Test Alfa Romeo Giulietta 1,6 JTDm, 2011

Diesel er ikke det beste valget

Den rimeligste dieselversjonen av Alfa Romeo Giulietta får stryk på hjemmebane.

Alfa Romeo Giulietta 1,6 JTD
Alfa Romeo Giulietta 1,6 JTD Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Vi har skrytt en hel del av Alfa Romeo Giulietta det siste halvåret. Men den rimeligste versjonen med 105 hk dieselmotor klarer ikke å lokke frem Alfa-entusiasten i oss.

Alfa Romeo Giulietta konkurrerer i den store kompaktklassen, og møter utfordrere av ulik karakter. Giulietta er praktisk nok til å måle seg mot storselgere som VW Golf og den nye kompaktklassefavoritten Ford Focus. Men Alfa-merket er også nobelt nok til å friste kunder fra prestisjemodeller som BMW 1-serie og Audi A3.

Vi har tidligere kjørt tester av de to bensinturbomodellene med 1,4-liter på 120 hk og versjonen med 170 hk. I tillegg har vi kjørt Alfa Romeo Giulietta på langtest gjennom 5000 kilometer. Der finner du mer utførlig informasjon om bilen.

Denne gangen har vi konsentrert oss om den motorvarianten som dominerer bilsalget i kompaktklassen: 1,6-liters turbodiesel.

Kjøreegenskaper: 6

Alfa Romeo skal ha ros for ikke å avspise de rimeligste og motorsvakeste variantene med dårligere basisegenskaper enn de dyrere modellene. Også for Alfa Romeo Giulietta 1,6 JTDm er all skryt vi har gitt for klassens mest sportslige veiegenskaper fullt fortjent.

Dette er også den første Alfa Romeo Giulietta vi har kjørt på sommerdekk på sommerføre, og vi kan konkludere med at balansen er den samme fine som på vinteren, men at veigrepet selvsagt blir enda bedre.

Vi har også benyttet sommerføret til å kjøre Alfa Romeo Giulietta 1,6 JTDm gjennom alle våre dynamiske tester, noe den klarer med glans. Styreresponsen er ultrakjapp og laserpresis, innstyringen umiddelbar og du har et bredt hastighetsområde med helt nøytrale egenskaper. Til slutt får du et lite slipp på bakhjulene, noe et utmerket ESP-system nærmest umerkelig justerer inn. Bedre blir det ikke i skrivende stund.

KJØREFAVORITT: Selv med liten motor er kjørefølelsen slik den skal være i en Alfa Romeo
KJØREFAVORITT: Selv med liten motor er kjørefølelsen slik den skal være i en Alfa Romeo Foto: Terje Bjørnsen

Motor: 4

Testdata

  • 0-100 KM/T, SEK.:13,4
  • 60-100 KM/T, 3. GIR:7,3
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:7,7
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:11,2
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:10,4
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:10,9
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:14,3
  • STØY TOMGANG, dBA:47,2
  • STØY 50 KM/T, dBA:65,8
  • STØY 80 KM/T, dBA:69,3
  • STØY 100 KM/T, dBA:70,4
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,5

På papiret ser det veldig lovende ut for Alfa Romeo Giulietta 1,6 JTDm. 105 hk og 320 Nm ved 1750 o/min tilsier moderat effektuttak og svært kraftig dreiemoment.

Bilen leveres for øvrig også med toliters diesel på 140 eller 170 hk, en motor vi likte svært godt i vår langtest av Alfa Romeo 159.

Den sekstrinns girkassen har riktige utvekslinger, er meget lettsjaltet og presis. Kraftutviklingen er jevn, men dessverre er ikke gangen og lydbildet slik vi forventer av en moderne 1,6-liters diesel. Her er både VW-konsernets og PSA-gruppens nye motorer på et høyere nivå.

Ytelser: 4

Akselerasjonsmessig oppfører motoren seg omtrent slik vi forventer av en 1,6-liters diesel i denne bilklassen, med bestenoteringer på 7,3 sekunder fra 60-100 km/t og 10,4 sekunder fra 80-120 km/t. Den er også sterk på høye gir i de samme fartsområdene.

Likevel blir den solid parkert av Giulietta 1,4 TB med 120 hk bensinturbo, som klarer 60-100 km/t på 5,1 sekunder og 80-120 km/t på 6,7 sekunder.

I tillegg gjør den lille bensinturboen et kunststykke og er kjappere også i 4. til 6. gir.

Dermed blir egentlig konkurransen fra egne rekker den sterkeste: Den overlegne sportslige snerten du gjerne vil ha med Alfa-emblemet i grillen, er det nemlig 1,4 TB som leverer. Ikke 1,6 JTDm.

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Eksteriør: 5

Det har vært litt delte meninger om hvor tøff Alfa Romeo Giulietta egentlig ser ut, men etter å ha vendt oss til noen detaljer og sett bilen i flere fargekombinasjoner er vi ikke lenger i tvil. Giulietta har en av de absolutt mest moderne og dristige linjeføringene i kompaktklassen. Selv om også noen gøyale designdetaljer har enkelte praktiske bakdeler, som åpning av bakdører og bagasjerom.

KONSOLL: Utformingen er litt spesiell, men betjeningen av utstyret i midtkonsollen er uproblematisk.
KONSOLL: Utformingen er litt spesiell, men betjeningen av utstyret i midtkonsollen er uproblematisk. Foto: Terje Bjørnsen

Interiør: 4

Skal du gå etter formelen "mest plass per krone", bør du se deg om etter en annen bil - i alle fall i prisklassen vår testbil opererer.

Hvis du sammenligner med den nye og jevnstore Ford Focus, mangler Giulietta noen centimeter i alle viktige mål.

Bagasjerommet holder godkjent klassestandard med 350 liter og fornuftig utforming. Totalt sett duger plassen i kupeen akkurat for fire normalvoksne på drøyt 180 cm, men noen ballsal er det ikke.

Utforming av dashbord og betjening holder en god europeisk standard, med en rød gjennomgangsmelodi på belysning og informasjonsdisplay.

Til å skulle konkurrere med BMW og Audi er kvalitetsfølelsen litt enkel når en banker på dørpaneler og dashbord.

Komfort: 4

Til å ha så sportslige veiegenskaper, er fjæringskomforten bemerkelsesverdig god. Det er litt stussing på små og brå ujevnheter i langsom fart, men ute på veien oppfører Giulietta seg som en større bil og gir ro og harmoni.

EN VIPP, TAKK: Vi savner at seteputen kan vippes høyere i forkant. Det blir snaut med støtte under lårene.
EN VIPP, TAKK: Vi savner at seteputen kan vippes høyere i forkant. Det blir snaut med støtte under lårene. Foto: Terje Bjørnsen

Forsetene er i og for seg gode nok, men det skulle vært en mulighet til å justere sitteputens vinkel på førersetet. De aller fleste av testsjåførene klager over manglende lårstøtte i fremkant av setet.

Tekniske data

  • MOTOR, CM3:1598
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:105/4000
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:320/1750
  • EGENVEKT, KG:1385
  • TILHENGERVEKT, KG:1300/500
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:435/180/147
  • BAGASJEROM, LITER:350-1045
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:195/55-16 T
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,44
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:114
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:11,3
  • TOPPFART, KM/T:185
  • PRIS FRA, KR:290 000

Vi har allerede nevnt en dieselmotor som høres noe bedre enn de beste konkurrentene, og kan tilføye noe mer hjulstøy - særlig på grov asfalt - enn de best støydempede bilene i klassen.

Sikkerhet: 6

Per mai 2011 har Alfa Romeo Giulietta det beste resultatet for kompaktbiler i EuroNCAP-testen, med marginalt bedre score enn VW Golf.

Både det passive og aktive sikkerhetsutstyret holder høy standard, og bilen oppnår meget gode resultater i deltestene for beskyttelse av voksne, barn og fotgjengere.

Giulietta får skryt for solid struktur, god beskyttelse av voksne og barn, samt aktive hodestøtter. Kun i sidekollisjon med stolpe kunne beskyttelsen av brystregionen vært noe bedre.

Pris/utstyr: 4

290 000 kroner koster det å sette seg bak rattet på en Alfa Romeo Giulietta 1,6 JTDm. Det er en merkbart høyere terskel enn for folkebilene i klassen, eksempelvis koster en Ford Focus 1,6 TDCi med omfangsrik Titanium utstyrspakke 265 000 kroner og omtrent på nivå med tilsvarende utstyrt BMW 116d og Audi A3 1,6 TDI Sportback.

Og har du først bestemt deg for Alfa Romeo Giulietta, skal det kun 15 000 til på bordet for å komme inn i 1,4 TB-versjonen som er så mye mer sportslig, kjøreglad og med alle gode Alfa-vibrasjoner.

HOLDER MÅL: Det er lite å utsette på totalkvaliteten, men noen plastdetaljer er ikke helt på BMW- og Audi-nivå.
HOLDER MÅL: Det er lite å utsette på totalkvaliteten, men noen plastdetaljer er ikke helt på BMW- og Audi-nivå. Foto: Terje Bjørnsen

Verditap har vært et usikkerhetsmoment for Alfa Romeo tidligere, men fem års garanti og seriøs importør og forhandlernettverk gjør det enklere å velge Alfa enn noen gang tidligere i Norge. Vi tror Giulietta vil stå seg normalt godt i pris i årene fremover.

Miljø: 5

Alfa Romeo Giulietta 1,6 JTDm skal ifølge EU-normen ha et blandet forbruk på 0,44 liter per mil og et CO2-utslipp på 114 g/km.

Det er et tall den følger godt opp i praksis, for ikke alle biler havner like nær normforbruket.

I vår faste forbrukstest bruker bilen 0,5 liter per mil og havner dermed godt plassert i feltet av tilsvarende biler med tilsvarende effekt som plasserer seg rundt halvlitersmerket.

I kjøring i og omkring Oslo logget vi et forbruk på 0,7 liter per mil, noe som samsvarer godt med typiske konkurrenter.

Les mer

Bilene som bruker minst i test

Bensinmotoren slår tilbake

En irriterende feilfri bil

Konklusjon: 4

Vi har tidligere havnet på totalkarakteren 5 for Alfa Romeo Giulietta. At det nå blir en firer, skyldes i hovedsak to forhold: Prislappen biter litt hardere for dieselversjonen kontra svært gode konkurrenter enn for bensinversjonene.

Dessuten klarer ikke 1,6 JTDm-versjonen å gi den samme overlegne sportslighetsfølelsen som du får i den marginalt dyrere 1,4 TB-versjonen. Det er utvilsomt vår Giulietta-favoritt, og et funn for deg som vil ha mye bilglede til en rimelig penge.

BENSIN, TAKK: Vi synes Alfa-emblemet på panseret passer aller best med en besninturbo under.
BENSIN, TAKK: Vi synes Alfa-emblemet på panseret passer aller best med en besninturbo under. Foto: Terje Bjørnsen