Tesla Model S Performance, 2013

Test: Tesla Model S setter standarden

En liten produsent fra California setter standarden for miljøvennlige biler i premiumklassen. Nå er det opp til tyskerne å følge i hjulsporene etter Tesla Model S.

NY MÅLESTOKK: Tesla Model S endrer maktbalansen i bilverden. Nå er BMW, Audi og Mercedes-Benz nødt til å måle seg mot Tesla når det gjelder elektriske biler.
NY MÅLESTOKK: Tesla Model S endrer maktbalansen i bilverden. Nå er BMW, Audi og Mercedes-Benz nødt til å måle seg mot Tesla når det gjelder elektriske biler. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen
Først publisert Sist oppdatert

Tesla Model S er en av årets nye modeller det knytter seg størst forventninger til her i Norge. En stor, luksuriøs elbil med 0-100 på ned mot 4,4 sekunder og inntil 500 kilometer rekkevidde. Med priser som starter på under 450 000 kroner og fri ferdsel i kollektivfeltet. Ikke rart det blir interesse av slikt.

Forventningsfulle nordmenn har betalt depositum på Tesla Model S. Og mens tidspunktet for utlevering av Tesla Model S med europeiske spesifikasjoner nærmer seg, har vi kjørt test på to av importørens demobiler med USA-spesifikasjoner.

Tesla Model S starter på 446 600 kroner for den rimeligste versjonen med 225 kW/302 hk og 60 kWh batteri. Da går 0-100 km/t på 6,2 sekunder. Neste trinn er utstyrt med 85 kWh batteri og en motor på 270 kW/362 hk til 506 700 kroner og 0-100 km/t på 5,6 sekunder. Vår testbil er en Performance-versjon med 310 kW/416 hk og 0-100 km/t på 4,4 sekunder. Da starter prisen på 595 000 kroner.

Kjøreegenskaper til Tesla Model S: 5

En kraftig batteripakke og store yttermål gjør Tesla Model S til en tung bil. 2100 kilo med fører merkes, spesielt når veien er våt eller glatt.

Samtidig har Tesla brukt vekten til bilens fordel så langt det lar seg gjøre. Batteriene er plassert lavt og mellom akslene mens den elektriske motoren sitter på bakakselen. Det gir en nær perfekt vektfordeling og et svært lavt tyngdepunkt.

På svingete vei oppfører Tesla Model S seg nesten som en sportsbil. Den er rask i retningsendringer og krenger nær sagt ikke.

Med 21-tommers sommerhjul sitter det svært godt på tørr asfalt, men du skal være obs på stor forskjell i veigrep mellom tørr og våt vei.

Styringen har passe motstand og føles presis, men gir deg ikke den helt store kontakten med underlaget.

SPARKER FRA: Et hardt trykk på gassen og Tesla Model S stormer avgårde. Bilen er nesten uvirkelig rask, særlig når du tar størrelse og vekt i betraktning.
SPARKER FRA: Et hardt trykk på gassen og Tesla Model S stormer avgårde. Bilen er nesten uvirkelig rask, særlig når du tar størrelse og vekt i betraktning. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Motor: 6

Tekniske data

Tesla Model S Performance

  • Effekt, hk ved o/min: 416/5000-8600
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 600/0-5100
  • Egenvekt, kg: 2102
  • Tilhengervekt, kg: 0
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 497/196/145
  • Bagasjerom, liter: 740
  • Standard dekkdimensjon: 245/35-21 H
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0
  • CO2-utslipp, g/km: 0
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 4,4
  • Toppfart, km/t: 212
  • Pris fra, kr: 595 000
  • Pris testbil, kr: 666 800

Hvis du har lest våre tester av elektriske biler som Nissan Leaf og Citroën C-Zero, finner du fort ut at vi har stor sans for elmotor. Umiddelbar respons, vibrasjons- og støyfri gange samt kraftig dreiemoment fra start gjør susen.

I Tesla Model S blir det enda bedre, siden alle modellene har masse effekt og dreiemoment. I vår Performance-utgave råder du over 310 kW/416 hk og et dreiemoment på 600 Nm mellom 0-5100 o/min.

Og girskiftene? Helt umerkelige. Ikke så rart, det store turtallsregisteret i en elmotor gjør at Tesla klarer seg med ett gir forover. Det gir en enkel, smidig og sømløs kjøreopplevelse.

Den største overgangen fra en vanlig bil er den kraftige bremseeffekten når du slipper gassen. Regenerering av energi gir deg en retardasjon som gjør at bremsene nesten ikke er i bruk under vanlig kjøring. Etter noen timers kjøring kjennes det imidlertid helt normalt å bruke gasspedalen som "brems".

Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk "bad boy"-sjarm?
Pluss ikon
Duell: Nordisk eleganse eller amerikansk

Ytelser: 6

Tesla Model S Performance er en av de aller raskeste bilene vi har testet. Bare Mercedes-Benz SLS, Audi R8 V10 og Mercedes-Benz CL 500 4Matic har hatt bedre forbikjøringsakselerasjon. 60-100 km/t går på 2,5 sekunder, og 80-120 km/t tar 3,1 sekunder.

Sammenlignet med en typisk treliters V6 diesel som i Audi A6 3,0 TDI quattro, er Tesla Model S Performance betydelig kvikkere. Audien bruker 3,7 og 4,6 sekunder i de samme forbikjøringsområdene.

Det er helt unødvendig å gi full gass ved en normal forbikjøring, om du ikke ønsker å gi uforvarende passasjerer nakkeslengskade. En liten flikk på gasspedalen, og vips så er du forbi og tilbake i rett fil igjen. Elmotorens karakteristikk gjør responsen umiddelbar og svært kraftfull.

Den største utfordringen er å få kreftene i bakken på glatt underlag. Det er først med Tesla Model X firehjulsdrift blir tilgjengelig for de kraftige elbilmodellene.

Har du bestilt en av Model S variantene med mindre effekt, behøver du neppe bekymre deg: Basert på erfaringen med Performance-versjonen, vil de gå mer enn fort nok.

Eksteriør: 5

CAPTAIN FUTURE: Instrumentene er konfigurerbare og du kan velge hvilken informasjon som skal komme opp på siden av speedometer og effektmåler.
CAPTAIN FUTURE: Instrumentene er konfigurerbare og du kan velge hvilken informasjon som skal komme opp på siden av speedometer og effektmåler. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

På amerikansk vis har ikke Tesla spart på karosseridimensjonene. Lengde på snaut fem meter og bredde på i underkant av to meter gjør inntrykk i trafikkbildet.

Testdata

Tesla Model S Performance

  • 60-100 km/t, kickdown: 2,5
  • 80-120 km/t, kickdown: 3,1
  • Støy tomgang, dBA: 29,1
  • Støy 50 km/t, dBA: 63,0
  • Støy 80 km/t, dBA: 68,0
  • Støy 100 km/t, dBA: 71,0
  • Testforbruk, Wh/km 185

Femdørs karosseri med stor bakluke gir Tesla Model S er litt uvanlig, men gir et elegant og kupéaktig utseende. Dermed havner den i skjønnhetskonkurranse med Audi A7 og Mercedes CLS Shooting Brake, samt BMW 5-serie GT.

Etter vår mening er det neppe Tesla Model S som blir veggpryd i den sammenhengen.

Interiør: 4

Innvendig skiller Tesla Model S seg ganske mye fra de tyske prestisjekonkurrentene. I en klasse der stasjonsvognene dominerer, er det uvanlig med en femdørs kombikupé, men slett ikke ueffent.

Siden bilen er stor og drivverket tar opp mindre plass enn normalt, har du solid størrelse på bagasjerommene. For i tillegg til det store bak, har du et mindre foran, noe som skal gi 740 liter lastekapasitet totalt.

Sitteplassen i baksetet er også rommelig. Det er rikelig med bredde og benplass, mens takhøyden i baksetet (vår bil hadde panoramasoltak) er snau for personer fra rundt 185 cm. Bilen kan bestilles med et foldbart bakovervendt sete i bagasjerommet og får da plass til syv.

Betjeningsmessig skiller Tesla Model S seg fra standarden ved den store 17-tommers berøringsfølsomme skjermen i midtkonsollen. Kort fortalt fungerer det utmerket, og for iPad-generasjonen vil det føles langt mer naturlig enn hjul- og knappebetjeningen konkurrentene benytter seg av.

De to Tesla Model S vi kjørte i testperioden, var amerikanske versjoner med 8 000 og 14 000 harde demokjørte kilometer bak seg. Selv med det i bakhodet er det fortsatt litt for mange lyder fra interiøret og en del materialbruk og -finish som kunne vært bedre. I alle fall når bunnsolide tyskere som Audi A6 og BMW 5-serie er målestokk.

Komfort: 4

Med tyngde som en stor-SUV er det ikke helt overraskende at Tesla Model S har god evne til å glatte ut ujevnheter av ulik størrelse. Her spiller også dekkvalget inn. Den ene bilen hadde som nevnt 21-tommers sommerhjul, mens den andre hadde 19-tommers kontinentale piggfridekk.

SER BRA UT: Det er ikke noe å utsette på setenes utseende, men på langtur savner du mer støtte.
SER BRA UT: Det er ikke noe å utsette på setenes utseende, men på langtur savner du mer støtte. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Det er markert forskjell på hvordan bilen takler små ujevnheter avhengig av dekkdimensjon. Det samme gjelder veistøy, der støynivået er relativt høyt når bilen er utstyrt med store sommerdekk. For den komfortorienterte Tesla-kunden er 19-tommere riktig valg på Model S.

I 100 km/t målte vi 71 dBA i Tesla, noe som ligner mer på tall fra kompaktbiler med store hjul. Ser vi på støymålinger med BMW 5-serie, Audi A6 og Mercedes-Benz E-klasse, ligger de 1,5 til 4 dBA under Tesla. Riktignok har ingen av disse vært utstyrt med 21-tommers hjul, men veistøy er et område Tesla kan forbedre seg på.

Det gjelder også sittekomforten. Setene oppleves som litt flate, uten den store støtten verken sideveis eller under lårene. Vi ønsker oss en opsjon med mer sportslige seter, slik du kan bestille hos tyske premiumprodusenter. Det ville etter vår mening hevet både langturskomfort og kjøreopplevelse.

Sikkerhet: 3

Tesla Model S har ikke blitt testet av EuroNCAP per april 2013. Dermed får den vår standardkarakter 3 innen sikkerhet.

Bilen kommer med et normalt sett av sikkerhetssystemer, med åtte airbager, ABS, antispinn og stabilitetskontroll.

Den mangler foreløpig aktive sikkerhetssystemer som tilbys av konkurrentene. Vi tenker eksempelvis på kollisjonsvarsling, filskiftvarsling, blindsoneovervåkning og aktiv cruisekontroll.

Pris/utstyr: 4

Med elbilavgift blir naturlig nok Tesla Model S en rimelig bil, særlig når du vurderer opp mot størrelse og ytelse. De to rimeligste versjonene av Model S med 60 eller 85 kWh batteri og 302 eller 362 hk koster henholdsvis 446 600 og 506 700 kroner, mens Performance-versjonen vi testet kommer på 595 000 kroner.

Til normal bruk i Norge, vil vi på bakgrunn av ytelsene i Performance-modellen anta at de to rimeligere versjonene går mer enn fort nok. Så vil rekkeviddebehovet avgjøre om du skal punge ut ekstra for 85 kWh-versjonen.

BENPLASS: Det er god plass i bredden og lengden for baksetepassasjerene, men karosseriform og panaramasoltak stjeler noe takhøyde.
BENPLASS: Det er god plass i bredden og lengden for baksetepassasjerene, men karosseriform og panaramasoltak stjeler noe takhøyde. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Utstyrsnivået er i utgangspunktet greit, men vi vil anta at mange velger Tech-pakke med bl.a. Xenon og GPS-navigasjon (23 850,-) og vinterpakke (8 500,-).

Vi skal ikke spå om fremtiden, men uansett om du skal kjøpe deg Tesla eller andre elbiler, må du tenke gjennom hvordan innovatørrollen vil påvirke totaløkonomien i bilholdet.

Noe av attraktiviteten er knyttet til spesifikke elbilinsentiver fra myndighetene som parkering, bompenger og bruk av kollektivfelt. Det er lite historikk når det gjelder vedlikeholdskostnader, levetid på batteripakker (Tesla gir 8 års garanti) og verditap. Det er en usikkerhet du bør føle deg komfortabel med.

Forbruk: 6

Rekkevidde har vært det store samtaleemnet rundt elbiler generelt og Tesla Model S spesielt. Med 85 kWh skal bilen ifølge Teslas nettsider klare 480-500 km og med 60 kWh 370-375 km.

Vi synes uansett at det er grunn til å feire at Tesla Model S er den første elektriske bilen som gjennomfører vår 200 km testrunde. Og det med god margin.

I pent vårvær med 6-10 grader har Tesla Model S ifølge tripcomputeren brukt 36,6 kWh på testrunden. Ifølge omregningskalkulatoren for energiforbruk på www.ecomodder.com, skal strømforbruket da tilsvare et bensinforbruk på 0,21 l/mil.

ENKELT: Betjeningskonseptet på skjermen i midtkonsollet er kjent for alle med smarttelefon eller nettbrett.
ENKELT: Betjeningskonseptet på skjermen i midtkonsollet er kjent for alle med smarttelefon eller nettbrett. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Med mye batterikapasitet til overs, forsetter rekkeviddetesten på motorveier i Oslo-området. Det er jevn kjøring etter fartsgrensen på 80-100 km/t som gjelder.

Etter 350 kilometer og et forbruk på 63,7 kWh, setter vi bilen tilbake til lading hos Tesla. Den indikerte rekkevidde er på 66 km. På den bakgrunnen anser vi det realistisk å kunne kjøre 420 km med bilen under tilsvarende forhold. Det synes vi er bra og som forventet ut fra en oppgitt rekkevidde på 500 km.

Som for alle andre biler er selvfølgelig vær, kjøre- og trafikkforhold med på å avgjøre den reelle rekkevidden. Men den viktigste faktoren er sjåføren. Kjører du mykt og økonomisk, kommer du vesentlig lenger enn om du bruker brems og gass som av/på-brytere.

Hvorvidt du har behov for kraftigere ladekapasitet enn du får fra en vanlig stikkontakt, må vurderes opp mot bruken av bilen. Ifølge Tesla lader du opp med ca. 13 kilometer per time fra en 16A stikkontakt. Et døgn på strømnettet gir da ca. 310 km rekkevidde.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Vi synes Tesla Model S leverer som forventet ut fra de forutsetningene bilen har. Den er svært rask, kjører godt, har bra rekkevidde og ser stilig ut. Konseptet som en femdørs, coupéaktig familiebil er fremmed for stasjonsvognslandet Norge, men fungerer etter vår oppfatning godt, med tilstrekkelig plass. Vi synes bilen fungerer bra, men hadde ønsket oss noe mer fokus på detaljfinish og sportsseter i alle fall som en tilvalgsmulighet.

Les også:

Slik blir Tesla firehjulstrekker - Model X

SÅ DET REKKER: Vår forbruks- og rekkeviddetest viser at Tesla Model S har bra kapasitet til å gjennomføre langturer uten mellomlading. Men korrekt kjørestil betyr mye.
SÅ DET REKKER: Vår forbruks- og rekkeviddetest viser at Tesla Model S har bra kapasitet til å gjennomføre langturer uten mellomlading. Men korrekt kjørestil betyr mye. Foto: FOTO: Terje Bjørnsen

Slik fikser du deg varebil på grønne skilter etter 29. april

Så mange feil har Norges mest populære bruktbiler

2013 - de beste sommerdekkene