Test Audi A6 2,0 TDI, 2011
Luksusbil med småbilforbruk
Nye Audi A6 er imponerende drivstoff-gjerrig. Sjekk testen.
Da Audi A6 ble lansert for verdenspressen vinteren 2011, var vi imponert av nykommeren allerede etter den første prøvekjøringen.
Og mens vi venter på at storselgeren Audi A6 Avant skal komme på markedet til høsten, har vi benyttet oss av anledningen til å stifte nærmere bekjentskap med Audi A6 sedan i "billigversjon".
Kjøreegenskaper: 5
Vi har tidligere kjørt test av en ny Audi A6 med quattro, men dette er den første forhjulsdrevne versjonen vi har testet. Bilen vi kjørte var relativt normalt utstyrt med tanke på dekk i dimensjon 245/45-18 og et standard hjuloppheng uten luftfjæring.
Det er ikke noe i veien med måten Audi A6 oppfører seg på i en normal utgave:
Veigrepet er svært godt. Til å være en bil på nesten fem meter er responsen på rattbevegelser kvikk og direkte. Du opplever ikke noe uventet, og bilen skyver lett over forhjulene når du blir altfor ivrig.
Motor: 5
Forventningene er ikke de aller største til en to liters diesel i en stor bil. Sifrene er likevel imponerende, med en ytelse på 177 hk ved 4200 o/m og 380 Nm fra 1750-2500 o/m. Vår testbil hadde sekstrinns manuell girkasse.
Den mest populære kombinasjonen vil i følge importøren være samme motor, men med 163 hk og trinnløst automatgir.
Motoren innfrir de forventningene du har til en moderne dieselmotor, med jevn kraftutvikling, stort turtallsspenn og vibrasjonsfri gange. Bare enkelte ganger blir diesellyden såpass merkbar at du husker hva slags drivstoff som skal på tanken.
Ytelser: 5
Tross 1650 kilo egenvekt med fører, legger Audi A6 i vei med en iver vi ikke hadde trodd var mulig i 2,0 TDI-versjonen. Den matcher de andre raske bilene i klassen som eksempelvis BMW 520d.
Dermed er den sprek i forbikjøringer når du girer ned, og sterk i bakker og på svingete vei om du lar girspaken stå i fred.
60-100 km/t går som raskest på 4,7 sekunder og 80-120 km/t på 5,9 sekunder (se testdata til høyre).
Eksteriør: 5
Selv i en relativ standard utførelse, er det ikke noe å utsette på linjene i den nye Audi A6. Den er moderne, skarp i linjene og med mindre overheng foran enn forgjengeren. Dermed får den en lav, litt bredskuldret fremtoning som skjuler hvor lang den egentlig er.
Interiør: 5
Det er stasjonsvognutgaven Avant som vil bli bestselger i Norge når den debuterer høsten 2011. Da har du all den plassen du trenger, for selv med sedankarosseri er det solid bagasjeplass.
Testdata
- 60-100 KM/T, 3. GIR:4,7
- 60-100 KM/T, 4. GIR:6,3
- 60-100 KM/T, 5. GIR:9,2
- 80-120 KM/T, 3. GIR:5,9
- 80-120 KM/T, 4. GIR:6,9
- 80-120 KM/T, 5. GIR:8,6
- 80-120 KM/T, 6. GIR:11,6
- STØY 50 KM/T, dBA:61,3
- STØY 80 KM/T, dBA:64,1
- STØY 100 KM/T, dBA:66,7
- TESTFORBRUK, L/MIL:0,53
530 liter med baksetene i normalposisjon, og 995 liter når de er slått ned. Innvendig er det gedigen plass både foran og bak, men midtplassen i baksetet er ikke noe for langturer.
Komfort: 5
Vi har sjelden merket så stor forskjell mellom to modellvarianter i samme modellserie som mellom 2,0 TDI og 3,0 TDI quattro. Litt mindre dekk forklarer noe av forskjellen, og 2,0 TDI har heller ikke luftfjæring.
Fjæringskomforten virker noe bedre i den rimeligere og ikke fullt så sportslige 2,0 TDI, selv om det fortsatt mangler litt på den høye standarden BMW 5-serie har lagt opp til på dette området.
Også støymessig har 2,0 TDI på 18-tommers hjul en fordel mot 3,0 TDI quattro på 19-tommer. I 100 km/t er forskjellen på drøyt 3 dBA, noe som er en absolutt merkbar forskjell.
Sikkerhet: 5
Audi A6 sedan ble testet i EuroNCAPs kollisjonstest i 2011.
Den får høye karakterer, med 91 % for beskyttelse av voksne, 83 % for beskyttelse av barn, 41 % for fotgjengerbeskyttelse og 86 % for sikkerhetssystemer.
EuroNCAP gir bilen god omtale ved front- og sidekollisjon, med unntak av sidekollisjon mot stolpe. Der bedømmes beskyttelsen av førerens brystregion som marginal.
Interessant er det som skjer på kjøresikkerhet med nye ulykkeshemmende teknologier. Det blir for omfattende å komme inn på alle i detalj her, men på listen over ekstrautstyr finner du eksempelvis adaptiv cruisekontroll med stop & go-funksjon, nattsynsassistent, active lane assist, parkeringsassistanse, headup display, fartsgrensevisning og navigasjonsbasert kjøretøy-assistanse.
Pris/utstyr: 4
Med denne motoren starter Audi A6 på 592 400 kroner, og du kan senke prisen med drøyt 20 000 kroner ved å velge laveffektsversjonen på 163 hk.
Utstyr er viktig i en bil av denne typen, og vår testbil hadde en utstyrsliste til 127 000 kroner. Du kan kutte litt i den, og fortsatt sitte med en bil som gir et luksuriøst inntrykk.
Tekniske data
- MOTOR, CM3:1968
- EFFEKT, HK VED O/MIN:177/4000
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:380/1750-2500
- EGENVEKT, KG:1650
- TILHENGERVEKT, KG:1600/750
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:492/187/146
- BAGASJEROM, LITER:530-995
- STANDARD DEKKDIMENSJON:225/55-17Y
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,49
- CO2-UTSLIPP, G/KM:129
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:8,7
- TOPPFART, KM/T:228
- PRIS FRA, KR:492 400
- PRIS TESTBIL, KR:619 620
To viktige utstyrspakker er fornuftig priset; teknikkpakke til 17 000 kroner og assistentpakke til 23 000 kroner.
Bruktbilverdien på forrige generasjon Audi A6 har ikke holdt seg mer enn akkurat, men i alle fall har bilen vært solid og pålitelig. Det håper vi er tilfellet også for den nye.
Miljø: 6
Forbruket på store biler har utviklet seg svært positivt i de siste årene. Audi A6 2,0 TDI har et imponerende normforbruk i EU-miks på 0,49 l/mil og CO2-utslipp på 129 g/km.
Vi er enda mer imponert over det faktiske forbruket i vår faste forbrukstest, der den nøyer seg med 0,53 l/mil.
Dermed er det reelle forbruket helt i klasse med kompaktbiler med 1,6-liters dieselmotorer som normalt sett havner rundt 0,5 l/mil i vår test. Da er det bare å ta av seg hatten .
Konklusjon: 5
Det er lite som mangler når du sitter bak rattet selv i en av basisversjonene av den nye Audi A6. Den sender ut alle vibrasjonene og signalene en luksuriøs storbil skal.
På mange områder matcher den de beste bilene i klassen, men når det kommer til fjæringskomfort mangler den litt på å følge BMW 5-serie.
Likevel: Om du havner i en A6, 5-serie eller E-klasse er nå mer enn noensinne et spørsmål om personlige preferanser. Alle tre er utmerkede biler, med sin unike personlighet.
Les mer
Alt du trenger å vite om BMW 5-serie
Alle Mercedes E-klasse vi har testet
Bruktbilguide: Mercedes E-klasse 2002-2009
Hva lønner seg - brukt eller ny bil?