Test: Audi A6 Allroad 3,0 TDI 245 hk S-Tronic 2012
Setter SUV-ene i skyggen
Robust utseende, god plass, god framkommelighet og kruttsterk motor under panseret, gjør nye Audi A6 Allroad til en drømmebil. Men den koster også deretter.
Audi A6 Allroad har vært en ettertraktet bil helt siden den første kom i 1999, og særlig etter at generasjon 2 ble lansert i 2006. Alle elementer har hele tida vært på plass: Utgangspunktet er et pent formet A6 Avant-karosseri. Nordmenn liker stasjonsvogner - bare se deg rundt i trafikken.
Så har Audi kjørt på med sterke motorer (i første rekke diesel), firehjulsdrift og automatgir. Dessuten har den alltid vært røffere, med økt bakkeklaring og en dose SUV-pynt. Samtidig har interiøret hatt gjennomført Audi-kvalitet. Det er lite i bilverdenen som appellerer like sterkt til din indre jåle som et Audi-interiør.
Kjøreegenskaper: 6
Kjører man aktivt på veien og samtidig vil komme seg helt fram til hytta, så er A6 Allroad et ideelt alternativ. Luftfjæringen endrer bakkeklaringen med inntil seks cm. Når du kjører på vanlig vei i lovlig norsk hastighet, vil bilen velge en bakkeklaring som er rundt 4 cm høyere enn for en standard-A6.
Fjæringen senker bilen med ytterligere halvannen centimeter når du kjører fort. Du kan dessuten endre bilens karakter med Audi drive select, i flere trinn fra Allroad-modus (med høy bakkeklaring) til "dynamic", der bilen ligger utrolig godt på veien tross sin matchvekt på nesten to tonn.
I praksis imponerer understellet stort over veier med telehiv og piggdekkslitasje. A6 Allroad er fast i fjæringen, men byr på god fjæringskomfort, ikke minst i komfortmodus.
Maksimal bakkeklaring er 21,3 cm, som er høyere enn det flere SUV-er har. Det kan være kjekt å ha om du av og til kjører på ordentlig ujevn vei. Makshøyden kan kun brukes i hastigheter opp til 30 km/t. Deretter senkes bilen automatisk.
Standard er dessuten en unnabakkeassistent som kan holde farten nede automatisk der det er bratt. Som et hint om terrengkapasiteten finnes også et instrument som måler helningsgraden på bilen. Vi tviler på om Allroad-eiere flest vil bruke det særlig ofte, for dette er først og fremst en stas-stasjonsvogn.
Motor: 5
TESTDATA:
- 0-100 KM/T, SEK.: 6,6
- 60-100 KM/T, 3. GIR: 3,4
- 60-100 KM/T, 4. GIR: 4
- 60-100 KM/T, 5. GIR: 5,6
- 60-100 KM/T, KICKDOWN: 3,4
- 80-120 KM/T, 4. GIR: 4,4
- 80-120 KM/T, 5. GIR: 5,4
- 80-120 KM/T, 6. GIR: 7,4
- 80-120 KM/T, KICKDOWN: 4,4
- STØY TOMGANG, dBA: 43,2
- STØY 50 KM/T, dBA: 60,1
- STØY 80 KM/T, dBA: 63,1
- STØY 100 KM/T, dBA: 67,1
- TESTFORBRUK, L/MIL: 0,73
Det er litt av en kruttpakke som sitter under panseret i testbilen. Audis treliters turbodiesel, som leveres i A6 Allroad med enten 204 eller 245 hestekrefter i kombinasjon med den flotte dobbeltklutsjkassen S-Tronic, eller i en nyere versjon med 313 hestekrefter, må sies å være en drømmekombinasjon. I testbilen yter dieselen 245 hk, mens bjørnesterke 580 Newtonmeter er på plass allerede fra 1750 o/min.
I forhold til de aller beste konkurrentene, som BMWs treliter med åttetrinns automat og Jaguar XJ 3,0D er girskiftene mer markert, og motorlyden noe røffere. Noen vil si potent, andre synes kanskje det blir litt mye av det gode.
Ytelser: 6
Hver gang man trykker høyrepedalen mot gulvet får man følelsen av å bli skutt ut av en kanon i A6 Allroad. Ytelsene er mildt sagt heftige, spesielt når vi tenker på bilens vekt på 1930 kilo. I våre egne akselerasjonsmålinger river den av gårde fra stillestående til 100 km/t på 6,6 sekunder. Akkurat like fort som Audi oppgir selv.
Enda mer imponerer den oss i mellomakselerasjon fra 60-100 km/t og 80-120 km/t, der den nær sagt bykser framover på 3,4 og 4,4 sekunder. Enda raskere enn A6 Avant med samme motor (500 Nm) og tydelig kvikkere enn BMW 530 dA xDrive. Forbikjøringer går med andre ord som en lek med denne bilen.
Eksteriør: 6
Vi har gitt Audi litt pepper den siste tiden da vi synes modellene deres begynner å bli litt vel like hverandre. A6 og A6 Allroad er på mange måter et unntak, og det er ingen tvil om at Audis designavdeling har hatt et svært godt grep om A6-linjene.
TEKNISKE DATA:
- MOTOR, CM3: 2967
- EFFEKT, HK VED O/MIN: 245/4000
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 580/1750
- EGENVEKT, KG: 1930
- TILHENGERVEKT, KG: 2500/750
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 494/190/
- BAGASJEROM, LITER: 565-1880
- STANDARD DEKKDIMENSJON: 235/55R18
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,66
- CO2-UTSLIPP, G/KM: 165
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 6,6
- TOPPFART, KM/T: 236
- PRIS FRA, KR: 703 400
- PRIS TESTBIL, KR: 955 800
Per i dag er det etter vår mening den Audi-modellen som best uttrykker den kombinasjon av sportslighet, eleganse og soliditet vi gjerne forbinder med merket. Fronten er spesielt vellykket, men også profilen og en mykt avrundet hekk med markerte baklys faller i smak hos oss.
Allroad ser enda større og mer robust ut enn vanlige A6. Noe som i stor grad skyldes den høyere bakkeklaringen og skjermbredderne i plast. Den ser også mer påkostet ut takket være mer krom i grillen og beskyttelsesplatene i aluminium under for- og bakfangeren. Forrige A6 Allroad hadde vel mye "bling" over seg, men i nye A6 Allroad har designerne tonet det litt ned og gitt bilen et påkostet og samtidig robust uttrykk.
Interiør: 5
"Føles som en million" var tanken som slo oss bak rattet i testbilen. Det handler selvfølgelig ikke bare om et påkostet interiør, men også om motorstyrke, kjøreegenskaper og det barske utseendet.
Vi kan fortsatt stå for det vi sa om A6 da vi testet den tidligere i år: Audi A6 har det mest pyntede førermiljøet i forhold til konkurrenter som BMW 5-serie og Mercedes E-klasse. A6 Allroad gir herlig kvalitetsfølelse og er forseggjort som få andre.
På det mer praktiske plan kan vi fastslå at Audi A6 Avant er en meget rommelig familiebil. Ved siden av svært god benplass bak, har den i tillegg storbildimensjoner i bredden. Også bagasjeplassen er solid, der i første rekke den hellende bakruten tar noe plass om du skal laste i høyden. Dermed blir den et hakk større enn for eksempel VW Passat stasjonsvogn med 4Motion, mens en Skoda Superb stasjonsvogn med 4Motion banker de fleste med tanke på plass per krone.
Komfort: 5
Til tross for luftfjæring og høyere bakkeklaring er ikke Allroad helt på nivå med komfortmesteren BMW 5-serie når det kommer til fjæringskomfort. Misforstå meg rett, A6 Allroad er en veldig komfortabel bil, og det er kun småting Audi kunne gjort bedre for å sanke nok en sekser. Fjæringen er hakket fastere enn i 5-serie, som også er bedre når det kommer til innvendig støy i fart.
Sikkerhet: 5
Audi A6 sedan ble testet i EuroNCAPs kollisjonstest i 2011. Den får høye karakterer, med 91 % for beskyttelse av voksne, 83 % for beskyttelse av barn, 41 % for fotgjengerbeskyttelse og 86 % for sikkerhetssystemer. EuroNCAP gir bilen god omtale ved front- og sidekollisjon, med unntak av sidekollisjon mot stolpe. Der bedømmes beskyttelsen av førerens brystregion som marginal.
I likhet med flere andre produsenter, tilbyr Audi en lang rekke aktive sikkerhetssystemer i den nye A6/A6 Allroad. I testbilen ville vi lagt til "assistentsystempakken" med side assist, active lane assist, adaptiv cruise control og pre sense plus som koster 23 650 kroner, da den ikke påvirker totalprisen nevneverdig mye.
A6 Allroad imponerer dessuten i vår slalom- og unnamanøvertest, der den i likhet med A6 har et velfungerende antiskrenssystem og veldig trygg oppførsel i pressede situasjoner. Den takler også flere nedbremsinger fra 100-0 km/t uten anmerkninger.
Pris/utstyr: 4
Med trelitersdieselen på 204 hestekrefter og S-tronic koster A6 Allroad fra 713.400 kroner, mens den med testbilens 245-hester koster fra 803.700 kroner. A6 Allroad er med andre ord ingen billig bil.
Ser vi, og ikke minst kjenner på forskjellen mellom 204 og 245-hesteren, så føles det ganske meningsløst å betale 90.000 kroner ekstra for 245-hesteren. Vi har kjørt 204-hesteren i A6 tidligere, og den var mer enn rask nok for norske kjøreforhold.
Testbilen er fornuftig utstyrt. Assistentsystempakken som vi nevnte under feltet "Sikkerhet", er en av få mangler i en bil som har "alt". I tillegg savner vi elektrisk setejustering, noe en så dyr bil strengt talt burde ha. Komfortseter til 26 530 kroner løser det problemet. Totalprisen på testbilen er 955.800 kroner.
Miljø: 4
0,66 l/mil og et CO2-utslipp på 165 gr/km er hva Audi lover at bilen skal bruke/slippe ut ved blandet kjøring. Det er imponerende tall tatt motorstyrke, ytelser, størrelse og firehjulsdrift/automat i betraktning.
I vår faste forbruksrunde stresser aldri motoren i A6 Allroad. Den er så sterk på lavt turtall at det kun er små justeringer med høyrefoten som skal til for å holde farten oppe. Likevel klarer ikke testbilen å holde helt hva den lover, men ender på et forbruk på 0,73 l/mil.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.
Nye Audi A6 Allroad er litt av en bil. For en som ikke vil ha SUV, men likevel en bil som passer røffe, norske kjøreforhold og som trenger godt med plass, er den nær sagt komplett. Du må riktignok være villig til å betale for gildet, og etter vår mening er ikke de 41 hestekreftene i testbilen verdt merprisen på 90 000 kroner. Velger du uansett en Allroad, ja så er sjansen stor for at du får en bil som dekker alle behov.
Les også:
Bilen bare en BMW kan konkurrere med