Test Audi A6 3,0 TDI Quattro, 2011

Audi satser på sportslighet

Med helt nye egenskaper skal den nye Audi A6 ta tronen fra BMW 5-serie.

SKARP PROFIL: Den nye Audi A6 synes i gatebildet og er en kjøremaskin av rang.
SKARP PROFIL: Den nye Audi A6 synes i gatebildet og er en kjøremaskin av rang. Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

En splitter ny Audi A6 er på markedet i Norge. Vi har kjørt bilen gjennom vårt mest omfattende testopplegg. Det avslører at nykommeren har ganske andre egenskaper enn den forrige modellen.

En ny Audi A6 er ingen dagligdags begivenhet. Sist gang det skjedde var i 2004, og siden det har Audi solgt nesten 10 000 eksemplarer av modellen i Norge. Det sier en del om populariteten, Audi A6 er tross alt en bil med prislapp fra nesten en halv million kroner.

Allerede den gangen merket man at Audi var i ferd med å gi A6 et mer dynamisk og sportslig preg. Med basis i storebror Audi A8 og den tekniske tvillingsøsteren Audi A7 tar den nye generasjonen enda fler og tydeligere skritt i den retningen.

Bilen har ikke økt nevneverdig i størrelse og sågar blitt noen kilo lettere. I tillegg kan den også stappes full av nytt aktivt sikkerhetsutstyr, med hovedformål å unngå ulykker.

Så langt er det sedanversjonen som er leveringsklar, mens storselgeren - stasjonsvognen Avant - er klar for det norske markedet til høsten.

Motorpaletten starter med to-liters dieselmotorer på 163 og 177 hk, før det er 2,8-liters bensin eller 3,0-liters diesel med 204 hk. De to sistnevnte motorene kan også leveres med firehjulsdriftssystemet quattro.

Foreløpig toppmotorisering er 3,0-liters bensinmotor med 300 hk, og den 245 hk sterke dieselen i vår testbil: Audi A6 3,0 TDI quattro.

LANGER UT: En svingete landevei er favorittstrekningen i en Audi A6 3,0 TDI quattro.
LANGER UT: En svingete landevei er favorittstrekningen i en Audi A6 3,0 TDI quattro. Foto: Terje Bjørnsen

Kjøreegenskaper: 6

Tekniske data

  • MOTOR, CM3:2967
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:245/4000-4500
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:500/1400-4500
  • EGENVEKT, KG:1795
  • TILHENGERVEKT, KG:2000/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:492/187/146
  • BAGASJEROM, LITER:530-995
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:225/55-17 Y
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,6
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:156
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:6,1
  • TOPPFART, KM/T:250
  • PRIS FRA, KR:764 200
  • PRIS TESTBIL, KR:1 175 330

Den nye Audi A6 er en langt mer sportslig storbil enn sine forgjengere. Spesielt godt merkes det i denne versjonen med treliters diesel på 245 hk, quattro firehjulsdrift med sportsdifferensial og adaptiv luftfjæring.

Vår bil var utstyrt med 19-tommers felger med dekk i dimensjon 255/40-19 (17 920,-), en kombinasjon som passer bilens egenskaper og den adaptive luftfjæringen (23 310,-) godt. I våre tester av kjøreegenskaper med elgtest, slalåm og bremsing gjør Audi A6 3,0 TDI Quattro en utmerket figur.

Den går gjennom elgtesten i imponerende 80 km/t uten besvær, med en lett inngripen av et ESP-system som fungerer eksemplarisk. Også bremsetestene fra 100 km/t går uten anmerkning på bremselengde, selv etter flere nedbremsinger.

Balansen i Audi A6 3,0 TDI Quattro er utmerket. Den oppfører seg nøytralt over et stort hastighetsområde og gir en dynamisk kjørefølelse takket være flere medvirkende faktorer. Quattrosystemet har i utgangspunktet en kraftfordeling på 40 % foran og 60 % bak. Det kan varieres mellom 15/85 til 70/30. En nyutviklet elektronisk differensialbrems overfører drivkrefter mellom hvert enkelt hjul, og bremser målrettet det indre hjulet ved kurvekjøring.

Vi har kjørt samme system i Audi A7 på vinterføre, fortsatt med samme nøytrale balanse.

Vår testbil var i tillegg utstyrt med en sportsdifferensial (12 560,-) som sørger for 100 % variabel kraftfordeling mellom bakhjulene, slik at kraften overføres til det ytre hjulet i sving. Dette fungerer både ved pådrag og ved motorbrems.

Sportsdifferensialen styres med drive select-systemet i modus auto, comfort eller dynamic fra MMI-sentralen i midtkonsollen. Drive select styrer også motorrespons, girkasse og styring, samt den adaptive luftfjæringen og eventuelle adaptive lys.

I tillegg til de tre nevnte innstillingene, kan du også tilpasse et individuelt oppsett. Det er mye å lære ved å forsøke ulike innstillinger på systemene, men til syvende og sist vil nok mange gjøre som oss: Sette systemet i Auto og la elektronikken passe på elektronikken.

Det er markert forskjell på comfort og dynamic, med sistnevnte innstilling oppfører Audi A6 3,0 TDI Quattro seg som alt annet enn en luksuriøs storbil: Med ultrakjapp respons på styringen, hard fjæring og hissig motor/girrespons blir den en ren sportssedan. Velger du comfort blir alt mykere, litt mer avrundet i responsen, men også litt vel avslappet. Og siden auto fort skifter til riktig modus når du endrer kjørestil, havner vi som nevnt der.

Hvordan Audi A6 oppfører seg uten luftfjæring har vi ennå ikke fått testet i Norge, men under introduksjonen av Audi A6 i Italia, var "fast og kontant" beskrivelsen av bilene med vanlig understellsoppsett.

Motor: 5

S Tronic: Den girer som en automatkasse, men har effektiviteten til en manuell girkasse.
S Tronic: Den girer som en automatkasse, men har effektiviteten til en manuell girkasse. Foto: Terje Bjørnsen

Det er den velkjente treliters V6-dieselen som gjør jobben i Audi A6 3,0 TDI Quattro, kombinert med en sjutrinns S Tronic automatkasse. Den går kraftfullt til verks, med 245 hk og 500 Nm mellom 1400-4500 o/min.

Testdata

  • 0-100 KM/T, SEK.:7,0
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:4,7
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:6,9
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN:3,5
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:6,5
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:9,3
  • 80-120 KM/T, 7. GIR:14,4
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN:4,4
  • STØY TOMGANG, dBA:46,1
  • STØY 50 KM/T, dBA:62,8
  • STØY 80 KM/T, dBA:67,4
  • STØY 100 KM/T, dBA:69,6
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,66

Dermed blir kjørefølelsen preget av en jevn og svært sterk kraftstrøm fra tomgang og helt opp til maksimalt turtall. Den sjutrinns girkassen er i prinsippet en manuell girkasse som ved hjelp av dobbeltclutch og avansert elektronikkstyring fungerer som et automatgir.

Den girer noe mer markert enn BMW's åttetrinnsautomat, men er kontant og kjapp enten du bruker den i normal- eller sportsposisjon, der den velger noe lavere gir og girer ned tidligere.

Også motorlyden er mer markert og maskulin i Audi A6 3,0 TDI Quattro enn i konkurrenter som BMW 530d og Jaguar XJ 3,0D. Det buldrer og brummer potent i motorrommet, og understreker således den sportslige karakteren som preger Audi A6 3,0 TDI Quattro.

Ytelser: 6

Den som er så heldig at bankkontoen tillater innkjøp av en sedan med treliters turbodiesel, havner i umiddelbar ytelses-eufori. Audi A6 3,0 TDI Quattro går så det griner, også sammenlignet med tilsvarende sterke konkurrenter.

Fra 60-100 km/t går en kickdown-akselerasjon unna på skarve 3,5 sekunder og i 80-120 km/t skjer det samme på 4,4 sekunder.

Dermed er Audi A6 3,0 TDI Quattro med et par tiendelers margin den kjappeste av bilene vi har testet med trelitersdiesel i denne klassen.

Subjektivt vil du ikke merke noen forskjell, men bare oppleve å ha en bil som aldri går tom for krefter og alltid har det lille ekstra. Ikke at du nødvendigvis trenger det, men fytterakker'n så herlig det kjennes.

Eksteriør: 5

Størrelsesmessig har ikke Audi A6 endret seg mye fra forgjengeren. Det er litt lenger akselavstand (9 cm), blant annet som følge av at forakselen er flyttet fremover med mindre overheng foran som resultat.

Den nye Audi A6 har klare likhetstrekk med Audi A8. Design- og statusmessig er det ingen ulempe, og med den nye, skarpe fronten og testbilens rene LED-lykter (29 170,-) er alle i redaksjonen samstemte om at dette ser knalltøft ut.

FULL LED: Det koster, men det fungerer både visuelt og teknisk med full LED-belysning.
FULL LED: Det koster, men det fungerer både visuelt og teknisk med full LED-belysning. Foto: Terje Bjørnsen

Det ser ut til å være en oppfatning som deles av mange observatører, for den nye Audi A6 sørger for en god del nakkeslengskader langs hovedstadens fortau når folk snur seg. Så noe verktøy for diskret fremferd i landskapet er dette ikke.

Interiør: 5

Innvendig har Audi lagt stilen på et mer visuelt imponerende nivå enn tilfellet var med forgjengeren, som representerte det mer Audi-trauste. Men også i forhold til konkurrenter som BMW 5-serie og Mercedes E-klasse, virker Audi A6 hakket mer jålete og pyntet. Om det er bra blir en individuell sak, men tross bilens MMI navigasjon i high-utgave (28 930,-) med stor skjerm er det blitt ganske mye betjening å holde orden på.

Plassmessig gjør Audi A6 en meget god figur. Bakseteplassen er gedigen, her kan store voksenpersoner ta plass samtidig foran og bak. En ganske solid midttunnel stjeler imidlertid mye benplass for en eventuell passasjer i midten bak.

Det er først når Avant med stasjonsvognskarosseri kommer til høsten at Audi A6 vil ta av for alvor rent salgsmessig. Men de som sverger til sedanmodellens fortrinn vil neppe få plassproblemer til ordinære kolli; med 530 liter i bagasjerommet og 995 liter med nedfelte bakseter er det gode lastemuligheter også her.

TA PLASS. Det er solid bakseteplass, og elegant komfort når skinnseter står på utstyrslisten.
TA PLASS. Det er solid bakseteplass, og elegant komfort når skinnseter står på utstyrslisten. Foto: Terje Bjørnsen

Komfort: 4

Totalpakken i nye Audi A6 3,0 TDI Quattro er vektet mer i retning av sportslige enn komfortable egenskaper. Det merkes spesielt på to områder; fjæringskomfort og støybilde.

Selv med luftfjæringen i comfort ruller Audi A6 ganske markert over mindre ujevnheter. Setter du den på dynamic blir den nesten påtrengende når veien er på normalt norsk vårnivå, med asfaltsprekker og større eller mindre ujevnheter.

Den silkemyke fjæringskomforten BMW 5-serie overrasket med da den kom til Norge i februar 2010 dukker aldri opp i testbilen.

I tillegg overrasker Audi A6 3,0 TDI Quattro med mer dekkstøy enn konkurrentene. I 100 km/t ligger den på 69,6 dBA, mens en tilsvarende dekkskodd BMW 5-serie ligger 2 dBA under med 67,6 dBA.

KOMFORTSETER: Med elektrisk justering, minnefunksjon og ventilasjon blir prisen 36 090 kroner, takk.
KOMFORTSETER: Med elektrisk justering, minnefunksjon og ventilasjon blir prisen 36 090 kroner, takk. Foto: Terje Bjørnsen

Til å være så sportslig anlagt som testbilen er, har du likevel en akseptabel totalkomfort. Du kan velge mindre dekkdimensjon og oppnå lavere hjulstøy, men det vil også bety at du mister noe presisjon i kjøreopplevelsen.

Sikkerhet: 5

Audi A6 sedan ble testet i EuroNCAPs kollisjonstest i 2011.

Den får høye karakterer, med 91 % for beskyttelse av voksne, 83 % for beskyttelse av barn, 41 % for fotgjengerbeskyttelse og 86 % for sikkerhetssystemer.

EuroNCAP gir bilen god omtale ved front- og sidekollisjon, med unntak av sidekollisjon mot stolpe. Der bedømmes beskyttelsen av førerens brystregion som marginal.

Interessant er det som skjer på kjøresikkerhet med nye ulykkeshemmende teknologier. Det blir for omfattende å komme inn på alle i detalj her, men på listen over ekstrautstyr finner du eksempelvis adaptiv cruisekontroll med stop & go-funksjon, nattsynsassistent, active lane assist, parkeringsassistanse, headup display, fartsgrensevisning og navigasjonsbasert kjøretøy assistanse.

Pris/utstyr: 3

En Audi A6 2,0 TDI med 163 hk starter på 471 200,-. Vår Audi A6 3,0 TDI Quattro har en startpris på 764 200,-. Testbilen var godt lastet med utstyr for å kunne demonstrere de viktigste tilbehørsvalgene i en kostbar Audi A6 og havner dermed på formidable 1 175 330,-.

Utstyr i biler av denne typen er dyrt, og ekstrautstyrlisten til Audi A6 er ikke noe unntak. Skal du ha mulighet til å få solgt en i utgangspunktet kostbar bil som dette, må også utstyret være riktig. Et dypdykk i utstyrslistene gjør at vi fort ender på 150-200 000 kroner for hva en 3,0 TDI Quattro "må" ha.

På et område skal Audi imidlertid ha honnør; to utstyrspakker med de viktigste assistentsystemene og teknikkelementene er relativt fornuftig priset (23 650 og 17 000,-). De bør være med i ethvert basisutvalg på utstyrssiden.

Bruktbilprisene på forrige generasjon av Audi A6 har ut det vi kan lese av biler til salgs på nett holdt seg brukbart, uten å utmerke seg spesielt.

Miljø: 5

Om du er medlem av en miljøorganisasjon, vil du muligens stusse over at den store, luksuriøse statusbilen får nær toppkarakter på miljø. Den viktigste grunnen er at har vi aldri kjørt en så stor bil med firehjulsdrift og tre liters dieselmotor så drivstoffgjerrig rundt vår testløype.

STORSKJERM: Det dyreste MMI-oppsettet skilter med meget lettlest 8-tommers skjerm.
STORSKJERM: Det dyreste MMI-oppsettet skilter med meget lettlest 8-tommers skjerm. Foto: Terje Bjørnsen

I vår faste testrunde klarer Audi 3,0 TDI Quattro seg med 0,66 liter per mil. Dermed er ikke bare best i sin klasse, men også på nivå med eller bedre enn mange av de populære SUV-modellene med toliters diesel.

Vi liker også at bilen ikke opererer med rene skrytetall i det oppgitte forbruket i EU-miks. Forskjellen på de oppgitte 0,6 l/mil og vårt testforbruk er innen rimelighetens grenser. Verdt å merke seg er det også at forbruket stiger relativt sett beskjedent i de områdene av testløypa der motoren belastes mest.

Les mer

Velg rett motor, spar drivstoff

Så sikker er bilen

Sen mest populære bilfargen