvinner, beholder bilen den fine oppførselen.
Quattro-systemet har i utgangspunktet en kraftfordeling på 40 prosent foran og 60 prosent bak. Det kan varieres mellom 15/85 til 70/30. Det gir bilen en fin balanse med nøytrale veiegenskaper, uten påtrengende understyring.
I våre dynamiske tester med slalåm og unnamanøver klarer bilen seg meget godt med solid veigrep og velfungerende stabilitetskontroll. Også 204 hk-versjonen er dermed en glimrende kjøremaskin på alt fra snøføre til tørr asfalt.
Motor: 5
Den treliters V6-motoren i Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro kommer i tre versjoner. 204 hk har et dreiemoment på 400 Nm i forhjulsdrevne versjoner, men i kombinasjon med quattro leverer motoren 450 Nm. Dermed er ikke avstanden til den sterkeste versjonen med 245 hk og 500 Nm avskrekkende.
Testdata
- 0-100 KM/T, SEK.: 7,9
- 60-100 KM/T, 3. GIR: 4,2
- 60-100 KM/T, 4. GIR: 5,6
- 60-100 KM/T, 5. GIR: 7,7
- 60-100 KM/T, KICKDOWN: 4,2
- 80-120 KM/T, 4. GIR: 5,8
- 80-120 KM/T, 5. GIR: 7,7
- 80-120 KM/T, 6. GIR: 10,9
- 80-120 KM/T, KICKDOWN: 5,3
- STØY TOMGANG, dBA: 41,4
- STØY 50 KM/T, dBA: 61,4
- STØY 80 KM/T, dBA: 64,0
- STØY 100 KM/T, dBA: 66,3
- TESTFORBRUK, L/MIL: 0,67
Den "manuelle automatkassen" S tronic er i prinsippet en manuell girkasse som ved hjelp av dobbeltclutch og avansert elektronikkstyring fungerer som et automatgir. Med syv gir finner elektronikken alltid riktig turtall i forhold til kjøresituasjonen.
Drivlinjen fungerer utmerket, med svært jevn og sterk kraftutvikling. Motorlyden er ikke sjenerende, men en potent V6-brumming smyger seg inn i kupeen. Girskiftene er markert og understreker en sportslig følelse i samarbeidet mellom motor og girkassen.
Ytelser: 6
Både 204- og 245 hk-versjonen av Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro veier betydelige 1845 kilo med fører. Forskjellene mellom de to versjonene kan kort beskrives slik: Den ene går veldig fort, den andre går enda fortere.
I rene tall betyr det at 204 hk bruker 4,2 og 5,3 sekunder på forbikjøringsakselerasjon med kickdown fra henholdsvis 60-100 km/t og 80-120 km/t. For 245 hk tar de samme testene 3,6 og 4,5 sekunder. For sammenligningens del: En VW Golf 1,6 TDI gjør det på 6,5 og 9,2 sekunder.
Dermed kjennes testbilen usedvanlig velmotorisert og rask i forhold til prisen, og det ekstra skyvet i 245 hk-versjonen er objektivt sett ikke verdt prisen. Du opplever et herlig kraftoverskudd både i hverdagskjøring og når du kjører aktivt. Ikke rart de som har råd velger Audi A6 med en slik drivlinje.
Eksteriør: 5
Sammen med Audi A5 er den nye Audi A6 en av de mest formfullendte modellene som har kommet fra Ingolstadt de siste årene. Audis designavdeling har hatt et svært godt grep om A6-linjene.
Per i dag er dette etter vår mening den Audi-modellen som best uttrykker den kombinasjonen av sportslighet, eleganse og soliditet vi gjerne forbinder med merket. Fronten er spesielt vellykket, men også profilen, samt en mykt avrundet hekk med markerte baklys, faller i smak hos oss.
Tekniske data
- MOTOR, CM3: 2967
- EFFEKT, HK VED O/MIN: 204/3750
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 450/1250-3500
- EGENVEKT, KG: 1865
- TILHENGERVEKT, KG: 1800/750
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 493/187/146
- BAGASJEROM, LITER: 565-1680
- STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/55-17 Y
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,58
- CO2-UTSLIPP, G/KM: 152
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 7,2
- TOPPFART, KM/T: 230
- PRIS FRA, KR: 696 000
- PRIS TESTBIL, KR: 1 132 470
Interiør: 5
Audi A6 har det mest pyntede førermiljøet i forhold til konkurrenter som BMW 5-serie og Mercedes E-klasse. Som vanlig i presse- og demonstrasjonsbiler i denne klassen hadde testbilen "alt" av utstyr, noe som selvfølgelig gir et ekstra påkostet inntrykk.
Selv om du ikke gjør like dype dykk i utstyrslisten, fremstår A6 med soliditeten og kvaliteten du forventer deg av en Audi, og særlig til denne prisen.
Ergonomien og utformingen av førerplassen er så ryddig som du kan forvente i forhold til så mange systemer og utstyrselementer som skal på plass. MMI-systemet er av de bedre i så måte.
På det praktiske plan kan vi fastslå at Audi A6 Avant er en meget rommelig familiebil. Ved siden av svært god benplass bak, har den i tillegg storbil-dimensjoner i bredden. Også bagasjeplassen er solid, der i første rekke den hellende bakruten tar noe plass om du skal laste i høyden.
Komfort: 6
Vår Audi A6 Avant er utstyrt med luftfjæring. Det gir en ekstra dimensjon på komfortsiden, der du kan velge mellom comfort, auto, dynamic og individual på oppsett av understellet.
Vi kjører denne bilen rett etter 245 hk-versjonen, og merker godt at 18-tommers hjul kontra 19-tommer gir lavere støynivå og enda smidigere ferd over små og skarpe ujevnheter - ytterligere aksentuert av vinterdekkene.
Er du opptatt av god kjørekomfort er vår erfaring at 18-tommers hjul gir den beste kombinasjonen av kjøreglede og behagelig kjøreopplevelse.
Med sine utmerkede seter og svært behagelige sittestilling er Audi A6 Avant en av de beste langtursbilene på markedet nå. Legg til at vindstøy er fraværende og at motorlyden stort sett er til glede. Særlig bedre blir det ikke selv i denne klassen.
Sikkerhet: 5
Audi A6 sedan ble testet i EuroNCAPs kollisjonstest i 2011.
Den får høye karakterer, med 91 prosent for beskyttelse av voksne, 83 prosent for beskyttelse av barn, 41 prosent for fotgjengerbeskyttelse og 86 prosent for sikkerhetssystemer. EuroNCAP gir bilen god omtale ved front- og sidekollisjon, med unntak av sidekollisjon mot stolpe. Der bedømmes beskyttelsen av førerens brystregion som marginal.
I likhet med flere andre produsenter, tilbyr Audi en lang rekke aktive sikkerhetssystemer i den nye A6. Vår bil er utstyrt med "assistentsystempakke" (23 650,-) med side assist, active lane assist, adaptiv cruise control og pre sense plus. En fornuftig pakke med en fornuftig pris.
Vi har nevnt et velfungerende ESP-system som tillater en viss grad av slipp, før det trer mykt og effektivt inn. I tillegg besto Audi A6 Avant vår bremsetest med nedbremsinger fra 100 km/t uten anmerkninger.
Pris/utstyr: 4
For en 204 hk Audi A6 Avant 3,0 TDI quattro S tronic betaler du fra 696 000 kroner. Det er snaut 100 000 kroner rimeligere enn 245 hk-versjonen og godt sparte penger. I forhold til de mest typiske konkurrentene fra Mercedes og BMW lar det seg også høre.
Utstyret på Audi A6 fremstår som relativt kostbart. Ved gjennomgang av prislisten blir ofte 100 000 kroner et minimum, og på dyrere modeller som denne kan det fort bli mer. Det handler også om at bilen skal være riktig utstyrt med tanke på bruktbilverdien.
Der har den forrige generasjonen av Audi A6 gjort en grei figur, uten å utmerke seg spesielt. Derimot har forgjengeren et meget godt omdømme når det gjelder feil og mangler. La oss håpe deg også gjelder for nykommeren.
Miljø: 4
Audi oppgir et forbruk i EU-miksen på 0,58 liter per mil og et CO2-utslipp på 153 gram per kilometer. I vår faste forbrukstest bruker bilen 0,67 liter per mil, med ytterpunkter på 0,95 og 0,60 liter per mil underveis i tunge og lette deler av testen.
Testforbruket ligger da marginalt under 245 hk-versjonen (0,71 liter per mil). En populær SUV-modell som VW Tiguan 2,0 TDI 4Motion med DSG ligger på 0,66 liter per mil i testforbruk. Da er forbruket lavt i forhold til ytelser og bilstørrelse.
Konklusjon: 6
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.
I Audi A6 Avant 3,0 quattro S tronic med 204 hk kommer alle de beste egenskapene i den nye Audi A6 til sin rett.
Firehjulsdriften sørger for suverene veiegenskaper uansett føre, luftfjæring og balansert dekkdimensjon gir fremragende fjæringskomfort, mens drivlinjen sørger imponerende ytelser. Dessuten sitter alle basisegenskapene fra plass til kvalitet som ett skudd.