Test Alfa Romeo Giulietta 1,4 Turbo 170 hk, 2011

Kjørefavoritten

Alfa Romeo Giulietta. Et navn med slike tradisjoner skaper forventninger utover det vanlige. Fra 2011 har den nye importøren også sørget for fem års nybilgaranti til alle som satser italiensk.

Alfa Romeo Giulietta er en nytelse for øyet og kjøregleden
Alfa Romeo Giulietta er en nytelse for øyet og kjøregleden Foto: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Giulietta overtar etter Alfa Romeo 147, som var en attraktiv utfordrer i Golf-klassen på begynnelsen av 2000-tallet, men etter hvert ble forbikjørt av nyere konkurrenter.

Alfa Romeo har alltid vært forbundet med sportslige og stilsikre familiebiler, en slags italiensk BMW om man vil.

Og selv om veiegenskaper og motorkvaliteter ofte har vært i toppklasse, har tidligere Alfa-modeller manglet en del på kvalitet. Det ble bedre med 156 og 147, og ytterligere forbedret med Alfa Romeo 159.

Derfor er vi ikke bare spente på om Alfa Romeo Giulietta lever opp til høye dynamiske forventninger, men også klarer å legge kvalitetslista høyere enn tidligere.

Vi har kjørt en Alfa Romeo Giulietta 1,4 Turbo med 170 hk bensinmotor. Bilen finnes også i en 120 hk-versjon med samme motor, samt i dieselvarianter på 105, 140 og 170 hk.

I tillegg finnes også den svært sportslige toppmodellen med bensinturbo på 235 hk. Prisområdet spenner fra 290-550 000 kroner.

Hovedkonkurrentene er andre biler i Golf-klassen med sportslige egenskaper; VW Golf, Opel Astra , BMW 1-serie og Audi A3 er noen eksempler.

Kjøreegenskaper: 6

Tekniske data

  • MOTOR, CM3:1368
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:170/5500
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:250/2500
  • EGENVEKT, KG:1365
  • TILHENGERVEKT, KG:1300/500
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:435/180/147
  • BAGASJEROM, LITER:350
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:195/55-16
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,58
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:134
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:7,8
  • TOPPFART, KM/T:218
  • PRIS FRA, KR:360 000
  • PRIS TESTBIL, KR:418 000

Vi kjørte bilen i Sport-versjon, samt med litt ekstra snadder som 18-tommers dekk og Brembobremser med firestemplede kalipere. Norsk vinterføre og brede vinterdekk i dimensjon 225/40-18 er ikke egnet for å finne ut hva som bor i en bil når det gjelder ultimat veigrep.

På den annen side gir vinterglatte veier utmerkede muligheter til å finne ut det meste om balansen i veigrepet og hvordan ESP-system, antispinn og andre hjelpesystemer fungerer.

Gledelig nok kjører Alfa Romeo Giulietta 1,4 Turbo flott på norsk vinterføre. Bilen føles forbløffende voksen, med en svært god retningsstabilitet selv på sporete veier. Den er også meget stabil i svinger, med en styring som har en bra balanse mellom lett håndtering og fast presisjon.

Selv når det er glatt, imponerer Alfa Romeo Giulietta med et solid bitt i forhjulene. Begynner det først å understyre, tar den elektroniske Q2-differensialen eller ESP seg av det på en effektiv og lite forstyrrende måte. Bilen har også god balanse i hekken, slik at totalopplevelsen blir en klasseledende kombinasjon av stabilitet og sportslighet.

Del

Hundepromp utløser bobilalarm
Pluss ikon
Hundepromp utløser bobilalarm

Motor: 6

Dessverre er det blitt slik at 3 av 4 biler som selges i Norge er utstyrt med diesel. Dermed er det mange som aldri en gang vil vurdere en av de nye, små bensinturbomotorene. Det er en tabbe, for Alfas 1,4-liter er en perle.

Med 170 hk ved 5500 o/m og 250 Nm ved 2500 o/m har du et bredt og effektivt kraftregister fra ca. 1500-6500 o/m. Motorkarakteristikken er en perfekt balanse mellom kjørbarhet og sportslighet.

Testdata

  • 60-100 KM/T, 3. GIR:4,6
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:6,2
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:8,1
  • 80-120 KM/T, 3. GIR:5,4
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:6,5
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:8,5
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:10,5
  • STØY TOMGANG, dBA:42,0
  • STØY 50 KM/T, dBA:60,8
  • STØY 80 KM/T, dBA:65,1
  • STØY 100 KM/T, dBA:67,6
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,72
  • MISVISNING 50 KM/T:47
  • MISVISNING 80 KM/T:76
  • MISVISNING 100 KM/T:95

Den trekker jevnt og pent på lave turtall eller høye gir. Når du girer ned og bruker høyere turtall, får du merkbart mer effekt, solid snert i gassresponsen og ikke minst et herlig snerr i lydbildet.

Alfa Romeo Giulietta har det såkalte dna-systemet, der motorkarakter, stabilitetskontroll, differensial og styring kan settes i programmene dynamic, normal eller all weather. Spesielt merkbar blir den sportslige karakteren i dynamic-innstillingen, noe som ytterligere forbedrer kjøreopplevelsen.

Ytelser: 5

Godfølelsen som brer seg fra motorrommet har reell innflytelse på de faktiske ytelsene. Våre akselerasjonsmålinger viser at Alfa Romeo Giulietta 1,4 Turbo med 170 hk fortjener beskrivelsene sprek og sportslig.

Du har god kraft selv om du velger å kjøre "dieselaktig" med lave turtall og høye gir, og får full valuta for pengene om du går over i fort-fort modus og bruker 3. og 4. gir med flat pedal.

Alfa Romeo Giulietta kommer med en av verdens beste 1,4-liters bensinturbo-motorer.
Alfa Romeo Giulietta kommer med en av verdens beste 1,4-liters bensinturbo-motorer. Foto: Terje Bjørnsen

60-100 km/t i 3. gir på 4,6 sekunder er blant de beste forbikjøringsresultatene vi har sett det siste året. Det samme gjelder 80-120 km/t i 3. gir på 5,4 sekunder.

Vi har tidligere kjørt Alfa Romeo MiTo med samme motor, og selv om det er en mindre og lettere bil er det ikke mye terreng Alfa Romeo Giulietta taper til lillebror.

Eksteriør: 5

Bildesign er smak og behag, men de aller fleste vi har snakket med synes Alfa Romeo Giulietta har et utseende som ikke bare behager, men også utfordrer.

Det blir ikke kjedelig å betrakte en Giulietta, og påfallende nok blir en del av Golf-klasse konkurrentene plutselig fem år eldre straks Alfa'en ruller opp på siden.

At bilen kler store hjul som våre 18-tommere er det liten tvil om, men ellers er designet rent og klart uten behov for påklistrede effekter for å gjøre det nødvendige inntrykket.

Alfa Romeo Giulietta har et særeget og modern designpreg.
Alfa Romeo Giulietta har et særeget og modern designpreg. Foto: Terje Bjørnsen

Interiør: 4

Skal du gå etter formelen "mest plass per krone" bør du se deg om etter en annen bil - i alle fall i prisklassen vår testbil opererer. Hvis du sammenligner med VW Golf , er Giulietta litt bedre på kupebredde, men har noe mindre benplass og takhøyde.

Bagasjerommet holder grei klassestandard med 350 liter og fornuftig utforming. Totalt sett duger plassen i kupeen akkurat for fire normalvoksne på drøyt 180 cm, men noen ballsal er det ikke.

Utforming av dashbord og betjening holder en god europeisk standard, med en rød gjennomgangsmelodi på belysning og informasjonsdisplay. Kvalitetsnivået virker bra, uten ulyder eller åpenbare innslag av billigplast.

Komfort: 5

De som ser for seg en hyperaktiv lommeracer får en overraskelse. Alfa Romeo Giulietta kjennes større ut enn de utvendige målene skulle tilsi. Dermed får bilen preg av GT-orientert milsluker, mer enn de kompromissløse GTI-egenskapene du kanskje venter seg.

Fjæringen er fast, men blir ikke ubehagelig stump. Den takler ujevnheter best i landeveisfart, men bykjøring med trikkeskinner og brostein blir aldri ubehagelig.

Motoren har vi nevnt med sin dempede, men sportslig-korrekte klang. Selv med store vinterhjul holder veistøy seg på et fornuftig nivå, men vi holder muligheten åpen for at det kan bli en del rumling om bilen får på seg sommerhjul i samme dimensjon.

Vår Alfa Romeo Giulietta er utstyrt med moderat sportslige seter, og selv om vi brukte litt tid på å finne en bra sittestilling, fant vi etter hvert en som både gir god kontroll og langturskomfort.

Alfa Romeo Giulietta med sportsseter som kunne hatt mer kontur og lårstøtte.
Alfa Romeo Giulietta med sportsseter som kunne hatt mer kontur og lårstøtte. Foto: Terje Bjørnsen

Sikkerhet: 6

Per januar 2011 har Alfa Romeo Giulietta det beste resultatet for kompaktbiler i EuroNCAP-testen, med marginalt bedre score enn VW Golf. Både det passive og aktive sikkerhetsutstyret holder høy standard, og bilen oppnår meget gode resultater i deltestene for beskyttelse av voksne, barn og fotgjengere.

Giulietta får skryt for solid struktur, god beskyttelse av voksne og barn, samt aktive hodestøtter. Kun i sidekollisjon med stolpe kunne beskyttelsen av brystregionen vært noe bedre.

Pris/utstyr: 4

Rimeligste måte å bli eier av Alfa Romeo Giulietta er med 1,6-liters dieselmotor på 105 hk. Da koster bilen 290 000 kroner. Rimeligste bensinturbo har 120 hk og starter på 305 000 kroner, mens vår 170 hk-versjon blir din fra 360 000,-.

Det er ikke så mange direkte konkurrenter som byr på den samme rekken av egenskaper som Alfa Romeo Giulietta. Spesielt ikke når det kommer til de følelsesmessige tingene, samt å kjøre en bil du ikke møter på hvert gatehjørne.

Likevel er det et tankekors at du kan få en VW Golf 1,4 TSI med 160 hk bensinturbo for rundt 310 000 kroner.

Bruktbilverdien for Alfa Romeo har alltid vært et diskusjonstema, men trenden de siste årene har gått i riktig retning. Satsningsvillig og solid importør er nok et viktig steg.

På garantisiden har Alfa Romeo fått et viktig løft. Alle Alfa Romeo solgt etter 1. januar 2011 stiller nå med fem års nybilgaranti. Det er etter vår mening en viktig trygghet for dem som tør å velge litt annerledes.

Alfa Romeo Giulietta gir et bra kvalitetsinntrykk og har ryddig betjening.
Alfa Romeo Giulietta gir et bra kvalitetsinntrykk og har ryddig betjening. Foto: Terje Bjørnsen

Miljø: 3

Når kompaktklassebiler med dieselmotor har et drivstofforbruk i vår testløype på rundt 0,5 liter per mil, blir man ikke direkte imponert av 0,72 l/mil for Alfa Romeo Giulietta 1,4 Turbo.

Men tatt i betraktning av de høye ytelsene 170 hk kan by på, ser det mer akseptabelt ut. Men avstanden mellom EU-miks på 0,58 l/mil og testforbruket på 0,72 l/mil er større enn vi liker.

I økonomisk forstand er det neppe noen katastrofe å velge bensin, siden den tilsvarende sterke dieselvarianten koster 20 000 mer i innkjøp.