Test: Alfa Romeo MiTo 1,4 Turbo Benzina, 2010
Den er billigere enn du tror
Endelig er denne snertne italienske sportbilen i salg til Norge.
Allerede i 2008 ble Alfa Romeo MiTo lansert. Men det er først nå i 2010 at bilen er på plass i Norge.
Hovedårsaken til at det har tatt lang tid er importørspørsmålet. Nå er det endelig avklart, og Alfa Romeo har funnet et godt og entusiastisk hjem hos Suzuki -importør RSA i Drammen.
Det er bare å krysse fingrene for at de får bygget den nødvendige tryggheten rundt det sportslige Alfa Romeo-merket og det mer folkelige Fiat.
Alfa Romeo MiTo er en tre-dørs coupé med utvendige dimensjoner som en liten mellomklassebil eller stor småbil. Den kommer i fire hovedversjoner i Norge, med priser fra 249 900 til 329 900.
Vår versjon med 1,4-liters bensintubo på 135 hk koster 279 900,-. Hovedkonkurrenter er Mini Cooper , BMW 1-serie og sportslige versjoner av andre små- og mellomklassebiler.
Kjøreegenskaper: 5
Alfa Romeo MiTo kjører sportslig og underholdende. Brede og lave 17-tommers dekk sørger for godt veigrep og fin presisjon med en meget kontant innstyring.
I tillegg har du det såkalte "DNA-systemet" (dynamisk, normal og "all-værsinnstilling") som endrer innstillingene for styring, ESP, gassrespons og den elektroniske Q2-differensialen fra snilt til sportslig.
I motsetning til en del andre slike systemer, merker du virkelig forskjell mellom de ulike innstillingene. Vi skulle ønske oss noe tydeligere styrefølelse i normalposisjon, mer lik den du får med dynamisk innstilling.
Motor: 5
Tekniske data
MOTOR, CM3: 1368
EFFEKT, HK VED O/MIN: 135/5250
DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 206/1750
EGENVEKT, KG: 1210
TILHENGERVEKT, KG: 500/400
LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 406/172/145
BAGASJEROM, LITER: 270
STANDARD DEKKDIMENSJON: 225/40-17
FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,56
CO2-UTSLIPP, G/KM: 129
0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 8,4
TOPPFART, KM/T: 207
PRIS FRA, KR: 279 900
PRIS TESTBIL, KR: 287 800
1,4 Turbo Benzina heter modellversjonen med 135 hk, og det lukter jo allerede svidd av den italienske snerten i stavemåten. Heldigvis følger mekanikken opp det navnet lover. Her trekker det godt allerede fra lave turtall.
Med en gang du nærmer deg 4000 o/m smeller det til med herlig kraftutvikling kombinert med sportslig, snerrende lydbilde.
Det eneste som skiller Alfa Romeo MiTo fra en toppkarakter, er en savnet av en tettsteget sekstrinnskasse og litt gummiaktig følelse i sjaltebevegelsene i femtrinnskassen.
Ytelser: 5
Normalt sett bruker vi våre testresultater 60-100 km/t i 3. gir og 80-120 km/t i 4. gir som de viktigste parametrene når vi vurderer akselerasjon.
Med MiTos litt langbente girutveksling og turtallsvillige turbomotor er det ofte du ligger et gir eller to under en bil med dieselmotor.
Det er ikke mange naturlige sammenligningskandidater for MiTo, men eksempelvis holder den godt følge med VW Scirocco med sekstrinnskasse og 1,4 TSI på 160 hk. På svingete og kuperte veier er 2. og 3. gir herlige følgesvenner.
Opplevelsen når du kommer ut av en krapp sving og legger flatt i 2. gir er berusende. Til alle forbikjøringsoperasjoner gir 3. gir et solid overskudd.
Eksteriør: 6
Alfa Romeo MiTo er en bil som gjør seg bedre i virkeligheten enn på bilder. Da faller proporsjoner og linjer på plass.
Testdata
60-100 KM/T, 3. GIR: 6,0
60-100 KM/T, 4. GIR: 8,9
60-100 KM/T, 5. GIR: 11,9
80-120 KM/T, 3. GIR: 6,7
80-120 KM/T, 4. GIR: 10,1
80-120 KM/T, 5. GIR: 13,6
STØY TOMGANG, dBA: 42,7
STØY 50 KM/T, dBA: 64,0
STØY 80 KM/T, dBA: 66,7
STØY 100 KM/T, dBA: 68,9
TESTFORBRUK, L/MIL: 0,67
MISVISNING 50 KM/T: 47
MISVISNING 80 KM/T: 75
MISVISNING 100 KM/T: 94
Detaljene stemmer og smelter sammen til det vakreste du kan kjøpe nytt for under 300.000 kroner.
Designelementene hentet fra retroraceren 8C er ikke overdrevne. Selv om de hele tiden trekker linjene til 8C og andre klassiske Alfa-perler, har likevel MiTo sin helt egen og moderne stil. Beviset?
Uansett kjønn eller alder - MiTo får kun beundrende blikk og positive kommentarer fra omgivelsene.
Interiør:3
Det er aldri tvil om at MiTo i første rekke er en bil for to. Nærmest en praktisk og nett sportscoupé mer enn småbil, noe 3-dørs konseptet sladrer tydelig om.
Men foran er plassen bra, og har du først manøvrert deg forbi en praktisk vippefunksjon på forsetene og inn i baksetet, duger plassen for voksne på kortere turer.
Barn sitter relativt godt etter barnesetealder. Bagasjerommet er heller ikke av de største med 270 liter, men kvadratisk og lett utnyttbart.
Komfort: 3
Sportsligheten gir seg utslag i en stram fjæring. Spesielt på mindre og brå ujevnheter som asfaltskjøter, kumlokk, dype dumper og issvuller er du aldri i tvil om at du lever.
På veier av normal norsk standard har imidlertid ikke MiTo større problemer og glir greit over det meste. Støynivået er relativt hyggelig og blant de beste i småbilklassen.
Blant de 8-10 personene som kjørte MiTo under vår test var alle fornøyd med seter og sittestilling. De aller fleste likte også dashbordutformingen, selv det litt spesielle karbonmønsteret i plasten. Det eneste som ikke helt følger opp følelsen av en liten snobbebil, er den svarte og enkle plastfinishen på klimaanlegget.
Sikkerhet: 5
De fleste nordmenn forbinder vel neppe små italienske biler med sikkerhet, men i følge EuroNCAP-testen av MiTo fra 2008, holder bilen en god standard for klassen.
Den får fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, der en stiv karosseristruktur og god beskyttelse for bena grunnet knekollisjonspute blir fremhevet. Den får 3 av 5 stjerner for beskyttelse av barn og to av fire stjerner for beskyttelse av fotgjengere.
ESP-systemet opplevde vi som sikkert, med et pluss for at det fungerer som forventet i alle de tre innstillingene i DNA-systemet.
Pris/utstyr: 4
Prisene starter på 279 900 for denne modellen. Det er få tilvalgsmuligheter, med RSA har lagt seg på et utstyrsnivå vi vil kalle rikholdig og veltilpasset. Billigste MiTo kommer på 249 900 for 105 hk bensin eller 95 hk diesel, mens 170 hk-versjonen av 1,4 Turbo kommer på 329 900,-.
Vi merker oss at det er en-trinns setevarme og at MiTo ikke har lyktespylere, for dem som synes det er viktig. Bilens har ikke så mange naturlige konkurrenter, mest fordi Mini Cooper S er mer i prismessig konkurranse med 170 hk-versjonen.
Men Audi A3 3-dørs med 1,4T/125 hk og BMW 118i 3-dørs med 143 hk kan by på konkurranse når det gjelder egenskaper, om ikke design. Som vanlig vil den største bøygen for Alfa Romeo være 2. håndsverdien. Det beste en MiTo-eier kan håpe på er kultstatus i løpet av 3-4 år.
Miljø: 4
Alfa Romeo oppgir et forbruk på 0,56 l/mil og CO2-utslipp på 129 g/km i EU-mix. Motoren tilfredsstiller Euro 5-kravene og er utstyrt med et start/stopp-system som fungerer fint straks motoren har nådd normal driftstemperatur.
I vår testrunde gikk bilen på 0,67 l/mil. Det er greit med tanke på bilens ytelser og karakter, men ikke spesielt imponerende ut fra vekt og størrelse.
Denne saken ble første gang publisert 17/03 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.