Test: Alfa Romeo Giulietta 1750 TBi Quadrifoglio Verde, 2011
Kamuflert superbil
Der du tror du finner en adrenalinpumpende GTI-bil, gjemmer det seg i stedet en utmerket gentlemansracer.
Quadrifoglio Verde betyr grønn firkløver på italiensk og har sin opprinnelse i merkets racingtradisjoner. Dermed har firkløveremblemet med ujevne mellomrom vært brukt på de mest sportslige Alfa-modellene.
Ifølge min stoppeklokke, tar det deg drøyt åtte sekunder å fullføre en gebrokken uttale av det hele og fulle navnet på italiensk. Som en liten tungeøvelse kan du jo forsøke selv:
Alfa Romeo Giulietta mille sette cento cinquanta turbo benzina iniezione quadrifoglio verde
Et tips: Prøv før du har kommet for langt ned i Baroloflasken.
Du kan sikkert beskylde italienerne for mye rart, men kom ikke å påstå at de er feige når det gjelder navn på bilmodeller. Av helt åpenbare årsaker har navnet blitt forkortet til QV i dagligtale.
Men til saken: Kompaktklassebilen Giulietta er det nyeste og mest moderne Alfa Romeo-modellen, og vi har etter lanseringen i Norge sent i 2010 kjørt tester av ulike bensin- og dieselvarianter. Nå har vi også kjørt toppmodellen gjennom vårt biltestprogram.
Den klassiske Alfa-betegnelsen 1750 er med rette trukket frem igjen, siden den firesylindrete turbomotoren har et sylindervolum på 1742 cm³. Det resulterer i imponerende 235 hk og 340 Nm. Hvordan det slår ut i karakterboka, viser vår test:
Kjøreegenskaper: 6
Som sine artsfrender i Giulietta-serien er QV lettbent og leken. Den har den skarpeste innstyringen av alle kompaktbilene, noe som ikke blir dårligere med et understell som er senket med 20 millimeter. I tillegg er bremsene oppgradert, men for øvrig er QV temmelig lik andre Giuliettaversjoner.
DNA-knappen i midtkonsollet påvirker motorkarakter, stabilitetskontroll, differensial og styring som settes i programmene dynamic, normal eller all weather. QV-versjonen kler dynamicinnstillingen ekstra godt når du skal bruke kreftene fullt ut.
Selv om Giulietta QV ikke er like stiv og stram som vi hadde ventet, biter den seg svært godt fast og blir heller litt løs i hekken enn at den understyrer. Det er egenskaper en engasjert sjåfør setter pris på, særlig når ESP'en trer mykt og sikkert inn om ting skulle gå en smule over styr.
Motor: 6
Tekniske data
- MOTOR, CM3:1742
- EFFEKT, HK VED O/MIN:235/6000
- DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:340/1900
- EGENVEKT, KG:1435
- TILHENGERVEKT, KG:
- LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:435/263/147
- BAGASJEROM, LITER:350
- STANDARD DEKKDIMENSJON:225/45-17 W
- FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,76
- CO2-UTSLIPP, G/KM:177
- 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK:6,8
- TOPPFART, KM/T:242
- PRIS FRA, KR:550 000
235 hk og 340 Nm fra 1742 cm³ gir en ganske heftig litereffekt på 135 hk per liter sylindervolum. Ut fra tallene forventer man seg en viss turboforsinkelse, lite trekkraft helt på bunnen og et dieselaktig spark i ryggen når turbotrykket har funnet riktig nivå.
Så feil kan man ta, for her er det helt motsatt: Det trekker jevnt helt fra tomgang, sparket blir mer som en vennlig dytt i ryggen og kraftflyten varer langt oppover i turtallsregisteret. Den sekstrinns manuelle girkassen har veltilpasset utveksling, og er kjapp og presis i bruk.
Ytelser: 6
På bakgrunn av motorkarakteren, sitter du med en følelse at dette ikke går spesielt fort. Jo da, du har gode fartsressurser ut av krappe svinger, og forbikjøringer er sikkerheten selv uten at du behøver å gire så mye. Men sprek, mnja...
Testdata
- 0-100 KM/T, SEK:7,4
- 60-100 KM/T, 3. GIR:3,8
- 60-100 KM/T, 4. GIR:5,0
- 60-100 KM/T, 5. GIR:6,8
- 80-120 KM/T, 3. GIR:4,1
- 80-120 KM/T, 4. GIR:5,1
- 80-120 KM/T, 5. GIR:6,2
- 80-120 KM/T, 6. GIR:7,7
- STØY TOMGANG, dBA:43,8
- STØY 50 KM/T, dBA:64,9
- STØY 80 KM/T, dBA:68,6
- STØY 100 KM/T, dBA:71,6
- TESTFORBRUK, L/MIL:0,74
Derfor er det godt vi har testutstyr som forteller hva som virkelig skjer. 60-100 og 80-120 km/t går kvikkest i 3. gir med 3,8 og 4,1 sekunder.
En kjapp sjekk i testdatabasen vår, viser at QV-versjonen kun ser seg slått av sterke luksusbiler eller rene sportsbiler.
Av direkte konkurrenter er det bare den 270 hk sterke VW Golf R som klarer å vise Giulietta QV hekken.
Eksteriør: 5
Vi har for lengst fastslått at vi synes Giulietta er en pen bil med masse karakter i designet. Hvorvidt en sportslig toppmodell som QV skal skille seg så vidt lite fra standardmodellene, blir et spørsmål om smak.
Det har sine fordeler at du kjører rundt i en sprek bil som ikke annonserer kapasiteten til alle og enhver.
De store firkløvermerkene foran hver dør hadde også en uventet effekt: Flere forbipasserende trodde det dreide seg om en ny miljøversjon. Alfas kompaktracer er i alle fall godt kamuflert.
Interiør: 4
Også innvendig er det lite som tyder på at du kjører den mest sportslige Giulietta. Der gjelder i og for seg det samme som for understellet:
Standardversjonene er sportslige i utgangspunktet, og QV trenger egentlig ikke så mye mer stasj for å rope ut sin sportslighet i hver detalj.
Bagasjerommet holder godkjent klassestandard med 350 liter og fornuftig utforming. Totalt sett duger plassen i kupeen akkurat for fire normalvoksne på drøyt 180 cm, men noen ballsal er det ikke.
Komfort: 4
Forsetene er i og for seg gode nok, men det skulle vært en mulighet til å justere sitteputens vinkel på førersetet. De aller fleste av testsjåførene klager over manglende lårstøtte i fremkant av setet.
I standardversjon er Giulietta relativt stram sammenlignet med konkurrentene, men ser du understellsoppsettet i QV opp mot for eksempel VW Golf GTD, er det langt mer smidig på ujevnheter.
Støymessig gjør bilen er god figur til å være en sportsutgave, med moderat vind- og veistøy i norske hastigheter. På grov asfalt kan det bli noe mer romling enn vi setter pris på.
Sikkerhet: 6
Per mai 2011 har Alfa Romeo Giulietta det beste resultatet for kompaktbiler i EuroNCAP-testen, med marginalt bedre score enn VW Golf.
Både det passive og aktive sikkerhetsutstyret holder høy standard, og bilen oppnår meget gode resultater i deltestene for beskyttelse av voksne, barn og fotgjengere.
Giulietta får skryt for solid struktur, god beskyttelse av voksne og barn, samt aktive hodestøtter. Kun i sidekollisjon med stolpe kunne beskyttelsen av brystregionen vært noe bedre.
Pris/utstyr: 3
550 000 kroner står det på prislappen, mens vår testbil hadde "alt" av utstyr og dermed blir rundt 100 000 kroner dyrere. Det er penger for en kompaktbil, uansett hvor fort det går.
På den positive siden skal det sies at ikke noe av ekstrautstyret har betydning for kjøreglede og -opplevelse.
Skulle vi plukket noe fra utstyrslistene, måtte det bli 18-tommers sommerhjul og skinninteriør.
RSA viser at de satser på Alfa i Norge, med blant annet fem års garanti. Foreløpig har Giulietta ikke vist spesielle svakhetstegn, og prisene på bruktmarkedet ligger omtrent som forventet for en ny bil.
Miljø: 4
I EU-miks oppgis forbruket til 0,76 l/mil og et CO2utslipp på 177 g/km. Tar man hensyn til motoreffekt og bilens ytelser er det et godt tall. Det holder også stikk i virkeligheten; på vår faste testrunde brukte bilen 0,74 l/mil og beviser dermed at selv svært spreke biler har potensial for relativt lavt drivstofforbruk, så lenge teknologien er moderne.
Konklusjon: 5
Vi kan ikke helt komme på noen andre biler på det norske markedet med det samme knippe av egenskaper som Alfa Romeo Giulietta 1750 TBi Quadrifoglio Verde. Den minner oss mer om en sofistikert GT-bil eller sportscoupé, enn en kompaktracer med litt for mange anabole steroider i pilleskapet. For de aller fleste som skal ha en bil med slik kapasitet, er det en god nyhet.