Test: Audi A3 Sportback 1,2 TFSI S tronic, 2013
Billigutgaven er knallgod
Den minste motoren passer perfekt i Audi A3 Sportback.
En bil fra et statusbilmerke trenger ikke være forferdelig dyr. I dag fås kompaktklassealternativene med små, men moderne motorer som gir deg det du trenger, til en pris som ikke ligger forskrekkelig høyt over "folkemerkenes" kompaktbiler.
Audi A3 Sportback 1,2 TSI er en slik bil. A3 er relativt lett, og derfor kan den greie seg med liten motor uten å bli slapp.
Ikke bare det, den vesle bensinturboen med 105 hk er raskere enn det som inntil nylig var standardvalget for motor i kompaktbiler, 1,6-liters diesel. Faktisk betydelig raskere enn flere av dem.
De nærmeste konkurrentene til A3 Sportback er i første rekke BMW 1-serie, Mercedes A-klasse og Volvo V40. Den nært beslektede VW Golf er det også naturlig å sammenligne med, samt Lexus CT 200h.
Det er verdt å minne om at man fortsatt får større motor, mer utstyr og/eller mer plass for samme pris som en A3 Sportback 1,2 TFSI om man ser på mer folkelige biler som Ford Focus, Kia Cee'd eller Skoda Octavia (også sistnevnte en nær A3-slektning i teknikken).
Kjøreegenskaper: 6
En Audi skal være sportslig, sier Audi selv. Det gjelder åpenbart også for en utgave med liten motor.
Testbilen er av utstyrsgrad Ambition, som betyr at den har et fast sportsunderstell som senker bilen 15 mm. Sammen med den relativt lave vekta (1275 kg med sjåfør) er det med på å skape en bil som piler ivrig inn i svingene. Med testbilens sportslige dekk i dimensjon 225/40 R17 er understyring nærmest ikke-eksisterende. Styringen er direkte og presis.
Audi har innført et teknologiskille mellom A3-utgaver med de minste motorene og de med større motor. De med liten motor har en enkel og rimelig bakakselløsning (en såkalt fastmyk aksel).
Selv ved ivrig kjøring i krappe kurver merker vi ingen nevneverdige negative følger av den enkle bakakselløsningen.
TEKNISKE DATA Audi A3 Sportback 1,2 TFSI S tronic
- Motor, cm³: 1197
- Effekt, hk ved o/min: 105/5000
- Dreiemoment, Nm ved o/min: 175/1400-3500
- Egenvekt, kg: 1275
- Tilhengervekt, kg: 1300/630
- Lengde/bredde/høyde, cm: 431/179/139
- Bagasjerom, liter: 380-1220
- Standard dekkdimensjon: 205/55 R16
- Forbruk, EU-mix l/mil: 0,5
- CO2-utslipp, g/km: 115
- 0-100 km/t, fabrikk, sek: 10,5
- Toppfart, km/t: 193
- Pris fra, kr: 275 900 (aut.), 259 400 (man)
- Pris testbil, kr: 344 210
Derimot kjenner vi tydelige komfortsvakheter ved det sportslige oppsettet (se komfortkapittelet lenger nede i testen).
Motor: 6
Noen ganger er mindre mer. VW-konsernets 1,2-liter er et meget godt eksempel på det bilprodusentene kaller " downsizing". Ved hjelp av turbo kan en liten motor levere ytelser som man tidligere trengte mye mer sylindervolum for å skape.
I testbilen er motoren koblet til en dobbeltclutchkasse. Den har sju trinn, og det bidrar til at motoren hele tida ligger i et turtallsområde der den er på sitt beste.
Girskiftene er for det meste nærmest umerkelige "tikk" opp og ned. Bare når man først reduserer farta, for eksempel inn mot et kryss, for så å gå på gassen når kysten er klar, opplever vi noen få tidels sekund nøling før rett gir er lagt inn. Dette er et kjent fenomen ved dobbeltclutchkasser.
Girkassen reagerer svært raskt om du tråkker til på gasspedalen, og det er også med på å gi følelsen av at motoren har mer krefter enn den har.
Ytelser: 5
Audi A3 Sportback 1,2 TFSI greier 60-100 km/t på 6,1 sekunder. 80-120 km/t tar 8,5 sekunder.
TESTDATA Audi A3 Sportback 1,2 TFSI S tronic
- 0-100 km/t, sek: 11,4
- 60-100 km/t, 3. gir: 6,1
- 60-100 km/t, 4. gir: 7,2
- 60-100 km/t, 5. gir: 9,9
- 60-100 km/t, 6. gir: 13,0
- 60-100 km/t, kickdown: 6,2
- 80-120 km/t, 4. gir: 8,5
- 80-120 km/t, 5. gir: 10,8
- 80-120 km/t, 6. gir: 14,7
- 80-120 km/t, 7. gir: 19,2
- 80-120 km/t, kickdown: 8,6
- Støy tomgang, dBA: 40,2
- Støy 50 km/t, dBA: 61,1
- Støy 80 km/t, dBA: 65,5
- Støy 100 km/t, dBA: 69,0
- Testforbruk, l/mil: 0,55
Sammenligner vi med 1,6-liters diesel i søsterbilen VW Golf, ser vi at den vesle bensinturboen er klart raskere. Golf 1,6 TDI har henholdsvis 7,0 og 9,9 sekunder som beste resultat for 60-100 km/t og 80-120 km/t.
Det er en forskjell som er stor nok til at du vil merke det godt ved en forbikjøring.
1,2-literen har dessuten god respons ved små fartsreguleringer under normal kjøring.
Med full bil merker man naturlig nok at motoren ikke er stor. Over en viss vektterskel må motoren ta merkbart mer i.
Mer punch får du med for eksempel 2,0 TDI-motor.
Eksteriør: 4
I undertegnedes øyne ser A3 Sportback bra ut fra særlig én vinkel, og langt mer beskjeden ut fra andre vinkler.
Sett rett forfra har den småaggressive linjer, med lykter som sender deg et skarpt blikk.
Fra siden og bakfra er den langt mer vanlig kompaktbil. Formene er ganske runde, mens linjer i karosseriet og markerte lykter skal skape litt liv. Korte overheng foran og bak er som det skal være for en sportslig bil.
Interiør: 6
I likhet med tredørs Audi A3 har Sportback etter vår mening det mest elegante og sofistikerte interiøret i kompaktklassen.
I tillegg er betjeningskonseptet genialt, der nesten all betjening gjøres via et svært enkelt knappe- og dreiehjulsystem i midtkonsollen og en fargeskjerm plassert godt i synsfeltet øverst på dashbordet.
Plassen i kupeen er god for fire voksne på inntil 185 centimeter. Baksetet er derimot ikke veldig bredt.
I bagasjerommet høster du belønningen for tradisjonell karosseridesign: Både i oppgitt volum (380-1220 liter) og våre egne målinger viser Audi A3 Sportback seg som en av de rommeligste i kompaktklassen. Også bagasjeromsåpningen er merkbart større enn i de mer coupéaktige konkurrentene.
Komfort: 4
Audi A3 Sportback i Ambition-versjon har god totalkomfort. Det kan den blant annet takke de gode sportssetene som er med i pakken for.
Justerbar sitteputelengde og vinkeljustering av seteputen i tillegg til de normale reguleringsmulighetene, gjør sittestillingen perfekt nesten uansett kroppsfasong.
Det målte støynivået er på et gjennomsnittlig nivå, men Audi har vært dyktige til å dempe irriterende lyder. Også understellet virker "godt pakket" - selv om du treffer hardt på en dump, forplanter det seg ikke høye slaglyder i til kupeen.
Vi er imidlertid ikke imponert over fjæringskomforten fra Ambition-understellet. Da vi kjørte A3 Sportback med sportsunderstell sist, var det med en 110 kg tyngre dieselbil på mykere vinterdekk (og med det flerleddede hjulopphenget bak). Da syntes vi fjæringen var tilstrekkelig smidig sett i forhold til at bilen er sportslig.
Med en A3 med mindre og lettere motor, sportslige sommerdekk og den enkle bakakselløsningen synes vi sportsunderstellet blir for hardt og ufølsomt på ujevn vei. Testbilen er sportsbilfast, men er ikke så sterk at understellet trenger å være det.
Vi ville vært helt sikre på at vi virkelig liker et så fast understell, også om noen år, før vi bestilte en A3 med liten motor med denne sportsfjæringen.
Sikkerhet: 5
Audi A3 ble testet av EuroNCAP i august 2012 med svært godt resultat. Bilen fikk fem av fem stjerner som totalkarakter.
Spesielt imponerende er 95 prosent score for beskyttelse av voksne. Det oppnår A3 grunnet solid struktur og god beskyttelse av knær og lår i frontkollisjon, samt god beskyttelse i begge sidekollisjonstestene. Også whiplash-beskyttelsen er bra.
For beskyttelse av barn oppnår A3 87 prosent score, beskyttelse av fotgjengere gir 74 prosent og assistentsystemer får 86 prosent.
Audi A3 kan leveres med ekstrautstyr som øker den aktive sikkerheten, eksempelvis adaptiv cruisekontroll, samt blindsone- og filskiftvarsling
Pris/utstyr: 4
Audi A3 Sportback med 1,2 TFSI koster fra 275.900 kroner med automatgir.
Det er 22.000 (manuelt gir) til 24.000 kroner (automat) billigere enn samme bil med 1,6 TDI-motor. Av disse to er det altså bensinmotoren som er raskest.
Sammenlignet med neste bensinalternativ, 1,4 TFSI med 122 hk, sparer man 25.000 til 32.000 kroner, avhengig av girkassevalg. 1,4-literen er ifølge målinger med en tredørs A3 ikke mer enn halvsekundet raskere for 60-100 km/t, men klart raskere i 80-120 km/t.
Hvilket alternativ som er "mest for pengene", må nødvendigvis være opp til hver enkelt å avgjøre. Vi synes at så vel objektive akselerasjonstall som den subjektive følelsen av kraft borger for at mange vil være godt fornøyd med 1,2-literens pris/ytelsesforhold.
Så kan man i stedet kjøpe litt utstyr for mellomlegget, og vi vet at nordmenn er glade i utstyr i biler fra premiummerker. Utstyrsversjonene Ambition og Ambiente gir en pen pakke utstyr for en relativt lav sum, mens utstyr ut over det, ikke er rimelig.
Om du blåser i statusmerket i grillen, kan du få plassfantomet Skoda Octavia stasjonsvogn med samme motor og automatgir, og en hel del av den samme grunnteknikken for øvrig, til omtrent samme pris. Her kan du lese test av Octavia stasjonsvogn med 2,0 TDI og 4x4.
Forbruk: 4
Audi A3 1,2 TFSI er oppgitt til å bruke halvliteren på mila ved blandet kjøring.
I vår faste testrunde på 20 mil må den litt opp, til 0,55 l/mil.
Det er et godt, men ikke sensasjonelt resultat for en bensinbil. Den gjerrigste bensindrevne kompaktbilen i testrunden er når dette skrives Toyota Auris Hybrid stv., med 0,46 l/mil.
Aller best i kompaktklassen er Honda Civic 1,6 diesel, som greide runden med 0,38 l/mil i snitt.
Konklusjon: 5
Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.
Jo da, Audi A3 Sportback leverer premiumbilfølelser også med den minste motoren.
1,2-literen har ytelser vi tror mange vil synes er gode - den er raskere enn kompaktbiler med 1,6-liters dieselmotor. Sjutrinnsautomaten er definitivt med på å skape flott drivverksharmoni. Kjøreegenskapene ligger på et svært høyt nivå.
A3 Sportsback er mer praktisk anlagt enn sine mer coupéorienterte konkurrenter fra de andre jålemerkene, for eksempel når det gjelder bagasjeplass.
Vår viktigste anmerkning ved testbilens konfigurasjon, er et veldig fast understell. Vi hadde valgt normalunderstell til en A3 med liten bensinmotor.
Les også:
Test deg selv: Hva kan du om Audi-biler?
Her ser du Audis nye Q-modeller